Wytrzyma┼éo┼Ť─ç na zginanie

Kto mi to obliczy? Przy jakim obci─ů┼╝eniu p─Öknie? Ja nie potrafi─Ö.
http://images37.fotosik.pl/223/05b734175a7a78d8.jpg
Jak to obliczy─ç te┼╝ by si─Ö przyda┼éo na przysz┼éo┼Ť─ç.
Robert
Add pictures here
Ôťľ

»artujesz WaŠ? Ale dobry ┐art tynfa wart. Mo┐e Wasze klikn▒Š do mnie. Mo┐e poradzŕ-doradzŕ. W.Kr.
Add pictures here
Ôťľ

Robercie pi razy oko 6kg - wieczorkiem mo┐e uda mi siŕ rozpisaŠ ci to.
Add pictures here
Ôťľ
U┼╝ytkownik "Adi"
Robercie pi razy oko 6kg - wieczorkiem mo┼╝e uda mi si─Ö rozpisa─ç ci to.
O! Nie wiedzia┼éem, ┼╝e czytasz t─ů grup─Ö. :-) To czekam.
Robert
Add pictures here
Ôťľ

He he... raczej przypadkiem zajrza┼éem ;-) Wi─Öc... Oznaczenia : Rg - wytrzyma┼éo┼Ť─ç na zginanie (poda┼ée┼Ť 30MPa), Mg - Moment gn─ůcy (w naszym wypadku maksymalny Mg), W - wska┼╝nik wytrzyma┼éo┼Ťci przekroju, P - si┼éa gn─ůca na kraw─Ödzi p├│┼éki - szukana, x - odleg┼éo┼Ť─ç punktu przy┼éo┼╝enia si┼éy od podpory (290mm), h - wysoko┼Ť─ç przekroju p├│┼éki (8mm), b - szeroko┼Ť─ç przekroju wzd┼éu┼╝nego :] p├│┼éki (100mm),
Wz├│r na wytrzyma┼éo┼Ť─ç na zginanie: Rg = Mg / W , st─ůd Mg = Rg W = Rg(bh┬▓)/6 Mg = Px P = Mg/x = mi wysz┼éo 110N (poprzednio nie dopatrzy┼éem na rysunku i da┼éem szybk─Ö 6mm :-)
Radz─Ö sprawdzi─ç obliczenia bo mog┼éem si─Ö waln─ů─ç.
Add pictures here
Ôťľ
Witam Je┼╝eli rzeczywisty uk┼éad ustroju wygl─ůda tak jak na rysunku, tj. p┼éytka podparta na pryzmatach, to IMO o zniszczeniu nie zadecyduje przekroczenie dopuszczalnych napr─Ö┼╝e┼ä od zginania, tylko spi─Ötrzenie napr─Ö┼╝e┼äa styku p┼éytka pryzmat. Tak jak pami─Ötam to odno┼Ťne hipotezy dotycz─ůce takich przypadk├│w s─ů m.in. w podr─Öczniku Brzoski. PP

Ôťľ
U┼╝ytkownik "PL(N)umber_One "

Nie. Tylko na rysunku tak narysowałem. Będzie w rowku.
Robert
Add pictures here
Ôťľ
wiadomo┼Ťci

Moim zdaniem w zadaniu nie ma danych pozwalaj─ůcych na obliczanie wytrzyma┼éo┼Ťci na nacisk na tych pryzmatach, wi─Öc nie o to autorowi chodzi.
Co do oblicze┼ä wytrzyma┼éo┼Ťci na zginanie to mam w─ůtpliwo┼Ť─ç, czy mo┼╝na tu stosowa─ç wzory dotycz─ůce belki. Ten ustr├│j jest stosunkowo szeroki i moim zdanie nale┼╝a┼éoby teoretycznie zastiosowa─ç t─Ö teori─Ö: http://kmm.p.lodz.pl/dydaktyka/wyklady/plyty.pdf . Poza tym mamy tu do czynienia ze szk┼éem. Je┼Ťli to nie jest zadanie edukacyjne, tylko realna konstrukcja, to jeszcze moim zdaniem bior─ůc pod uwag─Ö materia┼é - szk┼éo - nale┼╝a┼éo by si─Ö zastanowi─ç, czy do zniszczenia konstrukcji nie dojdzie w wyniku odkszta┼écenia. Nie mam do┼Ťwiadczenia w tego typu konstrukcjach, ale to nie jest metal, kt├│ry po prostu si─Ö wygnie.
Co do samych napr─Ö┼╝e┼ä, to ze studi├│w mi za ma┼éo zosta┼éo w g┼éowie, wi─Öc opieram si─Ö na tablicach Niezgodzi┼äskich. Twierdz─ů oni, ┼╝e dla p┼éyt walcowo zginanych stosujemy te same wzory, co dla belek, z tym, ┼╝e zamiast sztywno┼Ťci EJ nel┼╝y wstawi─ç sztywno┼Ť─ç p┼éytow─ů B. Przez B rozumiana jest sztywno┼Ť─ç belki o szroko┼Ťci 1 cm wyci─Ötej ze ┼Ťrodka belki. A zatem do oblicze┼ä przyjmujemy nie ca┼é─ů p┼éyt─Ö tylko taki paseczek 1 cm. Dla naszego przyk┼éadu schemat b─Ödzie nast─Öpuj─ůcy:
Przyjmuj─Ö nast─Öpuj─ůce oznaczenia wzgl─Ödem podanego przez autora w─ůtku rysunku = od lewej:
1 Podpora - pkt A z reakcj─ů od g├│ry oznaczon─ů Ra 2 Podpora - pkt B z reakcj─ů od do┼éu oznaczon─ů Rb obci─ů┼╝ony koniec - pkt C z si┼é─ů od g├│ry P Odcinek A-B - l Odcinek B-C - a
Jestem leniwy, wi─Öc bior─Ö po prostu schemat obci─ů┼╝enia z zacytowanych tablic. Tam znajduj─Ö:
Mmax Maksymalny moment gn─ůcy Mmax= P a -> maksymalna si┼éa Pmax = -------- a
Teraz pozostaje kwestia Mmax.
Jako┼Ť by pasowa┼éo policzy─ç sztywno┼Ť─ç p┼éytow─ů. Nie chce mi si─Ö szuka─ç w literaturze, wi─Öc za Wiki Ep GPa J liczone dla szeroko┼Ťci 10 mm: 3 0,01 x 0,008 4 J= --------------- = 4,27E-10 m 12
Ostatecznie zatem B),87. Za┼é├│┼╝my 30, bo i dane troch─Ö z sufitu by┼éy co do sztywno┼Ťci. 2 b h 3 Wska┼║nik wytrzyma┼éo┼ŤciL W= ------ = 1 E-7 m 6 3 Poniewa┼╝ SIGMA max = Mg/W -> Mg max = 30 E 6 [Pa] * 1E-7 [m ] = 3 [Nm]
A zatem maksymalna si┼é─ů 3 [Nm]/0,29 [m] = 10,34 N - ale to dla beleczki o szeroko┼Ťci 1 cm. Poniewa┼╝ ja rozumiem, ┼╝e tam na ko┼äcu ma by─ç obci─ů┼╝enie ci─ůg┼ée, to mamy obci─ů┼╝enie maksymalne 0,1034 [N/m].
I ja bym stawia┼é na taki wynik jako prawid┼éowy. Je┼Ťli to zadanie szkolne, to jedynie sprawdzi┼ébym, czy na rysunku to dobrze zwymiarowano i to 300 mm nie powinno by─ç na odcinku B-C. W├│wczas by wyszed┼éa ┼éadny wynika 0,1 N/m.
Ale niech to kto┼Ť sparwdzi, bo ju┼╝ kilkadziesi─ůt lat si─Ö w to nie bawi─Ö - po rpopstu dla sportu policzy┼éem
Add pictures here
Ôťľ

Chodzi o zastosowanie w stolarce - pˇ│ka szklana wpuszczona w p│ytŕ. Rysunek przedstawia doŠ ekstremaln▒ sytuacjŕ - nikt na samej krawŕdzi nie stawia ciŕ┐arˇw.

Ja jestem tylko stolarzem, zastanowi│em siŕ i myÂlŕ, ┐e "Wytrzyma│oŠ Na Zginanie" to wytrzyma│oÂci na zginanie.

chyba 1034 ?
Add pictures here
Ôťľ

I to jest podparte z kilku stron czy tylko z jednej ?

A dzwignia to dzwignia i w punktach podparcia sily sa potezne.
Hm, 8mm szyba .. tak sie zastanawiam co pierwsze peknie - szyba czy plyta :-)
I jeszcze przypominam ze wystarczy lekkie zarysowanie szyby, zeby pekala bardzo chetnie :-)
Ôťľ

Z jednej strony.

Si│y potŕ┐ne, ale momenty gn▒ce liczy siŕ w│aÂnie dla tych punktˇw - wiŕc chyba ok?

Mi siŕ widzi, ┐e p│yta bŕdzie siŕ mia┐dzyŠ (albo i pŕknie), zw│aszcza je┐eli wiˇrowa 18mm - chyba ┐e Robert co innego chce wykorzystaŠ. A jak siŕ zabraŠ do policzenia wytrzyma│oÂci tej p│yty? (szyba w rowku g│. 10mm)
Add pictures here
Ôťľ

Koledzy tu licza cos 10kG na 30cm, wiec gdyby bylo podparte na pryzmatach jak w rysunku, to sila bylaby w nich rzedu 300kG.
W samym materiale tez dzialaja sily, nawet rzedu 400kG skoro szyba ma tylko 8mm, ale w materiale rozkladaja sie na powierzchnie .. no powiedzmy ze 2mm przy sciance, bo srodkowa czesc znacznie mniej przenosi. A na pryzmacie moze byc to np 0.5mm pasek.

Owszem, to miazdzenie przy okazji uratuje szybe przed powyzszymi rozwazaniami .. ale 300kG to dosc sporo jak na plyte podfrezowana do 8mm :-)
Ôťľ
Sprawdzi┼éem u producenta wytrzyma┼éo┼Ť─ç surowej wi├│rowej na rozrywanie, podaj─ů >0,4 N/mm┬▓ , wi─Öc powy┼╝sze rozwi─ůzanie odpada nawet dla dziesi─Öciokrotnie mniejszego obci─ů┼╝enia :].
[...]

Ja Ci policzy┼éem dla modelu, kt├│ry poda┼ée┼Ť.

By┼éo zaznaczy─ç na pocz─ůtku, to bym od czego innego zacz─ů┼é w og├│le.

Nie. Za┼éo┼╝y┼ée┼Ť tam szyb─Ö. A to kruche. Wyobra┼╝asz sobie, ┼╝e na takij metrowej szybie ustoi cz┼éowiek? Na jej kraw─Ödzi?
A teraz wracamy do problemu. Sk─ůd w og├│le taki model? To ma by─ç po prostu p├│┼éka szklana? Co na niej ma by─ç przechowywane? I jak maj─ů faktycznie wygl─ůda─ç te obci─ů┼╝─Önia, bo chyba raczej nie powieszone na ko┼äcu.
Add pictures here
Ôťľ

Pewnie, ┐e sobie wyobra┐am 1034N/m , pod warunkiem rˇwnomiernego roz│o┐enia ciŕ┐aru na ca│ym metrze d│ugoÂci. Co do twojego 0,1 N/m - wyobra╝ sobie wrˇbla ktˇry na tak▒ grub▒ szybŕ siada a ona trzaska od tego z hukiem... ups przepraszam, ona nawet w│asnego ciŕ┐aru nie utrzyma - strach podnieŠ takie szkie│ko ;-)
Add pictures here
Ôťľ
wrote:

Masz racj─Ö. Skoro 10 N na 1 cm, to oczywi┼Ťcie 1000 N na metr.
Add pictures here
Ôťľ

A tak apropos tematu - niektore schody ruchome maja wlasnie takie szklane boki. Tzn szyby sa chyba podwojne i klejone folia, grubosc calosci .. rzedu 10mm, wysokosc - okolo metra, obsada na dole - zapewne glebsza, ale dla wytrzymalosci na zginanie to bez znaczenia .. no i efekt koncowy taki ze musi to wytrzymac opierajacego sie grubasa, a szczerze mowiac to nawet sie przy tym mocno nie ugina. Fakt ze tafle maja przy tym jakies 1.5m dlugosci, i byc moze jakis metalowy lacznik u gory.
Ôťľ