Dlaczego wlazy kanalizacyjne sa okragle?

No to sru... Dawali tam jeszcze jedno pytanie, ktore brzmialo: jak bys policzyl(a) ilosc budek telefonicznych na Manhattannie.

A z rodzimych, ktore ja czesto zadawalem jako swoisty test na inteligencje. Byl sobie Goral, ktory mial 4 doroslych synow i kawal pola w ksztalcie kwadratu. Zebral razu pewnego swoich synow i rzekl: Jestescie dorosli, zenic sie chcecie, ja tego pola do grobu nie wezme, wiec zrobcie tak. Ja z tego kwadratu zostawiam jeszcze dla siebie i mojej baby a waszej matuli, dokladnie

1/4 czyli taki mniejszy kwadracik na jednym rogu. Pozostale 3/4 podzielcie miedzy siebie na 4 rowne kawalki ale tak, coby kuzden byl jednakowy zarowno co do arealu jak i do ksztaltu zeby mi potem ktorys z was nie jojczal ze brat to ma kwadrat a ja dlugasna kiszke pola a inny tyrojkat jaki. No i synowie dwa dni dumali, wreszcie tak jak ojciec chciol, pole podzielili. Kazdy dostal jednakowy kszaltem i powierzchnia kawalek pola. Kawalek papieru, korzystnie kratkowanego i jazda; dzielic to wg. zalecen gorala. Powodzenia.
Reply to
tornad

A jaka to firma i do jakiego ludzia to pytanie zadawała? Inżynierska inżynierowi? Inżynierska managerowi? Managerska managerowi? Wojskowa? Transportowa? Naukowa? W każdym przypadku odpowiedź będzie inna. Konrad

To jest stare i znane. Spotkalem sie z ta zagadka dawno temu, a troche pozniej poznalem jej dalszy ciag - jako test na bezwladnosc umyslu.

Otoz

  1. bierzemy kawalek kartki w kratke, rysujemy kwadrat 4x4 kratki z wycietym naroznym kwadracikiem 2x2 (taki katownik) i nalezy go podzielic na 4 jednakowe czesci. Czyli dokladnie to zadanie ktore podales. Wychodza 4 figury po 3 kratki kazda.

  1. rysujemy kwadrat 4x4 kratki, tym razem z wycieta tylko jedna kratka w rogu - nalezy podzielic go na 5 jednakowych czesci. Dla kazdego, kto rozwiazal poprzednie zadanie, to drugie jest latwe.

  2. a teraz uwaga - rysujemy kwadrat 4x4, w calosci. Nalezy podzielic go na 5 jednakowych czesci. Czas, start.

Przecietnie ludzie zastanawiaja sie nad tym pare minut, niektorzy wyrazaja przypuszczenie ze to niemozliwe, a potem nagle wala sie w leb. Mocno. :-)

pozdrowienia

krzys

Reply to
myszek

Przeciez kwadrat mozna podzielic na dowolną liczbę prostokątów

Reply to
nadir

Nie ma napisane że należy go podzielić bez reszty

no i oczywiście jak już napisał nadir - prostokąty o wymiarach 4x(4/5)

jeżeli podział miałby nastąpić tylko po liniach kwadracików 4x4 i bez reszty, to jest to niemożliwe ponieważ ich liczba jest niepodzielna przez 5 Pozdrawiam Rafał

Reply to
Rafal

Dnia 2008-11-27, tornad snipped-for-privacy@optonline.net napisal/la:

Jaka to firma?

Reply to
abr

Bingo. Bez zadan wstepnych ta odpowiedz jest oczywista...

pozdrowienia

krzys

Reply to
myszek

Pieknie i niedrogo to opisales pozbawiajac przyjemnosci mocnego walniecia sie w leb tych niewielu piszacych i czytajacych na tej grupie... Gdy ze trzydziesci lat temu zadalem to zadanie mojemu koledze z pracy, ktory mial ambicje matematyczne, byl zalamany a ja go jeszcze podjudzalem co by moze rachunkiem calkowym to rozwiazal.

- Nie da sie, bo na narozach wyjdzie nieciaglosc funkcji - odrzekl...

Jedno co w Twej wypowiedzi jest cenne to to, ze jest to test na "bezwladnosc" umyslu. I chyba to jest blizsze prawdy w kontekscie testu na inteligencje.

Pzdr.

Reply to
tornad

Zebys choc slowo na temat napisal to nie, ino przesluchanie... Co, chcesz mnie moze podkablowac? No dobra; Coca-Cola.

Reply to
tornad

Wiedziałem. Słowo honoru, zgadłem! No ale na jakie stanowisko rekrutacja? Konrad

To jest w tym jakiś haczyk, bo ja bym podzielił na pięć prostokątów 0.8x4 kratki...

To pierwsze (z trzema synami) niestety zbyt łatwe, bo znane już od dziecka.

Reply to
Adrian S.

tornad snipped-for-privacy@optonline.net napisał(a):

To może ja dorzucę inne zadania testowe.

1.Na konopnej linie wisi ogromny ciężar. Jak go podnieść bez dźwigni i lewarów? 2.Samochód nie może przejechać pod mostem bo zaczepia parę centymetrów. Co mozna doraźnie zrobić, żeby dało się przejechać? 3.Wieśniak musi przewieźć przez rzekę wilka, kozę i kapustę. Łódka jednak jest za mała i może się w niej zmieścić tylko jedno z trojga. Wilk, jeśli się go zostawi razem z kozą, to ją pożre, jeśli zostawi się kozę i kapustę na jednym brzegu, to koza zje kapustę. Jak poradzi sobie wieśniak z transportem?

To trzecie zadanie było bardziej rozwinięte. Przedmiotów było więcej i niektóre stanowiły środek transportu. Niestety nie pamiętam treści, dlatego dałem je w wersji klasycznej mnicha Alkuina z ósmego wieku.

Pozdrawiam WM

Reply to
WM

WM pisze:

Okręcać zawieszony obiekt - lina ulegnie skręceniu i podniesie ciezar.

Jak to tylko pare cm to mozna troche powietrza z opon spuscic.

Zabrac kapuste - koza poplynie za kapusta a wilk za koza? :) Albo koza zjada kapuste, wilk zjada koze - pakujemy wilka z koza w brzuchu i przewozimy :) Przewiezione beda wszystkie 3 obiekty :)

Pozdrawiam

Reply to
venioo
Reply to
Robert Tomasik

venioo snipped-for-privacy@poczta.fm napisał(a):

A jeżeli nie mozna kręcić ciężarem? Jest jeszcze inny sposób.

Dobrze.

Kolega Robert Tomasik podał dobre rozwiązanie.

Pozdrawiam WM

Reply to
WM

jeśli naturalne konopie -chlust H2O ;-)

Reply to
jakub tarczewski

jakub tarczewski <anhin@o2_wytnijjakbyco.pl> napisał(a):

Brawo znakomita odpowiedź.

WM

Reply to
WM

tu macie troche trudniejsze:

Tak nawiasem mowiac to mam mieszane uczucia co do przydatnosci takich testow i co one testuja. Choc w sumie - tu nie trzeba nawet jakos ambitnie myslec - tylko minimum logiki. Moze to i dobry test inteligencji ?

A mam pytanie - czy odpowiedź prawdziwa, rozsądna ale nie identyczna z odpowiedzią formalną była uznawana za prawidłową?

Właz okrągły - a choćby ze względu ergonomii.

Cieżar na sznurze konopnym( w dalszej części wątku) można rozbujać i wprowadzić w rezonans - też sie podniesie ;-)

Reply to
el_mamuto

A mam pytanie - czy odpowiedź prawdziwa, rozsądna ale nie identyczna z odpowiedzią formalną była uznawana za prawidłową?

Właz okrągły - a choćby ze względu ergonomii.

Talerze okrągłe - są i kwadratowe. A okrągłe- bo pewnie pierwsze miski były robione z "plasterków" drewna a drzewo jest mniej więcej okrągłe. I tak zostało z przyzwyczajenia. Można by ewentualnie drążyć temat naprężeń przy wypalaniu , albo kosztów robienia wzorków ( są najkrótsze) ;-)

Co do zmian ciśńienia i deszczu. laik odpowie odrazu, studen meteroologii sie zastanowi , meteorolg odpowie "nie zawsze" ;-) Ale mysle ze jesli spada ciśnienie to idzie za tym spadek ilości powietrza który robi za "rozpuszczalnik" dla pary wodnej - i para sie skrapla.

Cieżar na sznurze konopnym( w dalszej części wątku) można rozbujać i wprowadzić w rezonans - też sie podniesie ;-)

A i jeszcze fajna zagadka z pewnej książki

- Co najlepiej zabrać z płonącego domu.

Reply to
el_mamuto