Luzy na łożysku

Czy to normalne, że nowe łożysko ma taki luz na wewnętrznej toczni?:

Wymieniam łożyska w małej przekładni. Kupiłem wcześniej marki FŁT też były takie luźne, no to kupiłem highendowe japońskie - też luźno lata... Tak ma być?

Reply to
Marek

IMHO nie.

Ale ... na moj gust, to wałek ci sie przekrzywia. Co jest z drugiej strony?

Bo wałek na jednym łozysku, obciążony momentem gnącym, to nie jest dobry pomysl.

Jeszcze jedna kwestia - czy łozysko i wałek spasowane na wcisk? Bo dopiero wtedy łożysko prawidlowo pracuje, ale na mój gust luz juz teraz za duzy.

J.F

W dniu 2022-08-16 o 15:36, Marek pisze:

Tam nie za bardzo widać luz na bieżni, tylko wałek lata w otworze.

Reply to
cef

W dniu 2022-08-16 o 15:36, Marek pisze:

Luzów promieniowych łożyska tak się nie bada. Weź łożysko wahliwe i zmierz tak jego luzy promieniowe :)

WM

Reply to
WM

W dniu 2022-08-16 o 15:36, Marek pisze:

Normalne w tej płaszczyźnie. Masz problem na drugim końcu wałka.

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

Ale tego typu łożysko powinno mieć taki luz? I powtarzam: nie chodzi mi o luz na walku bo jest, natomiast wyraźnie widać że chybocze się bieżnia. Chybotała się już w palcach przed założeniem wałka.

Reply to
Marek

Z drugiej będzie też łożysko, nowe i też się chybocze, pokazuję w palcach bo znowu ktoś się będzie czepiał nie na temat wałka.

Tego typu łożysko powinno mieć taki luz? I powtarzam: nie chodzi mi o luz na wałku bo jest, natomiast wyraźnie widać że chybocze się bieżnia. Chybotała się już w palcach przed założeniem wałka.

Reply to
Marek

W dniu 2022-08-16 o 18:20, Marek pisze:

Tak, to normalne.

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

Nie zniknie, bo drugi koniec wałka mu się telepoce. :-)

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

IMO - zdecydowanie nie.

Rozp* mi sie kiedys lozysko w alternatorze - to tylne. Calkowicie

I na jednym łożysku dojechal do domu, a przeciez pasek napina, a wirnik ma luz ponizej 1mm.

Tylko to przednie, przy kole pasowym, to nieco wiekszy rozmiar.

P.S. a to co sie rozp* to nowe SKF. Ale made in Italy. Z włoszczyzny tylko pizza i wino :-)

J.F

Na drugim końcu jest drugie łożysko. Ale nie o luz wałka tu chodzi...

Reply to
Marek

Jesteś za tępy nawet żeby pisać a co dopiero tłumaczyć.

Reply to
Marek

W dniu 16.08.2022 o 19:56, Marek pisze:

Dobrze oceniasz, to młot.

A co do łożysk to mają zdecydowanie zbyt duży luz. Nie wiem, czy jakakolwiek reklamacja poskutkuje, bo Polskie Normy przestały obowiązywać a innych nie ma. Każdy producent ma swoje normy zakładowe i w nich pewnie taki luz jest normą. Na marginesie, mieliśmy kiedyś w Kraśniku bardzo dobrą fabrykę łożysk, ale ją sprzedaliśmy.

Reply to
Wiesiaczek

Nie jest to łozysko z gatunku chybotliwych, tnz wahliwych? czy samonastawne?

Tak czy inaczej- ten luz mi sie nie podoba ale jak podeprzesz drugi koniec, to przestanie byc takie wielkie.

J.F

Jak wałek i gniazda względem obu łożysk pozbawisz luzu, to chybotania nie będzie. Połóż łożysko na płaskiej powierzchni a zobaczysz, że żadnych luzów nie będzie. Jak osie obu bieżni pokrywają się ze sobą, to luzu nie będzie. I tylko w takim układzie ono może pracować. Osie bieżni muszą się pokrywać.

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

wtorek, 16 sierpnia 2022 o 20:49:42 UTC+2 Wiesiaczek napisał(a):

Za duży luz to masz jak swoją babę posuwasz ruska onuco co tylko sierpy i młoty widzi.

Reply to
Zenek Kapelinder

W dniu 2022-08-16 o 18:47, J.F pisze:

Nie wierzę, że to słyszę! :-) Promień bieżni jest większy niż promień kulki. Prędkośc w miejscu styku kulki z dnem bieżni jest taka sama, ale z krawędzią już nie. Dlatego promienie są trochę różne i stąd ten luz. Ale nie ma luzu przy osiach pokrywających się.To się tylko chyboce. Coś jak w wahliwym.

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

Robert Wańkowski

Tu masz informacje jakie są luzy i jak je mierzyć.

Chybotanie lekkie powinno być, by się łożysko nie zakleszczyło przy ugięciu wału, lub niewspółosiowości. Sprawdziłem łożysko, które mam i lekkie chybotanie tam jest.

WM

Reply to
WM

W dniu 16.08.2022 o 21:53, WM pisze:

Wygląda na to, że Marek kupił najgorsze łożyska z V grupy a i to bez gwarancji, że podane w tabeli luzy mieszczą się w normie. Kiedy FŁT Kraśnik był polski, takich rzeczy nie widziałem a ówczesne łożyska były wysoko cenione na świecie i z powodzeniem eksportowane. Obecnie FŁT została sprzedana (79,53% akcji Fabryki Łożysk Tocznych - Kraśnik SA jest w posiadaniu ZXY Luxembourg Inwestment S.a r.l. z siedzibą w Luksemburgu;) i produkują, jak widać tandetę, sprzedając łożyska, które nigdy by nie opuściły dawnej FŁT choćby ze względu na surowe Polskie Normy. No, ale biznes to biznes i łożyska nie spełniające wymogów sprzedaje się tworząc coraz bardziej liberalne normy. Dobrze, że chociaż kulki z nich nie wypadają :)

Reply to
Wiesiaczek