Profil aluminiowy - szukam

Wiesz, zasadniczo to nie jest problem materiału, obróbki powierzchni, raczej cało¶ci konstrukcji + technologii wykonania.
Dostałe¶ informację, że się szlifuje - a ja w życiu nie widziałem szlifowanych łoży np: pod szyny we frezarkach. Zawsze frezowane. Szlifowane s± łoża w układach, gdzie łoże robi za łożysko, a to nie Twój przypadek chyba.
Jeżeli chcesz zrobić tokarko-frezarkę, to powiem szczerze - bardzo małe szanse że wyjdzie co¶ sensownego z tego. Nie obraĽ się, ale to wbrew pozorom bardzo skomplikowany projekt*, a Ty zadajesz pytanie w taki sposób, że wiem, że nie ta branża. Koledzy dobrze Ci poradzili - postaraj się wykorzystać gotowiec. O wiele łatwiej przerobisz jakiego¶ manuala na CNC, niż wykonasz CNC od zera. W razie czego, służę pomoc±.
Miłego. Irek.N. * nie chodzi mi o modelowanie, zakresy ruchu czy funkcjonalno¶ć, ale o przykładowo takie zaprojektowanie konstrukcji, aby nie miała wyraĽnego rezonansu (możliwie mała dobroć), wysok± sztywno¶ć, jeżeli to możliwe kompensację termiczn±, zachowywała równoległo¶ci osi przy momentach skręcaj±cych i pewnie jeszcze wiele innych cech, o których zreszt± nie mam pojęcia ;)
Add pictures here
âś–
Powitanko,

Przegladam Allegro i oferty firm oferujace poleasingowy sprzet, ale albo sa to maszyny wielkosci domu i wadze dywizji czolgow, ale mooocno zuzyte, albo rachityczna chinszczyzna. Takie cos jakbym chcial robi Proma, ale cena mi nie odpowiada. To nie jest projekt, od ktorego zalezy moje zycie, ale pozwolilby mi wdrozyc pare pomyslow, z ktorych bycmoze cos wyjdzie. A poza tym lubie mechanike. Oczywiscie forum cnc jest mi znane, firma oferuje troche rzeczy typu sruby pociagowe, sprzegla, mozna kupic uchwyt tokarski bez problemow, slowem, nie jest to zadanie beznadziejne. Nie robie tego na sprzedaz, tylko dla siebie, jak cos mi nie bedzie pasowac, to diaksa w dlon, potem palnik i zabawa trwa.

Oj, z tym sie nie zgodze. Przerobilem swoja frezarke na cnc i sporo nerwow i czasu mi na to zeszlo, aby dostosowac ja do krokowcow. Zdecydowanie wole od poczatku wszystko przemyslec i zrobic pod katem cnc.

Bede wdzieczny:-)
Pozdroofka, Pawel Chorzempa
-Po wielkiej szkodzie prywatnej" (kopyrajt: S. MroĹĽek)
âś–
W dniu 2012-07-09 02:49, Pawel "O'Pajak" pisze:

Sprzętu idącego pod młotek widziałem w firmie sporo, ale nikt nie bawił się w allegra i takie tam, tylko zwyczajnie - ogłoszenie o przetargu *w lokalnej gazecie*. I jakoś interes się kręcił. Poza internetem też jest życie.
--
P. Jankisz
âś–

Zapomnij o Promie, to zabawki.
> Nie robie tego na sprzedaz, tylko dla siebie, jak cos mi nie bedzie pasowac, to diaksa w dlon, potem

Rozumiem, OK.

No to nieĽle. Nie wiem z czym miałe¶ problemy, przeróbka wydaje się prosta, przynajmniej pod względem mechaniki (zakładam że to mała frezarka była, bo krokowce niespecjalnie się nadaj± do dużych maszyn).
Miłego. Irek.N.
Add pictures here
âś–
Powitanko,

Jakbym mial do dyspozycji hale fabryczna, to tez bym myslal tymi kategoriami;-). Mieszkam w domu (i tak szczescie, ze juz nie w bloku) i zamiast pralni (ku wielkiej radosci Zony;-)) mam warsztat. Tu zmiesci sie tylko cos podobnego do Promy, no moze niewiele masywniejszego. Natomiast co do jakosci Promy, to u mojego zleceniodawcy sprawuje sie bardzo dobrze, ja mam identyczna maszyne, tylko w niemieckim wykonaniu i jest do d*. Wiele pracy poswiecilem na regulacje, polerowanie klinow, a i tak albo luzy, albo silnik nie ruszy, a i recznie trudno.

Chcialem zachowac mozliwosc pracy recznej i sie udalo. To jest zabawka podobna do tej: http://www.promapl.pl/?module=produkt&id2 A krokowce, bo latwo i tanio mozna sterowac.
W zasadzie, to najtrudniej kupic gotowe profile/plaskowniki ze stali narzedziowej na prowadnice, cala reszte mozna albo kupic (sruby pociagowe, uchwyty tokarskie itd), albo zrobic (naped, mocowanie nozy itd).
Pozdroofka, Pawel Chorzempa
-Po wielkiej szkodzie prywatnej" (kopyrajt: S. MroĹĽek)
âś–
Irek N. wrote:

A co to jest konkretnie wg Ciebie: "łoże pod szynę we frezarce"? Tak zwykłymi słowami.
Add pictures here
âś–

Korpus frezarki ma wyfrezowane (nie szlifowane) powierzchnie służ±ce do przykręcenia i zakotwiczenia szyn, po których poruszaj± się wózki (takie łożysko liniowe z tego wychodzi).
Może wygl±dać to tak (zachlapane i brudne, ale widać o co chodzi): www.1024.pl/2006.JPG
Istnieje procedura, czy też metoda mocowania takich szyn. Nie wystarcza samo przykręcenie - trzeba jeszcze zabezpieczyć przed możliwo¶ci± przesunięcia się w "bok" (patrz±c na zdjęcie jakie posłałem) całej szyny. S± więc klinowane (maj± do tego przystosowany jeden bok, na zdjęciu dociskaj± takie małe czarne ¶ruby z boku szyny), a to z kolei powoduje, że przygotowane powierzchnie musz± być pierońsko dokładnie wykonane. Nie chodzi o sam± powierzchnię, bardziej chodzi o geometrię, rozstawy. Im dokładniejsza szyna+wózek, a przede wszystkim im większe zastosowane napięcie wstępne, tym większa wymagana dokładno¶ć. Przy standardowych produktach z katalogu, spokojnie wchodzimy w um dokładno¶ci w zakresie równoległo¶ci powierzchni bazuj±cych.
Miłego. Irek.N.
Add pictures here
âś–
Irek N. wrote:

Tak myślałem, że nie o powierzchniach prowadzących mowa.

Magia liczb. Producenci się prześcigają w podawaniu dokładnosci POZYCJONOWANIA do ułamków mikronów co z dokładnością obróbki niewiele ma wspólnego. Tak więc jeśli powierzchnie bazujące są wykonywane na frezarce, to na pewno nie z mikronowymi dokładnościami.
Add pictures here
âś–

Oj tak, zdecydowanie.

Wiesz, aż tak Ľle nie jest. Miałem geometrię robion± na swojej - dla sprawdzenia. Nie byłem w stanie znaleĽć żadnej odchyłki w płaszczyĽnie XY na długo¶ci 300mm*. Mocno mnie to zdziwiło, gdyż sam trójk±t wzorcowy powinien co¶ pokazać - chyba że się ładnie skompensowało z maszyn± ;) Bardzo dużo zależy też od posadowienia maszyny. Po wypoziomowaniu na długo¶ci stołu (ponad 1m) mam 15um różnicy - tj. miałem jak ze 3 lata temu sprawdzałem, teraz nie mam pojęcia, może lepiej nie wiedzieć? ;)
To zreszt± i tak rz±d wielko¶ci dokładniej niż wychodzi z frezowania "katalogowymi danymi".
Miłego. Irek.N. * takiej długo¶ci był kamień, czujnikiem z działk± 1um.
Add pictures here
âś–

Katalogi czasem nie pokazujÄ…, ĹĽe te klinowanie tylko na jednej szynie?
Robert
Add pictures here
âś–

Zalecane, ze względu na łatwo¶ć wykonania, ale nie optymalne ze względów wytrzymało¶ciowych. To samo dotyczy wózków zreszt±. Jak w robotach montujemy szyny/wózki, to jedna strona idzie na mocno, a drug± zostawiamy zupełnie pływaj±c±. Dopiero jak cało¶ć zmontowana i przesuwa się jak należy, to skręcamy na "fest" obie strony. Tylko że tam nie ma tak udarnej pracy jak we frezarkach.
Miłego. Irek.N. ps. widziałem szyny pogięte w tokarce - po kolizji, pomimo zaklinowania straciły geometrię, straszne siły musiały wyst±pić.
Add pictures here
âś–

Nie wiesz? z Internetu i różnych grup dyskusyjnych jakie w nim są. Na forum CNC taką dokładność uzyskują na śrubach budowlanych i prowadnicach do szuflad.

âś–

Bez problemu uzyskuje - programow± :)
Miłego. Irek.N. ps. kiedy¶ technolog do którego miałem ogromny szacun za wiedzę udowodnił mi, że nm to nie problem, podzielił sobie skok ¶ruby przez 20-to bitowy enkoder na serwie i mu wła¶nie wyszły.
Add pictures here
âś–
On Sunday, 8 July 2012 23:12:57 UTC+1, Irek N. wrote:

Zdziwiłby¶ się jakich metod używa się w diagnostyce klinicznej. Uzyskuje się wynik o kilka rzędów dokładniejszy niż urz±dzenie pomiarowe. Konrad
Add pictures here
âś–

Ćwierć wieku temu pracowałem w laboratorium biochemicznym szpitala przygotowując odczynniki ale jako człowiek ciekawy wszystkiego interesowałem się również analizami szczególnie ze wiązało się to z kontaktem z całkiem sympatycznymi i młodymi paniami. Miedzy innymi zainteresowało mnie jedno badanie w którym wyniki zdradzały dziwną powtarzalność; 23,85 / 34,27 / 57,32 / 62,56. Tajemnica była bardzo prosta, otrzymany roztwór poddawało się pomiarowi prymitywnym kolorymetrem wyposażonym na wyjściu w mały i równie prymitywny analogowy nieliniowy wskaźnik wyskalowany od 0 do 10, po czym panie sięgały do tabeli i jak wskazówka była bardziej na 6 niż na 5 to wpisywały do karty pacjenta wynik np. 57,32 itd. :)
Warto dodać że to laboratorium należało do najlepszej piątki laboratoriów w kraju :) Jak widać na przykładzie uzyskiwało wynik o trzy rzędy dokładniejszy niż urządzenie pomiarowe :)
Add pictures here
âś–
Użytkownik "Irek N." napisał w wiadomości

Irku, ale nm to nie problem. Zobacz na karte pamieci - 16GB upchniete w 1 cm^2, to jakie wymiary ma 1 bit ? I jakos to zrobili, i kto wie czy nie na srubach :-)
Bo z paroma um to mechanika w ogole nie ma problemu - zobacz jak mikrometr zrobiony :-) Albo taki wzor dokladnosci dla mechanika - czujnik zegarowy :-)
A tak swoja droga - interferometr astronomiczny, taki http://www2.lowell.edu/npoi/what_is_it/tour/tour.php
Nie bardzo pojmuje jak to dziala, ale jak dojdziesz do czwartego poziomu, to tam sa linie opozniajace zmiennej dlugosci opisane, czyli po polsku piszac - zwierciadla na wozkach. I oni twierdza ze to z dokladnoscia do nanometrow jezdzi ... co prawda zaraz potem podaja ze lustro wibruje z amplituda 500-8k nm, wiec mysle ze im 100nm w pozycjonowaniu wozkow wystarczy :-)
âś–

Ależ jest, wiesz przeca że oni to na 4m^2 wpierwej zrobili, póĽniej tylko "optyka" ;) A pozycjonowanie, no cóż, nie musz± bezwzględnie. Nie znam się, ale zapewne maj± jakie¶ markery na strukturach, coby trafić.

Ale mikrometr możesz przeci±gn±ć o kilka um bez żadnego problemu, a jak nim strzelisz (mam na my¶li z rozpędu dokręcisz, a nie o stół) to i 0.1mm dasz radę :) A zobacz jaki jest masywny przy swoich małych w końcu wymiarach (załóżmy zakres 0-25).

Jeżuu... nie doczekałem...
Mam gdzie¶ film z pomiarów na poziomie nm wła¶nie interferencj±. ¦licznie działało, ale wynik jednak trochę latał. Poprosiłem o FFT i dowiedziałem się, że problemem może być np: wentylacja na hali... pojawiał się pr±żek chyba na 300Hz (wentylator?). Nie pamiętam dokładnie, ale jaka¶ uczelnia na Automatikonie prezentowała na swoim stoisku. Dawno - z 4-5 lat temu chyba. Mam szukać?
Miłego. Irek.N.
Add pictures here
âś–
Użytkownik "Irek N." napisał w wiadomości

Nie jestem pewien - to sa juz takie wymiary ze optyka wysiada.
Naswietlili maski elektronami ?

Kiedy trafic musza jeszcze dokladniej. Tez chyba poza mozliwosciami optyki. Nie wiem jak to robia.

Nie, nie trzeba, jesli to wroclawskie to chyba nawet widzialem w trakcie powstania pierwszych wersji.
Czyli ... enkoder daje sie zrobic :-)
âś–

Też tak s±dzę, dlatego w pazurkach było.

Trzeba by Darka zapytać, może zechcieć się podzielić wiedz± w tym zakresie :)

Na to wygl±da, podobało mi się, choć praktycznego zastosowania nie mam :)
Miłego. Irek.N.
Add pictures here
âś–

A pytałeś u żródła http://www.grupakety.com/pl/? Może coś można dobrać. Wojtek