Koło zębate (w przyszlosci RC)

Witam,
Potrzebuje wykonac koło zebate ktore bedzie mialo 200 zebow o malym module -
ok 0,5mm, czyli taki jak najczesciej spotyka sie w przekladniach w
zabawkowych (!) modelach aut RC, aby mozna bylo do tego duzego kola dobrac
mala zebatke o ilosci zebow 9..11, tak zeby w sumie powstala malostratna
przekladnia o przelozeniu ok: 1:20. Proces technologiczny mam juz
przemyslany. Planuje wydrukowac wzor zebatki na folii transparentnej, potem
poprzez naswietlanie UV naniesc projekt na pokryty emulsja swiatloczula
laminat (zbrojony) z warstwa miedzi (plytke drukowana). I wytrawic wzor w
chlorku zelaza. W ten sposob powstanie mi klarowny obraz zebatki na
laminacie, z ktorego bede mogl juz wyciac gotowa zebatke (docelowo zebatka
ma byc nie z miedzi, a z samego laminatu, ktory jest odporny na scieranie i
zarazem lekki).
Teraz pojawia sie glowne pytanie:
Skad wziac program, w ktorym mozna narysowac kolo zebate, lub ktory sam
takowe wyliczy i narysuje gdy zadamy mu parametry i ktory pozwoli wydrukowac
idealnie okragle, a nie jajowate kolo?
Jesli macie tez uwagi do samego procesu produkcji zebatki, to takze piszcie.
Bedze wdzieczny za wszelkie uwagi.
Pozdrawiam,
Szymon
PS: Przekladnia ma byc napedzana Speedem 300 - stad to duze przelozenie
Reply to
Szymon_Shaggy
Loading thread data ...
Witam! Dnia 29-09-2004 15:57, Użytkownik Szymon_Shaggy napisał:
Nieźle to sobie wykombinowałeś!. Opisz proszę, jak i czym zamierzasz wyciąć tak sprytnie wytrasowaną zębatkę? To po pierwsze a poza tym niezbyt fortunny wydaje mi się sam dobór materiału. Laminat się tu nie nadaje. Według mnie wykonanie ręcznie takiej zębatki graniczy z cudem zręczności. Jeśli jednak Ci się uda to podejrzewam, że staniesz się "number one" tej grupy. Pozdrawiam. Mariusz.
Reply to
Mariusz
Dnia 2004-09-29 15:57, Użytkownik Szymon_Shaggy napisał:
łojoj... wypiłować ręcznie 200 zębów, z modułem 0.5mm, w laminacie? Nie wróżę specjalnie długiego żywota twemu ustrojstwu...
Reply to
Jakub Witkowski
Witam! Jezeli chodzi Ci o program - polecam AutoCad - wersja>13. Mozna tez CorelDraw - ale tu trzeba samemu policzyc kilka rzeczy. Jednak majac na uwadze precyzje wykonania (swoje doswiadczenia) - nie jestes w stanie zrobic tego za pomoca pilnika. Potrzebna jest frezarka, podzielnica itp... Czyli - niepotrzebne projektowanie w jakimkolwiek programie - dobry frezer zrobi to bez projrktu lepiej niz Ty. A co do laminatu - nadaje sie do jednorazowej przekladni a i z obobka sa klopoty... Pozdrowka Radek
Reply to
Radio
Witam,
Myslalem jeszcze o aluminium, ale ma sporo wad: -ciezsze (w zaleznosci od stopu) -klei sie do narzedzia obrabiajacego -ciezko naniesc nań projekt (a kola podzialowego nie posiadam)
Moj laminat, to nie jest zwykly ebonit, czy inne kruche cholerstwo :-) Zawsze mam przoblem z porozcinaniem wydrukowanych juz plytek i uzywam do tego ostrego skalpela, ktory pozostaje ostry do pierwszego ciecia - po przejechaniu po laminacie sa na nim wyszczerbienia. A w przekroju laminat ma strukture wlokien. Kolor bladozolty, grubosc 1 mm.
Na wycinanie zebow tez mam pare pomyslow: albo frezarka gornowrzecionowa z malym frezem palcowym (ksztaltem zblizonym do modulu zeba - bo idealnie takiego jak zab nie mam), ale bez kola podzialowego ciezko bedzie... albo laubzega z cieniutim "wlosem" a potem pilnik, albo jeszcze jeden pomysl: zgrubne wyciecie laubzegą a potem "dotoczenie" zebatki metalowa zebatka (10zebow) z dodatkiem proszku sciernego (czytalem, ze istnieje taki proces w masowej produkcji, tzn nie dokladnie taki, bo bez nacinania i bez proszku sciernego, a z uzyciem zebatki, ktora jest frezem, ale ja profesjonalnego freza nie posiadam, a naciecia sobie obmyslilem, zeby mi sie zeby "nie minely") Aha - i pomyslalem sobie, ze latwiej bedzie z zebatka o 180 zebach. Nie musze robic wizerunku zebow na laminacie, bo mam zab co 2 stopnie, 20zebow mniej pracy, no i mniejsza i lzejsza zebatka. Zebatka napedzajaca bedzie plasticzana 9 albo 10 z , czyli przelozenie 1:20 lub 1:18 - bede eksperymentowal
Pozdrawiam,
Szymon
PS: Zgrobny rysunek juz mam (bez dokladnego wizerunku zebow). Nie uwierzycie, ale w Paincie sie dalo :-)))
Reply to
Szymon_Shaggy
Użytkownik Szymon_Shaggy napisał:
[..]
laminat na wloknie szklanym zeby beda sie szybko zuzywac :) nie nadazysz produkowac nowych zebatek ale kazda kolejna bedzie lepsza od poprzedniej :)
Reply to
AlexY
Użytkownik "Radio" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:cjej8f$js0$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...
nadaje sie do
Cześć, w latach "przeszłych" nie pamiętam na których zawodach ktoś nagle przyniósł sensacje, jeden ze znanych Inowrocławskich modelarz gumówkarz sam ręcznie wypiłował koła zębate do takiej specjalnej wiertarki do nakręcania gumy. Koła były ze stali na oko jak fabryczne, stożkowe. Niedawno oglądałem taki filmik o historii zegarów, sposoby robienia całkiem dobrych kół zębatych, naprawdę prymitywne metody, jakieś proste podzielnice-szablony i pilnik. Więc "kompinujcie, kompinujcie" piramidy też zbudowano chyba przez ziemian :) Pozdrawiam Andrzej
Reply to
Andrzej
...
A nie prościej dać do wycięcia laserem?. Robisz rysunek w formacie który obsługiją, Dajesz swój materiał jaki chcesz (z wyjątkiem chyba aluminium i pleksi) np. 3m x 3m i pakujesz 5000 wyciętych zębatek do torby - powinno starczyć na kilka lat :)
A jeśli potrzebujesz wyciąć zębatki z grubszej blaszki np 120mm to musisz podjechać z tym do stoczni na większy laser, tylko poco tobie tak potężne zębatki???
pzdr zbyszek
pzdr zbyszek
Reply to
Zbyszek
A jaki jest koszt i gdzie to robia? (Najlepiej w okolicach Wroclawia).
PZDR,
Szymon
PS: Ha, mam juz wytrawiona plytke. Pozostalo mi teraz podzielic zeby i wziac sie za pilowanie. Prototyp musi byc zrobiony recznie :-)
Reply to
Szymon_Shaggy
Ile kosztuje to nie wiem,
Wiem że tak można bo robimy łyżki do kart PC, ale nie znam w tej chwili namiaru, można szybko poszukać googlami
pzdr zbyszek
Reply to
Zbyszek
Użytkownik Andrzej napisał:
Taaa, tylko że technika jakby sie posunęła i 100x lepiej jest znaleźć wykonawcę z odpowiednim sprzętem niż urżnąć się (dosłownie w tym przypadku) na głupiej robocie. Gdzie kończy się modelarstwo, a zaczyna obłęd? ;)
Reply to
A.Grodecki
Chyba, ze ktos chce zobaczyc lub ew. zaoferuje sie, ze wrzuci to na jakis serwer (bo ja nie mam czym) to moge wyslac fotke zebatki w aktualnym stanie (63,2 kb)
PZDR, Szymon
Reply to
Szymon_Shaggy
Laser ma wiele zakładów mechanicznych, to nie jest zabawka, to są dziesiątki kilowatów mocy. Tnie w zależności od mocy nawet blachę 120mm, ale to z tych dużych.
Zrobiliśmy łyżki do PC, cena ok 10zł/szt - "laserowo wycinane"
A może ktoś wie ile by kosztowało pozłocenia takiej łyżki??
pzdr zbyszek
Reply to
Zbyszek
Witam, Nikomu sie nie chcialo, to sie sam nauczylem - zdjecie zebatki jeszcze z dzisiaj rano (w sumie za wiele to sie nie posunelo, bo czasu nie bylo).
formatting link
na opinie...
Pozdraiwam,
Szymon
Reply to
Szymon_Shaggy
Użytkownik Zbyszek napisał:
Złocenie kosztuje od masy złota zużytego. Jest taki człowiek w Nadarzynie, który świadczy usługi np dla firm wytwarzających obwody PCB. Niestety, nie pamiętam kontaktu.
Reply to
A.Grodecki
A czy nie pomyslales o przekladni slimakowej?
Pozdrowienia,
Marek
Reply to
M
Witam,
Pomyslalem, nawet takowa posiadam, ale nie wiem jak to sie ma do sprawnosci przekladni...
Pozdrawiam,
Szymon
Reply to
Szymon_Shaggy
Witam,
Sprawnosc fabrycznie zrobionej przekladni slimakowej jest mniejsza od fabrycznie zrobionej przekladni zebatej na zebach prostych jednak Twoja przekaldnia nie bedzie wykonana fabrycnie tylko pilnikiem. Ksztalt zeba w przekladni zebatej jest bardzo istotny dla jej sprawnosci.
Pozdrowienia,
Marek
Reply to
Marek
duże koła zębate są też w magnetowidach !! w drukarkach igłowych są okolo 50 mm średnicy
pozdrawiam
Użytkownik "Szymon_Shaggy" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:cjeege$s2t$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...
Reply to
chomiq
Czyli jesli dobrze trafie (modul 0,5 mm) to moze miec 94..100 zebow ?
Pozdawiam, Szymon
Reply to
Szymon_Shaggy

PolyTech Forum website is not affiliated with any of the manufacturers or service providers discussed here. All logos and trade names are the property of their respective owners.