Wytrzymałość na zginanie

Kto mi to obliczy? Przy jakim obciążeniu pęknie? Ja nie potrafię.
http://images37.fotosik.pl/223/05b734175a7a78d8.jpg
Jak to obliczyć też by się przydało na przyszłość.
Robert

artujesz Wa? Ale dobry art tynfa wart. Moe Wasze klikn do mnie. Moe poradz-doradz. W.Kr.

Robercie pi razy oko 6kg - wieczorkiem moe uda mi si rozpisa ci to.
Użytkownik "Adi"
Robercie pi razy oko 6kg - wieczorkiem może uda mi się rozpisać ci to.
O! Nie wiedziałem, że czytasz tą grupę. :-) To czekam.
Robert

He he... raczej przypadkiem zajrzałem ;-) Więc... Oznaczenia : Rg - wytrzymałość na zginanie (podałeś 30MPa), Mg - Moment gnący (w naszym wypadku maksymalny Mg), W - wskażnik wytrzymałości przekroju, P - siła gnąca na krawędzi półki - szukana, x - odległość punktu przyłożenia siły od podpory (290mm), h - wysokość przekroju półki (8mm), b - szerokość przekroju wzdłużnego :] półki (100mm),
Wzór na wytrzymałość na zginanie: Rg = Mg / W , stąd Mg = Rg W = Rg(bh²)/6 Mg = Px P = Mg/x = mi wyszło 110N (poprzednio nie dopatrzyłem na rysunku i dałem szybkę 6mm :-)
Radzę sprawdzić obliczenia bo mogłem się walnąć.
Witam Jeżeli rzeczywisty układ ustroju wygląda tak jak na rysunku, tj. płytka podparta na pryzmatach, to IMO o zniszczeniu nie zadecyduje przekroczenie dopuszczalnych naprężeń od zginania, tylko spiętrzenie naprężeńa styku płytka pryzmat. Tak jak pamiętam to odnośne hipotezy dotyczące takich przypadków są m.in. w podręczniku Brzoski. PP

Użytkownik "PL(N)umber_One "

Nie. Tylko na rysunku tak narysowałem. Będzie w rowku.
Robert
wiadomości

Moim zdaniem w zadaniu nie ma danych pozwalających na obliczanie wytrzymałości na nacisk na tych pryzmatach, więc nie o to autorowi chodzi.
Co do obliczeń wytrzymałości na zginanie to mam wątpliwość, czy można tu stosować wzory dotyczące belki. Ten ustrój jest stosunkowo szeroki i moim zdanie należałoby teoretycznie zastiosować tę teorię: http://kmm.p.lodz.pl/dydaktyka/wyklady/plyty.pdf . Poza tym mamy tu do czynienia ze szkłem. Jeśli to nie jest zadanie edukacyjne, tylko realna konstrukcja, to jeszcze moim zdaniem biorąc pod uwagę materiał - szkło - należało by się zastanowić, czy do zniszczenia konstrukcji nie dojdzie w wyniku odkształcenia. Nie mam doświadczenia w tego typu konstrukcjach, ale to nie jest metal, który po prostu się wygnie.
Co do samych naprężeń, to ze studiów mi za mało zostało w głowie, więc opieram się na tablicach Niezgodzińskich. Twierdzą oni, że dla płyt walcowo zginanych stosujemy te same wzory, co dla belek, z tym, że zamiast sztywności EJ nelży wstawić sztywność płytową B. Przez B rozumiana jest sztywność belki o szrokości 1 cm wyciętej ze środka belki. A zatem do obliczeń przyjmujemy nie całą płytę tylko taki paseczek 1 cm. Dla naszego przykładu schemat będzie następujący:
Przyjmuję następujące oznaczenia względem podanego przez autora wątku rysunku = od lewej:
1 Podpora - pkt A z reakcją od góry oznaczoną Ra 2 Podpora - pkt B z reakcją od dołu oznaczoną Rb obciążony koniec - pkt C z siłą od góry P Odcinek A-B - l Odcinek B-C - a
Jestem leniwy, więc biorę po prostu schemat obciążenia z zacytowanych tablic. Tam znajduję:
Mmax Maksymalny moment gnący Mmax= P a -> maksymalna siła Pmax = -------- a
Teraz pozostaje kwestia Mmax.
Jakoś by pasowało policzyć sztywność płytową. Nie chce mi się szukać w literaturze, więc za Wiki Ep GPa J liczone dla szerokości 10 mm: 3 0,01 x 0,008 4 J= --------------- = 4,27E-10 m 12
Ostatecznie zatem B),87. Załóżmy 30, bo i dane trochę z sufitu były co do sztywności. 2 b h 3 Wskaźnik wytrzymałościL W= ------ = 1 E-7 m 6 3 Ponieważ SIGMA max = Mg/W -> Mg max = 30 E 6 [Pa] * 1E-7 [m ] = 3 [Nm]
A zatem maksymalna siłą 3 [Nm]/0,29 [m] = 10,34 N - ale to dla beleczki o szerokości 1 cm. Ponieważ ja rozumiem, że tam na końcu ma być obciążenie ciągłe, to mamy obciążenie maksymalne 0,1034 [N/m].
I ja bym stawiał na taki wynik jako prawidłowy. Jeśli to zadanie szkolne, to jedynie sprawdziłbym, czy na rysunku to dobrze zwymiarowano i to 300 mm nie powinno być na odcinku B-C. Wówczas by wyszedła ładny wynika 0,1 N/m.
Ale niech to ktoś sparwdzi, bo już kilkadziesiąt lat się w to nie bawię - po rpopstu dla sportu policzyłem

Chodzi o zastosowanie w stolarce - pka szklana wpuszczona w pyt. Rysunek przedstawia do ekstremaln sytuacj - nikt na samej krawdzi nie stawia ciarw.

Ja jestem tylko stolarzem, zastanowiem si i myl, e "Wytrzymao Na Zginanie" to wytrzymaoci na zginanie.

chyba 1034 ?

I to jest podparte z kilku stron czy tylko z jednej ?

A dzwignia to dzwignia i w punktach podparcia sily sa potezne.
Hm, 8mm szyba .. tak sie zastanawiam co pierwsze peknie - szyba czy plyta :-)
I jeszcze przypominam ze wystarczy lekkie zarysowanie szyby, zeby pekala bardzo chetnie :-)

Z jednej strony.

Siy potne, ale momenty gnce liczy si wanie dla tych punktw - wic chyba ok?

Mi si widzi, e pyta bdzie si miadzy (albo i pknie), zwaszcza jeeli wirowa 18mm - chyba e Robert co innego chce wykorzysta. A jak si zabra do policzenia wytrzymaoci tej pyty? (szyba w rowku g. 10mm)

Koledzy tu licza cos 10kG na 30cm, wiec gdyby bylo podparte na pryzmatach jak w rysunku, to sila bylaby w nich rzedu 300kG.
W samym materiale tez dzialaja sily, nawet rzedu 400kG skoro szyba ma tylko 8mm, ale w materiale rozkladaja sie na powierzchnie .. no powiedzmy ze 2mm przy sciance, bo srodkowa czesc znacznie mniej przenosi. A na pryzmacie moze byc to np 0.5mm pasek.

Owszem, to miazdzenie przy okazji uratuje szybe przed powyzszymi rozwazaniami .. ale 300kG to dosc sporo jak na plyte podfrezowana do 8mm :-)
Sprawdziłem u producenta wytrzymałość surowej wiórowej na rozrywanie, podają >0,4 N/mm² , więc powyższe rozwiązanie odpada nawet dla dziesięciokrotnie mniejszego obciążenia :].

[...]

Ja Ci policzyłem dla modelu, który podałeś.

Było zaznaczyć na początku, to bym od czego innego zaczął w ogóle.

Nie. Założyłeś tam szybę. A to kruche. Wyobrażasz sobie, że na takij metrowej szybie ustoi człowiek? Na jej krawędzi?
A teraz wracamy do problemu. Skąd w ogóle taki model? To ma być po prostu półka szklana? Co na niej ma być przechowywane? I jak mają faktycznie wyglądać te obciążęnia, bo chyba raczej nie powieszone na końcu.

Pewnie, e sobie wyobraam 1034N/m , pod warunkiem rwnomiernego rozoenia ciaru na caym metrze dugoci. Co do twojego 0,1 N/m - wyobra sobie wrbla ktry na tak grub szyb siada a ona trzaska od tego z hukiem... ups przepraszam, ona nawet wasnego ciaru nie utrzyma - strach podnie takie szkieko ;-)
wrote:

Masz rację. Skoro 10 N na 1 cm, to oczywiście 1000 N na metr.

A tak apropos tematu - niektore schody ruchome maja wlasnie takie szklane boki. Tzn szyby sa chyba podwojne i klejone folia, grubosc calosci .. rzedu 10mm, wysokosc - okolo metra, obsada na dole - zapewne glebsza, ale dla wytrzymalosci na zginanie to bez znaczenia .. no i efekt koncowy taki ze musi to wytrzymac opierajacego sie grubasa, a szczerze mowiac to nawet sie przy tym mocno nie ugina. Fakt ze tafle maja przy tym jakies 1.5m dlugosci, i byc moze jakis metalowy lacznik u gory.