Ale mnie wzielo...

Witam!
Co niektorzy na grupie wiedza ze od wielu lat zajmuje sie ...ha..... bawie
sie modelarstywem szkutniczym w drewnie.Od pewnego czasu czytajac mnogosc
postow o "latadlach" postanawilem cos takiego zbudowac.Do tej pory
zbudowalem tylko w dziecinstwie kilka latawcow.Nie rzucam sie na wielka
wode...tfu ...w kosmos i nie mam zamiary budowac od podstaw jakes "latadlo"
z silnikem i RC a zwyczajny prosty szybowiec swobodnie latajacy.Codzennie
prawie dwukrotnie mijam dwa sklepy modelarskie jadac do i z pracy.I dzisiaj
mnie wzielo! Zajrzalem do sklepiku i po krotkiej decyzji za jedyne 20 zl
kupilem zestaw AS-2 szybowiec szkolny klasy F1A1/2.Chodzilo mi szczegolnie o
zeberkowe sklejanie skrzydla nosnego(dobrze pisze?).Na opakowaniu
napisano,ze jest to model dla mlodziezy powyzej 12 lat.Uf...! To by znaczylo
ze jestem na poziomie ponizej 12 letniego ...modelarza.Po rozpakowaniu
zestawu wszystkie elementy eleganskie wycinane laserowo caly zestaw lacznie
z klejem i papierem sciernym.Ale opis!Trzy kartki ksero trza bylo najpierw
odpowiednio ze soba skleic zeby zobaczyc rysunek w calosci.Ja sobie z
szkieletem poradze bo nie takie elementy w modelach szkutniczych sklejalem
ale mlodziez ok.12 letnia ...bez instruktora to troche watpie.Bede mial
problem i mam nadziej ze koledzy cosik mi podpowiedza jak okleic elementy
nosne jak skrzydlo stateczniki i jak ..co zrobic zeby papier byl elegansko
naciagniety plynny bez pofaldowan.Tego w opisie zestawu nie znalazlem.
Jak pierwszy lot bedzie udany to moze nowego "bakcyla" zalapie?
Pozdrawiam
Stanislaw z Gdanska
Reply to
Trepczyk Stanislaw
Witaj.
Okleja siê prosto... no mo¿e po kilku razach. Jako szkutnik ni ebêdziesz mia³ ¿adnych problemów :-) Oklejaæ nalezy starannie, tak by papier (je¶li masz faktycznie papier np. pakowy to go wyrzuæ i za kilka z³otych dokup papier japoñski w tym¿e sklepie) by³ jak najmniej pomarszczony.
Papier japoñski klei siê najzwyklejszym klejem celulozowym, albo na samym lakierze nitro (Nitrolak, Celon.
Technika jest taka, ¿e docina siê papier z delikatnym zapasem (³atwiej co¶ skróciæ ni¿ pod³ugasiæ ;-)) i NA SUCHO przyk³ada siê do konstrukcji i pêdzelkiem (mo¿na te¿ palcem) z klejem przes±cza siê papier japoñski, który przykleja siê do konstrukcji. Papier delikatnie siê naprê¿a tak by mia³ jak najmniej zmarszczek. Nastêpnie jak ju¿ jest przyklejony we wszystkich miejscach do konstrukcji i z obu stron lakier siê rozrzedza rozpuszczalnikiem i maluje siê reszte papieru. UWAGA! Czynno¶æ nalezy wykonywaæ przy unieruchomionej konstrukcji, bo papier japoñski we wspó³³pracy z celonem mocno siê naprê¿a i mo¿e powichrowaæ konstrukcjê. Po wyschniêciu maluje siê drug± stronê.
Gotowe... Pro¶ciej ni¿ w ¿aglowcu ¿agle, prawda? ;-)
Reply to
invalid unparseable
Tomasz 'Cypis' Gębala <funfly_N_O_S_P_A_M snipped-for-privacy@special.pl napisał(a):
Nie chce sie czepiac ale za moich czasow to byl "cellon" - ;-P
W tym miejscu mozna japonke delikatnie zwilzyc woda. Po wyschnieciu sie naprezy - oczywiscie , przy unieruchomionym skrzydle/usterzeniu. Wystarczy przypiecie do deski.
Pozdr. Wojtek
Reply to
Wojciech Michalik
Tomasz 'Cypis' Gębala napisał:
Moznaby tego japończyka lekko nawilżyć przed cellonowaniem to się powinien wstepnie naprężyć.
Pozdrawiam snipped-for-privacy@wp.pl
Reply to
mozzo
mozzo napisał
O sorry troche sie zagapiłem....
mozzo
Reply to
mozzo
W artykule <bo80k6$nku$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl> Tomasz 'Cypis' Gębala napisał(a):
W oryginale [1] brzmiało to "łatwiej kijek zacienkować, niż go potem zgrubowacić".
Powodzenia
KAcper
[1] kabaret z wrocławia w audycji "Powtórka z rozrywki" pr. 3 PR
Reply to
Kacper Perschke
Jakim oryginale..? Zer¿neli ode mnie i lekko przerobili by nie by³o sprawy o prawa autorskie :-P
Tak mawiali¶my w brygadzie jak ten kabaret na kota "lala" wo³a³ :-D
Reply to
invalid unparseable
Dzieki kolegom za przekazane informacje. W zestawie jest jakis papier ale trudo mi okreslic jego rodzaj.Najpierw zrobie probe na stateczniku poziomym .Jak bedzie zly to kupie papier japonski i "skrzydelko " okleje juz tym. Po pierwszym locie poinformuje tzn pochwale sie jak bedzie z czego.
Stanislaw z Gdanska
Reply to
Trepczyk Stanislaw
To powinien byc nitrocelon albo celon jak niektorzy tu pisza. Sam lakier nitro nie wystarczy. Musi miec cos z celulozy. Cellon ma to do siebie ze gdy wysycha to ma dosc duzy skurcz i dlatego papier japonski przesiakniety napina sie bez zmarszczek. Sam lakier tylko zaimpregnuje a naciaganie bedziesz musial zrobic recznie czyli na pewno gorzej niz samoczynny skurcz. To tak jak naprezanie folii zelazkiem miedzy zeberkami :-D
Reply to
PJ