Noże do gwintownicy, czy ostrzyć ?

Witam Pożyczyłem od znajomego, starą gwintownicę ręczną do rur RIDGID. Urządzenie leciwe, ale bardzo solidne, nie mniej nie da się nagwintowac rurki pół cala, bez zrobienia uprzednio pilnikiem fazy (stożka), na początku rurki. Gwint wychodzi dobrej jakości. Jak oglądam, to czoło noży ukształtowane jest podobnie jak nóz skrawający w obrabiarce i jak sądzę na skutek stępienia tej części noży, gwintownica "nie bierze". Czy mam rację i czy warto naostrzyć, przednią część noży ? Mam szlifierkę stołową i pewną wprawę w ostrzeniu wierteł, nie mniej zastanawiam się, czy niewielkie odchyłki kątów ostrza, po ręcznym ostrzeniu, będą dopuszczalne ? Pozdrowienia PP

Reply to
PL(N)umber_One

PL(N)umber_One pisze:

Może i warto, ale i tak nie obejdzie się bez solidnego sfazowania krawędzi rury. Inaczej gwintownica nie chce zaczynać gwintu.

Reply to
PeJot ( home

PeJot ( home) snipped-for-privacy@o2.pl napisał(a):

Czy mam przez to rozumieć, że narzynki z wymiennymi głowicami, zawsze wymagają wykonania fazy, na rurce przed gwintowaniem ?

Dawniej używałem tylko narzynki nastawnej, bez wymiennych głowic i wtedy dawało się gwintować bez fazowania rurki, "przybierając" stopniowo średnicę gwintowania.

PP

Reply to
PL(N)umber_One

PL(N)umber_One pisze:

Przy nastawnych można było tak robić, ale OIDP ( a już dobre kilka lat gwintownicy w ręku nie miałem ) było zalecenie o fazowaniu i to głębokim. Może i dało by się bez tego, ale faza znacznie *ułatwiała* pracę, tak samo zresztą jak przy zwykłej nienastawnej narzynce.

Reply to
PeJot