spawanie tarciowe

O co tu chodzi
http://www.youtube.com/watch?v=jCe8-QYKZf4

Tepy frez i na aluminium wystarcza czy co ?

On Thursday, 28 February 2013 08:01:07 UTC, J.F. wrote:

Sam jesteś tępy. Tam nie ma żadnego freza. To już nie nowa technika, cargi rakiet nośnych do promów kosmicznych tak spawano z blach.
Konrad
Użytkownik "Konrad Anikiel" napisał w wiadomości grup On Thursday, 28 February 2013 08:01:07 UTC, J.F. wrote:

A wyglada jak frez, i nawet wiory leca :-)

Czyli co - taki wglebnik sie kreci, material przetapia i przepycha na druga strone ?
On Thursday, 28 February 2013 13:05:53 UTC, J.F wrote:

Po prostu uplastycznia. W zależności od potrzeby, może mieć róż ny kształt. Jak sama nazwa techniki wskazuje, stir czyli mieszanie, on po prostu tam jest po to żeby przekazać energię od wrzeciona. A to pł askie jest po to żeby materiał nie wypływał w niekontrolowany spos ób, żeby narzędzie pozostawiało po sobie gładką powierzchnię. Coś tam zawsze wyjdzie nierówno, to się zamieni w wiór bo aluminiu m przy swoim świetnym przewodnictwie cieplnym bardzo szybko stygnie odpro wadzając ciepło na boki i z płynnego (a właściwie z kaszato-pó łpłynno-superplastycznego) momentalnie zastyga w twardy metal. Konrad

Które to te cargi? Bo przy stole (takim drewnianym) to jest oskrzynia. Czyli te deski, które łączą ze sobą nogi. :-) No chyba, że literówka?
http://www.nasa.gov/images/content/670780main_SLS_21002_130t_Cargo_8x10_20120720_full.jpg
Tarciowo wały korbowe spawano. Wierci się też.
http://youtu.be/NhkWINPRK3A

http://youtu.be/NhkWINPRK3A

Ale jak ten frez/niefrez z linku J.F. nagarnia metal to nie wiem.
Robert
Dnia Thu, 28 Feb 2013 22:35:57 +0100, Robert Wańkowski napisał(a):

Niezle, to "wiertlo" rozgrzane do bialosci robi wrazenie ... Z czego to zrobili ?
Rozumiem ze sens tego wiercenia to na zrobieniu tego kolnierza polega ?

A obejrzałeś filn do końca? Chodzi o gwintowanie.
Robert
On Thursday, 28 February 2013 21:35:57 UTC, Robert Wańkowski wrote:

Czyli

wka?
No carga, czyli dzwono, czyli walcowa część płaszcza zbiornika ci śnieniowego.

No, to miał być "PEM killer", ale spróbuj to kupić. Jakieś pię ć lat temu tego potrzebowałem, obdzwoniłem cały świat i guzik. Te raz nie wiem, nie potrzebuję.
Konrad
On Thursday, 28 February 2013 21:35:57 UTC, Robert Wańkowski wrote:

Ale czego nie wiesz? Obraca się, przesuwa, więc masz silne tarcie, wi ęc temperaturę, więc lokalne uplastycznienie (do stanu superplastyczn ości materiał przechodzi po przekroczeniu energii aktywacji, będące j funkcją temperatury, nacisku i własności materiału), to uplastycz nienie powoduje zgrzanie (fusion) materiału, po obniżeniu się tempera tury wszystko zastyga i jest fest. Nawet bez tego dzyndzla wchodzącego po d powierzchnię się da, ale akurat nie aluminium. Konrad

No chyba, że ten dzyndzel nie przechodzi na wylot blachy/płyty. Bo jak przechodzi na wylot to jakim cudem materiał przenosi się za dzyndzel, a nie wyciska się dołem. A jeżeli przechodzi to od spodu dociskany jest taki kołnierz? Tak jak od góry. I przesuwa się z wrzecionem.
Robert
On Thursday, 28 February 2013 22:30:36 UTC, Robert Wańkowski wrote:

yndzel,

od

No tak, tam są duże ciśnienia (ta aktywacja to nie tak hop siup), mat eriał bulgocze i przelewa się bokami, pewnie i dołem. Płaski kołn ierz musi go utrzymać w strefie gorącej, zanim stwardnieje. Jeśli zgr zewanie jest z tym dzyndzlem to trzeba dwa razy jechać żeby uzyskać p ełen przetop, chociaż to też zależy od materiału, grubości, bo da się przetopić z jednej strony, tylko trzeba użyć podkładki nie topliwej i nie przywierającej, co czasem po prostu jest zawracaniem gło wy.
http://ars.els-cdn.com/content/image/1-s2.0-S0927796X05000768-gr3.jpg

No to jestem w domu. Dzyndzel nie przechodzi na wylot. :-) Dzięki.
Robert