Słupy elektryczne

Jechałem niedawno z Pilzna do Jasła (woj. podkarpackie). Tam budują nową linię energetyczną. Można się przyglądnąć jak goście montują duże słupy kratownicowe dla tej linni. Zauważyłem że niektóre słupy są montowane leżąc na płask na ziemi i dopiero stawiane w stanie zmontowanym. niektóre zaś są montowane z pojedynczych elementów jako już postawione. Monterzy siedzą okrakiem na konstrukcji słupa na wysokości słusznej (ja przynajmniej bym się posrał ze strachu) i montują pręt po pręcie posuwając się w górę. Pewnie to zależy od warunków terenowych. Czy nie było by taniej i prościej składać do kupy te słupy w jednym miejscu i montować je jako gotowe na fundamencie przy użyciu śmigłowca? Zbyszek.

Reply to
Zbyszek

Użytkownik Zbyszek napisał:

Hehe jeszcze w technikum właziłem do połowy takiej 110tki targając ze sobą złom do uzupełnienia braków - nic strasznego;)

A co do pytania. Nie wiem czy w Polsce są na stanie śmigłowce które by można nazwać 'dźwigiem'. Druga sprawa, to oczywiście waga takiego słupa, obawiam się, że taki MI-8 więcej niż jeden-dwa klocki takiego słupa nie podniesie, no i cena. Jak znajomy (projektant takich linii) wróci z urlopu, to postaram sie zagadnąć go w tym temacie.

Reply to
Paweł Hańczur

Zapewne nie - montaz to w koncu reczna praca i wymaga mniej wiecej tyle samo roboczogodzin. A tak to masz tylko nieco drozsza rh.

Wydaje mi sie ze sa i uzywano do slupow..

Montaż zapewne trwa podobnie, lecz całe zaplecze logistyczne jest łatwiejsze do zorganizowania. Materiały dowozi się w jedno miejsce a nie od słupa do słupa, możliwość użycia lepszych (wydajnieszych) narzędzi i technologii podczas montażu "stacjonarnego" itp. Zbyszek

Reply to
Zbyszek

Użytkownik Paweł Hańczur napisał:

Więc się dowiedziałem. Owszem za pomocą helikoptera można stawiać słupy, ale jest to ekonomiczne tylko w pewnych przypadkach. Takimi przypadkami są np.:

- teren trudno dostęny, górzysty,

- linia prowadzona ponad lasem (niedługo w Polsce powstanie takie cudo).

Reply to
Paweł Hańczur