bez wybuchu (2023 Update)

reklamowka, ale na youtube jest wiecej podobnych produktow ... hm ... kruszących

  1. zaczynasz od wiercenia otworów
  2. mieszasz Dynacem z wodą i wlewasz do otworów
  3. Dynacem pęcznieje, rozrywa i kruszy beton, głazy, żelbet i skały

Co to jest (tzn skład) i jak to dziala?

Objetosc rosnie, a z otworu nie wyplywa pod cisnieniem wlasnym. Sieciuje sie jakos i dopiero rosnie, rozpierając we wszystkie strony?

J.F

W dniu 2022-10-24 o 18:43, J.F pisze:

Wygląda ciekawie, bo daje ciśnienie 70 MPa. Ciekawe jakie ciśnienia dawało namoknięte drewno używane w starożytnym Egipcie?

WM

Reply to
WM

J.F napisał(a):

Przeca wystarczy zajrzeć do karty.

Cement + CaO.

Reply to
alojzy nieborak

I to sie najpierw jakos zestala, a potem pecznieje?

J.F

"DYNACEM ma postać szarego proszku, który zarabia się wodą i wlewa albo wciska do otworów wywierconych wcześniej w elemencie konstrukcji. Na skutek reakcji chemicznej, która polega na wiązaniu wody i wydzielaniu ciepła, DYNACEM utwardza się i osadza w otworze, a następnie pęcznieje."

Cement zapewne zestala, a wapno palone:

Marcin Debowski

Ale reakcja jest tu natychmiastowa, wiec cement nie zdąży zestalic. Wypchnie z otworu, mozesz zresztą w probowce przetestowac :-)

W opisie widzisz - utwardza sie, a następnie pecznieje. O to w ciagu godzin.

A osobno pytając - to jakies wyrazne pęcznienie tego Ca(OH)2 jest, czy po prostu woda wrze?

J.F

J.F napisał(a):

Magia!

alojzy nieborak

no ale tu masz zakretke.

Zrob to samo bez zakretki, albo wstaw do zamrazarki słoik/butelke do polowy wypelnioną wodą. Jak zacznie zamarzac od góry, i warstwa lodu ograniczy powiekszanie, to moze sloik peknie ...

szklanka, czy nie?

?v=frcOB-DHYLY
?v=aQUQZmQPQOU

P.S.

plastik nie peka, czy przechlodzona woda nie zwieksza objetosci?

J.F

O, dobry przykład, choć zła ilustracja :)

JF, a jak lód rozsadza skały czy też rury mimo, że zwykle nie są to naczynia sztucznie zamknięte?

Reply to
Marcin Debowski

Sam je zamyka. Do tego skały jak się oziebiaja to się kurczą. Od kurczenia i rozszerzania się skał masz żółty piasek na plaży i Saharę.

Reply to
Zenek Kapelinder

Ale tu (na filmie z YT) jest 100% CaO. W broszurce było coś od 1h to XXh.

Próbówka ma gładkie ścianki. Ale weź taką metrową "próbówkę" i z nią spróbuj. W którymś momencie składowa naprężeń prostopadła do osi będzie na tyle duża, że dolne warstwy formującego się lodu łatwiej rozsadzą ścianki niż wypchną formujący się długi czop.

Myślę, że bardziej pęcznienie. Próbowałem coś poguglać ale nie specjalnie mi wyszło. Podejrzewam efekt odmiennych struktur krystalicznych. CaO ma gęstość ca 3.3g/cm3, Ca(OH)2 2.2g/cm3. Gdzieś się ta dodatkowa objętość musi podziać.

Reply to
Marcin Debowski

No ale raczej trudno spowolnic działanie CaO z wodą :-)

O ile zacznie zamarzac od górnej strony.

No i nawet jak zacznie, to warstwa lodu cienka, cisnienie ją zlamie, zacznie wyplywac woda srodkiem. Co bedzie dalej ... butelki i słoiki czasem na mrozie pękają.

Szczegolnie, ze i masa wzrosla.

Czyli mamy jakis trop, ale jak spowolnic wchlanianie wody, to czasu zestalenia przez cement?

J.F

Rury zazwyczaj sa zamkniete. Przynajmniej z jednej strony.

J.F

Czyli jak dziura wywiercona w betonie.

Reply to
Marcin Debowski

Niekoniecznie. Nawet jak zacznie zamarzać od dołu to spodziewam się, że w którymś momencie dupnie, o ile tylko nie będzie zamarzało w cienkiej warstwie.

Tam też w końcu zacznie zamarzać.

Ja bym zbyt dużej wagi do tego cementu nie przykładał. Ścianki szorstkie, masa lepka a potem stała. Trochę potrzeba aby taki słup niechby i w miarę miękkiej masy sciąć.

Nb., budowlańcem nie jestem, ale kiedyś wyrównywałem żonie podłogę w biurze i miałem do tego taki zwykły szary cement i jakieś coś w płynie z czym się go mieszało. Twardniało na kamień w parę minut. A w tych SDSach są wspomniane "dodatki".

Reply to
Marcin Debowski

Jak bedzie zamarzac od dolu, to woda moze podnosic swoj poziom.

No ale czy nie na koncu wlasnie.

Widziales te wzniesienia w kostkach lodu ..

Ale cisnienie takie, ze beton i granit rozrywa :-)

Ale wlasnie chodzi o to, ze musi sie najpierw zestalic, a potem spuchnąc. Bo jak najpierw spuchnie, to miekką mase wywali z otworu, i zestali sie na zewnątrz.

J.F

Tak, ale zamarzanie moze byc od tego otwartego konca. Zrobi sie korek lodowy, przywrze do scianki, i zacznie zamarzac reszta wody w rurze zamknietej z obu stron ...

J.F

Zamarza woda najpierw tam gdzie jest odbiór ciepła, czyli przy ściankach i powierzchni. Na samym końcu zamarza w środku rury.

Cement tężeje najpierw przy ściankach otworu i na powierzchni. Tam jest najmniejsze stężenie wody. Odparowanie i wsiąkanie ma na to wpływ. Chyba, że ktoś nie wypełni cementem całego otworu i będzie woda na wierzchu.

WM

Reply to
WM

J.F napisał(a):

Chyba że (gdybam) dodać związków chromu które są wymienione w karcie ale J.F zbyt leniwy żeby do niej zajrzeć i liczy na innych?

Reply to
alojzy nieborak

Cos mi sie nie wydaje, aby to spowolnilo istotnie.

Owszem - ale tych produktow jest duzo, karty nie wiem czy wszystkie mają, na ile rzetelne. A chrom ... moze ostrzegają ze produkt zawiera a konkretnie cement, wiec jeść ani wyrzucac nie wypada ?

J.F