Sprawdzanie akumulatork贸w

Jestem troch臋 pocz膮tkuj膮cym modelarzem i mam takie pytanko. W jaki spos贸b mog臋 sprawdzi膰 stan roz艂adowania (na艂adowania) akumulatork贸w tak aby, przy 艂adowaniu
nie prze艂adowa膰 ich lub nie艂adowa膰 ich wcale i na drugi dzie艅 kontynuowa膰 zabaw臋. Akumulatorki Ni-MH.
Pozdrawiam Maciej
--
Wys艂ano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

Zale偶y jak膮 masz 艂adowark臋. Druga sprawa jaki to model, bo je艣li samolot, to 偶artow z na艂adowaniem nie ma. Sam kiedy艣 rozwali艂em w drobny mak model, "bo jeszcze 1 lot" :-), nawet jedno serwo si臋 nie uchowa艂o. Jak rozumiem mowa jest o pakiecie odbiornika, a nie np. o paki臋cie nap臋dowym. Po tym przykrym do艣wiadczeniu zakupi艂em konkretn膮 艂adowark臋 i teraz niezale偶nie od tego czy lata艂em 2 czy 8 razy, przed kolejnym dniem roz艂adowuj臋 i 艂aduj臋 pakiet, kontroluj膮c ile wysz艂o a ile mniej wi臋cej wesz艂o. Ba, nawet jak pogoda uniemozliwia loty, a model pole偶y kilka dni, tydzie艅, to i tak na wszelki wypadek robi臋 cykl pomimo, 偶e pakiet powinien by膰 pe艂ny. Pami臋taj, 偶e pakiet NiMH mo偶na 艂adowa膰 pr膮dem max 1C, czyli takim, kt贸ry umo偶liwia na艂adowanie w 1h. Oczywi艣cie pr膮d 艂adowania zale偶y od pojemno艣ci. Je艣li masz 艂adowark臋 z automatycznym programem roz-艂ad., to zapewne poradzi sobie z odpowiednim ustawieniem pr膮du 艂adowania i roz艂adowywania. Podsumowuj膮c, ja bym nie ryzykowa艂, je艣li jest to pakiet odbiornika/serw w modelu lataj膮cym. Przed ka偶dym dniem latania nale偶y zrobi膰 cykl roz艂.-艂ad. I pami臋taj, oszcz臋dno艣ci poczynione na 艂adowarce szybko przekszta艂c膮 si臋 w 2x wi臋ksze koszty po kraksie z powodu roz艂adowanych akus贸w....
pozdrawiam, qrdl

Bardzo dzi臋kuje za odpisanie na moje zapytanie, ale wiem 偶e mo偶na pod艂膮czy膰 akumulatorek do woltomierza z jakim艣 opornikiem i na tej podstawie zorientowa膰 si臋 w jakim jest stanie. Czy zna pan ten spos贸b?
Pozdrawiam Maciej
--
Wys艂ano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

My sie tutaj nie "panujemy" raczej :-) Pytanie powinno brzmie膰 "Czy znasz spos贸b?". Ot贸偶 ja nie znam i s膮dze, 偶e nie ma metody 100% na okre艣lenie w jakim stanie na艂adowania jest pakiet NiMH. Ogniwa NiMH maj膮 t臋 w艂a艣ciwo艣膰, 偶e trzymaj膮 bardzo dobrze sta艂e napi臋cie, a jak im zaczyna spada膰 na skutek wy艂adowania, to znaczy, 偶e koniec pracy, to kwestia liczona nie w minutach ale sekundach. Dla przyk艂adu niekt贸re aparatury maj膮 specjalne monitory, kt贸re pr贸buj膮 - podkre艣lam - pr贸buj膮 oblicza膰 ile mo偶e by膰 jeszcze jednostek w akkusach, co i tak jest tylko wynikiem przybli偶onym. Pod tym wzgl臋dem NiCd by艂y i s膮 zdecydowanie lepsze, bo nie "ko艅cz膮 si臋" a偶 tak drastycznie. Tak wi臋c IMHO jedyn膮 sensown膮 metod膮 jest to, co opisa艂em powy偶ej - przed ka偶dym lotnym dniem roz艂adowa膰 i na艂adowa膰. Tak wi臋c je艣li model jest drogi, je艣li latasz w terenie, w kt贸rym strata kontroli nad modelem mo偶e doprowadzi膰 do tragicznego lub kosztownego dla ciebie wypadku, to niestety musisz zainwestowa膰 te kilkaset pln w szybk膮, komputerow膮 艂adowark臋. Ja tak raz ubi艂em ok 800 pln, w艂a艣nie przez roz艂adowany pakiet, ale moja niefrasobliwo艣膰 p艂yn臋艂a z g艂upoty a nie oszcz臋dno艣ci, po prostu nie by艂em 艣wiadom, 偶e model du偶o bierze pr膮du, po tym przykrym dla kieszeni wypadku, zainwestowa艂em i teraz mam przynajmniej jako tak膮 kontrol臋. Jak ju偶 b臋dziesz mia艂 odpowiedni膮 艂adowark臋, to bedziesz m贸g艂 oceni膰 ile energii kosztuje ka偶dy lot, a potem lata膰 tak, aby minimum 30% energii zostawa艂o - to tak na wszelki wypadek, czyli jak ocenisz, 偶e pakiet starcza na 10 lot贸w, to nie lataj wi臋cej ni偶 7, bo r贸偶nie to bywa :-)
pozdrawiam, qrdl

a jak膮 艂adowark臋 polecasz?
pozdr mn
--
Wys艂ano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

Co偶, wyb贸r jest spory i sprofilowany. Istotnym czynnikiem jest to, jakie przede wszystkim b臋dziesz 艂adowa艂 pakiety i o jakim kierunku rozwoju swojego hobby my艣lisz. Je艣li bedziesz szed艂 w elektryki, to kupuj tak膮 艂adowark臋, kt贸ra b臋dzie mia艂a "zapas" mo偶liwo艣ci na miar臋 Twoich przysz艂ych apetyt贸w. Je艣li latasz spaliniakami, tak jak ja, to niekoniecznie 艂adowarka musi by膰 bajerancka. Drugim r贸wnie wa偶nym czynnikiem jest zasobno艣膰 portfela.... Ja mam tak膮 艂adowark臋 http://riku.com.pl/produkty/Pro_Peak_CONSTELLATION,1488.html Oczywi艣cie nie twierdz臋, 偶e to tania 艂adowarka, albo, 偶e niezb臋dna do spaliny, a jej mo偶liwo艣ci wykorzystuj臋 w ma艂ym stopniu. Kupi艂em jednak tak膮, poniewa偶 zawsze mo偶e si臋 pojawi膰 ci膮gota do elektryfikacji ;-) Jak b臋dziesz przegl膮da艂 oferty, to zwr贸膰 uwag臋 na maksymalne pr膮dy 艂adowania i roz艂adowywania. Jak masz pojemne pakiety ~2500 mAh, to proponuj臋 ze wzgl臋du na czas cyklu, 偶eby pr膮d roz艂adowywania i 艂adowania nie by艂 mniejszy ni偶 2-3A. Zreszt膮 mo偶e napisz dok艂adniej jaki jest profil Twojego modelarstwa, a zapewne szanowni Koledzy modelarze podpowiedz膮 ci jak膮 warto 艂adowark臋 kupi膰, 偶eby mie膰 co si臋 chce i nie prze艂api膰.
pozdrawiam, qrdl

Pytanie akurat nie do mnie ale my艣l臋, 偶e znam odpowied藕. Oczywi艣cie mozna w ten spos贸b z pewnym przybli偶eniem oceni膰 stan akumulatora. Problem polega na tym, 偶e zar贸wno akku NiCd jak i NiMh bez obci膮偶enia odbiornikami pr膮du czyli np. serwami i odbiornikiem w modelu, poka偶膮 na voltomierzu 1,2 V na cel臋 nawet gdy s膮 ju偶 mocno roz艂adowane. W momencie gdy aku obci膮偶ymy napi臋cie gwa艂townie spadnie np do 0,8 V na cel臋 i okazuje si臋, 偶e tak naprawd臋 aku jest roz艂adowany.Tak wi臋c 偶eby oceni膰 stan akumulatora trzeba go obci膮偶y膰 pradem, najlepiej zbli偶onym do 艣redniego pr膮du jaki pobieraj膮 urz膮dzenia w modelu i dopiero wtedy mierzy膰 napi臋cie. Jest to spos贸b uci膮偶liwy, bo trzeba dobra膰 opornik o odpowiedniej mocy (przy takim zastosowaniu b臋dzie to najpewniej opornik drutowy) i pod艂膮czy膰 woltomierz. Mo偶na oczywi膰cie na jakiej艣 p艂ytce zmontowa膰 sobie takie ustrojstwo, ale polecam specjalny przyrz膮d dzia艂aj膮cy na tej zasadzie. Ja od lat u偶ywam PowerMate Hiteca. Ma prze艂膮cznik 4 - 5 cel, jest niedu偶y i dzia艂a bardzo dobrze. Koszt niestety 90 - 100 z艂 ale warto to mie膰 na lotnisku. Pozdrawiam Marek Pop贸w Lataj膮ce RC

Witam. Ja zastosowa艂em dodatkowe gniazdo na przewodzie zasilaj膮cym. Za pomoc膮 tego gniazda 艂aduj臋 akumulatory i jednocze艣nie sprawdzam napi臋cie akumulator贸w pod obci膮zeniem odbiornika i serw. W ten spos贸b nie musz臋 kombinowa膰 przy dobieraniu opornik贸w. Wydaje mi si臋, 偶e to dobra metoda. Pozdrawiam. cyfrac

Gniazdo zamontowa艂em na zwn膮trz kad艂uba i praktycznie przed ka偶dym lotem mog臋 sprawdzi膰 napi臋cie. Nie ma potrzeby wyjmowania wtyczki z odbiornika przed ka偶dym 艂adowaniem.

Tak, pod warunkiem, 偶e w chwili pomiaru ostro poruszasz wszystkimi dr膮gami w nadajniku, a i to nie b臋dzie miarodajne, bo w locie serwa s膮 dodatkowo obci膮偶one przez przep艂ywaj膮ce wok贸艂 powierzchni sterowych powietrze. Ale pewnie do szacunkowej oceny stanu aku jest to wystarczaj臋ce i lepsze ni偶 brak jakiejkolwiek kontroli.
Marek Pop贸w

Ale co w zasadzie udowodnimy podobnymi polowymi metodami w przypadku NiMH? Powiedzmy, 偶e ostro pomachamy, w najlepszym razie udowodnimy - a je艣li si臋 myl臋, to prosz臋 o naprostowanie -, 偶e w _danej_ chwili jest energia na ruchy serwami, ale nie oznacza to, 偶e w pakiecie NiMH pozosta艂o 1000 lub 100 jednostek, po czym to mieliby艣my stwierdzi膰? Dam przyk艂ad aparatury RoyalEvo, jest tam wbudowany taki niby monitor, kt贸ry oblicza ile jest jeszcze energii w NiMH. Oblicza na podstawie zapotrzebowania, ale te偶 - co bardzo wa偶ne - na podstawie "le偶enia" pakietu w aparaturze, poniewa偶 codziennie traci ile艣 tam % energii, oczywi艣cie 艣rednio. Ot贸偶 ja np. widz臋, 偶e 艂adowarka pu艣ci艂a (a nie twierdz臋, 偶臋 tyle faktycznie wesz艂o, bo s膮 zawsze straty) 1700 jednostek, to ustawiam -200 czyli w tym wypadku 1500, od tego momentu nadajni sobie "liczy". Niestety i to te偶 jest zawodne, bo ostanio jak zosta艂o wg monitora z aparatury ~400 w sumie, to 艂adowarka wyssa艂a nieco wi臋cej ni偶 200, tak wi臋c te偶 by艂o spore przek艂amanie (w niebezpieczniejsz膮 stron臋 :-) i dlatego jest to tylko metoda orientacyjna. Szczerze m贸wi膮c, to nauczony przykrym do艣wiadczeniem, nie zaryzykowa艂bym _teraz_ p贸j艣cia na lotnisko z "wczorajszym" pakietem NiMH, no chyba, 偶e jak teraz mam 2x6V. Zasad臋 mam prost膮: nowy dzie艅, nowe 艂adowanie :-)
pozdrawiam, qrdl
qrdl napisa艂(a):

Teraz NiMH maj膮 1600..2700 mAh. Kiedy艣 si臋 lata艂o na NiCd, kt贸re mia艂y 600 mAh i wystarcza艂o to na dzie艅 latania. St膮d wniosek, 偶e jedno 艂adowanie wystarczy na d艂u偶ej, tylko trzeba to kontrolowa膰 i zostawi膰 sobie margines (tak z 40%).

W sumie to ju偶 prowadzimy dyskusj臋 teoretyczn膮 :-) Nawet nie mamy poj臋cia o jakim modelu (lataj膮cy/p艂ywaj膮cy/je偶dz膮cy) i pakiecie jakiej pojemno艣ci jest mowa w tej dyskusji... Kolega, kt贸ry to zacz膮艂, nie sprecyzowa艂 w najmniejszym stoniu o czym mowa. A co do latania i pakiet贸w... wiadomo, 偶e jak mamy np. szybowiec i 2 serwa, to te 600 mAh mo偶e starczy膰 nie ma 2, ale 5 dni lotnych. Ilo艣膰 pobranej energii jest zale偶na od ilo艣ci serw, odbiornika i techniki latania. Je艣li non stop machamy sterami, jak np. w przypadku FF, to oczywi艣cie energi p贸jdzie wi臋cej ni偶 na spokojnym szybowaniu w termice. Ja podtrzymyj臋 swoje :-)) - co mi tam, w przeddzie艅 cykl, akkusy nie s膮 takie znowu drogie, 偶eby si臋 przejmowa膰 ich 偶ywotno艣ci膮 liczon膮 w ilo艣ci cykli roz艂-艂ad. Oczywi艣cie, to tylko moje sugestie i nikogo nie mam zamiaru przekonywa膰... no chyba, 偶e lata w "moim" terenie i to ko艂o mnie ;-)
pozdrawiam, qrdl