Ogrzewanie, termostat

"Piotr [trzykoty]" napisał(a):

Od kilku lat mieszkam w mieszkaniu, w którym CO ma własny kocioł gazowy włączany sterownikiem tygodniowym. Próbowałem jakoś ugryźć temat optymalizacji pracy CO, ale okazuje się że nie jest to taka prosta sprawa.

Po pierwsze, są warunki zewnętrzne i to mocno zmienne ( temperatura, prędkość i kierunek wiatru ). Sąsiad z góry z dołu grzeje albo i nie.

Po drugie - każde obniżenie temperatury wiąże się z tym, że kocioł będzie musiał kiedyś znowu temperaturę podnieść, a że mury mają pojemność cieplną, a instalacja CO określoną moc maksymalną, to trwa na tyle długo, że jest odczuwalne przez domowników ( czytaj upierdliwe ). Przykład: kiedyś wpadłem na inżynierskiego pomysłA i podczas tygodniowego wyjazdu obniżyłem temperaturę na sterowniku do +12 stopni. Przyjeżdżamy z dzieciakami do domu, jest + 12 stopni. Kocioł w ruch i 18 stopni pojawiło się po jakichś 48 godzinach. Stąd, jeśli już wyjeżdżam, nie schodzę z temperaturą poniżej +18 i kombinuję jak by tu przełączyć sterownik na +21 stopni zdalnie - są takie systemy, choćby Honeywella, które pozwalają zrobić to przez telefon. Ale drogawe toto, a mnie taki fiuczer potrzebny 2-3 x w roku.

Stąd, przestałem zaprzątać sobie głowę optymalizacją pracy mojego CO poprzez jakieś tam wyszukane zmiany temperatury. Wiem ile mniej więcej ile trwa nagrzewanie mieszkania z nocnej temp. +20 do dziennej +21.5 w przeciętnych warunkach i na tej podstawie zaprogramowałem sterownik kotła pod kątem wygody użytkowników. Czyli, jeśli wstajemy o 6:00, to grzać trzeba już od 4:00. Kiedy szukałem po sklepach sterownika, byłem mocno zdziwiony, że wszystkie bez wyjątku modele programuje się z dokładnością do 1 godziny, ale to naprawdę wystarcza.

A oszczędności - cóż, w skali roku u mnie na gaz idzie ok. 1500 zł, z czego sporo na CWU, więc szkoda szukać dziury w całym.

Reply to
PeJot