Odlew aluminiowy...

Witam,
potrzebuję zrobić odlew aluminiowy. Czy mam szansę zrobić to domowym sposobem?
A jeśli tak, to z czego najlepiej wykonać formę, jak uniknąć utleniania w
czasie topnienia... itd.? Będę bardzo zobowiązany za wszelką pomoc.
Pozdrawiam :-)
Reply to
robak
O ile pamietam co zdolniejszych .. to tak.
W domu moze byc jednak pewien problem ze stopieniem aluminium - przydaloby sie kuzienne palenisko, albo podworkowe ognisko ..
J.F.
Du¿y ten odlew ma byæ? pod³u¿ny czy p³aski?
Konrad
Reply to
KA
400x250mm - klasyczny, duży radiator. Płaszczyzna, z której wychodzi 50 prostych żeberek :-) interesują mnie dwie podstawowe rzeczy: jak zapobiec utlenianiu i z jakiego materiału zrobić formę? Pozdrawiam
Reply to
robak
Ja robi³em próby z ma³ymi i prostymi kszta³tami. U¿ywa³em formê z nierdzewki, kilka prostopad³o¶ciennych klocków umieszczonych w ramce i skrêconych ¶rubami. Przypomina³o to sk³adanie czcionek w drukarni. Tygiel by³ z rury ¿aroodpornej (nierdzewnej) z przyspawanym denkiem i przykrywk± jako tako dopasowan±- powiedzmy kszta³t garnuszka. W³o¿y³em formê na dno, na formie po³o¿y³em aluminiowy kawa³ek z³omu. Pouk³ada³em na dnie wêgiel drzewny- po³amany na drobne kawa³ki. Wszystko przykry³em dekielkiem i wsadzi³em w ognisko. Na drugi dzieñ mia³em odlew. Taki powiedzmy niezbyt piêkny, ale w palcach siê nie rozlecia³ :-) Puszki po piwie niestety nie nadaj± siê.
konrad
Reply to
KA
Eee - w dzisiejszych czasach to sie chyba da kupic.
Albo do supermarketu po szlifierke katowa i do roboty ze sztaby :-)
Jeszcze mozesz giety z blachy zrobic. Albo z miedzi polutowac :-)
J.F.
Chyba ze potrzebuje zrobic kopie Krella ;-)
__ Pzd, Irek.N.
Reply to
Ireneusz Niemczyk
Heh, no dobrze, powiem jak sobie to wyobrażałem... Mam stalową formę, topię w jakimś pojemniku aluminium i leję do uprzednio podgrzanej formy. Nurtuje mnie tylko pytanie w jakim stopniu aluminium zdoła się w tym czasie utlenić i czy przez to nie wyjdzie mi "kruche ciasteczko"? ;-)
Reply to
robak
Ró¿nie to nazywaj±. Zwykle szajsmetal.
Konrad
Reply to
KA
Thu, 24 Jun 2004 19:01:40 +0000 (UTC), na pl.sci.inzynieria, robak napisał(a):
Myślę, że ze stopieniem aluminium na ognisku nie powinieneś mieć problemu. Jeżeli używasz drewna - dmuchaj w ognisko np. odkurzaczem małej mocy (<=500 W). Materiał na formę - dowolna stal powinna się nadawać. Aluminium topi się w temperaturze 600 stopni, więc raczej Ci się z formą nie zgrzeje. Nie wiem jaki Ci wyjdzie odlew. Kiedyś w domu robiłem mały w puszce po orzeszkach za pomocą małej lutownicy gazowej na propan-butan. Wyszła mała kosteczka metalu, twardością nie odbiegająca od typowego aluminium. Chyba w Twoim wypadku będzie podobnie.
Reply to
Mateusz Gawenda
zanosisz do odlewni metali kolorowych. Za dzień masz zrobiony profesjonalnie odlew. Za kilogram odlewu pewnie wezmą ze 30 zł. Tomek
Reply to
Tomek
Witam ! W warszaacie potrzebowalismy wa³ki do naprawy i innych zastosowañ. Aluminium topione bylo w tyglu z rury stalowej i zaspawane dno. po stopieniu a przed zalewaniem dodawali¶my soli kuchennej, forma mo¿e byæ stalowa. Moge jeszcze sprawdziæ w poradniku inzyniera odlewnika czy w piaskowych siê odlewa.
Yacek
U¿ytkownik " robak" snipped-for-privacy@NOSPAM.gazeta.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:cbcnch$t68$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...
jacek
Dziękuję za pomoc :-) Sól kuchenna? W życiu bym na to nie wpadł. Da się jej zastosowanie jakoś wytłumaczyć?
Reply to
robak
Poradnik Inzyniera odlewnika nie pamiêtam teraz tak z g³owy Jacek U¿ytkownik " robak" snipped-for-privacy@gazeta.pl napisa³ w wiadomo¶ci news:cbp5jf$kiv$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...
jacek