Akromax z Model Making

Witam Kolegów.
Zbudowa³em sobie Akromaxa z Model Making i przy oblatywaniu zauwa¿y³em ,¿e
przy skrêcaniu np. w lewo
za pomoc± steru kierunku model przechyla siê na prawe skrzyd³o i zaczyna
nurkowanie.
Taka sama sytuacja jest przy skrêcaniu w prawo, a nurkuje w lewo.
Napewno dzieje siê tak przy ¶redniej i du¿ej prêdko¶ci lotu.
Lot po prostej, na plecach, pêtle, beczki wychodz± przyzwoicie.
Podobn± sytuacjê mam w górnop³acie Yak - 12.
Co mo¿e byæ powodem takiego zachowania siê modelu.
Pozdrawiam Zbyszek
Reply to
Zbyszek
"Zbyszek" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał:
Nie wdając się wszczegóły teorii, bo jej nie znam, czytałem kiedyś na tej grupie, że samoloty, które mają płat prosty, bez wziosu (a taki chyba jest Akromax jako typowy akrobat) źle steruje się sterem kierunku. Do "zwykłych" zakrętów używaj lotek, a kierunek przydaje się przy niektórych figurach (korkociągi, beczki akcentowane czy "lot na żyletkę"). W przypadku górnopłata ze wzniosem powinnien sterować się kierunkiem poprawnie, chociaż dzieje sie to bardziej leniwie i z opóźnieniem niż przy sterowaniu lotkami. Nie wiem czy twój Yak - 12 ma wznios, więc nie wiem czy jego zachowanie jest prawidłowe. W przypadku górnopłata ze wzniosem wychylenie steru kierunku np w lewo powoduje wzrost siły nośnej na prawym płacie i spadek na lewym, co wprowadza samolot w przechył w lewo i wykonanie zakretu w lewo. Nieuniknioną przy tym utratę wysokości korygujesz sterem wysokości. Jeżeli nadajnik na to pozwala możesz też w tym celu ustawić odpowiedni gotowy mikser.
Pozdrawiam Marek Popów Latające RC
Reply to
Marek Popów
A czy silnik patrząć od tylu Masz pochylony w dół parę stopni i w prawo ok 2-3 stopni.to trzeba dobrać chyba że jest podane
Reply to
Marian
Czesc,
U¿ytkownik "Zbyszek" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:eao6o7$dcm$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...
To banalnie proste... jezeli rozpisze sie wektorki... a tego na usenecie sie zrobic nie da... ;-)
Nie ma jakiejs uniwersalnej prawdy na ten temat. Kazdy platowiec zachowa sie inaczej. Gdybys np. mial ster kierunku w ksztalcie prostokata umieszczony idealnie w osi kadluba, jego wychylenia dawalyby duzo mniejsze efekty na lot (zauwaz jak wygladaja stateczniki w szybowcach DLG). Dodatkowo gdybys mial skrzydla umieszczone idealnie w osi kadluba i symetryczny profil, efekt zmniejszylby sie jeszcze bardziej. A jezeli w ogole wylaczylbys silnik (strumien zasmiglowy wprowadza niesymetrycznosc opywu), reakcja modelu na wychylenia powierzchni sterowych stalaby sie jeszcze bardziej ortogonalna. I w ten oto sposob doszlismy niemal do definicji modelu klasy f3a ;-)
W wielu funflyach stosuje sie ogromne nawisy na stateczniku pionowym (chodzi mi o czesc pletwy, ktora wchodzi nad czesc nieruchoma statecznika). Robi sie to oczywiscie po to, zeby zwiekszyc moment steru kierunku. Jednak takie dzialanie powoduje wlasnie zachowanie o ktorym piszesz. Zwieksza to moment statecznika, ale jednoczesnie strasznie go podnosi - oddalajac od osi modelu. I to wlasnie powoduje wytr±cenia z innych osi, bo model z tak wychylonym sterem kierunku zaczyna przypominac srube - tzn jej gwint. A to jak zaczyna sie "wkrecac w powietrze" zalezy juz od reszty platowca - polozenia skrzydla (gornoplat, dolnoplat), profilu, wzniosu, itd.
Pozdrawiam, Marcin
Reply to
goflying
Owszem - nawis na sterze kierunku moze powodowac przechylanie sie modelu w przeciwna strone, ale na pewno nie nurkowanie... Poza tym przechylajacy sie model w druga strone zaczynalby leciec na zyletke a do tego przeciez potrzebny jest wlasnie podtrzymujacy ster kierunku. Pytanie do Zbyszka: Czy przed przechyleniem sie modelu w przeciwna strone model wykonuje chociaz chwilowe odchylenie w poprawna strone czy nie?
Reply to
Jakubczak Przemek
Raczej chodzilo mi o to, ze po przechyleniu sie modelu w przeciwna strone ster kierunku znajduje sie w pozycju jak w locie na zyletke i powinien podtrzymywac model a nie kierowac model do nurkowania.
Reply to
Jakubczak Przemek
Czesc,
U¿ytkownik "Jakubczak Przemek" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:eaq1dn$98n$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...
:-)
Zebysmy sie dogadali musimy byc w tym samym ukladzie odniesienia... Patrzmy wiec z puntu widzenia ukladu w ktorym model sie nie porusza (czyli mowiac krotko siadzac mu na ogonie).
Ster kierunku ma w nosie polozenie modelu wzgledem ziemi. Jezeli w przykladzie, ktory zglaszasz - locie na zyletke - dasz duze wychylenie steru kierunku z nawisem, to oczywiscie, ze bedize on podtrzymywal model, ale jednoczesnie jego skladowa podluzna bedzie powodowala ze model bedzie wykonywal krazenie. Na pewno wielu z nas w swoich modelach lecac na zylete musi oddawac draga (w gornoplatach) albo sciagac (w dolnoplatach). Akurat przy zylecie jest ku temu jeszcze pare innych powodow, ale chodzi mi tylko o rodzaj wymaganej korekty.
Zeby Cie do konca przekonac, powinnismy zrobic doswiadczenie, w ktorym jedn± rek± trzymasz model idealnie w punkcie pomiedzy srodkiem ciezkosci a punktem parcia, a drug± trzymajac za czubek statecznika pionowego odchylasz stale prostopadle do kadluba. W zaleznosci od ukladu (gornoplat, dolnoplat) model bedzie sie obracal wokol swojej osi podluznej... ale i... osi biegnacej wzdluz skrzydel. Wektorki... ;-)
MArcin
Reply to
goflying
Witam, obejrzałem model na stronie MM i trochę się wyjaśniło. To prawie grzbietopłat bez wzniosu ale za to z pokaźnym brzuszkiem pod płatem. Wychylenie steru kierunku w ustalonym locie poziomym da następujące efekty: - obrót samolotu w kierunku zamierzonego skrętu wokół osi pionowej, bo zadziała siła aerodynamiczna na usterzeniu pionowym po wychyleniu steru - wyślizg na zewnątrz skrętu, który z powodu braku wzniosu nie przemieni się w korzystne przechylenie w kierunku zamierzonego skrętu - powstanie przechylenie wręcz przeciwne do potrzebnego w prawidłowym zakręcie, gdyż siła na usterzeniu pionowym działa dość wysoko oraz pokaźny brzuszek pod skrzydłem przy locie ze ślizgiem bocznym też da moment przechylający samolot przeciwnie do zamierzonego skrętu czyli ten model tak ma i wynika to z jego elementarnej geometrii niezbyt korzystnej z punktu widzenia sterowności bocznej. Pozdr.
Reply to
WJU
???????? Czy na pewno wszyscy mowia o tym samym modelu?
mnie uczyli, ze grzbietoplat wyglada troche inaczej pozdr Darek_J
Reply to
Darek_J
Witam ponownie kolegów. Pogooglowa³em trochê i znalaz³em chyba przyczynê tych przeciwnych wy¶lizgów z zakrêtu. Na stronie
w 8 polu jest opisana regulacja wzniosu p³ata, który reguluje siê w³a¶nie u¿ywaj±c steru kierunku. Wychodzi na to, ¿e jest za ma³y wznios. Zastanawiam siê tylko, czy opisany tu wznios to to samo co k±t zaklinowania. Przecie¿ wznios p³ata to jest typowy dla modeli treningowych typu Trener, a to jest opis regulacji typowego modelu akrobacyjnego raczej z prostym p³atem . Czy kto¶ mo¿e siê wypowiedzieæ na ten temat?
Reply to
Zbyszek