Szczotkowe v. bezszczotkowe.

Staram się zgłębić od jakiegoś czasu temat silników. Po lekturze dokumentacji (przeważnie handlowej) wyłania mi się taki obraz:
- sprawność szczotkowych silników oscyluje w okolicach 72%, bez: 82%; - masa bezszczotkowców to 1/2 masy ich starszych braci; - szczotkowce lubią przekładnie, bezszczotkowce raczej ich nie potrzebują - cena kompletu szczotkowego versus beszczotkowego jest dwa razy tańsza (regler, silnik, przekładnia jeśli potrzebna, śmigło)
I stąd pytanie jakie jeszcze zalety mają beszczotkowce aby zapłacić za nie dwa razy tyle?
Pozdrawiam, KiT
Szczotki się zużywają i to bardzo szybko zwykle jeden sezon i po silniku W bezszczotkowcach jak sama nazwa mówi tego problemu nie ma.
pozdrawiam
Przemo

Dobrego bezszczotkowca jesteś w stanie zrobić sam, co w znacznym stopniu obniża cenę "kompletu".
--

oozakS maiwardzoP
www.skazoo.future-net.pl

Ja bym powiedzial, ze 3x
pozdrowienia

prosze zrobic porownanie stosunku masy do max ciagu i juz jest odpowiedz
Armand

Przy
I tak i nie 'szybownik' to ze mnie kiepski. Ale jak zmniejszysz mase silnika to zysk masy w akumulatory przynajmniej tak mi sie zdaje. A nie wystarcza sama wyciagarka?
Armand

Jednak silnik + pakiet + regulator tańszy niż wyciągarka + nowy samochód (za mały bagażnik). KiT

(za
A nie latwiej skrzydla dzielone, albo bagaznik ("trumna") jak do nart. Choc to nie zly powod do zmiany samochodu. O ile sie orietuje to 2m szybowcami spokojnie sie strzela z gumy. Ale glos praktykow by sie przydal. Ja strzelam metrowym latajacym skrzydlem bez problemu mimo elektryfikacji.
Armand

Spokojnie mozna z gumy stzrelac nawet zawodnicze modele F3J (3 - 3.5m) w prawie bezwietrzna pogode. Kiedy juz troche wieje z takiej gumy mozna stzrelac nawet ciezkie F3B!
pozdrowienia

Hmmm, jest to jakaś alternatywa, ale jedna osoba da radę sama strzelać i sterować? Ciekawy także jestem kosztu takiej gumy (przynajmniej się nie rozładowuje po 10 minutach :) ).
Pozdrawiam, KiT

po
Jesli jestes zainteresowany to moge Ci spzredac ladny zestaw. 50m gumy 8mm w praktycznych kolorach (zolto/czarne pasy - wszedzie ja widac) + 100m zoltej zylki 1mm. To wszystko na duzej szpuli do latwego zwijania (kolowrotek) z metalowymi bagnecikami, spadochronik...
Spokojnie mozna strzelac samemu, bez pomocnikow.
pozdrowienia

po
Zobacz w RIKU nie gotowe hole tylko sama gume reszte raczej dasz rade zrobic sam. Ja nie mam spadochroniku tylko tasme.

Niestety już skleiłem w monolityczną całość :). A trumnę właśnie rozważamy, pytanie tylko gdzie ją będę trzymał mnie powtrzymuje przed zakupem.

każy jest dobry :)

Nawet bym popatrzyła na coś takiegoś w Warszawie lub okolicach,

Właśnie kończę skrzydło, też zelektryfikowane, brakuje już tylko napędu, którego opcję rozważam.
KiT

Moze regler + bezszczotkowiec polski Xtrem + Li-pol z www.perfecthobby.pl (ceny sa zachecajace i szybka przesylka) Zawsze bezszczotkowiec bedzie napedem przyszlosciowym. Szybowca 2m to nie mam i za slabo latam aby sie na to porywac. Skrzydelko ~1m + 400 bezposrednio (ale to tylko dlatego ze byla w szufladzie). Lata ale rewelacja to nie jest. Napisz na priv to moze sie umowimy po praskiej stronie. Hol gumowy bez rewelacji 20m gumy + ~50m linki.
Armand

O bardzo dziękuję za zaproszenie chętnie skorzystam, jak tylko moje modele będą gotowe do lotów. Przy okazji nauczę się latać:)
Teraz po wczorajszym wsparciu od Pitlaba siadam do FMS. Czym więcej potu na ćwiczeniach tym mniej krwi w boju.
Pozdrawiam, KiT

Nie latm az tak dobrze aby uczyc innych, ale zawsze razem bedzie razniej.

na
Co racja to racja.
Armand

Tak ale dla bezszczotki jest to sprawność w bardzo duzym zakresie obrotów i obciążeń natomiast dla szczotkowców to co piszesz to sprawność maksymalna. Niestety w praktyce chcąc uzyskać sensowną moc z silnika komutatorowego przewoltowuje się go i obciąża takim prądem, że bardzo często pracuje on przy sprawności 40 - 50 %. Reszta emergii idzie na ciepło. Jak myslisz, którym dłuzej polatasz przy tej samej mocy oddanej do śmigła ;-)

to nie reguła. Są wysokoobrotowe bezszczotki np 4500 obr/V, które stosuje się z przekładnią. Wtedy można np. akrobatem wisieć na śmigle.

Patrz wyżej;-))
__ Marek Popów
Latające RC

I tu zaczyna się pole moich badań. Dłuższe, tzn ile razy dłuższe. Przy założeniach, że mam model wymieniam zestaw na bezszczotkowy, oszczędność masy wkładam w accu to jaki jest zysk czasowy w lataniu (przy tej samej technologi accu)?
A jeśli pracuję na tych samych accu to o ile dłużej jest się w powietrzu?
Pytam o praktykę?
Ukłony, KiT
Użytkownik "Kit" napisał...

Dla porównania: 400/4V+8 aku 500AR ok. 5 min. lotu, bezszczotka z CD (ponad 2x lżejsza) na tych samych aku ok. 10 min. lotu przy niewiele mniejszej dynamice. Pozdr Krzysiek

Witam. porównanie -model max 3 -trochę skundlony (bo za duza powierzchnia w sumie coś pomiedzy pylonem a motoszybem) pylo na na speed 400 -i pakiet 8x AR500 -waga (gotów do lotu) 420 g -czas lotu -na ful gaz 3,5 min -spokojnie około 7mi. -wymiana silnika na bezszczote robiona z zd -ciag więszy -waga modelu spadła do 370g -czas lotu na ful draga 7-8mi -spokojnie około 12 minut - potem wymiana pakietu na 2x li-jon -czas lotu na ful draga -35 minut -na spoko jnie około godziny a latając bardzooooo spokjnie przekroczyłem 2 godziny na silniku -drąga tylko tyle aby model nie opadał -i cały czas krażenie...
duży model -motoszyb 2m -pakiet 7xrc 3000 sanyo -silnik -speed 600 -nie latał -wznoszenie zbyt slabe -i kraksy przy starcie nieuniknione -szczotkowy welkom -czas lotu około 15-17 minut bez termiki -fabryczna bezszczota (phasor) z małym smigłem 21 minut -bezszczota o mniejszych obrotach (mega 2230/3) -z duzym smiglem około 24 minut -bezszczota z przekładnią (phasor + przekładnia 3,5:1) 27minut -szczotkowa 500 "samochodowa" łozyska kulowe + przekładnia -21 minut - -bezszczota axi 2820/10 (czyli z wirujacą obudową -25minut -ale ta bezszczota jest raczej pod akrobata do motoszyba ma zbyt duzy ciag... -lub trzeba mniejsze smigła -a mniejsze smigła maja gorszą sprawność... na wszystkich tych bezszczotach wznoszenie około 2x lepsze niż na szczotkowych...-pakiet -ciagle taki sam... pozdrawiam. Witek