Most

Europabrucke w Austrii

Czy mi sie wydaje, czy konstrukcja jest dosc dziwna - zadnych lukow, jednostajny przekroj, a przeciez 200m przesla to nie tak malo ?

Widać w stali się da. Konrad

Dac da, ale sie chyba nie oplaca ? Mozna odchudzic w mniej obciazonych miejscach ?

Wszystko można. Można Zamek Królewski obić sidingiem. Każdy obiekt trochę bardziej skomplikowany niż gwóźdź papiak to wynik jakiegoś tam procesu twórczego. Most to skomplikowany obiekt. Więc i proces pewnie był skomplikowany. Jak myślisz ile decyzji w stylu "odchudzić w mniej obciążonych miejscach" podjęto zanim go zaprojektowano? Sto? Tysiąc? Dziesięć tysięcy? Konrad

przekrój chyba skrzynkowy...może w środku robili jakieś redukcje ścianek. Trzeba by wiedzieć coś o projekcie, zdjęcie to mało. Poza tym słupy pocienili, może wystarczyło oszczędności.

Reply to
jureko

Tam są linki do opisów, oczywiście że skrzynkowy. 22 osoby zginęły podczas budowy, w tym trzech inżynierów. Konrad

Powiedzmy sobie ze mosty zazwyczaj maja jakies liny nosne lub luki. A ten nie. To kto sie pomylil - jego projektanci, czy calej reszty ?

Jakby się ktoś pomylił to by się zawalił. Stoi, więc pomyłek nie było. A może on właśnie taki jest żebyś się pytał? Nie masz nigdy ochoty zrobić coś inaczej niż wszyscy? Ja zawsze. I kiedy tylko mam sposobność to fantazjuję. Nie znam się na budowaniu mostów, nie wiem na jakim etapie podejmuje się decyzję o nietypowej konstrukcji i jakie sprzyjające warunki muszą zaistnieć żeby ktoś twórczy mógł dojść do głosu. Ale jak powiedział Lem, gdyby ludzkość robiła tylko to co wydaje się możliwe, do dziś siedzielibyśmy w jaskiniach. Konrad

Tam w dalszym opisie podane ze zalozyli mu czujniki monitorujace

> obciazenia zmienne prowadzace do zmeczenia :-)

W reaktorach jądrowych, wytwornicach pary i jeszcze szeregu innych urządzeń siłowni jądrowej dokonuje się regularnych inspekcji różnymi metodami (radiograficznymi w szczególności) w celu monitorowania defektów. Każdy kawałek żelaza ma mapę defektów, którą się analizuje pod kątem tempa ich wzrostu i dynamiki powstawania nowych. Bardzo łatwo znaleźć informacje w sieci jak duże jest aktualnie pęknięcie w płaszczu reaktora X w elektrowni Y i kiedy osiągnie maksymalną dopuszczalną wielkość, albo ile rurek ostatnio zaspawano w wytwornicy pary z powodu przekroczenia dopuszczalnych rozmiarów pęknięć. A to są elektrownie, które mają cały szereg innych mechanizmów zapobiegania katastrofom. Most, jeśli się połamie, po prostu się zawala: giną ludzie, przerywane są szlaki komunikacyjne, na pokrycie strat materialnych i odbudowę samego mostu potrzebne są pieniądze. Dlatego nie rozumiem tej emotikonki na końcu Twojego zadania.

> Wydaje mi sie ze tu sprawa jest akurat znana - jednostajny ksztalt > jest niepotrzebnie drogi i ciezki w mniejscach mniej obciazonych. >

A na jakiej podstawie założyłeś że ekonomika była jedynym kryterium wyboru projektu? Popatrz na piramidy, co w nich jest ekonomicznego? A stoją do dziś...

Konrad

Robert Wańkowski

Pisales ze skoro stoi to sie nikt nie pomylil (*), ale skoro juz tak monitoruja, to moze dlugo nie postoi :-)

  • - nie pomylil w obliczeniach, ale pomylil w zalozeniach.

Znaczy sie mowisz ze inny ksztalt mostu by zle wygladal, wiec wybrano taki ktory nie szpeci widoku ? Czy bardziej prozaicznie - ktos mial hute i interes ? :-)

A mozna prosic o linki z takimi danymi ?

Pisales ze skoro stoi to sie nikt nie pomylil (*), ale skoro juz tak

> monitoruja, to moze dlugo nie postoi :-) > > * - nie pomylil w obliczeniach, ale pomylil w zalozeniach.

Postoi tak długo ile to wyniknie z ilości cykli zmiennego obciążenia. Widać zdecydowano się nie zakładać z góry jakie będą obciążenia w przyszłości, tylko okres eksploatacji ze względu na zmęczenie materiału jest oceniany na bieżąco na podstawie rzeczywistej historii obciążenia. Bardzo mądrze. W przeciwnym wypadku trzeba by z dużym zapasem bezpieczeństwa te obciążenia zakładać, czyli niepotrzebnie przewymiarowywać konstrukcję. Masz swoje oszczędności. Zaoszczędzono na materiale kosztem czujników, kabli, rejestratorów. No i popchnięto do przodu rozwój techniki, co jest niebagatelne. Austria jest od dawna znana z dużych wysiłków na rzecz rozwoju techniki.

> Znaczy sie mowisz ze inny ksztalt mostu by zle wygladal, wiec wybrano > taki ktory nie szpeci widoku ? > Czy bardziej prozaicznie - ktos mial hute i interes ? :-)

Nie wiemy jakie względy zaważyły na wyborze projektu, niewykluczone że techniczne i ekonomiczne wcale nie były jedyne.

Ogólnie trzeba szukać na stronach narodowych "nuclear regulators", albo w branżowych pismach np Nuclear Enginnering. Ale tu masz przykład z wikipedii:

Konrad

W dniu 2010-05-14 15:08, Robert Wańkowski pisze:

Właśnie. Jak ja patrze na ten piękny most, to myślę sobie, że ma skomplikowaną konstrukcję kratownicową, albo jakąś inną, plus rury, kable, urządzenia, a wszystko - ze względów estetycznych - osłonięte tym co widać, czyli równą blachą, czy co to jest z wierzchu.

Reply to
Lagod

Ja nie o tym - wydaje mi sie ze "pomylil sie" co do typu konstrukcji. Wybral nieoptymalna. A potem ja poprawnie policzyl.

No coz, ja sie na sztuce nie znam, ale jakis bardzo piekny to on mi sie nie wydaje :-)

Nie bardzo rozumiem - 10cm stali peklo na wylot ? Z powodu korozji ? I nie stanowi to problemu w zbiorniku na 72 bar ? Jakiej dlugosci jest to pekniecie ?

Czy zle rozumiem "crack", i to jest plytka nadzerka ?