Sztag w modelu RC

Witam Jestem w trakcie budowy jachtu żaglowego RC dł 760mm i h masztu 1020mm. Plany z jakich korzystam są bardzo skąpe i miernej jakości. Mój problem dotyczy sztagu. Czy w modelach jachtów RC stosuje się sztag (jak w dużych jachtach), czy też sztagu się nie stosuje a jego rolę pełni przedni lik foka? Pozdrawiam Jacek Mrozek

Reply to
Jacek Mrozek

Cześć Duże dzięki za link. Szkoda że tych informacji nie miałem 2 m-ce temu. A przy okazji - może wiesz z jakich materiałów robi się żagle? Pozdrawiam Jacek

Reply to
Jacek Mrozek

A ja dodam ze swojej strony, że tkaniny paralotniowe są impregnowane, ale nie wodoodporne. Impregnat jest umieszczony z "lewej" strony, jednak dla twoich zastosowań to praktycznie nie ma znaczenia. Bywają też tkaniny silikonowane obustronnie - glajt wykonany z niej jest praktycznie nie do zabicia, bo impregnat się nie zużywa. Miałem okazję poszaleć na takim skrzydełku, ale ta cholercia jest 2x droższa. Tkaniny ogólnie bardzo ładnie się szyje nićmi syntetycznymi oraz bez problemu wszywa wszelkiej maści taśmy i obrzeża. Żywotność tkaniny skraca słona woda i promienie UV, ale mówię tu o kilkuletniej eksploatacji :)

Pozdro (>Gmeracz

Reply to
Gmeracz

Witaj Jacek,

W Twoim liście datowanym 28 kwietnia 2005 (17:40:58) można przeczytać:

Co prawda juz dostałeś info że się nie stosuje ale uzupełnię że to dotyczy raczej wyczynu. Jezeli robisz łódke rekreacyjna to ja bym jednak dał sztag. W końcu zawsze sie moze zdarzyc że pusci Ci mocowanie foka i wtedy moze ci sie maszt złozyć :-( Jezeli dasz sztag to jestes zabezpieczony przed takim wypadkiem. Przemyśl sam jekie masz plusy i minusy tego rozwiazania.

Reply to
Teos