Radełko, moletka

Jak to działa, że detal po wykonaniu pełnego obrotu trafi z już wygnieciony
wzorem w zęby radełka?
formatting link
łem ślusarza, to mi powiedział, że zawsze jest nieparzysta ilość zębów
w radełku. Ale nie potrafię sobie tego wytłumaczyć.
RObert
Reply to
Robert Wańkowski
Loading thread data ...
W dniu czwartek, 15 maja 2014 00:03:37 UTC+2 użytkownik Robert Wańkowski napisał:
Nie trafia za pierwszym razem, ale przesuwa (koryguje) juz wykonane rowki. Jezeli radelko ma 40 rowkow o szerokosci 1,5 mm to mozna obliczyc, ze nawet wypadniecie jednego rowka, na obrot radelka, skutkuje koniecznoscia korekty pozostalych rowkow nie wiecej niz o wartosc 0,0375 (1,5/40) .
Tez mnie to kiedys frapowalo i tez kiedys poprosilem slusarza, zeby mi wytlumaczyl.
WM
Reply to
WM
"WM" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl>
Średnio licząc to tak, ale w najgorszym przypadku pierwszy rowek może wypaść też na rowku radełka. Może podczas tego "wałkowania" śerdnica detalu się zmninia i jakoś te zęby się wpasują. Przy detalu fi 20 mm te 1,5 mm na obwodzie to ~0,2 mm na promieniu.
Ta nieparzystość to prawda?
Robert
Reply to
Robert Wańkowski
W dniu czwartek, 15 maja 2014 06:59:18 UTC+2 użytkownik Robert Wańkowski napisał:
Mozesz sprawdzic tutaj, ze sa radelka o parzystej liczbie zebow (52 i 78) :)
formatting link
WM
Reply to
WM
W dniu czwartek, 15 maja 2014 00:03:37 UTC+2 użytkownik Robert Wańkowski napisał:
Mnie uczyli że średnicę pod radełko dobiera się do radełka.
Reply to
kogutek444
formatting link

Dobiera się rolki w zależności od podziałki i średnicy przedmiotu. Jedne mają parzystą, inne nieparzystą ilość zębów.
Reply to
Konrad Anikiel
Dnia Thu, 15 May 2014 13:20:17 -0700 (PDT), Konrad Anikiel napisał(a):
Zaraz ... od srednicy przedmiotu powinien zalezec skok zeba - musi trafic po obrocie przedmiotu. Choc pewnie w druga strone - to srednice dobiera sie do skoku.
Ale ilosc zebow na rolkach to sprawa nieistotna - przynajmniej tak sie wydaje.
J.
Reply to
J.F.
Masz pudełko rolek, masz rysunek przedmiotu do zrobienia i patrzysz czy masz czym zrobić, czy musisz zamówić nową rolkę.
Ilość nie. Ale ilość, podziałka i średnica rolki mają ze sobą związek :-)
Konrad
Reply to
Konrad Anikiel
"Konrad Anikiel"
Tylko podział ma znaczenie. Jego wielokrotność to obwód detalu. p - podziałka obwodowa
formatting link
ło_zębateAle może coś jeszcze ma znaczenie, bo po co podawaliby ilość zębów w radełku.
Robert
Reply to
Robert Wańkowski
Przy jednej konkretnej średnicy nie wszystkie TPI da się uzyskać, dlatego jest kilka standardowych średnic rolek. Średnica rolki nie może być dowolna bo miałbyś kociokwik z ustawieniem maszyny, za każdym razem innym. Dlatego jest pięć standardowych rozmiarów: 5/16 1/2, 5/8, 3/4 i 7/8. Jeśli dla określonej średnicy przedmiotu ustawisz maszynę na rolkę 3/4 16 TPI, to przy tym samym ustawieniu możesz użyć rolki 3/4 40 TPI.
Reply to
Konrad Anikiel
W dniu piątek, 16 maja 2014 09:45:32 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
Istotna jest ilość zębów i wzór moletki. Dobiera się je do konkretnych zastosowań. Moletkowanie ma na celu zwiększenie tarcia pomiędzy ręką a gałką, pokrętłem itp. Im większe pokrętło i im brudniejsze ręce będzie miał kręcący nim człowiek tym grubszy wzór się daje. Często również względy estetyczne mają duże znaczenie. Moletkowanych powierzchni używa się w ręcznych przyrządach pomiarowych. Głupio by wyglądało jak w drogim narzędziu była by paskudnie zrobione moletkowanie. Zastosowanie czysto mechaniczne powierzchni moletkowanych praktycznie nie istnieje. Sprowadza się do doraźnych napraw mających na celu miejscowe zwiększenie lub zmniejszenie średnicy żeby uzyskać pasowanie zbliżone do właściwego.
Reply to
kogutek444
W dniu piątek, 16 maja 2014 11:05:22 UTC+2 użytkownik Robert Wańkowski napisał:
Nasz tokarz, celem dobrania prawidlowych parametrow moletowania, najpierw pochylal rolke i wcinal sie tylko na brzegu przedmiotu moletowanego coraz glebiej, az mu zaczynaly wychodzic prawidlowe rowki. Na powierzchni podstawy walca widzial bezposrednio ich przekroj. Potem mierzyl potrzebna glebokosc i wchodzil na nia juz normalnie ustawiona rownolegle moleta.
Ciekawe jak im sie udalo pomoletowac powierzchnie rekojesci sztyletu?
formatting link
WM
Reply to
WM
"WM"
Widać, że po spirali idzie wzór. I miejscami jest zdegradowany, tam gdzie średnica nie pasowała do radełka.
Robert
Reply to
Robert Wańkowski
W dniu piątek, 16 maja 2014 17:06:17 UTC+2 użytkownik WM napisał:
zapewne robili w niektórych przypadkach od razu całą powierzchnię. Kto powiedział że nie może być kształtowych narzędzi do moletkowani?
Reply to
kogutek444
W dniu piątek, 16 maja 2014 14:47:08 UTC+2 użytkownik Konrad Anikiel napisał:
Obstawiał bym że masowo na takich detalach osadzanych w plastiku wzór się walcuje tak jak gwint na śrubie. Moletkowanie jest zbyt wolne.
Reply to
kogutek444

Site Timeline

PolyTech Forum website is not affiliated with any of the manufacturers or service providers discussed here. All logos and trade names are the property of their respective owners.