Narzędzie do wskazywania drugiej strony

Muszę wywiercić kilkanaście otworów w podwoziu samochodu.
Otwory muszą się znaleźć precyzyjnie (dokładność do 1mm) w wyznaczonych
miejscach.
Miejsca te są wyznaczone wewnątrz samochodu (w kabinie), jednak nie ma
miejsca żeby dojść tam z wiertarką.
Wiercić można jedynie od spodu, powstaje jednak problem z ustaleniem
miejsca w którym wiercić.
I tu potrzebne byłoby jakieś sprytne narzędzie, które przyłożone od góry
w wyznaczone miejsce, wskazałoby od dołu to samo miejsce leżące w osi
wiercenia.
Ja mam taki pomysł żeby sobie pospawać/poskręcać sztywną konstrukcję
zakończoną dwoma współosiowymi gwintowanymi otworami i zakładać to na
samochód tak żeby jeden otwór był od góry, drugi od dołu.
Wkręcę w to gwintowane pręty, wypozycjonuję od góry w odpowiedniej
pozycji i dolny gwint wskaże mi miejsce wiercenia.
Tyle że to kupa roboty, a urządzenie pewnie trzeba będzie przerabiać do
różnych otworów (do niektórych jest ciężkie dojście). Widzę też problem
ze sztywnością konstrukcji (suma długości ramion urządzenia będzie w
okolicach metra).
Może ktoś ma jakieś inne warsztatowe doświadczenia pomocne w takiej
sytuacji?
Może jakiś inny pomysł (myślałem np. żeby zamiast gwintów i prętów użyć
wskaźników laserowych) który uprości konstrukcje?
Może są gotowe narzędzia do takich wierceń?
W sumie sprawę rozwiązałoby cienkie wiertło (powiedzmy około 3-4mm) na
cienkiej przedłużce o długości około 30cm.
Czy spotkał się ktoś z czymś takim jak miniaturowe futerko (takie max
15mm średnicy) na długim pręcie który zamontuję w futerku normalnej
wiertarki?
Reply to
Tomasz Pyra
Tomasz Pyra pisze:
może coś takiego by pomogło:
się tej elastycznej przedłużce.. dostępne jest to w każdym markecie budowlanym - możesz pomacać zanim kupisz
Pozdrawiam Rafał
Reply to
Rafal
Użytkownik "Tomasz Pyra"
Zrobiłem sobie takie wiertło. Pręt fi 10 mm. W nim otwór na wiertło fi 3 mm. Z boku docisk z śruby inbusowej, która chowa się w pręcie.
Robert
Reply to
Robert Wańkowski
może natrzyj wierconą stronę stearyną (kalafonią) a z punktowanej prztknij na chwilę gorący grot lutownicy - po drugiej stronie powinen pojawić się roztopiony, połyskujący punkcik.
Reply to
.pl
Przy 7mm to raczej dluzsza chwila bedzie potrzebna, ale warto sprobowac. Ewentualnie przylozyc maly, silny magnes i sprawdzic gwozdzikiem, gdzie jest najslniejsze pole.
Obie te metody nie sa jednak zbyt dokladne, wiec najwazniejsze pytanie, jaka dokladnosc jest potrzebna
pozdrawiam
krzys
Reply to
myszek
Rafal pisze:
A taka przedłużka ma jakąś fachową nazwę żebym sobie poszukał w internecie? W markecie budowlanym byłem i znalazłem taką przedłużkę z tym że kosztowało to coś ponad 200zł (fakt że firmowe i wyglądało ładnie), dwa że było za wielkie.
Teraz są dwie licytacje na allegro, ale chętnie bym poszukał w jakiś normalnych sklepach, zwłaszcza że na te aukcje to będę musiał 2 tygodnie czekać.
Reply to
Tomasz Pyra
Tomasz Pyra pisze:
A może geodezyjnie przy użyciu tachimetru i lusterka. Każdy geodeta powinien sobie z tym poradzic. Najpierw ustawia lusterko na górze i je namierza w pozycji X,Y a później ustawia tą samą pozycję od dołu.
Reply to
Tomek H.
Użytkownik "Tomasz Pyra" snipped-for-privacy@spam.spam.spam> napisał w wiadomości news:h3vk9j$d5q$ snipped-for-privacy@nemesis.news.neostrada.pl...
Stoi jak wół - wałek giętki