Re: Pomiary fotogrametryczne

Dnia Wed, 13 May 2009 08:14:25 -0700 (PDT), Konrad Anikiel napisał(a): >

> TO jest wjakichś twoich nuklearnych przepisach czy w "zwykłym" ASME czy
> innym EN zbiornikowym? Od jakiegoś czasu myślę o wykorzystaniu MESu w
> niektórych przypadkach. I słyszałem już wiele opinii np., że uznawany jest
> tylko zestaw PATRAN-NASTRAN albo, że trzeba udowodnić poprawność obliczeń
> poprzez dodatkowe policzenie prostego przypadku MESem i wg wzorów. Część
> dotyczącą MES w EN13445 przeczytałem (przyznam, że na razie pobieżnie) i
> jakoś nie rzucił mi się w oczy zapis specjalnego udowadniania walidacji > wyników.
13445 nie znam tak dobrze, ale pierwszy raz ten wymóg przeczytałem na
wewnętrznym dokumencie UDT, ponad 12 lat temu (domyślam się że
aktualne WUDT to mają). Nawet jeśli jakieś przepisy nie wyjaśniają
tego wprost, pozostawiają to do decyzji inspektora, a oni przecież nie
mogą sprawdzić obliczeń inaczej niż przez analizę kontrolną. Tylko
czego można dowiedzieć się z kontrolnej analizy puszczonej na np
prostej rurze albo okrągłej płycie, jak się ma do czynienia np z
kolumną rektyfikacyjną w której jest 5 ton spoin, a wszystkich
uszczelek normalny człowiek nie da rady unieść? Bardzo fajnie
wymagania co do kryteriów akceptacji analizy są sformułowane w piątym
rozdziale SecVIII-2. Ale też w ostatnim RCC-MX, tyle że to jak narazie
jest tylko po francusku. ITER właśnie ogłosił konkurs ofert na
dopisanie wymogów z nowych wydań różnych przepisów do ich SDC-IC,
nawet jest na to niezły budżet (400 tysięcy euro). Może ktoś kumaty
się za to weźmie. No i będzie po angielsku :-)
Tak czy siak, walidacja projektu jest wymagana już na poziome ISO 9k.
Wiele firm wpisuje sobie do podręczników jakości bardzo ostre
wymagania, bo mają wymagających klientów. Którzy zanim przyślą
zamówienie, chcą się zapoznać z systemem jakości wytwórcy. A że są to
duże firmy- to ich się potem pytają twórcy przepisów o wymogi i to od
nich się biorą tego typu wymagania w przepisach inżynierskich, które
de facto stają się prawem. Szczególnie po jakiejś spektakularnej
katastrofie :-)
Konrad
Reply to
Konrad Anikiel