Pulsacje momentu hamulca

Czołem.

Przy wyznaczaniu charakterystyki zewnętrznej n(M), silnik elektryczny poprzez sprzęgło napędza regulowany hamulec proszkowy. Sprzęgło wygląda mniej więcej tak jak na drugiej grafice:

W pewnym zakresie momentów obciążenia i obrotów są problemy z utrzymaniem *stałego* momentu obrotowego. PID sterujący hamulcem nie jest w stanie wygasić oscylacji momentu. Początkowo sądziłem że chodzi o oscylacje samego hamulca, ale przypadkowo, po zmianie sprzęgła inne (o zbliżonej konstrukcji ) zauważyłem że oscylacje występują w innym zakresie momentu i obrotów. Zadanie polega na skutecznym wygaszeniu tychże oscylacji. Na upartego mógłbym zaprojektować całkowicie sztywne sprzęgło, ale nie mogę zagwarantować współosiowości wałów silnika i hamulca. Zastanawiam się nad wykonaniem lub przekonstruowaniem sprzęgła tak aby miało większą masę, by oscylacje występowały poza roboczym zakresem momentów i prędkości. Dobrze kombinuję ?

Reply to
PeJot

PeJot snipped-for-privacy@o2.pl napisał(a):

Przegub Cardana jest asynchroniczny, dlatego ma pulsacje wywolujace rezonans.

Zastosuj przegub homokinetyczny.
WM

Reply to
WM

W dniu 2012-03-26 11:25, WM pisze:

Tyle to doczytałem wcześniej. Nie sądziłem by przy przegubie dwukrzyżakowym ( bo taki był i jest stosowany w tym przypadku ) przy praktycznie zerowych przesunięciach wałów silnika i hamulca pulsacje miały jakiekolwiek znaczenie.

Zastanawiam się nad sprzęgłami mieszkowymi, np.

Tym niemniej dopiero teraz uświadomiłem sobie kolejny zonk konstrukcyjny. Wyjście napędu ma postać wieloklina. *Seryjny* element zasprzęglany ma dosyć spory luz konstrukcyjny. Wykonanie tego detalu w ciaśniejszych wymiarach zapewne jest możliwe, tylko co mi to da ?

Reply to
PeJot

W dniu 2012-03-26 12:35, J.F pisze:

P, I, D mogę stroić do woli i udaje mi się sprowadzić oscylacje do w miarę niskiego poziomu, przy którym zwykłe uśrednianie sygnału momentu daje w miarę zadowalające wyniki. Ale wolałbym załatwić temat załatwić raz a dobrze.

Reply to
PeJot

PeJot snipped-for-privacy@o2.pl napisał(a):

Warto wiedziec jaka uklad ma czestotliwosc drgan wlasnych skretnych, aby uniknac rezonansu.

Jak sie nie da, to mozna ewentualnie zastosowac tlumiki drgan skretnych.

WM

Reply to
WM

W dniu 2012-03-26 14:05, J.F pisze:

I tak jest w realu, trzeba ( i można, producent przewidział ) stroić PID do poszczególnych zakresów prędkości. A wzbudzanie układu zachodzi w dosyć wąskim zakresie obrotów. Zmiana sprzęgła zmieniła zakres obrotów, stąd moje zapytanie.

Reply to
PeJot

Witam W niektórych typach silników, szczególnie DC - z magnesami trwałymi, zjawisko tętnienia momentu obrotowego "cogging" występuje niezależnie od rodzaju układu przeniesienia napędu a jego przyczyna leży "wewnątrz" silnika:

PL(N)umber_One

W dniu 2012-03-26 16:35, PL(N)umber_One pisze:

Poniekąd by się zgadzało, chodzi o silnik DC na magnesach. Aby się o tym przekonać, musiałbym zastosować silnik AC z identyczną przekładnią. Jeśli okazało by się to prawdą, pozostanie mi polubić owe pulsacje :)

Reply to
PeJot

Niekoniecznie polubić :). Wszystko zależy od oczekiwanych parametrów takiego silnika, nie mniej zjawisko coggingu jest wyeliminowane w silnikach DC bezszczotkowych, czujnikowych (sensored brushless DC motors). Wymagają specjalnego sterownika (regulatora) innego niż silniki bezczujnikowe. Takie silniki i regulatory oferują sklepy z modelami samochodów RC. PP

Reply to
PL(N)umber_One

Dnia Mon, 26 Mar 2012 21:19:48 +0200, PeJot napisał(a):

Duzy ten silnik ? Moze da sie sprawdzic recznie hamujac i sprawdzajac prad.

Bo nie napisales przy jakich obrotach to zjawisko i jaka czestotliwosc tej pulsacji - to jest kilka pulsow na obrot czy puls na kilka obrotow ..

I jak sie wtedy zmienia prad zasilajacy i moze napiecie ..

Przyczyn tych oscylacji moze byc duzo.

W dniu 2012-03-27 00:53, J.F. pisze:

Kilkaset watów.

Moze da sie sprawdzic recznie hamujac i sprawdzajac prad.

A czego konkretnie szukać ? Wielkości elektryczne przy wyznaczaniu charakterystyk zwyczajowo uśredniam, dobra metoda na zgubienie szczegółów. Mogę także przyglądnąć się składowej stycznej drgań na silniku i na hamulcu; nie pamiętam, czy mogę cokolwiek sensownie pomierzyć przy tak niskich częstotliwościach.

Raczej to drugie, ale widzę że muszę się zjawisku przyglądnąć.

Reply to
PeJot

W dniu 2012-03-27 10:02, J.F pisze:

Jestem po kolejnych eksperymentach. Trafił się silnik AC o zbliżonych parametrach na wyjściu. Sprzęgło *identyczne*. Wydaje mi się że układ jest na granicy wzbudzenia dla zbliżonych wartości momentów i obrotów jak w silniku DC, co wypada gdzieś na końcu charakterystyki n(M). W dostępnym zakresie P ( 0-100 %), wzbudzeń unikam przy P=0, choć oscylacje sygnału momentu są, średnia z 64 próbek ucieka od wartości zadanej o jakieś 2%. Wzrost P momentalnie wprowadza układ w oscylacje. Silnik AC ( szeregowy ) dla małych obciążeń ma znacznie wyższe obroty, i w tym zakresie układ jest spokojny.

Reply to
PeJot