Jak dzisiaj oblata艂em model szybowca

witam wszystkich
Korzystaj膮c z d艂ugiego weekendu spr臋偶y艂em si臋 i doprowadzi艂em m贸j nowy model - TopModel Fantasy do stanu zdatnego do ulotnienia (szczeg贸艂y
budowy modelu na poni偶szej stronie, uwaga - ze wzgl臋du na amatorskie podej艣cie TP SA do sprawy obecnie strony tej nie da si臋 zobaczy膰 z Neostrady) www.roland.twojemiejsce.pl/modelarstwo/tm_fantasy/3/index.htm Wia艂o dzi艣 lekko z po艂udnia, wybra艂em si臋 na zbocze, z艂o偶y艂em model, sprawdzi艂em zasi臋g, wyczeka艂em na podmuch wiatru, rozp臋dzi艂em si臋 i energicznie wyrzuci艂em model w powietrze. W tym momencie praw膮 nog膮 zahaczy艂em o le偶膮ce w trawie krzaki je偶yn i zacz膮艂em wykonywa膰 upadek... B臋d膮c w pozycji horyzontalnej k膮tem oka dostrzeg艂em pi臋kn膮 sylwetk臋 szybuj膮cego modelu, po tej kr贸tkiej chwili kontemplacji stara艂em si臋 nie spa艣膰 bezpo艣rednio na nadajnik, co mi si臋 uda艂o a w dalszej kolejno艣ci, po zatrzymaniu si臋 - odzyska膰 kontrol臋 nad modelem. Niestety, zatrzyma艂em si臋 le偶膮c na brzuchu, pode mn膮 nadajnik z maksymalnie oddan膮 d藕wigni膮 steru wysoko艣ci, zanim cokolwiek zrobi艂em us艂ysza艂em trrrach, podnios艂em g艂ow臋 i kilkana艣cie metr贸w przed sob膮 ujrza艂em model wbity w ziemi臋 pod k膮tem oko艂o 45 stopni, z u艂amanym kad艂ubem zaraz za mocowaniem skrzyde艂. Widok 偶a艂osny, kt贸rego nawet nie odwa偶y艂em si臋 sfotografowa膰. Bli偶sze ogl臋dziny wykaza艂y jeszcze delikatne uszkodzenie mocowania p艂ata. Zebra艂em wszystko, wr贸ci艂em do domu i... polata艂em 1.5 godziny na termice moim starym modelem. Nie pomy艣la艂em 偶e w tak g艂upi spos贸b mo偶na rozwali膰 model, w艂a艣nie zabieram si臋 za napraw臋...
pozdrawiam
Remigiusz

No c贸偶 - wyrazy wsp贸艂czucia.
Kiedy艣 syn tak si臋 zamachn膮艂 modelem (1,5m HLG), 偶e wyskoczy艂 mu nadajnik z pulpitu i wyl膮dowa艂 2 metry przed nim na trawie. Syn zd膮偶y艂 si臋 rezuci膰 na traw臋 i le偶膮c na brzuchu wyl膮dowa艂 modelem :-) Od tej pory w pulpicie i na nadajniku mamy przyklejonego rzepa, by w przysz艂o艣ci zapobiec takim sztuczkom akrobacyjnym.
Pozdrawiam Piotr
http://www.piotrp.de
--
Wys艂ano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

. Nie pomy艣la艂em 偶e w tak g艂upi

To jest jeden z klasycznych sposob贸w na rozbicie modelu .Tak dwie sztuki za艂atwi艂em. To nic g艂upiego ale klasyka. Jeszcze przed tob膮: nie w艂膮czony odbiornik z艂y kwarc sterowanie czyim艣 modelem
Zapraszam koleg贸w do dopisania si臋 ze swoimi patentami na rozbicie modelu do tej listy
U偶ytkownik Roh napisa艂:

u偶ycie w nadajniku programu innego ni偶 zamierzony, zw艂aszcza je偶eli przypadkiem wszystko jest na reversach (a przed lotem test ruchu ster贸w wypad艂 dobrze :)

Dodam jeszcze, wlaczony revers steru wysokosci, osobiscie cos takiego uczynilem...:) Model po wypuszczeniu z reki ( gornoplat elektryk 400, pare lat temu ) zaczal zadzierac nos no to ja odpuszczalem stery a on dalej zadziera az wkoncu sie przeciagnal i uderzyl silnikiem w ziemi, przekladnia sie polamala bo to byl jeszcze taki naped 400+ przekladnia 3,7:1 pozdro
Witaj Remigiuszu !
Podzielam tw贸j smutek, to jest okropne uczucie. Podobnie jak ty ko艅czy艂em model Thermic Dream 3m na d艂ugi weekend. Mia艂em r贸偶ne przej艣cia zanim wyszed艂em z modelem na 艂膮czk臋 a to kabel si臋 dziwnie przy serwie u艂ama艂 a to z臋batki dziwnie trzeszcza艂y z klap HS-85BB, regulator DYNAM 45A przy testach o 21 w nocy w 艣rod臋 po w艂膮czeniu po 3 sek. przy 艣ci膮gni臋ciu dr膮偶ka gazu na "0", pad艂, 艣mierdzi do dzi艣, ale uk艂on do P. Grzegorza za bez problemow膮 reklamacje i tym razem nie oszcz臋dzaj膮c wzi膮艂em JETI 44 SPIN. Uda艂o mi si臋 to posk艂ada膰 do pi膮tku, kiedy o 10:00 przyszed艂 regulator, o godz 16 z koleg膮 pojechali艣my na dziewiczy lot tym szybowcem. Trymowanie ok 1 godziny, wielkie zastanawianie si臋 czy juz mo偶na polecie膰. Zapad艂a decyzja lec臋, nogi to prawie jak g膮bka ledwo moje cia艂o trzyma a tu jeszcze dr膮偶ki w nadajniku trzeba trzyma膰 :-). Sprawdzam czy nadajnik dzia艂a trzymam prawie 3kg w r臋ku, silnik ON spory zamach, prawa noga w g贸rze po 3 sek. samolot ubija kreta, ja za艂amany nie ma po co i艣膰, podchodz臋 Piotr ze mn膮, kabinka z boku sprawdzamy, troch臋 najad艂 si臋 ziemi, ale wygl膮da OK. Zastanawiamy si臋 dlaczego ? Decyzja, potrzebna korekta steru wysoko艣ci do艣膰, dali艣my do艣膰 sporo. Podej艣cie nr. 2, jak zwykle, sprawdzanie wszystkiego i start. Po 3 sek. znowu gleba, usiad艂em na trawie i "to koniec" m贸wi臋, Piotr bierze szybowca do r臋ki ca艂y, ja ju偶 nie latam mam do艣膰, nagle przychodzi mi do g艂owy fakt ze w radiu jest mikser kompensacji steru wysoko艣ci zale偶ny od d藕wigni gazu. Okaza艂o si臋 偶e zbyt mocno ustawiona kompensacja i zamiast lecie膰 do g贸ry lecia艂 w d贸艂. Ustawili艣my jeszcze raz wszystko od nowa zmieniaj膮c wychylenia kompensacji wysoko艣ci. Start 3 szybowiec o dziwo polecia艂, nogi si臋 zachwia艂y przez chwile, nabiera wysoko艣ci bior臋 g艂臋boki oddech i ju偶 jest OK, potem to ju偶 tylko trymowanie. Wyl膮dowa艂 bezpiecznie i ca艂o.
Jak zwykle problem jest zawsze po stronie pilota, ja bynajmniej jestem bogatszy o wiedzie tak膮, 偶e stery sprawdza膰 nale偶y przy w艂膮czonym gazie lub mie膰 na to szczeg贸ln膮 uwag臋.
Mimo tych 2 nieudanych start贸w oby艂o si臋 bez wi臋kszych problem贸w dla mojej kieszeni. Remigiuszu ty mia艂e艣 naprawd臋 pecha.
Micha艂 Szipluk
Michal Sz napisa艂(a):

Pech, ale i moja wina, bo chcia艂em model oblata膰 na si艂臋, przy bardzo s艂abym wietrze, potrzebny by艂 solidny rozbieg i... Wczoraj naprawi艂em model - godzina w膮chania Epidianu 53 i zabawy z tkanin膮, godzina pracy przy centrop艂acie umilana s艂uchaniem pracuj膮cej suszarki (podgrzewany w ten spos贸b E53 do ok. 50 stopni wi膮偶e na beton w godzin臋). Kad艂ub sklei艂 sie troch臋 krzywo - oko艂o 0.5 cm odchy艂ki na ogonie, co przy d艂ugo艣ci ca艂ego kad艂uba wynosz膮cej 155 cm jest chyba pomijalne. M贸j model w obecnej konfiguracji wa偶y 2.85 kg przy powierzchni no艣nej 66 dm^2, to do艣膰 ma艂o, gdy偶 sporo masy, wi臋cej ni偶 zaplanowa艂 producent jest w ogonie (producent podaje 2.9-3.1 jako szybowiec i 3.2-3.4 jako moto). Dzi艣 jak tylko przesta艂o pada膰 spakowa艂em model w karton i uda艂em si臋 rowerem na niewielkie zbocze (ok. 20 metr贸w deniwelacji). Wiatr idealnie pod zbocze, oko艂o 5 m/s, tym razem symboliczny rozbieg i bezproblemowy start. Z wielkimi nerwami, bardzo ostro偶nie zakr臋caj膮c wyszed艂em nad zbocze. W ten spos贸b, bardzo ostro偶nie pilotuj膮c lata艂em 30-60 metr贸w nad zboczem przez 15 minut, zbyt nisko aby bawi膰 si臋 w oblot z prawdziwego zdarzenia. Bardzo ostro偶nie wyl膮dowa艂em w miejscu startu, dok艂adnie rzecz bior膮c 50 metr贸w za planowanym miejscem. Dokona艂em ma艂ych poprawek - zmniejszenie wychylenia steru wysoko艣ci + profilaktycznie expo 40% - tylko tyle w tym locie zauwa偶y艂em. Do drugiego lotu troszeczk臋 wychyli艂em klapy, tym razem znacznie pewniej wyszed艂em nad zbocze, nie boj膮c si臋 ostrzejszych zakr臋t贸w. Wyl膮dowa艂em po 15 minutach z powodu zdychaj膮cego pakietu nadajnika, tym razem 20 metr贸w przede mn膮 (motylek jest bardzo skuteczny, niestety 'r臋czny' mikser steru wysoko艣ci nie pracowa艂 zbyt poprawnie). Wnioski z oblotu: musz臋 jeszcze wykona膰 test na nurkowanie, na pewno model lata znacznie bardziej dostojnie ni偶 moja mniejsza Fantazja, podmuchy wiatru nie szarpi膮 tak bardzo, do zakr臋t贸w trzeba dawa膰 du偶o kierunku, inaczej robi si臋 wielki wy艣lizg, ze wzgl臋du na sw膮 wielko艣膰 wydaje si臋, 偶e model 'stoi' w powietrzu. Najwa偶niejsze 偶e model oblatany, w przysz艂ym tygodniu licz臋 na wiatry z po艂udnia, tymczasem zdecydowa艂em si臋 ju偶 na nap臋d - Mega ACn 22/45/3E, JETI 44 spin, 4LiPol 3400 mAh, 艣mig艂o 13x7, ci膮gu b臋dzie a偶 nadto, ale to dopiero na pocz膮tku czerwca
Na koniec dla cierpliwych gar艣膰 fotografii, ca艂e ustrojstwo na ziemi (troch臋 komicznie wygl膮da wiezienie tego pud艂a na rowerze):
http://img514.imageshack.us/img514/7789/pict7287resizeir3.jpg
Po lataniu:
http://img374.imageshack.us/img374/7425/pict7288resizeft4.jpg
http://img387.imageshack.us/img387/8868/pict7292resizebp7.jpg
pozdrawiam i dzi臋kuj臋 wszystkim za wsparcie duchowe
Remigiusz 呕ukowski
Sent: Sunday, May 06, 2007 5:51 PM Subject: Re: Jak dzisiaj oblata艂em model szybowca