Sprzeglo hydrauliczne???

W cieplownictwie dosc czesto obecnie pojawia sie okreslenie "sprzeglo hydrauliczne". Google wyszukuja oferty rozmaitych producentow - a ja po
prostu chcialbym wiedziec: co to jest, jak dziala i do czego najczesciej sie stosuje. Czy moglby ktos z szanownych kolegow uswiadomic mnie, albo podac jakis link?
Pozdrawiam PiotrG
PiotrG wrote:

Masz kocioł i układ kaloryferów. Obwód kaloryferów z rurami ma jakąś bezwładność, pojemność itd. Z tego względu powinno się w jakimś tam tempie pompować wodę w tym układzie. Ale zwykle tak jest że w tym tempie wody przez kocioł nie chcesz pompować, bo masz za wąską modulację, albo po prostu nie chcesz go w kółko włączać i wyłączać. Dlatego stosuje się rozłączne obwody: kotła (ze zbiornikiem zazwyczaj) i układu kaloryferów. Te dwa obwody połączone są wymiennikiem ciepła, przez który ciepło z małego obwodu przechodzi do dużego i tam jest rozprowadzane. Ale wymiennik ciepła jest drogi. Więc zauważono, że jeśli w tym wymienniku jakaś rurka przerdzewieje to i tak może on pracować, bo po obu stronach jest woda. Nic się nie stanie, jeśli się trochę wymiesza. No więc zrobiono wymiennik zupełnie bez rurek: zwykły kawał rury, gdzie na jednym końcu wchodzi i wychodzi woda "kotłowa", a na drugim końcu- woda "kaloryferowa". A w środku się miesza, przekazując ciepło. To jest właśnie sprzęgło hydrauliczne. Inaczej wymiennik bezprzeponowy.
Konrad

Dzieki za obszerne wyjasnienie - wlasnie o to mi chodzilo. Pozdrawiam, PiotrG