pompa mamutowa - jak to działa

Witam,
poszukuję informacji o zasadzie działania pompy mamutowej (spotkałem też
nazwę: podnośnik powietrzny).
Jest to urządzenie występujące powszechnie w przydomowych oczyszczalniach
ścieków, także w mojej.
U mnie wygląda to tak: dwie plastykowa rurki śr.ok10mm, dł. ok.1,5m
połączone na dole, do jednej od góry tłoczone jest
powietrze, z drugiej górą wylatuje woda czerpana z dołu.
Zastanawiam się nad zasadą pracy, bo prawdę mówiąc nie bardzo rozumiem,
dlaczego to działa.
Potrzebne mi to głównie do zaspokojenia mojej ciekawości, choć wiedza taka
przydałaby się także
przy diagnozowaniu zakłóceń w pracy oczyszczalni.
pozdrawiam
Jarek
Reply to
JarekM
JarekM napisał(a):
ciach....
przyd>ałaby się także ciach...
Tu jest omal wszystko by ciekawość była zaspokojona.
wieslaw.kruszewski
Pewnie tak, ale w typowych zastosowaniach (oczyszczalnie) dmuchawy zasilające kilka takich pomp pobierają kilkadziesiąt watów mocy. Z natury więc ich sprawaność jest niska, ale jej podnoszenie jest mało opłacalne bo i zaoszczędzić wiele sie nie da (oczywiście licząc w watach a nie w procentach).
Jarek
Reply to
JarekM
Prawdę mówiąc skoncentrowałem się na pierwszych zdaniach opisu. Równania, owszem, obejrzałem z należnym szacunkiem.
Jarek
Reply to
JarekM
jeśli chodzi o sprawność mamuta:
Sprawność < 0.6, stosowane ciśnienia 0.2-0.8 Mpa, V* < 1000 [m3/h]
Reply to
hrewt