faktyczny zasieg REX5

jaki praktyczny ma zasieg JETI REX 5 z kwarcem JETI i nadajnikiem FUTABA CAP 9 z orginalnym kwarcem FUTABY
czy mozna taki zestaw spokojnie wlozyc do spalinowego trenerka 7.5ccm - czy
nadaje sie to tylko do malych blisko latajachy modeli "parkowych"
podobno REX5 nie ma zadnych filtrow na wejsciu itp ze jest bardzo "oszczegnie zaprojektowany - a jezeli nie REX 5 to jaki maly odbirnik zastosowac najlepiej FUTABOWSKI odbiornik do 10-12 g
za odpowiedzi z zgory dziekuje
POZDRAWIAM pp

CAP
Latam na rexie 5 z kwarcem hiteca i sanwa rd6000 z kwarcem hiteca. Nie wiem jaki ma zasiąg bo go nie mierzyłem, ale do dolnopłata 1,2m na OS 25FP wystarcza swobodnie.

Z tego co mi wiadomo to jakieś tam filtry są ;D Może nawet i głębokiej osmozy :D:D:D
A tak serio to kto Ci powiedział że nie ma tam filtrów ?????????
Pozdrawiam Skazoo
Całkiem niedawno zakupiłem Rexika głównie go modeli HLG względnie styropianowych slowów, ot taka potrzeba i jest to mój pierwszy kontakt z tym odbiornikiem. Długo myślałem nad zakupem mikro odbiornika 1,5 roku bo ,,, dlaczego? w necie jest straszny bajzel jeśli chodzi o opinie na temat mikrusów, generalnie psioczy sie na wszystko i na zdrowy rozum to wychodzi że wszystkie mikro są do bani z opinii netowskich ( zakładając bilans pozytywnych opinii i negatywnych ), mój wybór padł na jeti z kilku błahych powodów, lubię produkty jeti ( nigdy mnie nie zawiodły, nawet wtedy kiedy chciałem im pomóc hehe.. ) ponadto generalnie jest na te odbiorniki najmniej skarg (choć bywają i takie opinie). Ale nie o tym chciałem pisać, jako że lubię wiedzieć na ile mogę sie wypuścić odbiorniczek sprawdziłem na zasięg, wcześniej takie próby robiłem z 04MI+ Hiteca który zasięg na ziemi miał 1,8 km mierzone dokładnie i pewnie było by więcej ale brakło już miejsca, rexik na podobnym pomiarze z kwarcem hiteeca i aparaturą także hiteca dał mi 850m i znów pewnie byłby większy ale miejsca mi brakło, będę musiał powtórzyć ten eksperyment w innym miejscu, poprostu nie sądziłem że aż tak daleko sięgnie hehe... Pozdrawiam LarsD
www.flyrc.up.pl
Ja stosuje tego REX-a w Libelle ( http://alexrc.com/ipw-web/bulletin/bb/viewtopic.php?tv3 ) , ktora latam dosc daleko i dosc wysoko, na razie bez jakichkolwiek problemow
Pozdrawiam
Alex
PS: Musze wyznac ze do Trenerka 40 wstawilem IPD :-) ale w Biniu-Flyerze , jak napisal Skazoo pracuje tez rexik

CAP
czy
Mam 2 Rex'y 5+ - latam po widzialny widnokrąg i na razie ( odpukać ) bez problemu.
Może jedynie do dużego szybowca co to w chmury na termice na 2-3 km sie oddala to bym sie bał. ( ale poetycko mi sie napisało :)) )
buwi777
Mam pytanie do przedmówców: Czy pomijajac zasieg, nikt z Was nie obserwuje zakłoceń na REX-ach 5+, w postaci sporadycznych krótkich gwałtownych wychyleń serw (nie chodzi o duże odległości, powiedzmy 150-300m)? Jeśli nie, to czy są to modele z napędem szczotkowym czy bezszczotkowym? Pytam, bo mam dwa REX-y w dwóch modelach bezszczotkowych i w obu obserwuję takie frustrujące zakłocenia, które mogą się źle skończyć, o identycznym charakterze. Po przesłuchaniu tłumaczenia pewnego artykułu u Alexa wychodzi mi, że REX-y, przynajmniej moje, są bardzo czułe na ustawienie anteny odbiorczej w kierunku nadajnika, ale to nie jedyna przyczyna. Pozdrawiam, Robert
Osobiście nie mam jakichkolwiek problemów z wychyleniami w sposób niekontrolowany, na obu rexach.
Pozdrawiam Skazoo
Wczoraj robiłem delikatne testy na zakłócenia, na wyciągniętej antenie położyłem odbiornik na regulator potem blisko silnika (speed 280) zakłóceń nie stwierdziłem nawet gdy celowałem anteną w odbiornik, a wszystko to w odległości 30m i bliżej, następnie schowałem antenę i tutaj pojawiły sie problemy tzn. lekkie zaniki sygnału i zakłócenia ale tylko w granicach wychylenia serw ok 10st na plus i minus wszystko ustało po zbliżeniu się na odległość 20 m, i tak robiłem w różnych ustawienia i odległości odbiornika od źródeł napięcia. Potem przyszedł czas na fale z tel. komórkowego, delikatne zakłócenia przy wyłączonym nadajniku, natomiast po włączeniu (oczywiste) brak zakłóceń. Testując model wsadziłem rexika na pokład i tutaj również miłe doświadczenia, machałem anteną i spokój, cisza model latał stabilnie. Być może trafił mi sie odbiorniczek mało podatny, zwłazcza że w pobliżu mam antenę WIFI i czasem 04MI+ dostawał tam szału, generalnie jestem zadowolony i odbiorniczek wypada całkiem przyzwoicie. LarsD
www.flyrc.upl.pl
Już sam nie wiem co o tym wszystkim sądzić. Generalnie opinie o REX-ach 5 są bardzo dobre, a u mnie dwa takie przypadki. Jeden REX z kwarcem Jeti, drugi z Hitec. W jednym modelu Antena w całości swobodnie za kadłubem, w drugim wyprowadzona za kadłubem do góry, do wierzchołka steru kierunku i dalej kawałek swobodnie. Oba odbiorniki w tyle kadłubam na maksymalnym oddaleniu od regulatora, na jakie pozwalał kabel BEC. Juz naprawdę nie mam koncepcji. Pozostaje kupić inny mikroodbiornik i sprawdzić jak to będzie wyglądało. A i jeszcze te modele w aktualnej konfiguracji latają dotąd tylko w jednym miejscu, a zakłócenia wyraźnie się nasilają w określonym obszarze (ale tylko w przypadku REX-a; Hitec 04MI+, w trzecim modelu - szczotkowym, pozostaje obojętny na jakiekolwiek zakłócenia bez względu na obszar i manipulacje położeniem anten). Pozdrawiam, Robert
Czyli na dobrą sprawę wszystkie odbiorniki łapią zakłócenia i to niekoniecznie zależy od firmy jaka je wyprodukowała, widać z tego że tak jak z samochodami nie ma dwóch identycznych kupionych w salonie :-) czasem trafiamy na lepszy a czasem na ciut gorszy egzemplarz, a moze to jest przypadek i nie ma złych odbiorników? Pozdrówka i byle by modele nie spadały LarsD

Witam, U mnie jest podobnie... Niby wszystko podłączone jest zgodnie ze sztuką modelarską a i tak czasami potrafi zatrzepać sterami. Na razie odpukać...nie przyglebiłem z tego powodu.
Pozdrawiam, DarekRc
archiwum i przeszukiwanie newsów

Ja też jeszcze nie, ale przez to zmuszony jestem latać wysoko, żeby mieć rezerwę. Jeden z modeli jest bardzo szybki, a drugi bardzo zwrotny i takie trzepnięcie to parę ładnych metrów w dół :( Poza tym, jestem przez to ciągle spięty i nie ma tej przyjemności z latania. Coś z tym muszę zrobić zanim przydarzy się przy starcie lub lądowaniu. Pozdrawiam, Robert
Użytkownik Robert 'Heyoan' Gadomski napisał:

Bo fale radiowe to nie prąd płynący w kablu przez przełącznik do nocnej lampki! Ani też nie samochód, w którego silniku nawet "na ucho" słychac ze coś nie gra jak trzeba. Oceniacie zjawisko którego nie rozumiecie nie wspominając jego niezwykle złozonego charakteru. Tak jakby ślepy oceniał twórczośc Salvadore Dali. Na tej podstawie wydajecie opinię, że jakiś odbiornik jest zły a inny dobry. Odpowiedż jest prosta - problem jest skomplikowany, a do pomiarów jakości odbiornika nie stosuje się prymitywnej metody biegania za złożoną anteną. To jest jako-tako możliwe przy ocenia czułości odbiornika W KONKRETNEJ INSTALACJI (CZYLI SYSTEMIE) a nie samego odbiornika! Kłopoty z odbiorem to w 95% błąd konstrukcyjny instalacji, czyli brak wiedzy konstruktora. Źródłem zakłóceń nie jest istnienie regulatora i silnika, ale chararkter przepływu prądu implikowany przez regulator, silnik, pakiet, rodzaj i układ przewodów etc.
Sorry za uszczypliwość, ale ten temat jest wałkowany co chwila, problemy te same, wnioski te same (żadne) a i tak co chwilę ktoś "odkrywa Amerykę" na nowo.

A. Grodecki

Witam, Mógłbyś w takim razie napisać na czym polega Twoim zdaniem błąd konstrukcyjny Roberta i mój poniekąd. Skoro odbiornik oddalony jest od regulatora,silnika i przewodów zasilających na odległość na jaką pozwalał kabel BEC reglera?
Pozdrawiam, DarekRc
archiwum i przeszukiwanie newsów

5
drugi
drugim
oddaleniu
koncepcji.
wyglądało. A

odbiornika!
konstrukcyjny
zasilających
Witam, Nie przyglądałem się od początku całej dyskusji, ale czy próbowaliście założyć na przewody do silnika pierścień ferrytowy ? Są używane w sprzęcie elektrycznym, elektronicznym i w komputerach również. Możesz mieć jedynie kłopot z właściwym jego doborem. Myślę, jednak, że wartało by spróbować zważywszy, że ich ceny nie są wygórowane.
A tak poza tym: Każdy silnik jest inny i wywołuje przy różnych konfiguracjach urządzeń różne zakłócenia. Jedne z nich nie przeszkadzają, inne zaś wręcz uniemożliwiają poprawną pracę. I czasem może to być niezależne od rodzaju silnika: szczotkowego czy bezszczotkowca. W tej materii mam doświadczenia wyłącznie z układami czysto elektronicznymi - ale z pewnością mają odniesienie również w modelarstwie RC. Na szczęście nie mam zakłóceń w moich modelach, a jeżeli nawet są to nie doskwierają ... (I oby tak dalej !)
Uważam, że przedmówca A.Grodecki w tym zakresie ma rację.
Pozdrawiam, Zbych

Oczywiście, że ma rację. Dziś przetestowałem na obu modelach różne położenie nadajnika. Wyszło mi, że kiedy antena nadajnika jest prostopadle do modelu, zakłóceń nie ma. Jednak to oczywiście niczego nie wyjaśnia. Bez względu na to, czy za przyczynę przyjmiemy wysoki poziom zakóceń, czy niski poziom czułości odbiornika - jeśli podamy silniejszy sygnał sterujący to znika problem :) Pozdrawiam, Robert
Użytkownik DAREKRC napisał:

Żeby jednoznacznie stwierdzić co jest przyczyną, gdzie tkwi główne źródło zakłóceń trzebaby dysponowac wzrokiem czułym w zakresie fal radiowych. Takich mutantów nie ma, więc należałoby się posłużyć miernikami pola. Ponieważ w radioamatorskiej praktyce dostęp do takich urządzeń jest w zasadzie niemożliwy, pozostaje znajomość praw fizyki i doświadczenie. Tego da się użyć mając do dyspozycji badany przedmiot i robiąc próby które dyktuje w danym przypadku i wiedza i doświadczenie. NIestety nie potrafię "zdalnie" naprawić tych instalacji. A z niektórymi układami metodami prób i błędów nic się zrobić nie da. Po prostu trzeba stosować ogólne zasady i jest szansa, że będzie przyzwoity efekt. Jakimś dziwnym trafem w moich kilku popełnionych do tej pory modelach problemów z zasięgiem nigdy nie było. Z drugiej strony nie raz widziałem na lotniskach bebechy modeli kolegów i dziwiłem się, że w takich warunkach jest jakikolwiek zsięg. Uważam, że modelarze zwracają uwagę prawie wyłącznie na właściwości lotne, a elektronika "musi sobie jakoś poradzić". I czasami sobie jednak nie radzi. Zasady montowania aparatury można wyczytać np w moim artykule na PWM. Jest to oczywiście wtylko czapeczka góry lodowej. Żeby zrozumieć skąd się biorą zaniki odbioru trzeba znać układy elektroniczne, konstrukcje scalonych odbiorników, sposoby działania ARW, torów wejściowych w.cz., samych tranzystorów. Dalej właściwości fal radiowych, sposoby ich propagacji, oddziaływania z materią. To temat na dziesiątki albo raczej setki stron a nie post na grupie, niestety. Ogólna rada - myśleć. Każdy przewodnik przez który płynie prąd jest żródłem pola. pole ma większą energię, gdy prędkość zmian prądu jest większa. Regulator normalnie kluczuje prąd w około 1us co daje prążek podstawowy widma zakłóceń w okolicach 1MHz i silne harmoniczne. Nawet nie musi włączać silnika, bo prąd wysterowujący bramkę to zwykle setki mA lub więcej. Taki prąd jest szarpany z pakietu przez jego kable często powyginane w przypadkowy sposób - piękne siejące anteny! Co daje odsuwanie odbiornika na 20cm? Niewiele. Ważniejszy jest układ przewodów niż odległość odbiornika od regulatora. I tak dalej...

A. Grodecki

Nie masz za co przepraszać, masz dużo racji :) Pozdrawiam, Robert
Witam.

Mój wczorajszy post chyba nie poszedł, więc jeszcze raz... Mam ten sam problem. Permax 400 + regler własnej budowy wg. projektu Mike-a Norton-a z późniejszymi zmianami. Zakłócenia na pewno pochodzą od regulatora a nie od silnika. Są nawet na sztucznym obciążeniu bezindukcyjnym. Na pełnym gazie kiedy wypełnienie impulsów sterujących silnikiem albo raczej końcówką mocy (nie chodzi mi o PPM) jest duże (właściwie całkowite) nie ma żadnych zakłóceń. Wystarczy zdjąć trochę gazu, wypełnienie się zmniejsza i pojawiają się zakłócenia. Sporadyczne wahnięcia serw. Przy okazji regulator zakłóca sam siebie i odcina w takim wahnięciu silnik... Wygląda na to że to przenika przez zasilanie. Niestety pozbyłem się oscyloskopu chyba z 10 lat temu i na razie nie mam jak sprawdzić. Próbuję empirycznie. Bez silnika zasięg conajmniej kilkaset metrów. Dalej nie sprawdzałem.
Sebastian

Witam, U mnie trzepie na bezszczotce PJS 550+ regler 18A tej samej firmy. Ale są to sporadyczne trzepnięcia i raczej na 70-100% gazu. Zdarzają się i przy mniejszych odległościach np. 50m. Na wolnych obrotach wszystko jest ok. Odbiornik oddalony od reglera, zasilania i przewodów zasilających na max. długość kabelka BEC.