proba rozciagania

Zastanawia mnie taka rzecz, w czasie proby rozciagania prostokatnej probki
stalowej, pekniecie nastepuje pod katem 45 stopni do osi probki (wzdluz
linii Ludersa-Hartmanna). Czy wg. teorii, kierunek "skosnosci" tych linii
jest zawsze w te sama strone tzn. np. od lewej w dol do prawej, czy kierunek
jest przypadkowy?
Reply to
kraken
U¿ytkownik "W.Kr." snipped-for-privacy@gmail.com napisa³ w wiadomo¶ci news: snipped-for-privacy@j9g2000vby.googlegroups.com...
kraken napisa³(a):
A z której strony maszyny stoisz? W.Kr.
Chodzi mi tylko o to czy ten kierunek jest okreslony czy przypadkowy. A jesli okreslony to od czego zalezy, bo ksiazkach jakos nie moge znalezc.
Reply to
kraken
Hola! Próbka jest prostokątna, więc: 1. Czy płaszczyzna pęknięcia ułoży się tak żeby mieć max. powierzchnię, min. powierzchnię, a może obwód? Będzie prostopadła do któregoś z boków? Krótszego czy dłuższego? 2. Próbka wycięta z walcowanej grubej blachy, ale niesymterycznie względem płaszczyzny walcowania. Jednym słowem na jednym boku bardziej umocniona przez zgniot. Jaki będzie wpływ anizotropii? 3. Próbka wycięta z małej odkuwki, gdzie kierunek płynięcia materiału nie jest ten sam w całej próbce. Na przykład z miejsca gdzie szyjka kołnierza przechodzi w kryzę. Też będzie pękać w przypadkowym kierunku?
Na ten nowy rok :) Konrad
Reply to
Konrad Anikiel
Wiem że zabiłem. Ale skoro bez wysiłku można znaleźć dowolną ilość wyjątków, to nie ma reguły. W szkołach uczenie takich "reguł" bez słowa o tych wyjątkach to antyuczenie. Konrad
Reply to
Konrad Anikiel
U¿ytkownik "Konrad Anikiel" snipped-for-privacy@gmail.com napisa³ w wiadomo¶ci news: snipped-for-privacy@y7g2000vbe.googlegroups.com...
Ale jednak czesto wynik jest zgodny z teoretycznym czyli 45stopni, dlatego pytalem jak to jest "wg. teorii". Ze wzoru wychodzi mi ze kierunek skosnosci zalezy od zwrotu sily (rozciaganie, sciskanie).
Reply to
kraken
Te linie to na poczatku sa powierzchniowe ?
Byloby ciekawie gdyby po jednej stronie byly odchylone w prawo, a po drugiej ... tez w prawo.
J.F.
kraken <[no_spam] snipped-for-privacy@o2.pl napisał(a):
Oprócz tego o czym wspomniał Konrad to wydaje mi się, że ma to związek z pochyleniem płaszczyzn ekstremalnych naprężeń stycznych.
LukaszPK
Reply to
lukaszPK