Starzenie metalu

Dnia Tue, 26 Apr 2011 06:25:55 -0700, Konrad Anikiel napisał(a):

o lukach w których dowiadujemy się, jak coś się spieprzy, a nie powinno... :-)

owszem, ale jednak zdarza się.

Znam ten ból. Życzę powodzenia. Tym niemniej zwłaszcza w takiej sytuacji warto podejść do tego z dystansem, a już na pewno nie warczeć na innych na newsach :-D
--
pzdr
meping

Bdzie drogi. Konrad
On Tue, 26 Apr 2011 04:35:44 -0700 (PDT), Konrad Anikiel wrote:

No nie, chodzi mi tylko o to czy metal z wiekiem staje sie gorszy. Wiemy ze w okresie kilkudziesiecie lat raczej sie nie obserwuje .. ale dluzsze okresy Boforsa nie interesuja :-)

Generalnie tak. Rnych procesw korozji jest tyle e jaka tam ostrono jest uzasadniona.

...czego?
No wanie. Co interesuje konstruktora to ja wielkiej wiedzy nie mam, ale po mojemu najwaniejsze mechanizmy zniszczenia / parametry projektowe lufy armatniej to dorana wytrzymao na cinienie (setki MPa), wytrzymao zmczeniowa (niskocyklowa), erozja w pocztkowej czci gdzie tempertura i cinienie maj najwysze wartoci, odpuszczajce dziaanie temperatury, umacniajce dziaanie impulsowych napre, co tam jeszcze? Nie bardzo sobie wyobraam jakie zjawiska metalurgiczne (jeli wykluczymy korozj, bo zaoye e armata jest zakonserwowana) mogyby mie jaki wpyw na pogorszenie czegokolwiek. To nie samolot, myszy nie zer :) Konrad

Znaczacego pogorszenia wlasciwosci metalu .

zmiany fazowe, migracja domieszek, krystalizacja, rozpad krysztalow, narost - sie niestety nie znam, jakby wiedzial ze zachodza albo nie zachodza to bym sie nie pytal :-)
Ale sobie przypomnialem jeszcze jedno zjawisko - whiskersy.
http://en.wikipedia.org/wiki/Whisker_ (metallurgy) http://nepp.nasa.gov/whisker/background /
http://www.google.pl/search?q=tin+whisker
To swinstwo potrafi urosnac milimetr rocznie - strach pomyslec co by bylo z armata czy mostem. Na szczescie w stali nie zachodzi lub zachodzi bardzo powoli.
Swoja droga to kilka komputerow naprawilem za pomoca odkurzacza - i to chyba jeszcze olowiowych.

Chyba trzeba by zacz od gatunku stali uywanej na lufy. Kto wie? Nie mam czasu szuka... Konrad

Ta lufa to tak tylko przykladowo byla. W kazdym badz razie wnioskuje ze o stali w ogolnosci nikt nic zlego nie slyszal, poza tym co JAM przypomnial.
J.
P.S. wyklad na studium wojskowym:
... lufy karabinow i pistoletow sa wytwarzane ze stali analogicznej. -panie plk, co to jest stal analogiczna ? -no wiecie, to jest stal o podwyzszonej wytrzymalosci .. dobra na lufy.
[przewraca kartke konspektu] ".. jak na lufy dzial i mozdzierzy".

W urzadzeniach cisnieniowych jak za dlugo przykisisz cos w magazynie to nie mozesz potem uzyc bo sie przepisy w miedzyczasie zmienia i nikt ci nie pozwoli tego wlaczyc do ukladu. W wojsku tez regulaminy jakies chyba sa... Konrad

Dobre :) Ja miałem pytanie na egzaminie z metaloznawstwa u prof. z dużym poczuciem humoru, który mieszał to poczucie z dużą dawką sarkazmu. Pytanie na egzaminie ustnym było takie: "z czego robi się szyny?" ... cisza na sali (zdaje trzech studentów). Odpowiedź: "stal austenityczna, bo wzmacnia się pod naciskiem i trudnościeralna itd, itp."... Drugie pytanie: "z czego robi się gąsienice w czołgu?"... Wtedy każdy z nas zaczął wymyślać różne teorie, dopasowywać własności stali do zapotrzebowania jakie jest na sprzęt wojskowy, a odpowiedź była taka: "z byle czego!!! Bo po co komu dobra gąsienica jak jednym pociskiem rozpierd.li pół czołgu!!! :D:D:D ".. Inne pytanie jakie często padało to: "jak rozróżnić stal od żeliwa", ale to chyba każdy wie jak kiedyś sprawdzało się zlewy :)
Natomiast co do samej armaty, to nie wydaje mi się, żeby czas składowania wpływał na własności materiału jeśli armata jest dobrze konserwowana. Ja bardziej bym rozważał w jaki sposób była składowana. Nie wczytywałem się ile waży taka armata, ale biorąc pod uwagę, że sposób podparcia podczas składowania nie jest w stanie odciążyć całej masy armaty, to wydaje mi się, że trzeba brać pod uwagę relaksacje naprężeń, zmianę odkształceń itd. Jeśli będzie ona składowana w pozycji poziomej (podparta na całej długości) to z czasem (ale to zapewne baaardzo długim) nastąpi zmiana jego o przekroju poprzecznego i trzeba by zmierzyć ponownie odchyłkę kołowości. Ponieważ armaty te mają zapewne znacznie mniejszy stosunek Re do masy własnej,od małogabarytowych konstrukcji, dlatego nie porównywałbym tego z mieczem, którego stosunek wytrzymałości do masy jest pewnie znacznie większy niż dla konstrukcji wielkogabarytowych.

Armata byla przykladowa, pytanie bylo bardziej ogolne.
O jakims starzeniu stali faktycznie nie slyszalem, ale teraz, jak sobie przypomnialem o tych whiskersach, to w ogolnosci nie dam juz sobie za nic palca uciac. Na szczescie stal nie cyna.
W dniu 2011-04-26 09:57, J.F. pisze:

W obydwu wypadkach zapewne stosowane są takie współczynniki bezpieczeństwa, które konstruktora masówki przyprawiły by o zawrót głowy.
--
P. Jankisz
W dniu 2011-04-22 15:21, Psot pisze:

To zależy czy model tej armaty wprowadzono do służby przed czy po 1850r. :)

Czyżbyś sugerował, że ta z 1800 jest dozwolona bez papierów/ I można na przykład w trakcie przejazdu delegacji polityków ciągać ją po ulicy? ;}
Psot
W dniu 2011-04-23 00:05, Psot pisze:

Pod warunkiem że nie nabita :)
Co ciekawe może to być nawet replika, a więc może być wykonana współcześnie, zrobić amunicję, mieć beczkę prochu, trzymać to wszystko na swojej działce i czekać na tych polityków ;)

Przykładowo przepisy dotyczące konstruowania kotłów i zbiorników ciśnieniowym mają we wzorach parametry uwzględniające właśnie naddatek na zdarzenie się materiału.
wrote:

Jakie przepisy i w jakich wzorach? Konrad

Jakie przepisy i w jakich wzorach? Konrad
--

Serwus,

Porusz: ASME dokument STP-PT-024, Development of basic time-dependent

Nie sa ani w SecVIII-1 ani w zadnej innej konstrukcyjnej.
Czy moglbys powiedziec jak pelzanie (plus zmeczenie o ktorym zapomniales wspomniec) wplywa na metal zakonserwowany i stojacy sobie w magazynie?
Konrad
wrote:

[...]
Dopuszczalne naprezenia na pelzanie, ktore sa zawarte w Section IID sa
oparte na publikacji ASME STP-PT-024. Przy obliczeniach naprezen przyjeto

A obliczenia? Gdzie sie w SecVIII-1 oblicza cokolwiek na pelzanie? Twierdzisz ze te obliczenia sa stosowane w SecVIII-1, czy mozesz powiedziec gdzie?

Slicznie, ale co to obchodzi konstruktora ktorego przepisy sa w SecVIII-1 i powtarzam nie maja *ZADNYCH* formul na projektowanie z uwzglednieniem pelzania...

Magazynowanie nie wchodzi w rachube... Niedopuszczalne jest?!
Konrad