Starzenie metalu

Na końcu zdania, które napisałem jest znak zapytania. Oprócz tego napisałem: "Jeśli DOBRZE ZROZUMIAŁEM Pańską odpowiedź...". Biorąc pod uwagę kompilację wcześniejszych Pańskich wypowiedzi, moje pytanie wydawało mi się prawidłowo zadane.

No właśnie nie widzę, dlatego nie rozumie wcześniejszych wypowiedzi o uwzględnieniu pełzania materiału w obliczeniach.

Nie rozumie tej odpowiedzi. Czy to jakaś złośliwość?

Może i tak. Ale swoją drogą co będzie, gdy zmienią się warunki obciążenia płaszcza i zdarzy się że obciążenie nie będzie symetryczne? Czy ASME mówi coś o tym? Nie znam ASME, ale z chęcią się dowiem, gdzie są wypisane założenia wyprowadzonych wzorów na grubość ścianki płaszcza walcowego. Ot taki mały przykład obciążenia wiatrem. Niesymetryczne obciążenie wg wielu norm zamienianych jest na ciśnienie zewnętrzne "stałe", które wywołuje utratę stateczności powłoki jak te nierównomierne. Natomiast stan utraty stateczności określa się ilością fal wyboczeniowych. Dlaczego by nie można tego liczyć wychodząc ze stanu równowagi powłoki uwzględniając ściananie, rozwiązując układ równań różniczkowych? Czy ASME też coś o tym mówi? To tylko takie OT, ale cchę tylkow powiedzieć, że te otwarte drzwi są czasem tylko pozornie otwarte.

Nie wątpię. Ale biorąc pod uwagę naszych sąsiadów nie boję się wysunąć twierdzenia, że ADM też nie są mu obce.

Pierwsza wersja odpowiedzi w Pańskim stylu: A czy ja gdzieś napisałem, że obróbka ma wpływ na grubość ścianki płaszcza? Proszę przeczytać jeszcze raz moją odpowiedź.
A teraz moja odpowiedź: na grubość nie ma wpływu. Ale w mojej wypowiedzi chodziło głownie o cenę wyprodukowania takiego aparatu.

Trzy Podstawy, ktore wbija sie studentom polskich uczelni technicznych - na drugim roku.
Nie pisałem tego, bo wydawało mi się to logiczne :)

Nie zrozumiał Pan mojej odpowiedzi. Mi nie chodzi co producent gwarantuje. Mi chodzi jak zachowuje się materiał. Dla większości materiałów nie da się wyznaczyć WYRAŹNEJ granicy plastyczności, stąd Re dla 0,2% lub 1%. Przecież zna Pan przebieg charakterystyki stali przy próbie na zerwanie. Ścisłe określenie, w którym miejscu materiał przestaje być liniowy jest bardzo trudne. Stąd łatwiej wyznaczyć wspomniane wartości dla wydłużenia 0,2% i 1% w zależności od badanego materiału.

No nie wątpię, że proste, ale dla mnie każdy prosty przypadek to tylko uproszczenie bardziej złożonego. Trudno logicznie opisać wszystko na jednej stronie papieru.
Pytania z serii trudnej zadawałem wcześniej i nie doczekałem się odpowiedzi, więc staram się tylko dorównać poziomem do prowadzonej konwersacji z Panem - taka mała złośliwość :)

" lukaszPK" napisał(a):

Mozliwe, ze nie dokladnie przeczytalem pansko post.

Pelzanie uwzglednia sie dopiero w konstrukcjach dzialajacych pod naprezeniami w dlugotrwalych temperaturach podwyzszonych.

W zadnym wypadku, chcialem tylko podkreslic, ze juz studentom politechniki pierwszych lat oraz technicznych szkol srednich podkresla sie, ze obliczenia konstrukcji odbywa sie zawsze w granicach sprezystosci, i przy tym dosc daleko od Re.

Nie prosze Pana. ASME nie jest poradnikem konstruktora, zaklada tylko minimalne wymagania przy obliczaniu zbiornikow pod cisnieniem wewnetrznym i zewnetrznym.
Do reszty obliczen stosuje sie inne normatywy, oparte na obliczeniach wytrymalosci materialow, ktore z kolei sa oparte na lasycznych zrodlach Timoshenko, Popowa, Bielajewa i innych klasykow.

:-)
Obliczenia od obciazen dynamicznych (snieg, wiatr, sejsmiczne) przeprowadza sie wg budowlanych standardow federalnych oraz stanowych i prowincjonalnych (w Kanadzie)
Dla przykladu ponizej link do cwiczenia dla obliczenia budynku od wiatru wg ASCE (American Society of Civil Engineers) oraz przepsow stanu Floryda.
Jest to oczywiscie propagandowy klip sluzacy do zakupu software

http://www.youtube.com/watch?v=gUqfXuu_E6I

Nikt od dawna nie liczy tych rzeczy na piechote, sluza ku temu rozmaite programy, ktore rowniez obliczaja fundamenty pod zbiorniki, ocizazenia kroccow, wytrzymalosco spawow itd.

Jestes pewny, ze juz na drugim? Sprawdz swoj indeks

OK
Alec

Dziękuje. Teraz wszystko się zgadza.

Ok. Rozumie. Podobnie jest z PN-EN, lub Eurocode. Natomiast głównie chodziło mi o to, że zamiast uproszczeń obliczeniowych zawartych w tych standardach - moim zdaniem - lepiej byłoby sięgnąć po wymienione wcześniej przez Pana klasyki np. Timoshenko. Ale biorąc pod uwagę możliwość popełnienia błędu interpretacyjnego wzoru, lub zwykłego obliczeniowego np. równania różniczkowego, rozumie dlaczego cały świat posługuje się normatywami.

Ok. Ale czy nie lepiej znać te zasady obliczeniowe? Do jakiego stopnia można zaufać programowi? Z doświadczenia wiem, że programy też posiadają błędy, za które producent softów i tak nie ponosi odpowiedzialności (np. VVD). Nie wspominając o błędach w normach np. pierwsze wydania normy PN-EN 13445-3 (połączenia kołnierzowe, kompesatory, dna sitowe...)

Tak. Na drugim. Nie wiem jak jest teraz na uczelni gdzie studiowałem, ale ja przerabiałem wzory na obliczenia grubości ścianki zbiornika walcowego na drugim roku. Z tym wiązały się również głowne zagadnienia wymienione w cytowanych podpunktach. Może szkolnictwo wyższe w Polsce kuleje, ale jeśli ktoś jest na profilu mechanicznym to na niektórych uczelniach (nie będę wymieniał z nazwy) już na drugim roku wykonuje się pierwsze projekty z PKM. Jest to właśnie najczęściej zbiornik ciśnieniowy.
Pozdrawiam. Łukasz.

napisał(a):

Mam nadzieje, ze obliczaniem zajmuja sie inzynierowie, nie szewcy. Normalnie odbiorca wymaga, azeby wyniki obliczen oraz inna dokumentacje techniczna zbiornika podpisuje i stempluje inzynier posidajacy licencje w stanie lub prowincji, gdzie zbiornik bedzie zarejstrowany i oddany do uzytku.
Oprocz tego, raz do roku, lokalny inspektorat wymaga od wykonawcow dostarczenie do przegladu obliczen zbiornika zrobionego "na piechote" wraz z wydrukiem wynikow komputerowych dla porownania.
Absolwenci studiow inzynieryjnych w Kanadzie po zakonczeniu nauki przechodza 4 letni staz w pracy, w tym okresie wolno im uzywac tytulu EIT (engineer-in- training), po zdaniu pomyslnie egzaminow otrzymuja licencje prowincjonalna i prawo poslugiwania sie tytulem P.Eng (Professional Engineer). Asocjacja zawodowych inzynierow stanow prowincji, ktora wydaje licencje jest samorzadowa instytucja, sworzana i nadzorowana przez inzynierow.

Pozdrawiam rowniez
Alec

Studentom moze tak, ale przemysl samochodowy juz od lat oblicza swoje elementy w granicach plastycznosci na zuzycie zmeczeniowe i wiele elemntow przegracza lokalnie Re. W obliczniach kryterimu jest zywotnosc czesci poddanej obliczeniowym cyklom obciazen i dopuszczalne odksztalcenie trwale.
JAM

Pare lat temu bylem na wykladzie w WIT (Wessex Institute of Technology, taki kameralny uniwersytet) o plastycznosci. Nic sie nie czaja, laduja studentom konkretna wiedze! Konrad

Jakie przepisy i w jakich wzorach?
Nie wiem jak teraz, ale te 20 lat temu, jak się tym ostatni raz zajmowałem, to się to nazywało zdajesie wytyczne do projektowania kotłów. Taka książeczka formatu A5 gdzie było po kolei jak kocioł liczyć. Wydawane to było przez UDT.

Nadal sa wydawane, teraz jest tylko jakis inny numerek wersji.
Ale o ile pamietam to sie nie nazywa "na starzenie", tylko naddatek na to zeby mimo wad materialu nie zabraklo. A wady sa na etapie produkcji (niedokladnosci wykonania itp) oraz pozniejsze - rdza, wzery.
napisał w

Jak się dokładnie nazywa, to ja już po tylu latach nie pamiętam, bo to znowu istotnego znaczenia nie miało. W każdym razie idea zabiegu jest taka, że się uwzględnia, że w wyniku czasu własności wytrzymałościowe elementów ulegną pogorszeniu.
On Fri, 29 Apr 2011 16:15:51 +0200, Robert Tomasik wrote:

O ile pamietam to nie zaklada sie tam ze np wytrzymalosc spadnie o polowe, tylko wlasnie ze dajemy 1mm naddatku.
A tak prawde mowiac - wychodzi ci z obliczen grubosc np 0.5mm, z wymaganym wsp bezpieczenstwa 1.6 wyjdzie raptem 0.8, wiec dodajesz dwa naddatki po 1mm - o ile pamietam nie jest okreslone ile, i juz z czystym sumieniem mozesz zaordynowac blache 6mm. Zawsze bylo z 6mm robione i nigdy klienci nie narzekali, to powazny kociol ma byc a nie puszka na piwo jednorazowego uzytku :-)
ci napisa w

Nie czasu tylko eksploatacji. Konrad

Erozja i korozja w trakcie eksploatacji.
W przypadku kominów stalowych uwzględnia się, że gorące, często agresywne chemicznie, spaliny zmniejszą znacząco grubość rury. Problem jest na tyle duży, że obecnie najczęściej rura do odprowadzania spalin nie jest częścią nośną konstrukcji. Kiedyś komin stalowy to była rura z odciągami, teraz najczęściej jest to rura wsadzona w kratownicę.
    AMX
--
adres w rot13
Nyrxfnaqre Znghfmnx snipped-for-privacy@b2.cy

Panowie co za bzdury się tu wypisuje... Przepraszam, ale w obliczeniach grubości ścianki elementu walcowego nie uwzględnia się NIGDZIE pełzania. Jest tzw. naddatek c3 na dodatkowe obciążenia konstrukcji itd, itp. który nazywany jest naddatkiem niewiedzy. Tzn. jeśli nie wiesz co może jeszcze wpłynąć na uszkodzenia zbiornika to dajesz dodatkowo 2mm naddatku i już. Jeśli zaś zakres plastyczny (pełzanie) nastąpi to wtedy do obliczeń przyjmuję się inną wartość naprężeń dopuszczalnych (granicę na pełzanie).

Naddatek c3 dodatkowo służył do "uwalenia" inżyniera (znam z kilku opowieści od osób, które przez wiele lat tworzyło w pewnej części te przepisy). Bo jeśli go nie uwzględniłeś, a coś się ze zbiornikiem stało to odpowiadał za to błąd inżyniera, gdyż nie uwzględnił dodatkowych naprężeń.