EXTRA300S oblatana ale jest problem

Witam,
Oblatalem EXTRA300S-90 z Wimarexu ktora dlubalem przez zime. Silnik 4-takt
15cm3 OsMAX. Lata slicznie, ladowanie to pestka tym modelem (wbrew opinni
jednego z kolegow ktory ma identyczna ze lata to jak cegla) ale jest
problem. Juz drugi raz odkrecil mi sie tlumik i polecial gdzies w krzaczory
a dzis odkrecilo sie kolo ktorego nakretki byly zabezpieczone klejem CA.
Mysle ze silnik mocno wibruje i stad te problemy. Smiglo mam firmy Master
Airscrew 15/6 i nie bylo wywazane. Czy to moze byc przyczyna ? Myslalem ze
te smigla sa zrobione OK. Inna sprawa ze w kolpaku smigla musialem troche
podpilowac otwory na lopaty bo jak na zlosc smiglo nie pasowalo do zadnego
dostepnego kolpaka.
Pozdrawiam
Robert W.
Reply to
Tiger
U¿ytkownik "Tiger" <robertos snipped-for-privacy@gazeta.pl napisa³ w wiadomo¶ci news:e1m15q$dn4$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...
Jeszcze jedno, moze ktos ma na zbyciu tlumik do OS-91FS
Robert W.
Reply to
Tiger
Odesz³y ko³a bio klej ca nadaje sie do klejenia paliców - nakretki kó³ zabezpiecza sie owijaj±c drucikiem miedzanym i lutuj±c po wierzchu / na kwasie/ - bardzo stary sposób modelarski , Atak nawiasem - bezyna wibruje i to bardzo / masz mo¿e pod³o¿one amortyzatory ?/
Reply to
Jerzy
U¿ytkownik "Jerzy" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:e1m38u$cvd$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...
Ale to nie jest benzyna tylko samozaplon tyle ze 4-takt, dokladnie to OS-91 III FS. Nie mam amortyzatorow. Rozumiem problem z kolami ale polecialy juz 2 tlumiki.
Robert W.
Reply to
Tiger
to pod³ó¿ pod nakretki t³umika taka zawleczke jak sie robi przy zabezpeczeniach ¶rub kola zamach - blaszka dural wywiercona dziurka srednicy sruby i pod nakrêtka . gdy dokrecisz - zawin i zaklep U¿ytkownik "Tiger" <robertos snipped-for-privacy@gazeta.pl napisa³ w wiadomo¶ci news:e1m8ph$j5q$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...
Reply to
Jerzy
U¿ytkownik "Jerzy" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:e1madl$6re$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...
Ale tu tlumik to kawalek rurki aluminiowej z otworem fi 11mm nakrecany na kolanko i kontrowany. Oto link do tego silnika
W.
Reply to
Tiger
To bym spr. tak wywierciæ w t³umiku i rurce otwory pod gwint 2,5 mm czyli 2,5x8 = wiert³em 2,0 nagwintowaæ i wkrecic w te otwory sruby 2,5 na hermetiku /samochody/
Reply to
Jerzy
Niez³y czas jak na ARF-a. :))
To chyba o mnie. Na mnie nie patrz. Ja jestem zepsuty modelami Svenssona i akrobatem od Roh-a.
W Wimarexie mo¿esz kupiæ te¿ ³o¿a elastyczne do silników. Polecam. Sam korzystam, a mój silnik trz±s³ baaardzo:
kolo ktorego nakretki byly zabezpieczone klejem CA
CA tak, jak kolega wcze¶niej napisa³ nie nada siê. Zastosuj klej do gwintów (pytaj o Loctite). Koledzy od ¶mig³owców mo¿e powiedz±, gdzie mo¿esz kupiæ. Ja stosujê te¿ nakrêtki samokontruj±ce (z plastikow± wk³adk±), jak ma³o, to skontruj tak± nakrêtkê ze zwyk³± w szeregu. A jak jeszcze Ci nie wystarczy, to posmaruj odt³uszczony gwint ¿ywic± Epoxy - ale to odradzam, bo bêdzie ju¿ na zawsze :)
Reply to
Lukasz
U¿ytkownik "Lukasz" snipped-for-privacy@poczta.onet.WYTNIJpl> napisa³ w wiadomo¶ci news:e1mhp0$v4v$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...
Spokojnie, w miedzyczasie zrobilem jeszcze kilka modeli lacznie z rozpoczeciem prac na jet'em a model czekal na oblatanie od grudnia.
Robert W.
Reply to
Tiger
No mnie z³o¿enie tego wszystkiego do kupy zajê³o chyba 3 tygodnie. Tak sobie d³ubiê po 1-2 godzinki dziennie... :)
Reply to
Lukasz
U¿ytkownik "Tiger" <robertos snipped-for-privacy@gazeta.pl napisa³ w wiadomo¶ci news:e1m15q$dn4$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...
Cze¶æ Robert Zdecydowanie polecam Ci kleje do gwintów firmy "Loctite" nr 270 jako chemiczn± podk³adkê sprê¿ynow± lub mocniejszy, tzw monta¿owy Loctite 638 Ten drugi pozwala odkrêciæ nakrêtkê jedynie po podgrzaniu. Stosujê je z dobrym skutkiem od lat. Pozdrawiam Tomasz
Reply to
toms
U¿ytkownik "toms" snipped-for-privacy@op.pl napisa³ w wiadomo¶ci news:e1op86$5h5$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...
Tomku, Moge ten klej zastosowac do tlumika aby go skrecic z kolankiem ?
Robert W.
Reply to
Tiger
U¿ytkownik "Tiger" <robertos snipped-for-privacy@gazeta.pl napisa³ w wiadomo¶ci news:e1or9v$380$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...
Niestety nie! Tutaj, ze wzglêdu na wysokie temperatury, w grê wchodzi jedynie zabezpieczenie mechaniczne. Ale, tak swoj± drog±, to dziwi mnie a¿ taki problem z tym mocowaniem. Mo¿e lepiej poszukaæ przyczyny tych wibracji. Dotychczas zawsze stosowa³em na tym po³±czeniu podk³adki sprê¿yste i to wystarcza³o. Ryzyko rozkrêcenia powstawa³o na skutek ci±g³ych, zmiennych naprê¿eñ termicznych i podk³adka sprê¿ysta dawa³a sobie z tym radê. Je¶li natomiast u Ciebie powodem s± a¿ tak du¿e wibracje, to pytanie, co jeszcze mo¿e z tego powodu ulec uszkodzeniu. Pozdr Tomasz
Reply to
toms
O wlasnie Tomku, w koncu konkretne podejscie do sprawy. Na poczatku watku zapytalem czy przyczyna takich drgan moze byc to ze smiglo nie bylo wywazone (myslelem ze smigla tej firmy sa zrobione dobrze) lub czy moze to ze w kolpaku smigla musialem troche powiekszyc otwory na lopaty bo jak na zlosc nigdzie nie bylo kolpaka ktory by pasowal do tego smigla. Reszta standardowo, silnik nowy, docierany zgodnie z zaleceniami, mocowanie silnika do kadluba na lozu plastikowym bez amortyzatorow. Myslalem nad zrobieniem amortyzatorow ale tak naprawde silnik nadal by wibrowal tyle ze wibracje nie przenioslu by sie na samolot.
Pozdrawiam Robert W.
Reply to
Tiger
U¿ytkownik "Tiger" <robertos snipped-for-privacy@gazeta.pl napisa³ w wiadomo¶ci news:e1qpvj$qo2$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...
Oczywi¶cie, ¿e przyczyn± mo¿e byæ ¶mig³o. Tu przede wszystkim szuka³bym ¼ród³a drgañ. Po wywa¿eniu ¶mig³a przyjrzyj siê ko³pakowi, choæ to ju¿ raczej kosmetyka. Ko³pak jest lekki bo cienko¶cienny i z lekkich stopów, a do tego masê ma roz³o¿on± blisko ¶rodka obrotu. Jego niewielkie niedowa¿enie nie bêdzie mia³o a¿ tak du¿ego wp³ywu na ogóln± kondycjê uk³adu. Nie wiem, jakie s± teraz najprostsze metody dowa¿enia ¶mig³a stosowane przez ch³opaków od propellerów. Moje sposoby, stosowane przy turbinkach (120 ty¶.obr./min) s± tu nieco na wyrost. Nie ma potrzeby dowa¿aæ do u³amków miligrama. Móg³by siê tu wypowiedzieæ kto¶ z praktyk± przy ¶mig³ach. Je¶li oka¿e siê, ¿e po wywa¿eniu ¶mig³a (100% pewno¶ci), uk³ad dalej drga ponad normê, to skontaktuj siê ponownie ze mn± na pocztê prywatn±.
Pozdrawiam
Tomasz
Reply to
toms
Koledzy sporo napisali juz na ten temat. Proponujê systematyczne badania. Wymontuj silnik z modelu i zamontuj na "hamowni" (desce) w taki sposób jak w modelu.Zdejmij ko³pak. Sprawd¼ luz na otworze ¶mig³a, sprawd¼ wywa¿enie ¶mig³a. Jak wszystko OK odpal silnik bez ko³paka.Jak nie ma drgañ to ko³pak (w±tpie ) ,jak s±- ¶mig³o(mocno podejrzane). Zmieñ ¶mig³o na inny egzemplarz o takich samych wymiarach.Podczas pracy silnika na oko³o 20% gazu popatrz z boku jak sie uk³ada "dysk" ¶mig³a. Powinien byæ jednolity w swej szeroko¶ci.Drgania mo¿e wywo³aæ uszkodzenie aerodynamiczne (wada) ¶mig³a . Mocowanie t³umików w tych silnikach jest wyj±tkowo spartolone konstrukcyjnie- konstrukcja na "zap³aæ i spadaj "
Reply to
Roh
Roh napisał:
Japończycy stosują ten sposób już ze 30 lat i uważam że, jeśli by się nie sprawdzał już dawno by go znienili. Wspólnie z bratem używamy takie silniki kilka lat, wcześniej miałem zabytkowego FS 90 z 1985r. i w żadnym z nich, nigdy tłumik sam się nie odkręcił. Oczywiście do zakontrowania tłumika przeciwnakrętką używam dwóch kluczy: jednym przytrzymuję tłumik, a drugim dokręcam kontrę. Dodatkowo połączenia kolanka z głowicą i z tłumikiem smaruję czerwonym silikonem (odpornym na temp.), żeby nie wyciekał olej, który spala się na tłumiku. Smigła wyważamy na magnetycznej wyważarce:
łpaki zresztą też.
Pozdrawiam, Piotr_O.
Reply to
Piotr_O.