2,4 GHz a silnik benzynowy

Witam, czy może się ktoś podzielić informacjami jak wpływa zapłon elektroniczny silnika benzynowego na zakłocenie w pasmie 2,4 Ghz?
System ten działa idealnie w modelach szybowców, śmigłowców i elektryków. Jednak praca zapłonu elektronicznego powoduje większe zakłócenia. Czy ten temat jest już znany i może się ktoś podzielić informacjami? Jacek

Może nie powinienem sie wypowiadać, bo nie mam praktyki, ale z teoretycznego punktu widzenia transmisja na wysokiej częstotliwości przebiega znacznie szybciej, tzn. w tym samym czasie można wysłać więcej danych i czas przesłania takiej samej ilości danych jest znacznie krótszy. Z grubsza czasy te są proporcjonalne do częstotliwości fali nośnej, czyli 2400/35 = 68,5 raza szybciej. Inna sprawa że przesyła się trochę znacznie danych, bo zamiast dwóch zboczy sygnału PPM przesyła się 16 bitowe słowo, czyli w zależności od sposobu kodowania danych Pi*oko 32 zbocza czyli 16 razy więcej. Nawet po dodaniu nagłówków, sum kontrolnych itp. narzutu dane można przesłać ok. 4 razy szybciej. Potrafi to ktoś zweryfikować?
Druga sprawa, to transmisja na 2,4GHz jest cyfrowa (analogicznie jak PCM), wysyłane są ramki danych zawierajace sumę kontrolną. Jeżeli jakaś ramka zostanie uszkodzona to odbiornik będzie o tym wiedział i nie zaakceptuje jej jako poprawną. Są nawet protokoły transmisji zawierające dane nadmiarowe gdzie można odtworzyć dane po uszkodzeniu niewielkiej części danych. Nie wiem tylko czy stosuje się je w RC. Nie wiem jak to wygląda w praktyce, ale mogę się spodziewać że transmisja zacznie się "zamulać" przy dużej ilości błędów. Zdecydowanie nie spodziewał bym sie rekacji jaką znamy z niskich częstotliwości 35/40MHz, gdzie serwa potrafią nagle skoczyć. Tak więc można się spodziewać żę ewentualne zakłócenia powinny być odczuwalne w reakcji modelu wystarczajaco długo zanim stracimy nad nim kontrolę.
Następna sprawa to transmisja odbywa się dosyć szerokim paśmie 2400 - 2483,5GHz (przynamniej taka jest szerokość pasma ISM) czyli aż 83,5MHz! Dla porównania pasmo 35MHz (34,995-35,225MHz) ma szerokość zaledwie 230kHz, więc na 2,4 jest gdzie uciekać przed zakłóceniami. Nie znam dokładnie widma zakłóćeń od silnika, ale nie sądzę aby były aż tak szerokie żeby zajeły całe pasmo. Systemy sterowania na 2,4GHz dzieki transmisji dwustronnej same znajdują sobie wolny kanał i mogą przeskoczyć na inny jeżeli ten będzie zajęty. Nie znam szczegółów, ale ogólnie działa to tak że "odbiornik" odsyła "nadajnikowi" siłę odebranego sygnału i jeżeli ta jest za mała ustalają że przeskoczą na inną częstotliwość. Tak sobie skacza po wielu kanałach badając sytuację w eterze. Jeżeli jakiś kanał staje się zajęty przez inne urządzenie lub zakłócenia, to jest omijany.
Na koniec prośba aby powyższy tekst traktować jako ogóle zasady pomajagące zrozumieć jak to bywa z transmisjami z perspektywy mojego rozumienia sprawy a nie jako pewnik.
ps. Szukając widma zakłóceń od silnik spalinowego znalazłem widma od silników szczotkowych w odniesieniu do pasm modelarskich: http://www.espiell.com/emi.htm . Trochę przestarzałe, ale widać że solidnie zrobione. Szum na poziomie -110dB sugeruje że pomiary były robione w klatce faradaya. U siebie w domu szum w paśmie 35MHz mam na pozimie -90dB.
--
Piotrek.
http://www.pitlab.pl

Albo zakłóca sygnał WiFi w laptopie? Nie - wiec nie ma się czego bać. pzdr

Ale co to za porównanie? Trzeba pamiętać, że zakłócenia od zapłonu błądzą po wspólnej instalacji elektrycznejw modelu i odbiornik jest niedaleko od modułu. To porównanie jest kompletnie nietrafione. Chyba z radiem masz tyle wspólnego, że słuchasz ,,Matysiaków''

No chyba że słucha radia z laptopa zasilanego z instalacji samochodej... ;-) A tak na poważnie to przewodzone zakłócenia w.cz. na takich częstotliwościach powinno łatwo wytłumić się byle ferrytem, np. na przewodzie zasilajacym układ zapłonowy. Nie wiem jak sprawa wyglada w modelach (nie latam spalinowymi) ale w samochodzie układ zapłonowy dało się zrobić tak że nie zakłóca nawet tak niskich częstotliwości jak FM - rzędu 100MHz a tutaj mamy 24 razy wyżej.
On 2008-10-22 21:42:50 +0200, "Piotr \"Pitlab\" Laskowski"

Zakładanie pułapek ferrytowych na przewody jest znanym i skutecznym sposobem ,,odkłócania'' . Jednak wytwarzane przez układ zapłonowy zakłocenia są szerokopasmowe.Istnieje duże prawdopodobieństwo przedostawania się na wejście odbiornika. I z pewnością pomiary wykazałby obecność takich ,,chappci'' na sygnale z nadajnika dostającym się na wzmacniacz w.cz. Pytanie tylko jaki jest ich poziom i czy nie spowodują gubienia sygnału z własnego nadajnika. W takich małych odbiornikach dobroć obwodów nie jest wysoka.A;e mam nadzieję, że Futaba przebadała te urządzenia i ma jakieś przemyślenia. Wszak istotną sprawą jest montaż odbiorniak jak najdalej oddalony od źródła zakłoceń. Jacek

Jakby co mam czym zmierzyć amplitudę zaklóceń do częstotliwości 1,5GHz. Sprzęt niestety jest stacjonarny, więc będzie ciężko skojarzyć go z pracującym silnikiem spalinowym.
--
Piotrek.
http://www.pitlab.pl