Ludzie piece strugają

Dnia Sat, 11 Jan 2020 07:50:18 +0100, PeJot napisał(a):

I troche materialu spawanego.

Kwestia wiekosci. Maly tygielek moze stopi.

to w ogóle nada do takiego amatorskiego celu.

A pytanie nie wie ktoś może czy są rozwiązania gotowe bez rujnowania budżetu? (pomijając to coś a alie...?).

Robak

Reply to
Sir_Robak

Dnia Sun, 12 Jan 2020 17:28:41 +0100, Sir_Robak napisał(a):

Dokładnie. Najdroższe to będą tranzystory i kondensatory:

- tranzystory: IRF P064N x2

- kondensatory: 2,2 [µF] x8 Nie mam czasu w tej chwili sprawdzać, ale możesz po-google'ać. Kondensatory to można wydłubać z UPS'a, zdobytego na szrocie.

Generalnie proponuje zacząć o poszukania:

  1. obudowy (do której wejdą 2 i 3),
  2. kondensatorów,
  3. radiatorów do tranzystorów,
  4. reszta to drobiazgi na PCB,
  5. PCB dopasować do obudowy.

Co do tranzystorów to zwróć uwagę na to, że w projekcie autor przykręcił je do obudowy. Tylko tam są podkładki izolacyjne (izolujące elektrycznie), najprawdopodobniej z miki. Zrobił tak bo to prototyp. Nie jestem zwolennikiem takiego "chłodzenia" tranzystorów. Najlepiej jak każdy tranzystor będzie miał własny radiator.

A żeby daleko nie szukać to poszukaj jakiegoś spalonego zasilacza do PC. Masz gotową, elegancką obudowę, radiatory do tranzystorów, wentylator do chłodzenia radiatorów, włącznik 24V (ten od 220 250V). Gniazdo bezpiecznikowe, toroidy.

W miejsce gniazda 220[V] wstawisz sobie jakąś nietypowa wtyczkę + przewody + klemy i do ...akumulatora. Akumulator jakiś tam znajdzie się w garażu. Sprzęt do podładowywania akumulatora też jakiś tam już w garażu jest. No i można zaczynać się bawić.

W mojej ocenie to jest najtańsza przetwornica ZVS, taniej się nie da. Tańszy jest tylko koks + stary odkurzacz, który "dmucha"... ;).

Pozdrawiam.

Reply to
dantes

W dniu niedziela, 12 stycznia 2020 16:51:48 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:

Właśnie tak myślałem że na poziomie abstrakcyjnych pojęć to dasz radę opisać, natomiast co to tam robi to ciepło to już nie.

No tak, miałem na myśli "Tylko że pozostaje kwestia czasu".

W celu utrzymania osłony gazowej nad spoiną używa się "gas trailers", takich trzewików które podają gaz na stygnący spaw, na długości kilkunastu/kilkudziesięciu centymetrów za palnikiem. Muszą być bardzo szczelne, bo inaczej spoina jest sfajczona, albo ma wygląd papieru ściernego bo jest zanieczyszczona węglikami. Trzeba wycinać, spawać od nowa, a często nie da się, bo SWC już jest przegrzana i drugi raz się nie da spawać. Wtedy wszystko idzie na złom, nieraz całą sekcję kadłuba statku.

OP chciał przytknąć elektrody grafitowe do metalu i grzać oporowo.

Dnia Sun, 12 Jan 2020 09:04:45 -0800 (PST), Konrad Anikiel napisał(a):

Elektrony sie podobaja ? Ale abstrakcja tez wystarczy - w kazdym badz razie wyjasnia czemu drut elektrody sie topi na calej dlugosci :-)

Nie o to chodzi - pewnej temperatury nie przekroczysz.

Nie jakiejs konkretnej, bo to zalezy od konstrukcji, ale jak chcesz sobie np 10kg stopu przygotowac, to straty ciepla pewnie niemale beda.

Ale to spoina w otwartej przestrzeni, a my chyba myslimy o tygielku w jakiejs zamknietej komorze ...

To by sie dowiedzial, ze to troche inaczej dziala ...

W dniu 2020-01-12 o 16:53, J.F. pisze:

Stopi zdecydowanie szybciej jak się do tych A dołoży k z przodu :)

Reply to
PeJot

W dniu niedziela, 12 stycznia 2020 19:01:53 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:

A wyjaśnia co trzeba spawać DCEN, co trzeba DCEP, a co AC? Albo jak dobrać prąd i średnicę elektrody otulonej z duplexu żeby dało się ją całą wykorzystać? Bo mi się wydaje że wzorki na papierze nie wystarczą, trzeba jednak rozumieć fizykę zjawiska.

Mi chodzi o to że pewnej temperatury nie osiągniesz w rozsądnym czasie, co czyni urządzenie bezużytecznym. Wiem, Tobie chodzi prawie o to samo, tylko z tego o co mi chodzi to jeszcze coś tam praktycznego wynika.

Tym gorzej. Spoina jest gorąca przez krótką chwilę, a ten tygielek to trzeba długo hajcować. Nawet bardzo niski poziom tlenu może narobić syfu. Hobbistycznym odlewnikom na youtubach wychodzi nawet połowa tygla szajsmetalu na wierzchu.

Dnia Sun, 12 Jan 2020 12:06:04 -0800 (PST), Konrad Anikiel napisał(a):

[...]

Najpierw trzeba zrozumiec czemu prad topi koniec drutu a nie caly :-P

Ty piszesz "bedzie niepraktycznie dlugo", a ja pisze "nigdy nie nastapi". To dla tych, co sobie pomysla, ze dluzej poczekaja, ale dadza rade stopic.

Ale oni wcale nie maja oslonu gazowej.

A nie czasem banalnie, że po prostu "średnica" ściezki przewądzacej w łuku duzo mniejsza?

Reply to
Marcin Debowski

Hm, elektrode topi na calej srednicy, ale to moze kiepski argument :-)

Chialem znalezc jakies fotki, a tu to wypadlo

cynk topi znakomicie :-)

Temperatura termicznej plazmy (warunek przewodzenia) jest dużo wyższa niż topnienia elektrody, więc przekrój pola o temperaturze wystarczającej do stopienia tej elektrody będzie większy niż konieczny dla przewodzenia łukiem.

Reply to
Marcin Debowski

W dniu 2020-01-13 o 02:11, J.F. pisze:

Czym to zasilać? Nie podają linku do budowy zasilacza. Może akumulator samochodowy wystarczy?

WM

Reply to
WM

Jakie to ma znaczenie czym zasilić skoro nikt z biorących udział w dyskusji nie zrobi żadnego piecyka.

Reply to
4kogutek44

rozglądnę się

tu też nie będzie problemu

Mam pewnie ze 2 na stanie ;)

akku jest, ale coś padnięty choć może na próbę wystarczy!

To jest + ostania alternatywa butla 11kg propan-butan i podwójny palnik, ale jak wspomniałem to upierdliwe czasochłonne i wychodzi na to że przez ten czas kosztowne!

Robak

Reply to
Sir_Robak

W dniu 2020-01-13 o 02:11, J.F. pisze:

Właśnie dokładnie o takiej idei myślałem.

Pozdroofka, Pawel Chorzempa

Reply to
Pawel "O'Pajak

W dniu 2020-01-12 o 17:28, Sir_Robak pisze:

Może kuchenkę indukcyjną dało by się zhackować do tego celu. Da się uszkodzoną wyszarpać za kilkadziesiąt zł.

Pozdroofka, Pawel Chorzempa

Reply to
Pawel "O'Pajak

Użytkownik "Pawel "O'Pajak"" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:qvhs5u$74o$1$ snipped-for-privacy@news.chmurka.net... W dniu 2020-01-13 o 02:11, J.F. pisze:

Mnie sie nie podoba, ale jesli dziala ...

W dniu 2020-01-13 o 14:45, Pawel "O'Pajak" pisze:

I kuchenka była brana pod uwagę nawet 1 kolega próbował... ale my nie elektroniki Panie bez chociażby ogólnej instrukcji czy jakiegoś projektu demo nie damy rady :(

Robak

Reply to
Sir_Robak

W dniu poniedziałek, 13 stycznia 2020 14:43:29 UTC+1 użytkownik Pawel "O'Pajak" napisał:

W sumie jak tam nasypiesz topnika od SAWu to masz szansę uzyskać całkiem czysty metal, tylko uważaj żeby elektrody nie zanieczyszczały metalu, grafit lubi się rozpuszczać w stali.

W dniu poniedziałek, 13 stycznia 2020 00:40:02 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:

Dajesz.

Ludzie nie są gupie. Ale pisz.

Przed chwilą twierdziłeś że dwutlenek węgla w spalinach z palnika daje osłonę.