Scisliwosc material

Witam.

W opisie polonitu (płyta uszczelniająca) mam podaną taką wielkość: Ściśliwość wg. ASTM F 36 J 5-15% I teraz moje pytanie brzmi: jak na podstawie tego parametru wyznaczyć (o ile to możliwe) grubość płyty zciskanej z siłą X N/m2. Czy muszę zwrócić się do producenta o dodatkowe dane, czy też wynika to jednoznacznie z normy, na którą powołuje się producent.

Reply to
Grzegorz Krukowski

To znaczy, że kiedy dociągniesz śruby tak, żeby uzyskać wymagane naprężenie montażowe (w jakimś zalecanym zakresie), uszczelka zmniejszy swoją grubość o podany procent (w zakresie odpowiadającym naprężeniu). Jeśli chcesz dowiedzieć się co jest napisane w F36 to znajdź mnie na Skype. Konrad

Pytanie jak wg. tej normy rozumiana jest ściśliwość.

Nie do końca rozumiem, czy masz na myśli wyznaczenie *zmiany grubości* płyty poddanej *ciśnieniu* X N/m^2 ??

Jeśli moje domysły są słuszne, to (zgaduję!) że ściśliwość wg. ASTF jest podawana objętościowo, czyli moduł opisujący zmianę objętości natomiast ty potrzebujesz moduł Younga. Jedno z drugim wiąże współczynnik Poissona.

max

Reply to
Aleksander Matuszak

Znaczy to dokładnie: mam dławik gdzie potrzebuję uzyskać szczelinę powietrzną i uzyskuję ją za pomocą krążka z jakiegoś materiału o podanej ściśliwości. Jeżeli teraz umieszczę krążek z polonitu o grubości przykładowo 2 mm a nad nim znajduje się reszta rdzenia o wadze przykładowo 700 kg (przekrój rdzenia np. 300 cm2) to jaka będzie rzeczywsta grubość tej szczeliny/polonitu w tych warunkach?

Reply to
Grzegorz Krukowski

Wybacz, ale czepiłem się terminologii, takie skrzywienie zawodowe =:-).

Z tego co piszesz, grubość płyty ściskanej masz daną (2 mm) interesuje cię zmiana grubości a dokładniej grubość warstwy pod obciążeniem. Jeśli od grubości w stanie wolnym od obciążeń odejmiesz zmianę grubości to dostaniesz grubość warstwy w trakcie pracy.

Druga kwestia terminologiczna, to siła, która jest zazwyczaj mierzona w N, natomiast ty masz obciążenie rozłożone (ciśnienie) o gęstości wrażanej w N/m^2.

To jest na tyle oczywiste, że nie warto byłoby marnować przepustowości sieci ale czytając to co napisałeś automatycznie zastanawiałem czy jest tak jak się domyślam czy też zagadnienie jest trochę inne niż się wydaje.

max

Reply to
Aleksander Matuszak

Wow, do czego to dlawik i o jakich parametrach ?

1 kA, ~3mH, do układu rezonansowego.

Wracając do tematu - zadzowniłem do producenta i ten zeznał, że ściśliwość dotyczy zmiany wysokości próbki i jest mierzona przy nacisku 350 kg/cm2. Niestety nie był w stanie określić, czy ściśliwość zależy liniowo od nacisku czy nie.

Reply to
Grzegorz Krukowski

W zalecanym przez producenta zakresie pracy sztywność jest doraźnie liniowa. Oczywiście występują relaksacje naprężeń, ale to na doraźne zachowanie materiału nie ma wpływu. Konrad

Ale ty bedziesz mial naciski 100x mniejsze, to chyba mozesz zalozyc ze jest niescisliwy, albo zaloz ze 1% sie scisnie, a i tak bedziesz w tolerancji.