dlugosc anteny HFS-04MI+ ?

Witam
Czy ktos ma taki odbiornik i moglby mi podac dlugosc anteny . Moje kroliki
sprawdzaly co innego - jak bardzo da sie ja skrocic.Proby byly wielokrotne
:(
Help !
Wiem co zrobie na wielkanoc !
Reply to
Tomek P
Użytkownik Tomek P napisał:
Mój ma 102 cm ,ale to sie zmienia z temperaturą itp... , podejrzewam że +-2 cm dużej różnicy nie robi .
Reply to
eeemil
Co siê zmienia w funkcji temperatury? D³ugo¶æ anteny? Rozszerzalno¶æ cieplna miedzi to 1,66mm/m przy ró¿nicy temperatur 100K. Rozje¿dzanie siê czêstotliwo¶ci? Jak przeskoczy na drugi kana³ o te 10 kHz to niektórzy krzycz± ze tragedia.
Zak³adaj±c ¿e d³ugo¶æ anteny jest 1/8 dipola to zmiana d³ugo¶ci o 2cm daje zmianê czêstotliwosci o 680kHz. Szeroko¶æ ca³ego, du¿ego pasma (35A lub 40) to 200 kHz. Tak wiêc lepiej zrobiæ dok³adnie tyle ile trzeba.
Reply to
PitLab
Dzieki za szybka odpowiedz .Polowy postu nie zrozumialem :) (...dipole ....1/8 dipola ....) ale zrobie 102cm. Rozumiem ze te 102 jest mierzone od obudowy do końca (bez tego 1cm w środku :)
Kiedys juz cos tam lutowalem i wiem ze w srodku jest mniej wiecej 0,5 cm 1cm antenki ....
Tak z drugiej strony zastanawiam sie na czyms takim :
to jest prostu np te 102cm zwiniete w rolke ? Czy jest to zupelnie co innego ?
Do tej pory latałem a obecnie spełniam swoje marzenie z dzieciństwa i zacząłem jeździć i powiem szczerze że ta antenka w samochodziku 1:10 trochę przeszkadza (w samolocie wypuszczałem ją z kadłuba do ogona i był spokój :) )
Będąc na zawodach w Blue City zauważyłem że nikt nie ma anteny takiej jak ja (tak długiej) - Czyżby mieli inne odbiorniki ....
Ew poprosze samochodziarzy o wyprostowanie mi sprawy tych długości anten w samochodzikach ....
Tomek P
Bo trochê namiesza³em... spróbujê lepiej wyt³umaczyæ. Fala elektromagnetyczna (w tym radiowa) ma swoj± d³ugo¶æ. Zwi±zek d³ugo¶ci z czêstotliwo¶ci± jest nastepuj±cy: L=C/f gdzie: L - d³ugo¶æ fali [m] C - prêdko¶æ ¶wiat³a ok 300 000 000 m/s f - czêstotliwo¶æ fali [Hz=1/s] Dla czêstotliwo¶ci 35,1 MHz (¶rodek pasma 35A) daje to d³ugo¶æ 8,547m.
Jednym z typów anten jest dipol pó³falowy o d³ugo¶ci ramion równej po³owie d³ugo¶ci fali. By³by trochê za d³ugi... Dlatego stosuje siê dipole æwieræfalowe (1/4 d³ugo¶ci fali) i krótsze. W tym przypadku najprawdopodobniej jest to 1/8 d³ugo¶ci fali = 1,068m.
Tyle wynika z prostych przekszta³ceñ. Stosuj±c odpowiednie uk³ady LC mo¿na dopasowaæ krótsz± antenê, dlatego nie znaj±c konstrukcji uk³adu radiowego nie mo¿na polegaæ na prostych wyliczeniach. Prawdopodobnie i w tym przypadku uk³ad dopasowuj±cy "zjada" te kilka cm.
To pytanie do mierz±cego, ale zwykle tak siê mierzy.
W samochodach nie ma zapotrzebowania na du¿y zasiêg, wiêc antena mo¿e byæ gorsza. Nie wiem o co chodzi, ale spekulujê ¿e mo¿e to jest 1/32 fali albo co¶ w ten deseñ. Czu³o¶æ takiej anteny jest znacznie gorsza, ale do zastosowañ samochodowych widocznie wystarczaj±ca.
Reply to
PitLab
Teoretycznie Piotr masz oczywiście rację, praktycznie te 2 cm w jedną czy w drugą stronę w przypadku anteny (zwłaszcza odbiorczej) nie ma znaczenia. Przede wszystkim nigdy antena nie jest idealnie prosta, często kawałek anteny powiewa swobodnie poza modelem i jest pozaginana pod róznymi przypadkowymi kątami. Trudno w takich warunkach mówić o dostrojeniu do konkretnego kanału. Poza tym odbiornik ma działać w CAŁYM zakresie pasma. W chwili gdy zmieniasz kanał wymieniając kwarc przecież nie docinasz ani nie sztukujesz anteny :-) Prawda ??
Reply to
Teos
Tomek P napisał(a):
Długość anteny zwykle jest ułamkiem długośi fali ( 1/2, 1/4, 1/8 itd. ) którą ta antena ma odbierać.
Co do samochodów, prawdopodobnie samochodziarze skracają antenę o 1/2 lub 1/4 (robią 1/8 lub 1/16). Oczywiście krótsza antena ma gorszą czułość ale dla modeli które pomykają w niewielkiej odległości od ciebie nie powinno mieć to znaczenia. Tak więc jak będziesz dorabiał antenkę to sprawdź czy w twoim przypadku zamiast 102 cm antenki nie wystarczy 51 cm lub nawet 25,5 cm.
Radek
Reply to
Radek W
Rozumiem ¿e tylko ograniczenia techniczne tej listy powstrzyma³y Cie przed zamieszczeniem odpowiednich wykresów s³upkowych w Excelu :-)))
Nabazgra³em troche o takich antenach tu
Pozdrowiam
Micha³
Reply to
invalid unparseable
:-))) Ju¿ koñczê obecny temat. Jeszcze ze dwa tygodnie i biorê siê za swoje projekty. Czasami po prostu nie wytrzymujê i muszê tu zajrzeæ ;-)
Reply to
PitLab
Użytkownik Tomek P napisał: [..]
[..]
to jest antena helikalna, sa na nie wzory ktorych oczywiscie nie pamietam ale jak sadze latwo wyguglasz, latwa do wykonania, wazne sa: srednica drutu, srednica nawiniecia, rozstaw zwoi, ilosc zwoi, anteny tego typu maja dosc dobre (czytaj: wystarczajace) parametry
Reply to
AlexY
Szanowni Dyskutanci!
W koñcu zmusiliœcie mnie t¹ ¿ywio³ow¹ dyskuj¹ abym odszuka³ w moich zasobach oryginaln¹ dokumentacjê dla tego odbiornika. Mam j¹ przed sob¹ i sprawa wygl¹da tak. Antena poprzez indukcyjnoœæ 4,7uH , DLA PASMA 35 MHz wchodzi napojemnoœæ C1 36 pF. D£UGOŒÆ ANTENY TO 1050mm. D³ugoœæ anteny dla pasma 40 MHz jest identyczn ,zmienia siê tylko wartoœæ indukcyjnoœci i wielkoœæ pojemnoœci C1. Pozdrawiam Ikar
U¿ytkownik Teos <t snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> w wiadomoœci do grup dyskusyjnych napisa³: snipped-for-privacy@poczta.onet.pl...
Reply to
Ikar
Użytkownik Ikar napisał:
Dane fabrycznie 1050 to jak rozumiem to od miejsca lutu w płytce do końca ,co daje jakieś 1040 od odbiornika . mój jak mówiłem ma 1020 od odbiornika ,pozatym wygrzebałem wątek w tej samej sprawie z forum PWM :
podana była długośc 1030 i 1035 , więc albo chinczycy robia te antenki z tolerancją 20 mm , albo to błędy pomiarowe wynikające z pozaginania antenki i siły jej naciągnięcia podczas pomiaru albo jedno i drugie .
W każdym razie ja z tym odbiornikiem problemów nie miałem ,a loty na granicy widoczności czasem sie zdarzają , bo jak znajde dobry komin to nie odpuszczam :>
Reply to
eeemil
Jeszcze raz wszystkim bardzo dziekuje za wyczerpujaca odpowiedz zwazywszy ze sprzet mam zakupiony dawno temu bez zadnej "papierkologi"
W kazdym razie wielkie DZIEKUJE ! i gorąco pozdrawiam
a dzis takie piekne sloneczko na dworze :)
Reply to
Tomek P
ALEEEEEE WSTYD ! Jak juz mi modelarstwo.org mi ruszyło to w zagnieżdzonych linkach odnalazłem w końcu swój stary post z dawnej sytuacji rowniez kroliczo - antenowej tegoż sprzętu ....
Teraz możecie mnie ...........powiesić ? ehhhhhh
:)
Dzieki za wyrozumiałość
Reply to
Tomek P
NIe jednak nie wieszajcie mnie teraz .... Dzieki postowi ne TEJ grupie uzyskalem duzo szerszy zakres odpowiedzi i przy okazji duzo sie nauczylem (o antenach i wyliczeniach)poza sucha informacja o dlugosci tego nieszczesnaego kabelka .....
MILEGO DNIA
Reply to
Tomek P
Użytkownik PitLab napisał:
Panowie, to nie jest 1/8 długości dipola tylko 1/8 długości fali. Dipol może być półfalowy, ćwierćfalowy a także pełnowymiarowy. Nie róbcie gościowi wody z mózgu.
Reply to
Bond
Witam. Kupi³em u¿ywan± kompletn± aparaturê z odbiornikiem HFS-04MI+. W mojej aparaturze d³ugo¶c anteny wynosi 92 cm i st±d pytanie Wiêkszo¶æ kolegów podaje d³ugo¶æ +-102 cm Ja znalaz³em artyku³
gdzie d³ugo¶æ anteny wynosi 90+-2 cm. Proszê o rozwianie moich w±tpliwo¶ci Pozdrawiam cyfrac
Reply to
cyfrac40
Ale tu napisali "W odbiornikach ACT jest to 90 +/- 2 cm. " Z tego wniosek że chodzi o konkretne odbiorniki danej firmy.
Reply to
Tomek P
Czy to zanaczy ¿e powinienem wyd³u¿yæ swoj± antenê do 102 cm? Odbiornik HFS-04MI+ Jestem laikiem wiêc prosze o wyrozumia³o¶æ. Pozdrawiam cyfrac
Reply to
cyfrac40