proba rozciagania

Zastanawia mnie taka rzecz, w czasie proby rozciagania prostokatnej probki stalowej, pekniecie nastepuje pod katem 45 stopni do osi probki (wzdluz
linii Ludersa-Hartmanna). Czy wg. teorii, kierunek "skosnosci" tych linii jest zawsze w te sama strone tzn. np. od lewej w dol do prawej, czy kierunek jest przypadkowy?
Add pictures here
âś–
kraken napisał(a):

A z której strony maszyny stoisz? W.Kr.
Add pictures here
âś–
kraken napisał(a):

A z ktĂłrej strony maszyny stoisz? W.Kr.
Chodzi mi tylko o to czy ten kierunek jest okreslony czy przypadkowy. A jesli okreslony to od czego zalezy, bo ksiazkach jakos nie moge znalezc.
Add pictures here
âś–

Hola! Próbka jest prostok±tna, więc: 1. Czy płaszczyzna pęknięcia ułoży się tak żeby mieć max. powierzchnię, min. powierzchnię, a może obwód? Będzie prostopadła do którego¶ z boków? Krótszego czy dłuższego? 2. Próbka wycięta z walcowanej grubej blachy, ale niesymterycznie względem płaszczyzny walcowania. Jednym słowem na jednym boku bardziej umocniona przez zgniot. Jaki będzie wpływ anizotropii? 3. Próbka wycięta z małej odkuwki, gdzie kierunek płynięcia materiału nie jest ten sam w całej próbce. Na przykład z miejsca gdzie szyjka kołnierza przechodzi w kryzę. Też będzie pękać w przypadkowym kierunku?
Na ten nowy rok :) Konrad
Add pictures here
âś–

No i zabiłe¶ tak fajne i proste pytanie :)
Miłego. __ Pzd, Irek.N.
Add pictures here
âś–

Wiem że zabiłem. Ale skoro bez wysiłku można znaleĽć dowoln± ilo¶ć wyj±tków, to nie ma reguły. W szkołach uczenie takich "reguł" bez słowa o tych wyj±tkach to antyuczenie. Konrad
Add pictures here
âś–
wrote:

Ale jednak czesto wynik jest zgodny z teoretycznym czyli 45stopni, dlatego pytalem jak to jest "wg. teorii". Ze wzoru wychodzi mi ze kierunek skosnosci zalezy od zwrotu sily (rozciaganie, sciskanie).
Add pictures here
âś–
omo¶ci wrote:

Add pictures here
âś–

Widzę że WKr miał rację. Nie stawaj po drugiej stronie maszyny bo cała teoria pójdzie w p... Konrad
Add pictures here
âś–
Dnia Sat, 31 Dec 2011 08:03:47 -0800 (PST), Konrad Anikiel napisał(a):

Te linie to na poczatku sa powierzchniowe ?
Byloby ciekawie gdyby po jednej stronie byly odchylone w prawo, a po drugiej ... tez w prawo.
âś–

Oprócz tego o czym wspomniał Konrad to wydaje mi się, że ma to związek z pochyleniem płaszczyzn ekstremalnych naprężeń stycznych.
LukaszPK

âś–