Trudny problem fiz - chem

Dobry wieczór. Rozważam ( próbuję oczywiście) taki problem. Mam sześcian o boku A, wewnątrz z komorą sześcienną o boku B gdzie dla prostoty przyjąć można, że B=1/2A. W
komorze (zamkniętej) mam przez długi czas utrzymać temperaturę niższą niż Tk. Zewnątrz sześcianu jest temperatura Tz >>Tk. Czym można wypełnić przestrzeń pomiędzy B a A, jaką substancją, która ze względu na swoje właściwości fizyczne lub skład chemiczny przez długi czas t "akumulowała" by ciepło. Myślę o wykorzystaniu dużego ciepła właściwego pewnych nie znanych mi substancji, ciepła topnienia lub ciepła parowania - chociaż tu ze względu na prężność par jest pewnie jeszcze trudniej. Początkowa temperatura Tk to 20°C końcowa nie wyższa niż 80°C. Tz min 150°C. Czas t jak najdłuższy min 48h Objętość sześcianu rzędu kilku, kilkunastu litrów.
Może macie jakiś pomysł? JAdam.
Zapomniałem dodać - próżnia odpada. JAdam

Wiesz co sprawdź sobe pianke wykozystywaną w lodówkach!!

Myślę, że nie ja skomplikowałem problem lecz problem jest bardzo skomplikowany. Nie sugerowałem w pytaniu odpowiedzi. Wiem o tym, że stosowanie bardzo dobrych materiałów izolacyjnych typu pianka poliuretanowa, styropian czy też materiały ceramiczne pomagają na pewien czas. Proszę zauważyć, że mamy tu układ odwrotny do zazwyczaj spotykanych. Mamy "gorące" otoczenie a chcemy mieć jak najdłużej "zimny" środek. Nie mamy z środka jak i dokąd odprowadzić na zewnątrz ciepła bowiem na zewnątrz jest cieplej. Możemy tylko jak słusznie zauważył piort spróbować magazynować ciepło. I tu jest generalnie problem. Jaka substancja prosta czy związek ma do tego najwyższe zalety. Może istnieje jakaś nie znana mnie i większości substancja o nadzwyczajnych do tego celu właściwościach czyli głównie wielkim cieple właściwym do tego topniejąca w okolicach 80°C. Zna ktoś odpowiedź na takie pytanie. Piortrze nie jest ważny w tej chwili kształt tej bryły. Nota bene nie jest ona szaścianem. Można też przyjąć, że wnętrze wypełnione jest powietrzem. Identyczne pytanie zadałem grupom pl.sci.chemia i pl.sci.inżynieria zgodnie z zasadą, że trzy głowy to nie jedna. Proszę tam też zajrzeć - to informacja dla tych co mogą mieć coś do wymyślenia. Nie mogę zaproponować przeniesienia dyskusji do jednej z grup no bo byśmy się jeszcze poobrażali
Pozdrawiam JAdam.
JAdam napisał(a): Mamy "gorące" otoczenie a chcemy mieć jak najdłużej "zimny" środek. Nie mamy z środka jak i dokąd odprowadzić na zewnątrz ciepła bowiem na zewnątrz jest cieplej.
Czyli w środeczku musi być coś co przemieniając się pochłonie duża ilośc energii cieplnej? Wwa
On Tue, 12 Apr 2005 19:31:40 +0200, JAdam wrote:

Moment moment. Bo ciagle nie bardzo wiemy co chcesz uzyskac. Sa dwie drogi: a) izolacja, gdzie najlepsze sa termosy, ale to nie wyeliminuje rozgrzewania cieplem generowananym przez "srodek".
b) tak jak piszesz - pojemnosc cieplna, ktora odbierze cieplo od srodka. Odbierze tez od otoczenia, ale to mozemy minimalizowac izolacja zewnetrzna.
Co to dokladniej ma byc, bo od tego duzo zalezy. Moze wystarczy sie skupic na izolacji.

Woda jest tu niestety najlepsza. Duze cieplo wlasciwe, i duze cieplo parowania - znacznie wieksze niz innych substancji.
Topnienie jest niezlym pomyslem, ale zachodzi w okreslonej temperaturze. Czy to bedzie wystarczajace ? Cos dla ciebie - Naftalen. Byc moze jakas parafina/asfalt sie nadadza..
A nie ma ogniw peltiera na takie warunki?
Moze raz jeszcze spróbuje sprecyzowac ten bardzo trudny problem. Istnieje uklad który pracuje prawidlowo w temperaturach do 70°C. Uklad ten "zyje" jezeli polaczony jest ze swiatem zewnetrznym za pomoca dwudziestoprzewodowego kabla. Uklad ten zasilany jest z baterii, która musi byc wymieniana. Uklad ten wlozony byc musi do srodowiska, którego temperatura wynosi min 300°C i musi tam przebywac okolo 10 dni. Znane sa mi materialy izolacyjne, lacznie z nanomaterialami. Ich przydatnosc do izolacji jest ograniczona i zalezy silnie od cisnienia i róznicy temperatur. Z nich zrobiona jest warstwa zewnetrzna. W srodku musi bys element akumulujacy cieplo. CO TO MOZE BYC? P.S. Pojemniki prózniowe idealne do tego celu, ze wzgledu na koniecznosc zastosowania w konstrukcji wielu przepustów dla kabli porazaja cena. pozdrawiam serdecznie.
JAdam
On Wed, 13 Apr 2005 21:29:00 +0200, JAdam wrote:

A nie mozna dwoma kabelkami podciagnac zasilania ?

Hm, nie bardzo wierze w te 10 dni popularnymi materialami. Jakies sejfy do danych wytrzymuja kilkanascie godzin pozaru.
Moze te jakies aerozele ktore NASA uzywa - ponoc izoluja rewelacyjnie.
Choc jak wyslali pare ton cieklego helu na orbite w termosie to ma sie tam utrzymac dwa lata. A z jednej strony temperatura sie ustala na 170 stopni. dobre termosy robia :-)
krotki rzut oka w tablice - alkohol etylowy, temperatura wrzenia 78stC. Byc moze metylowy jest ciut lepszy. Cisnienienie w srodowisku 1atm ? palna para nie zaszkodzi ?
A nie mozna obok kabelka pociagnac rury z woda chlodzaca ?
P.S. dodatkowy zewnetrzny plaszcz wodny moze byc ciekawy - zawsze to tansze, wyzsze cieplo parowania, pozostaje tylko 100C do odizolowania

Ale wiekszosc powierzchni masz zalatwiona. Nawiasem mowiac - miedziane kabelki ladnie cieplo przewodza :-(

No właśnie zrobienie takiego termosu to chyba najprostsze rozwiązanie, naprawdę to żadna technologia. Tylko trzeba by to zasymulować cieplnie, czy zadziała. Duże ma być to, co w środku siedzi? dużo tych przepustów ma być? Dużo sztuk tego urządzenia trzeba zrobić?
Konrad