[RC] kanał zwrotny

Czy ktoś z kolegów stosuje transmisję w modelach RC od modelu do nadajnika w celu przekazania parametrów silnika, akumulatora lub całego modelu? Wykorzystywane są kupne aparatury, czy może stosowane jest rękodzieło?

Reply to
Michał

Nie słyszałem o transmisji zwrotnej odbiornik->nadajnik. Jednak niektórzy używają w modelach (głównie zastosowanie w szybowcach) tzw. wariometrów. Umówmy się, że to nie są prawdziwe wariometry, ale tak się nazywają w modelarstwie jak ich starsi, znacznie bardziej skomplikowani bracia. Mogą przekazywać informacje takie jak temperatura, wysokość (na podstawie ciśnienia), stan pakietu zasilającego odbiornik. Przekaz jest słowny. Wariometr emituje w eter komunikaty budowane z nagranego w swojej pamięci zasobu słów, a modelarz odbiera je za pomocą małego radyjka ze słuchawkami. Pozdrawiam, Robert

Reply to
Robert 'Heyoan' Gadomski

Robercie, gdzie jest roznica do np. wariometru uzywanego przez glajciarzy? W moim ma wznoszenie, wysokosc, napiecie zasilania odbiornika i jakosc sygnalu z nadajnika. Sa tez tzw. uklady telemetryczne, ktore podaja wiecej danych (widzialem cos takiego w jakims katalogu). Transmisja zwrotna odbywa sie obecnie na pasmie 433 MHz

Pozdrawiam

Alex

Reply to
AlexRC

Patrzcie, o czym AlexRC do nas napisał(a):

Osobiście planuję zrobić takie urządzenie działające na pasmi 433MHz lub

800MHz. Docelowo ma być zamontowane na łodzi i informować o stanie akumulatora i przeciekach kadłuba. Chciaqłem podpatrzeć kilka gotowych pomysłów.
Reply to
Michał

| Osobiście planuję zrobić takie urządzenie działające na pasmi 433MHz lub | 800MHz. Docelowo ma być zamontowane na łodzi i informować o stanie | akumulatora i przeciekach kadłuba. Chciaqłem podpatrzeć kilka gotowych | pomysłów. No to w Polsce to chyba jestes pionierem(choc oczywiscie moze sie myle)... Woooh przecieki??? Ooo to bys musial nafaszerowac(zalezy od wielkosci i konstrukcji...) lodke czujkami na wode a jak masz przegrody to juz zupelnie plontanina kabli :)

Powodzenia! (bez ironii :))

Reply to
Doman

Miałem na myśli wariometr z samolotu, który jest wyspecjalizowanym urządzeniem do dokładnego wyznaczania prędkości ruchu pionowego, natomiast te wariometry modelarskie, określają (o ile mi wiadomo) wysokość na podstawie ciśnienia zmierzonego, względem ciśnienia na jakim go wyzerowano, a dodatkowo mierzą co tam producentowi przyszło do głowy i wszystko mieści się na małej płytce. Tak więc to nie stricte wariomerty tylko raczej wielofunkcyjne mierniki parametrow lotu/statku powietrznego zdolne do ich transmisji :) Ale zostawmy to. Jak zwał tak zwał. Taka nazwa się po prostu przyjęła. Widocznie pierwsze wariometry modelarskie służyły tylko do wyznaczania, czy szybowiec wznosi się czy opada i stąd zwyczajowo została ta nazwa. Pozdrawiam, Robert

Reply to
Robert 'Heyoan' Gadomski

Pierwszy był nasz kolega grupowy: Pitlab

Marek 'mRqS' Szulen

Qrde, będę złośliwy, bo mnie za często trzepie, pomimo paru piwek. Chyba plątanina?

Pozdrowienia Sławomir 'Gmeracz' Gmerek =========================================== Polska Witryna Modelarska:

Sławomir Gmerek

Witam!

*******

Teraz nie potrafie odnalezc linku, ale sa w necie oferowane modelarskie rurki pitota. Konstrukcje znasz wiec nie musze opisywac, dwa wezyki szly do plytki 3*2 cm, dodatkowo ta zabawka mierzyla temperature i jeszcze kilka detali, z tym ze potrzebna byla dodatkowa mala plyteczka.

Miniaturyzacja dzisiaj postepuje, na jednej z uczelni w USA studenci zmajstrowali autopilota z telemetria, GPS, calosc miescila sie w standartowym trenerku, jak widac i tak tez mozna. ;o)

Reply to
Mariusz Pulkowski

Dochodzi do tego, że strasznie drogie te nasze modele się robią ;) Weźmy takiego "Predatora" (chyba tak się nazywa ten szpiegowski bezzałogowy samolot rozpoznawczy) z wyposażenia US Army :) Pozdrawiam, Robert

Reply to
Robert 'Heyoan' Gadomski