[RC] Na jaki model sie zdecydowac? dywagacje i takie tam..

Witajcie, Poczytalem sobie gogle, przejrzalem kilkanascie stron o modelach latajacych z silnikami elektryczymi i spalionwymi. I juz, juz bylem zdecydowany na
jakas elektryczna delte, a tu trafilem na strone Modeltronik i tam po przeczytaniu o kabelkach, drutach, regulatorach itp. itd. znowu zaczalem sie zastanawiac jaki modelik wybrac. Pojawilo sie wiele pytan, watpliwosci... Jedyne co mi sie nasunelo to to, ze: Model elektryczny jest fajny (np. jakis depron), ale te kabelki, ladowarki, pakiety itp itd.. ale za to wolno lata i świetny do nauki latania, szybki w budowie, ALE po przejrzeniu kilku stron caly osprzet, czyli silnik-pakiet-ladowarka i inne nie sa tanie. Model z silnikiem spalinowym jest tez fajny, napewno szybszy, bardziej brudzi paliwem i cos tam jeszcze... ALE chyba tanszy jest osprzet, choc moge sie mylic. Latwiejszy do uszkodzenia. Aparatura tez nie tania, ale to inna para kaloszy.
I znowu mam watpliwosci :-(
Co Wy na to?
Pozdrawiam Robert
-- ------------------------------------------------------------------ "Dobry człowiek kocha góry" Kartezjusz Moja strona o górach: http://acn.waw.pl/bobroy ------------------------------------------------------------------

IMHO w ogólnym skrócie to jest tak: Elektryki są dużo droższe. Zaplecze: dobra ładowarka >500zl, pakiety (zrobienie pojedynczego 7x500mAh Ni-Cd to ponad 100zl), warto wyposazyc sie w dodatkowy akumulator Pb chyba, ze bedziesz ryzykowal nie odjechanie z lotniska samochodem w przypadku uzywania aku samochodowego do ladowania w polu. Ponadto w granicach rozsadnych cen silnikiem elektrycznym napedzisz elektroszybowiec, depronowiec i ewentualnie jakies slow-flyery. Gdybys chcial pozostac przy elektryce w wiekszych i szybszych modelach, koszty robia sie kolosalne. Jesli chodzi o zalety elektryka to duuuzo latwiejsza obsluga, brak koniecznosci prowadzenia calej tej walki regulacyjnej, ktora czasem moze zajac pol pobytu na lotnisku. No i naped jest "czysty" i bezwonny (kwestia trzymania modelu w domu). Reasumujac: nie potrafie doradzic Ci co bedzie lepsze. Kazde rozwiazanie ma wady i zalety. Ja, poki co siedze w elektrykach, ale glownie dlatego, ze zainwestowalem w zaplecze do nich :). Powoli zaczyna mnie ciagnac do spalinek, ale nie na zasadzie, ze uwazam ze sa lepsze, tylko dlatego, ze trzeba stosowac oba napedy aby w pelni wykorzystac mozliwosci modelarstwa RC. Pozdrawiam, Robert
Witam. Pozwolę sobie nie ze wszystkim zgodzić się z przedmówcą...

Wcale nie -zależy na jakim poziomie porównujesz modele -małe elektryki kosztują podobnie jak niewielki spaliniaki -czasem nawet taniej... -dopiero jesli chcemy mieć albo dużego elektryka -albo o ponad przeciętnych osiągach cena rośnie poważnie -aby przy zbliżaniu się do sprzętu wyczynowego osiągnąć wręcz absurdalne wartości... proste ,male elktryki są względnietanie...
Zaplecze: dobra ładowarka >500zl,
do pakietów li jon mozna zrobić ładowarkę za 5 (pięć ) zł !!!
pakiety

pakiet li-jon z ogniw z odzysku to około 35 zł -a z nowych ogniw z rozbiórki około 70zł...
dwa takie pakiety równolegle pociągną nawet speeda 400
warto wyposazyc sie

przy normalnych modelach to bzdura -można spokojnie naładować 10 pakietów 7 cel i nie ma problemu z rozruchem -problemy zaczynają się jeśli latamy na np. 20 cel -wtedy 3 ładowania kończą akumulator w samochodzie...
-a wracajac do pakietów li-jon -te ładujemy w domu -przechowujemy naładowane - zawsze gotowe do latania -z każdego pakietu ponad pół godziny lotu -więc mając 3-4 pakiety mozna się nalatać do woli...
Ponadto w granicach rozsadnych cen silnikiem elektrycznym napedzisz

to się zgadza -ale na początek deprony są naprawdę ekstra... -a do nich starczy tani silnik 280 z przekładnią -łącznie około 50zł...
Gdybys

tak... -a dla porównania silnik 20 cm3 do dużego akrobata (np. f3a kosztuje ponad tysiąc zł. -a czterosów jeszcze więcej... no i na 15 minut lotu toto pali ponad 0,25litra paliwa... w ogule duże modele są drogie -zarówno elektryki -jak i spaliny -jedynie przy wadze około 1-2kg spalina jest tańsza od elektryki...

właśnie -główne zalety -ja z tych powodów latam jedynie elektrykami...

u mnie dokładnie tak samo -mnie jednak nie ciągnie do spaliny -poszedlem natomiast w stronę droższych elektryków i napędów bezszczotkowych... pozdrawiam. Witek

rozbiórki
7
np.
naładowane -

mając
kosztuje
przy
(kwestia
Widzisz, Ty siedzisz w tym juz dlugo i wiesz skad mozna wytrzasnac pewne elementy do modelu, zeby bylo taniej. Ja w zasadzie na nowo zaczynam sie w to bawic i o wielu rzeczach nie mam pojecia, chocby jak piszesz o ogniwach z odzysku. O depronie tez niedawno sie dowiedzialem. Zamierzam wrocic do modelartstwa lotniczego, ale nie zamierzam startowac w zadnych zawodach. Chce to robic rekreacyjnie i dla przyjemnosci, wiec jakby to limituje wielkosc i przeznaczenie modelu, choc nie wykluczam kiedys w przyszlosci jakiegos akrobata. Moje zalozenia dla elektryka to rozpietosc max 100cm, a dla spaliniaka 130cm (czyli sliniczek 3,5 ... 6 cm3). Chetnie dowiem sie, jak t tym przedziale rozpietosci ksztaltuja sie ceny. Czesciowo przesledzilem juz oferty skleprow w sieci, ale tez ciekaw jestem jak Wy podchodzicie do tych cen, czy cos jeszcze macie taniej?
Pozdrawiam Robert
Chce to robic rekreacyjnie i dla przyjemnosci, wiec jakby

witam. elektryki -do 100 cm to moze być zarówno wściekły akrobat (droogi) -jak i powolne latadło załóżmy około 100cm -waga do jakiś 600 g -model albo zestaw 300zł -albo samemu z depronu,balsy i odrobiny węgla -koszt materiału ponizej 50zł.. dalej typowo -3 serwa po około 90zł, silnik klasy 400 za 35zł, regler za jakieś 70-80zł, pakiet albo 8xAR500 za około 80 albo 8x twicel 1700 za około 80zł -albo 4cele 2 x 2 li-jon -nowe cele około 140zł -lub z odzysku około 60zł, ładowarka do ni-cd około 200zł sensowna -do li-jon można zrobić za 5- 10zł samemu... odbiornik 150zł.
razem 700-900zł
mały depron około 70-80 cm rozpietość -waga około 300g: zrobić samemu -materiał około 50zł (zostanie na co najmniej 3 modele) 2 serwa po 90 -regler 70 -odbiornik 150 - pakiet li jon 2 cele za 30 z odzysku -70 nówki (polecam raczej nówki i raczej ze 2-3 pakiety), ładowarka do li-jon 5-10zł, silnik 280 z przekładnią 50 zł
razem 500-650zł
spalina 130 cm rozpietość -waga 1200 g silnik 300 -serwa 3x 50 -odbiornik 200 model 300 -500 -pakiet 60 -zbiornik 30- razem 750-900 -no i paliwo -godzina lotu około 10zł... co do ceny spaliny jestem malo kompetentny -sam nie latam spaliniakami -wiem tyle ile przy okazji zakupów części elektryków przypadkiem zerkne...
w rzadnym przypadku nie uwzględniałem ceny nadajnika...
pozdrawiam. Witek

Jak juz zestaw to goraco polecam moj ostatni nabytek, model Ele-Bee - skrzydlo z EPP(do kupienia za 75 euro w www.staufenbiel.com ), z silniczkiem 400, smigielkiem Guenthera i wszystkim z wyjatkeim RC w zestawie. Dokupic trzeba tylko 2 zwykle standartowe serwa, odbiornik i jakis pakiet. Model niezwykle latwy w pilotazu, bardzo zwrotny i praktycznie NIESMIERTELNY (uderzenie na pelnym gazie w asfalt z wysokosci ok 20 metrow- jako rezultat oslepienia przez slonce- spowodowalo pare sladow na tasmie pokrywajacej dziob, wyczepienie sie plastikowych snapow, wypadniecie pakietu i regulatora, odczepienie sie przymocowanego na rzep wingleta i zlamanie smigla, model 5 minut pozniej byl juz w powietrzu). Jak chcecie napisze dokladna recenzje na PWM
Pozdrawiam
Alex

rozpietosc
ceny.
samemu
około
5-
ładowarka do

30-
spaliniakami -wiem

Witam, Wielkie dzięki, właśnie o takie coś mi chodziło. Chcialbym jeszcze dowiedziec się od Was, co wami kierowało przy wyborze danego typu modelu? Pozdrawiam Robert
[...]
Opcja "Odpowiedz nadawcy" nie działa! Mój adres to: rkucewicz(at)acn.waw.pl

Witam Początkiem roku miałem taki sam problem - powrót po wielu latach Wybrałem Depron,ekektryka - dlaczego? Model z deprony wychodzi tanio do 8 Zł z klejem,odporny na "krety" tańszy w naprawie. Elektryczny napęd kosztował: silnik 280 + przekładnia 3:1+smigło 42zl regler 30zł (sam) li-lon 2cele 46zł(chyba) 1900mA model Elektron 3 (bardzo stare plany) rozpiętość 1140mm cięciwa 185mm długość 730mm waga "gołego" 190g waga modelu do lot 400g Czas lotu bezwiertznie do 30min przy nałym lub silniejszym wietrze nawet ponad 60min(do znudzenia) Model prowadzi się bardzo łatwo!!!!!!!! Wylatałem nim ponad 6h Pozdrawiam Rych

Witaj Rych,
W Twoim liście datowanym 20 października 2003 (20:15:10) można przeczytać: R> Witam R> Początkiem roku miałem taki sam problem - powrót po wielu latach R> Wybrałem Depron,ekektryka - dlaczego? R> Model z deprony wychodzi tanio do 8 Zł z klejem,odporny na "krety" R> tańszy w naprawie. R> Elektryczny napęd kosztował: R> silnik 280 + przekładnia 3:1+smigło 42zl R> regler 30zł (sam) R> li-lon 2cele 46zł(chyba) 1900mA R> model Elektron 3 (bardzo stare plany) R> rozpiętość 1140mm R> cięciwa 185mm R> długość 730mm R> waga "gołego" 190g R> waga modelu do lot 400g R> Czas lotu R> bezwiertznie do 30min R> przy nałym lub silniejszym wietrze nawet ponad 60min(do znudzenia) R> Model prowadzi się bardzo łatwo!!!!!!!! R> Wylatałem nim ponad 6h R> Pozdrawiam Rych
Jeżeli tak chwalisz ten model to może bys się podzielił z kolegami planami ? Leżą gdzieś w sieci ? A może fotki ?
--
Pozdrowienia,
Teos mailto:t snipped-for-privacy@poczta.onet.pl

Witam ponieważ nie codziennie jestam na necie odpis jest dziś Nie spotkałem planów na necie Dysponuję planami z książki J.Wojciechowski "Budowa i pilotarz radiomodeli" wyd.I 1968r.W wydaniach następnych też on istnieje.Wersji elektronicznej nie posiadam. Zdjęcia mam ale muszę je zeskanować . Rych

Przyznam ,ze latam spaliniakiem i lata sie super. Ale... mysle ze wszystko zalezy od tego czy masz gdzie latac. Mam dosłownie przed blokiem stadion. Pieknie przystrzyzona trawka. Ktos pomysli - ekstra nic tylko latac. Elektrykiem to pewnie bym polatal. Niestety na spalinke i na jego predkosci to zdecydowanie za malo miejsca. Zaraz za plotem miejsca parkingowe i strach by komus w fure nie przywalic. No i najgorsze: halas silnika przyciagnie zaraz tlumy gapiow z osliedla :( Samo docieranie silnika bylo tu powaznym wydazeniem (kilkanascie osob przygladało się jak obrywam po palcach). Wiec jak ten duren, laduje wszystko do torby i jade rowerem 6 km na lotnisko (z modelem pod pacha to nie jest latwe). Czasem jak dojade z tym majdanem na plecach to musze troche posiedziec bo mam tak dosc ze mi sie nawet latac nie chce...
Moja opinie jest taka jesli masz gdzie latac to tylko spalinki. Jak nie masz miejsca to malutkie i leciutkie elektryki...
Ja na elektryki raczej sie nie przesiade. Lubie zapach spalin o poranku... a samochod kupuje za dwa miesiace (to chore ale potrzebuje go tylko do wozenia samolotu... no i teraz to moze czasem zabiorę tez młodą na lotnisko :)))))))))
A jeszcze jedno. Aha, spalinka polatasz przy gorszej pogodzie. Ostatnio u nas na lotnisku pojawil sie gostek z ekektrykiem. Troche wialo wiec byl niezly cyrk. Elektryka nosilo na wszystkie strony. Wlasciciel nie byl w stanie nim latac. Tylko ciezkie spalinowki spisywaly sie na medal.
pozdrawiam Daniel

Nic dodac nic ujac!!! Masz miejsce - spalina, nie masz miejsca elektryk.
-- Pozdrawiam Przemek Jakubczak Warszawa - Bemowo, latajace RC, plywajace i ostatnio rakiety =)

Wlasnie, sadze ze moglbym sie podczepic do opiekunow lotniska w Falentach, to napewno jest to duuzy teren, wiec w tym przypadku spalina.