Długość anteny

Witam . Mam nadajnik Multiplex EUROPA Sprint 35 Mhz z dorabianą anteną , której długość jest przypadkowa. Może ktoś wie jaka powinna być długość orginalnej anteny. Pozdr.Adam i Bartek.

Reply to
Bartek Cyboran

Użytkownik Bartek Cyboran napisał:

fizyczna i elektryczna

jesli fizyczna ma sie rownac elektrycznej to jej dlugosc powinna wynosic

1/4 dlugosci fali (o dopasowaniu nie wspomne) dla 35MHz bedzie to cos okolo 2,5m przyczym 1/4 nadaje sie do modeli wodnych i kolowych z racji kulistej charakterystyki anteny, dla lotniczych lepsze jest 5/8

chyba nie pomoglem...

Reply to
AlexY

Witam.

To trzeba było jeszcze dopisać, że to o antenach pełnowymiarowych. I żeby przypadkiem nie wkręcał 2,5 metrowego bata ;-)

Sebastian

Reply to
artmedia2WYTNIJTO

Użytkownik snipped-for-privacy@poczta.onet.pl napisał:

no przeca napisalem o dlugosciach antene teleskopowa na 27MHz prawie 3m (pelna cwiartka) mam :) ale w nadajnik trzymany w reku bym jej nie wkrecal bo albo rozlecialaby sie obudowa albo bat sie zlamie :) dla skrocenia stosowane sa cewki "wydluzajace" ale tego osoba nie w temacie sama nie wykona/zestroi praktycznie jedyne co moze zrobic to podpiac zamiast anteny drut 2m i sprawdzac zasieg skracajac do momentu az zasieg zacznie sie zmniejszac, wowczas dopasowac teleskopa o tej dlugosci albo przejsc sie do sklepu i poprosic sprzedawce zeby antene z takiej aparatury zmierzyl :)

Reply to
AlexY

Użytkownik "AlexY" <alexy@irc.-cut_this-.pl> napisał w wiadomości news:ckdlam$lkl$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

aparatury zmierzyl :) OK . ale ja myślałem że ktoś ma taki sam nadajnik/choć to antyk / i napisze mi jakiej długośći ma antene.

Reply to
Bartek Cyboran

Użytkownik "AlexY" <alexy@irc.-cut_this-.pl> napisał w wiadomości news:ckdlam$lkl$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

Reply to
Bartek Cyboran

Witaj AlexY,

W Twoim liście datowanym 11 października 2004 (10:17:12) można przeczytać:

W antenie jest najważniejszt wspólczynnik SWR czyli stosunek mocy wypromieniowanej do mocy odbitej.Przy dobrze dopasowanych antenach wynosi on 1:1 i wówczas cała moc oddana przez stopień w.cz zostaje wypromieniowana przez antenę.Jesli ten współczynnik jest gorszy,znaczy to ,ze antena nie jest dobrze dopasowana i częśc mocy wraca do stopnia w.cz i idzie na straty(ciepło).Skuteczność anteny zależy od jej fizycznej długości.Za krótkie anteny wydłuża się indukcyjnością.Ale pionowa antena im dłuższa, to promieniuje bardziej wąskopasmowo wzdłuż osi.Tak więc zmienia się jej charakterystyka.Poprawia się jej zysk,ale robi się wyrażny listek wzdłuż osi. Pozdrawiam. Sławek

Reply to
Pułkownik

Witam ponownie.

Dla mnie to było oczywiste, ale kolega tutaj z teorią anten wyjechał. Jeśli nie znajdziesz to da się dostroić tą przypadkową, ale będziesz potrzebował elektronika-radiowca, który wie jak to zrobić i posiada niezbędny sprzęt. Bardzo prosty, niemniej niezbędny. Poszukaj krótkofalowca, który sam buduje radia, to Ci dostroi w trzy minuty jesli nie szybciej nie licząc rozkręcenia obudowy. ;-)

Sebastian

Reply to
artmedia2WYTNIJTO

Użytkownik snipped-for-privacy@poczta.onet.pl napisał:

to teori moim wypocinom jeszcze daleko ;) nie zaszkodzi wiedziec troche wiecej o antenach ich uzytkownikom

moze sie okazac ze to nie takie proste ze wzgledu na mala moc nadajnika (zwykla swr'miarka moze sie nie dac skalibrowac) i blizej nieokreslona impedancje wyjsciowa (powinno byc 50ohm ale nigdy nie jest), od biedy mozna zestroic przy uzyciu prostego miernika pola

Reply to
AlexY

Użytkownik Pułkownik napisał: [..]

w przypadku modeli lotniczych bardzo przydatna cecha anten typu

5/8lambda :)
Reply to
AlexY

Ja bardzo przepraszam - czy to oznacza, ze antena promieniuje calkiem sensownie w kierunku, ktory wskazuje? Tak zrozumialem okreslenie "listek wzdluz osi" Czy to oznacza, ze jedna z podstawowych zasad lotniczego RC mowiaca o niecelowaniu antena w model moze nie byc prawdziwa? A czy mozna przy okazji prosic jakis link do charakterystylki kierunkowej naszych lotniczych anten? (Wy - Elektronicy - wiecie lepiej w jaki sposob wydobyc ten link od tow. Googla...)

Pozdrawiam, Andrzej Kowalski

Reply to
Andrzej Kowalski

WItam ponownie.

Konkretna odpowiedź.

BTW odnośnie innych wypowiedzi: Ja myślałem, że to ja się mądrzę, ale widzę, że jestem w tym cienki. Antenę staraj się kierować prostopadle w stosunku do kierunku, jakby to ująć, widoku modelu. Po prostu nie celuj anteną w model. Z tymi osiami to można niewłasciwie zrozumieć.

Sebastian

Reply to
artmedia2WYTNIJTO

Dnia 2004-10-12 00:23, Użytkownik Andrzej Kowalski napisał:

Zasada jest ok, antena *nigdy* nie promieniuje dokładnie wzdłuż osi. Ale na charakterystyce promieniowania są "listki" które niekiedy leżą w kierunku zblizonym do osi, z jakąś tam odchyłką kątową. Np. teoretyczny dipol 1/2 nie ma takiego listka, a antena 5/8 - ma. Tyle, że w warunkach modelarskich antena niezbyt przypomina "idealny pionowy dipol na wysokości 0 nad nieskończoną, przewodzącą płaszczyzną", w dodatku charakterystyka kierunkowa i impedancyjna anten "wydłużanych" cewką ma się zupełnie nijak do ich "pełnowymiarowych odpowiedników" (zresztą to słynne "wydłużanie" to takie żargonowe nadużycie językowe).

Reply to
Jakub Witkowski

Użytkownik snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@newsgate.onet.pl...

z tego czasu)

widzę, że

Odpowieć że antena powinna mieć 140 cm długośći wpełni mnie zadowala . Poprostu nikt ze znajomych modelarzy nie posiadał tak starego nadajnika i to jeszcze MULTIPLEXA i nie byłem pewny co do długośći anteny . Pozdr.Adam i Bartek

Reply to
Bartek Cyboran