sklepienia

?v=CiEQBboDE7s

No i nie wiem co bardziej podziwiac - murarza, czy zaprawe ...
J.F.
A czy ta zaprawa jest jakaś specjalna? Kiepsko się znam na murarce, ale kiedyś ze zdziwieniem stwierdziłem że cegła przylepila mi się do ściany na zwykłym cemencie i pewno by tak związało bo nie wykazywala objaw pełzania.
Reply to
Sebastian Biały
Na filmie widac ze zaprawa bardzo rzadka. Sucha cegla wypija wode i w szczelinie szybko robi sie gesta. Jak gostek przykleja cegly, szacum ze bez zadnych wzornikow robi rowno, to widac ze one sa pochylone w stosunku do pionu. Jak jest pod katem to cegla musi sie zsunac zeby odpasc. I sily tarcia w zaprawie sa wieksze od sily potrzebnej do zsuniecia. Jak wymuruje pasek cegiel to zaczyna konstrukcja pracowac na sciskanie i nic nie moze odpasc.
Reply to
4kogutek44
W dniu 2016-02-26 o 12:38, J.F. pisze:
Tego typu sklepienia były kiedyś standardem. Warto zobaczyć jak budowano w 19 wieku warszawskie filtry:
łają dzięki użytym wtedy doskonałym materiałom do dzisiaj:

WM
U¿ytkownik "Sebastian Bia³y" napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:nauqts$tgi$ snipped-for-privacy@node2.news.atman.pl...
Na moj gust to tak przylepiona cegla na "zwyklej zaprawie" odpadnie. Ale moze ja d* a nie murarz jestem - tynk jakos nie odpada.
J.F.
Użytkownik "Marek" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych: snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...
W jakim sensie ?
Sklepienie jak sklepienie, murowanie tego bez podporki podziwiam ....
J.F.
W dniu poniedziałek, 29 lutego 2016 13:10:44 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
Murarz nabiera trochę zaprawy na kielnię, rzuca nią o sufit, jak nic nie odpadnie, to jest dobra.
Reply to
Konrad Anikiel
W dniu 2016-02-29 o 13:51, Marek pisze:
Tam były trzy linki. Ten pierwszy był wprowadzającym w temat sklepień. :-)
Robert
Reply to
Robert Wańkowski
Użytkownik "Robert Wańkowski" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:56d44624$0$650$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl... W dniu 2016-02-29 o 13:51, Marek pisze:
No tak, wprowadzajacy :-)
Pierwszy mial byc ten

J.F.
W dniu 2016-02-28 o 21:14, snipped-for-privacy@gmail.com pisze:
Za ładnie im to wychodzi, zapewne coś ściemniają dla lepszego efektu. Oni sobie zwykle pomagają sznurkiem, w ten sposób:
Tego na filmie celowo nie pokazali.
Reply to
WM
W dniu poniedziałek, 29 lutego 2016 19:20:56 UTC+1 użytkownik WM napisał:
Sznurek wiele nie pomaga. Bez końcowej, pionowej ściany nie zbudowaliby w powietrzu łuku. Muszą pierwszy rząd cegieł do czegos przylepić. Następne rzędy lepią do poprzednich. Te kopuły też nie są budowane w powietrzu, tylko zaczynane od rogu, gdzie nie ma problemu podpierania, a kolejne rzędy cegieł klei się do poprzednich. Zdaje się że główna sztuczka w tej kopule to pod jakim kątem kładzie się pierwszą cegłę w rogu, bo to określa nachylenie wszystkich rzędów. Zauważ że taką kopułę stawia się albo na ścianie zbrojonej, albo wzmocnionej na górze wylanym betonem (też zapewne zbrojonym). Inaczej taka kopuła rozepchałaby pionowe ściany na boki.
Warszawskie filtry to łuki bez ścian końcowych; to przeciez jasne że nie da się tego zbudować bez podpór.
Reply to
Konrad Anikiel