Technika startu szybowców - pytań kilka

Witam !
I w końcu czas u mnie nadszedł na szybowiec i stąd kilka pytań aby nie
popełnic błędu.
Pytania dotyczą techniki startu z holu gumowego i chciałbym wiedzieć
wszystko (no prawie) na ten temat.
- jaki długi i o jakiej średnicy ma być guma ??? model będzie miał ok 1,5-2m
rozpiętości
- jakie długie i z czego robicie tą część nierozciągliwą ???
- jaką formę ma kotwa i jak głęboko powinna być wbita - nie wiem jakie śły
tam maxymalnie moga panować a nie chciałbym zostać zasztyletowany jakimś
śledziem od np. namiotu :)
No a ponadto jakieś uwagi będą mile widziane np. na co zwróćić uwagę pod
jakim kątem wystrzeliwać model, jak odnaleźć potem koniec holu w trawie, jak
unikać splątania ...i wszystko co Wam przyjdzie do głowy.
Za wszystkie uwagi bedę wdzięczny ..
pozdr xArEs
Reply to
xArEs
xArEs <xares@_WYTNIJTO_op.pl> napisał(a):
Witam - guma srednicy okolo 6-8 mm, najlepiej ze sklepu zeglarskiego (zwykle biala), dlugosc okolo 20 - 25 metrow - czesc nierozciagliwa to zylka srednicy okolo 1-1,5 mm. Kupisz bez problemu w sklepach wedkarskich za mniej niz 10 zl 100 metrow - kotwa to kawal preta stalowego, z oczkiem na koncu, do zaczepienia gumy. Dlugosc okolo 25 cm wyatarcza zeby nie wycagnelo go z ziemi. -modelu jak nie strzelisz, to i tak wyjdzie do pionu (pod warunkiem ze masz hak zamontowany w odpowiednim miejscu) - na koncu holu zwykle montuje sie spadochronik, ktory przyciaga hol najblizej jak sie da (startujesz pod wiatr). Jak nie ma spdochronika to kawalek choragiewki w jaskrawym kolorze. - w celu unikniecia splatania zastosuj kilka kretlikow na holu (co najmniej 2: jeden w miejscu przyczepienia gumy do kotwwy drugi na polaczeniu gumy z zylka)
Dobrze jest jeszcez oznakowac hol wbijajac przy kotwie choragiewke. Na lotniskach przydaje sie tez druga kotwa, na drugim koncu holu, zeby utrzymac caly hol w lekkim nacigu i miec nadzieje, ze przejezdzajacy po holu samolot niczym nie zaczepi.
Mniej wiecej tak to wyglada Milego strzelania Pozdrawiam
Reply to
bresio.SKASUJ
A co to znaczy w odpowiednim miejscu? Mam tak gdzie było na planach modelu, tyle że na planach nawet tego nie dowymiarowali w odróżnieniu od SC tak więc trochę ten punkt jest wyznaczony "oko".
KiT
Reply to
Kit
myślę ze koledze chodziło o to hak holowniczy w szybowcu zgodnie ze stałą szkołą powinien być w miarę możliwości regulowany (przód/tył) i zależności od potrzeby dynamiki startu lub siły wiatru zaczepiało sie odpowiednio bliżej lub dalej środka cieżkości . Zresztą taki reguklowany hak wydaje się być sensownym rozwiazaniem na rózne sytuacje ..
xAres
Reply to
xArEs
Witam,
Pozwolę się z kolegą nie zgodzić w poniżej kwestii. I tak:
1. Guma powinna być dobrze rozciągliwa (ok 100%) najlepiej ze wstępnym naciągiem (mniej trzeba za holem biegać). Polecam gumę w oplocie produkowaną przez zakład Gumiś (o ile dobrze pamiętam). Można u nich zamówić wysyłkowo. Średnica ok 5-6mm. Długość 30-60m.
2. Żyłka na taki model powinna mieć nie więcej niż 0,7 średnicy. W przeciwnym wypadku model nie będzie wstanie jej uciągnąć (opory powietrza na żyłce). Nie pomoże tu ani super guma ani nawet wyciągarka. Sprawdziłem osobiście. Najlepiej kupić w
ale dochodzą wysokie koszty przesyłki. W sklepach wędkarskich może być problem. Żyłka budowlana będzie za gruba i nie ma elastyczności. Długość ok 100m.
3. Krętliki zbędne - lepiej poćwiczyć technikę nawijania holu: np. 20 obrotów w lewo, 20 w prawo. Działa.
4. Holu nie powinno się trzymać naciągniętego - niszczy się. Po lotach nawijać luźno, żyłkę dobrze i często moczyć w wodzie. (moja moczy się "na okrągło")
W sklepach modelarskich kupisz też czeskie gotowe hole (w miarę dobra guma, odpowiednia żyłka + spadochronik) za ok 90 zł.
Przy wietrznej pogodzie wystarczy dobra żyłka. Nie potrzeba żadnej gumy (ew śladowe jej ilości - powiedzmy 15m).
To chyba tyle uwag. Pozdrawiam,
Kuba
Dnia 05-01-31 11:25, Użytkownik snipped-for-privacy@gazeta.pl napisał:
> Witam - guma srednicy okolo 6-8 mm, najlepiej ze sklepu zeglarskiego > (zwykle biala), dlugosc okolo 20 - 25 metrow - czesc nierozciagliwa > to zylka srednicy okolo 1-1,5 mm. Kupisz bez problemu w sklepach > wedkarskich za mniej niz 10 zl 100 metrow - kotwa to kawal preta > stalowego, z oczkiem na koncu, do zaczepienia gumy. Dlugosc okolo 25 > cm wyatarcza zeby nie wycagnelo go z ziemi. -modelu jak nie > strzelisz, to i tak wyjdzie do pionu (pod warunkiem ze masz hak > zamontowany w odpowiednim miejscu) - na koncu holu zwykle montuje sie > spadochronik, ktory przyciaga hol najblizej jak sie da (startujesz > pod wiatr). Jak nie ma spdochronika to kawalek choragiewki w > jaskrawym kolorze. - w celu unikniecia splatania zastosuj kilka > kretlikow na holu (co najmniej 2: jeden w miejscu przyczepienia gumy > do kotwwy drugi na polaczeniu gumy z zylka) > > Dobrze jest jeszcez oznakowac hol wbijajac przy kotwie choragiewke. > Na lotniskach przydaje sie tez druga kotwa, na drugim koncu holu, > zeby utrzymac caly hol w lekkim nacigu i miec nadzieje, ze > przejezdzajacy po holu samolot niczym nie zaczepi. > > Mniej wiecej tak to wyglada Milego strzelania Pozdrawiam > >
> [...]
Jakub Mendys
To ten mój jest jak najbardziej nieprzestawialny :) KiT
Reply to
Kit