Twardo┼Ť─ç

Rozmawia┼éem ze znajomym.M├│wi┼é o tulejce stalowej kt├│ra jest ca┼éa niewielkich twardo┼Ťci [jest nasadzana na inny element], ale powierzchnia
zewn─Ötrzna na g┼é.oko┼éo 0,2 mm ma twardo┼Ť─ç 62 [po tej powierzchni "lata" jaka┼Ť uszczelka]. Jaka jest technologia uzyskania takiej struktury -jaki materia┼é zastosowano,bom ja "niedzisiejszy" i "za moich czas├│w" to nie pami─Ötam takich sztuczek...;?
Staruszek
Add pictures here
Ôťľ
On Sunday, 3 March 2013 14:15:28 UTC, Staruszek wrote:

i "lata"

By┼éy, by┼éy. Naw─Öglanie, azotowanie, nagniatanie, nawet galwanizacja, to metody nienowe, a 62 (rozumiem ┼╝e HRC) ka┼╝da da z ┼éatwo┼Ťci─ů, m o┼╝e jedynie trzeba by materia┼é dobra─ç nieprzypadkowy. Nie ma tu jakie go┼Ť rewolucyjnego prze┼éomu, co najwy┼╝ej powolna ale sta┼éa ewolucja. Konrad
Add pictures here
Ôťľ
Użytkownik Konrad Anikiel napisał:

nienowe, a 62 (rozumiem ┼╝e HRC) ka┼╝da da z ┼éatwo┼Ťci─ů, mo┼╝e jedynie trzeba by materia┼é dobra─ç nieprzypadkowy. Nie ma tu jakiego┼Ť rewolucyjnego prze┼éomu, co najwy┼╝ej powolna ale sta┼éa ewolucja.

Masz racj─Ö ,i nawet nasun─ů┼ée┼Ť mi pewne pomys┼éy, ale...te fakty zna┼éem, lecz nie pasuj─ů mi do ca┼éo┼Ťci...Znajomy mi poda┼é,┼╝e najprawdopodobniej obr├│bka utwardzaj─ůca by┼éa na ko┼äcu technologii i chyba to by┼éa obr├│bka hartownicza. Przekr├│j pokazywa┼é oko┼éo 0,2 mm twardo┼Ťci... Kombinowa┼éem czy to nie by┼éo tak,┼╝e najpierw wykonano ┼Ťr zewn─Ötrzn─ů i zgrubny gabaryt, potem po utwardzeniu [naw─Öglanie? azotowanie?] wykonano obr├│bk─Ö czo┼éa i otworu? Ale jako┼Ť mnie nie przekonuje taki wariant... Ty nasun─ů┼ée┼Ť mi pomys┼é, czy tego nie zrobiono ze stali manganowej [podobna jak szyny kolejowe]kt├│ra pod wp┼éywem zgniotu si─Ö utwardza [?!]...ale ona jest pewnikiem za droga ?
Obróbka galwaniczna odpada bo to widać na przekroju pod mikroskopem...[że tego nie było]...
Dok┼éadnie to nie wiem jak detal by┼é,ale wyobra┼╝am sobie co┼Ť "nabijanego na dr─ů┼╝ek stalowy w samochodzie [dlatego ca┼éo┼Ť─ç mi─Ökka], co dodatkowo musi znie┼Ť─ç spore obroty uszczelki , mo┼╝e typu Zimering...
Wydaje si─Ö banalny detal
Staruszek
Add pictures here
Ôťľ
On Sunday, March 3, 2013 5:45:47 PM UTC+1, Staruszek wrote:

obr├│bka

Moze hartowano laserowo? http://www.arc-heat.pl/index.php/oferta/81-hartowanie-laserowe
WM
Add pictures here
Ôťľ
Użytkownik snipped-for-privacy@poczta.onet.pl napisał:

Bardzo interesuj─ůce.Jak cz┼éowiek na stare lata mo┼╝e si─Ö jeszcze o┼Ťwieci─ç. Nie zna┼éem zupe┼énie tej technologii.Dzi─Öki. Zaskocz─Ö chyba znajomego, bo by─ç mo┼╝e to jest rozwi─ůzanie zagadki...
Staruszek
Add pictures here
Ôťľ
Użytkownik Staruszek napisał:

ała

chnia

zchni "lata"

tam

cja,

, mo┼╝e

o┼Ť

y znałem,

podobniej

a obr├│bka

trzn─ů i

ano

iant...

ej

bijanego

dodatkowo

Pierwsze dwa podejrzenia - naw─Öglanie lub w─Ögloazotowanie (cyjanowani em dawniej zwane) powierzchni. Grubo┼Ť─ç warstwy utwardzonej sugeruje racz ej w─Ögloazotowanie. Dalej - hartowanie powierzchniowe czyli nagrzewanie pot─Ö┼╝n─ů moc─ů powierzchni stali tak szybko ┼╝eby wn─Ötrze pozost a┼éo zimne - mo┼╝na grza─ç p┼éomieniowo, indukcyjnie, w k─ůpieli solnej lub o┼éow iowej - zwykle zreszt─ů dla uzyskania cienkiej warstwy utwardzonej ┼é─ůczy si─Ö dyfuzyjn─ů zmian─Ö sk┼éadu powierzchni metalu z hartowaniem powierzchn iowym.
Techniki znane co najmniej od stu lat (no, indukcyjne mo┼╝e kr├│cej).
--
Darek

Add pictures here
Ôťľ