pompa mamutowa - jak to działa

Witam, poszukuję informacji o zasadzie działania pompy mamutowej (spotkałem też nazwę: podnośnik powietrzny). Jest to urządzenie występujące powszechnie w przydomowych oczyszczalniach
ścieków, także w mojej.
U mnie wygląda to tak: dwie plastykowa rurki śr.ok10mm, dł. ok.1,5m połączone na dole, do jednej od góry tłoczone jest powietrze, z drugiej górą wylatuje woda czerpana z dołu.
Zastanawiam się nad zasadą pracy, bo prawdę mówiąc nie bardzo rozumiem, dlaczego to działa. Potrzebne mi to głównie do zaspokojenia mojej ciekawości, choć wiedza taka przydałaby się także przy diagnozowaniu zakłóceń w pracy oczyszczalni.
pozdrawiam Jarek
JarekM napisa(a):

ciach....
przyd>aaby si take ciach...

Tu jest omal wszystko by ciekawo bya zaspokojona. http://www.zrimos.cad.pl/mamut.html
W.Kr.

Dzięki za link. Sporomi się wyjasniło.
Jarek
" snipped-for-privacy@gmail.com" wrote:

Hy hy, i jeszcze wiecej. Proponuje nie przejmowac sie za bardzo tym, co autor pisze o 'nieprawidlowym' wzorze Torricellego...
pozdrowienia
krzys
--
_^..^_)_
\ /

Prawdę mówiąc skoncentrowałem się na pierwszych zdaniach opisu. Równania, owszem, obejrzałem z należnym szacunkiem.
Jarek

A wiesz coś o sprawności takiego urządzenia? Musi być jeszcze mniejsza niż pompa z wrnikiem otwartym...
--
___________________________________________MAT________

Pewnie tak, ale w typowych zastosowaniach (oczyszczalnie) dmuchawy zasilające kilka takich pomp pobierają kilkadziesiąt watów mocy. Z natury więc ich sprawaność jest niska, ale jej podnoszenie jest mało opłacalne bo i zaoszczędzić wiele sie nie da (oczywiście licząc w watach a nie w procentach).
Jarek

jeli chodzi o sprawno mamuta:
Sprawno < 0.6, stosowane cinienia 0.2-0.8 Mpa, V* < 1000 [m3/h]
snipped-for-privacy@o2.pl wrote:

To bardzo przyzwoita. Spodziewalem sie mniejszej...
pozdrawiam
krzys
--
_^..^_)_