Trymery cyfrowe

Witam, Jakie są zalety i wady trymerów cyfrowych.
Pozdrawiam, DarekRC

archiwum i przeszukiwanie newsów

Zaleta - duży zakres trymowania
Ogromna wada - niezdefiniowana pozycja trymera. Np. w trakcie holu szybowca chcę dotrymować wysokość i po wyczepieniu wrócić do poprzedniej pozycji - niewykonalne. Gaszenie silnika spalinowego trymerem - niewykonalne!
W moich oczach trymer elektroniczny dyskwalifikuje nadajnik. Niemniej jednak - wielu kolegów lata z takim ustrojstwem i nie narzeka... Tak więc jak zwykle - jeden woli córkę a drugi mamusię ;-)
Pozdrawiam Piotr
http://www.piotrp.de

On 11/2/04 8:59 PM, in article snipped-for-privacy@newsgate.onet.pl,

Regulowany "skok" trymowania Pamiec trymu niezbedna przy czestych zmianach modeli

Ciekawym jak zapamietujesz poprzednia pozycje trymera? ;-) W cyfrowym trymujac mozesz swobodnie policzyc ilosc klikniec i o tyle samo wrocic. Mozesz rowniez podpiac sobie offset (czyli trym trymera) pod przelacznik i jednym kliknieciem przelaczac HOL/LATANIE a jak masz przelacznik trojpozycyjny to i wypinanie mozesz sobie podlaczyc ;-)

Gaszenie wykonalne jak najbardziej - ponadto gaszenie i tak mam na osobnym przelaczniku (to tez taki rodzaj trymera).

Tu to przesadzasz... W moich oczach jedyna wada trymera cyfrowego jest niemoznosc naglego (szybkiego) przesuniecia w skrajna pozycje ...ale przeciez jak trzeba szybko to kto bedzie szukal trymera?
W moich oczach trymer mechaniczny dyskwalifikuje nadajnik. Mimo, ze jest duzo szybszy od cyfrowego.
Pozdrawiam Andrzej Kowalski

Trymer mechaniczny ma wyraźny "zaskok" w miejscu zerowym. Przesuwam i automatycznie zaskakuje gdzie trzeba.

Powodzenia w liczeniu!!!

To jedyny rozsądny ratunek w przypadku trymera elektronicznego...

Jak wyżej. Przy gaszeniu powodzenia w matematyce i zapamiętaniu we własnej głowie o ile pstryknąłeś trymerem by wyłączyć, tak by wiedzieć gdzie znowu masz właściwie ustawione wolne obroty. Tak mam wolne obroty na trymerze w kierunku "gaz"a silnik wyłączony w kierunku "wolne obroty". To jest bezsprzeczna ogromna wada takiego trymera. Można jednynie jak wyżej pisałem ratować się przełączznikiem, ale szkoda przełącznika by zastąpić rozsądny, mechaniczny trymer...

Może i tak - ale za to świadomie i celowo!!! :-))))

Nie ratuj się by "wykazać bezstronność" ;-) - wady są tam gdzie je opisałem!

Kto nie zna lepszego, chwali gorsze!!! Znam kolegów, którzy przesiadali się z MC 22 na MC 24 tylko przez ten trymer!!! Niemniej jednak zaznaczam - napewno da się do tego przyzwyczaić!
Pozdrówka Piotr
http://www.piotrp.de

On 11/2/04 9:53 PM, in article snipped-for-privacy@newsgate.onet.pl,

W MC-12 nie ma "zaskoku" - a na nim opieram cala swa wiedza o trymerach analogowych
Jesli mowa o powrocie do zera to pozycja neutralna znaczona jest inna wysokoscia tonu klikniecia (w Futabie).

Tyle ze nie mam potrzeby uzywania trymera do gaszenia silnika! A obecnosc cyfrowego trymera jest w zasadzie jednoznaczna z mozliwoscia podpiecia przelacznika do wylaczania silnika, a do trymowania wolnych obrotow nadal mozna sobie trymera uzywac.

Ale w opisanym przez ciebie przypadku nie jest to zaleta trymera analogowego - jest to raczej inne podejscie do tematu gaszenia silnika.

No i jeszcze jest powiedzenie o sroce co swoj ogon (czy cos tam innego) chwali.

A czy ja twierdze ze sie nie da???
I jeszcze jedna strona medalu: Jesli ktos dobrze lata, nie rozbija modelu codziennie (co wplywa znaczaco na wlasciwosci lotne), dba o dokladne wyregulowanie modelu to trymer cyfrowy do niczego nie jest mu potrzebny bo i tak ma wszystko ustawione na zero. Natomiast jesli moje modele klejone sa co druga wizyte na lotnisku (jeszcze niedawno to bylo po kazdym locie) a wizyty te sa bardzo krotkie i bardzo "z doskoku" to bez trymera cyfrowego (a przede wszystkim pamieci trymu)latac sie po prostu nie da.
Pozdrawiam, Andrzej Kowalski
To teraz chyba wszystkich pogodze: A co jesli funkcje analog cyfra zostaly polaczone? Jak np. w MPXie serii 30XX i wyzej (moze nizej tez)? Ja to robie tak (w MPX 3010), ze "na oko" (ale w miare precyzyjnie) ustawiam przed lotem wszystko popychaczami (na ile sie da, bo czasem to dzwigienka na serwie o zabek za daleko przeskoczy, czy inne takie). Przy oblocie modelu koryguje wychylenia trymerami analogowymi, a po wyladowaniu koryguje te wychylenia tak trymerami elektronicznymi aby mi analogi wrocily na zero. Ha! Co lepsze, szlyszalem ze bodajze w Sanwie RD 6000 jest taka mozliwosc, aby skok trymera pseudoanalogowego sobie ustawic (np. jeden zabek, co 20% wychylenia - moznaby na trymerach a nie na dragach wtedy latac :-D). (Co do polaczenia analogow z cyfra w RD 6000 moge sie mylic - dawno w lapach jej nie mialem. Mozliwe, ze tam sa tylko trymery cyfrowe, ale nawet jesli to z ta przydatna funkcja).
Pozdrawiam,
Szymon

Cześć!
Tego nie można nazwać "trymerem cyfrowym" (analogowe trymery oddziałowują na potencjometry), tylko ustawiasz to w oprogramowaniu w punkcie zerowania trymerów. To manualne "zerowanie" położeń trymera jest właśnie możliwe przy trymerze analogowym.
Pozdrawiam Piotr
http://www.piotrp.de

Witam serdecznie.
Ja jestem na razie "młody" stażem, jednak uważam, że są pewne rzeczy, które "ucyfrowione" przestają być wygodne. Tak jak wskaźniki w samochodzie itp oraz m.in. trymery w aparaturach. Pomimo pewnych wad lub czasami mniejszych możliwości w wersji tradycyjnej są po prostu wygodniejsze.
Sebastian

które
oraz
Szczesliwie mozna nabyc aparatury z trymerami analogowymi i cyfrowymi. Co kto lubi. Z PiotremP nie osmiele sie polemizowac, dzieli nas zbyt duza roznica w doswiadczeniu - przy jego poziomie latania na 100% jest tak jak mowi. Gdybym mial jeden model, to analogi sa OK, bawilem sie Sanwa VG400, nawet mile radio. Ale musze powiedziec, ze przyzwyczailem sie do trymerow cyfrowych (5x i CAP) i juz bym sie nie zamienil.
BTW - Andrzeju, witaj w gronie posiadaczy 9-tki. Mam nadzieje, ze jestes rownie zadowolony jak ja. To sie wyraznie zrobil dominujacy nadajnik w Falentach (ostatnio bylo ich 4 na 6 latajacych). Chyba potestuje jeszcze pulpit do tego radyjka.
Krzysiek "kojot" Choroszko

Cześć,
a czemu do jednego modelu analogowe są OK a do więcej jak jednego, nie?
Pozdrówka Piotr

Użytkownik "Piotrp_de" napisał ...........

Bo nie wiem/nie wyobrazam sobie, jak dzialaja pamieci trymerów, przy trymerach analogowych.
Krzysiek "kojot" Choroszko

Bardzo prosto. Latasz - trymujesz model. Po wylądowaniu masz pewnie każdy trymer w inną stronę, ale model za to lata prosto. Wchodzisz w odpowiednie menu i zaznaczasz że chcesz dany trymer wyzerować. Naciskasz guziczek, ustawiasz suwaczek trymera na zero (zatrzask), potwierdzasz i ta "wytrymowana" pozycja zostaje zapamiętana w położeniu zerowym trymera. I tak dla każdego trymera i każdego modelu. Proste jak krowi ogon!! ;-)
Pozdrawiam Piotr
http://www.piotrp.de

Użytkownik "Piotrp_de" napisał ......

"wytrymowana"
Cos takiego podejrzewalem. A przy cyfrowych trymerach latasz, trymujesz model, ladujesz i ...... nic nie musisz robic. Coz poradze, ze kot Garfield jest moim idolem ;-))
Krzysiek "kojot" Choroszko
On 11/3/04 10:48 AM, in article snipped-for-privacy@newsgate.onet.pl,

A to rzeczywiscie milutkie... Czyli chyba nie do konca Cie zrozumialem. Ty po prostu piszesz o jak najbardziej cyfrowym trymerze tyle, ze element sterujacy symuluje trymer w pelni analogowy czyli mechaniczny. Czy tak? Chyba nie obejdzie sie bez wojny o definicje: CYFROWY/ANALOGOWY ;-)
Pozdrawiam, Andrzej Kowalski

No dobra, powinniśmy może zacząć od definicji. Michał jako specjalista elektronik wyjaśnił wszelkie szczegóły i nic tu dodać czy ująć, ALE...
Przyjęło się nazywać trymerami cyfrowymi takie trymery, które nie mają analogowego suwaczka, a tylko praktycznie przełącznik który naciskany w odpowiednim kierunku przesuwa funkcję trymowania o pewien skok. Trymer analogowy - przyjęło się określać taki, który daje się mechanicznie w żądanym położeniu ustawić.
Szczegóły, jak to dalej jest w bebechach nadajnika wykonanee by działało jest dla mnie jako użytkownika drugo-, a pewno nawet i trzeciorzędne. Ważne, by wygodnie i z sensem. Tak więc nie bijcie, jak analogowym określam trymer w MC- 24. On jest analogowy według mas modelarskich, a że mu za plecami stoi elektronika to inna bajka.
Tak więc moje uwagi co do rodzajów trymerów, proszę widzieć jako uwagi nieelektronika a zwykłego użytkownika z którego punktu widzenia i elektrony mogą chodzić na piechotę ;-)

Taki z Ciebie zadziora?? ;-)
Pozdrówka Piotr
http://www.piotrp.de

On 11/3/04 2:59 PM, in article snipped-for-privacy@newsgate.onet.pl,

Nie o takie drobiazgi wojny sie toczyly... ;-)
Zreszta Twoj post plus post Michala K wyjasniaja temat do konca nie pozostawiajac watpliwosci co jest co i teraz juz wiem ze Twoj trymer bardziej mi sie od mojego podoba. Moze dlatego, ze jest jednak cyfrowy? ;-)
Pozdrawiam, Andrzej Kowalski
Cześć !
To bardzo ciekawa dyskusja, ale wydaje mi sie że kazdy ma na myśli nieco inny rodzaj trymera stąd drobne nieporozumienia. Podział nie jest taki prosty analogowe-cyfrowe, jest tego troche więcej.
"Trymery mechaniczne" - takie w których specjana dźwignia przekreca cały potencjometr drążka. Takie trymery są obecnie stosowane tylko w najprostrzych aparaturach i właściwie nie można ulepszyć ich pracy (pamięć połozenia, zakres wychyleń itd.), chociaz samo trymowanie wychodzi im nieźle.
"Trymery elektryczne" - to osobne potencjometry, najczęściej suwakowe. nabrały blasku wraz z pojawieniem się bardziej zaawansowanych koderów sterowanych napięciem. nie były to jeszcze kodery oparte na mikroprocesorach, ale dośc rozbudowane układy zbudowane z elementów dyskretnych (pojawił sie tez taki scalony koder NE 5044, który znacznie uprościł budowe nadajników). Te kodery umożliwiały już realizacje wielu fajnych rozwiązań (Dual Rate, Mikser-V itd.) również możliwe stało sie usprawnienie pracy trymerów (zmiana zakresu wychyleń, możliwośc zmiany położenia przełącznikiem....). Tutaj umieściłbym również trymery w aparaturach prostych aparaturach z koderami zbudowanymi na mikroprocesoeach, dlatego że najczęściej nie oferuja one bardziej zaawansowanych funkcji.
"Trymery analogowo cyfrowe" - to również osobne potencjometry, nie związane z potencjometrami drążków. Współpracujeą jednak z bardziej rozbudowanymi koderami microprocesorowymi. Połozenie trymera (wartość analogowa, napiecie na slizgaczu potencjometra) jest zamieniana przez koder na wartość cyfrową i w tej formie może być np. prezentowana na ekranie wyświetlacza. Trymery te mają najwięcej możliwości, przy obecnej technice ograniczone jedynie fantazją konstruktora. Przy tym łączą bardziej przyjazny człowiekowi analogowy suwak (który można uzupełnić jakże miłą zapadką w neutrum), z praktycznie nieograniczonymi możliwościami techniki cyfrowej. Właśnie dlatego uważam je za najlepszy rodzaj trymera. Tego typu trymerysą stosowane m.in. e doskonałej serii PROFI Multiplexa i w mc-24 Graupnera.
"Trymery cyfrowe" - tu nie ma potencjometrów, są tylko przełączniki. Tego typu trymery mogą być stosowane tylko w aparaturach z koderem mikrprocesorowym. Sa najprostrze do realizacji (tylko dwa przyciski na trymer) i dla tego chętnie stosowane przez producentów. Moga realizowac najbardziej wyrafinowane funkcje, ograniczone tak jak w trymerach analogowo cyfrowych jedynie fantazja konstruktora. Ich położenie może być przedstawiane na wyświetlaczu w formie analogowej (a jednak) i sygnalizowane w przeróżny sposób. Moim zdaniem jednak nie zapewniają takiego komfortu jak trymery analogowo cyfrowe. Jednak napewno mozna sie do nich przyzwyczaić. Sa stosowane w najdroższych modelach aparatur Futaba .
Cytat:

ustawiam
na
[...]
Pozdrawiam Piotr Koniec cytatu.
Tu Piotrze nie masz racji. Trymery w serii PROFI MPX nie róznia sia prawie niczym od tych w mc-24. W mc 3030 po wytrymowaniu modelu trzeba wejść w jednio menu i odczytać wartość cyfrową trymera, a następnie w inne i ją tam wpisać, ustawiając trymer na zero. W mc-24 jest troche prościej, bo w jednym menu pasz wartości cyfrowe odczytane z trymerów i naciśnęciem przełacznika zapamiętujesz je i ustawiasz trymer na zero. To dokładnie to samo, tylko troche prościej.
Przepraszam za przydługi tekst.
Pozdrowienia
Michał

Witam, Chciałem tylko dodać, iż w FUTABIE FC-28 jest tak samo.
Pozdrawiam, DarekRC

archiwum i przeszukiwanie newsów
On 11/3/04 10:04 AM, in article snipped-for-privacy@news.home.net.pl, "kojot"
...a Dzien Dobry Panu ;-) A kiedyz to oko me kojota twarz, a nie tylko wspomnienie, na lotnisku zobaczy?
Pozdrawiam, Andrzej Kowalski
....... Uzytkownik "Andrzej Kowalski" napisal

Jak zrobie nowa wrege silnikowa do Gilesa, to w weekend oczywiscie :-)
Krzysiek "kojot" Choroszko