Zbiornik LPG samochodowy czy można do sprężarki?

Witam
W starej sprężarce przerdzewiał mi zbiornik - był z odzysku.
Czy można dać drugi z butli LPG samochodowej? Akurat taki mam. Włącznik
ciśnieniowy w sprężarce jest na 0,3 MPa.
Takie butle LPG na ile mają próbę ciśnieniową? Wiem, że tam jest gaz płynny
a nie sprężony, ale może próby są robione na o wiele wyższe ciśnienie i taki
zbiornik będzie się nadawał?
Oczywiście będę musiał dospawać wloty itp.
Da radę?
Pozdrawiam
Jacek
Reply to
Agent 0700
Dnia Wed, 28 Jan 2009 15:27:02 +0100, Agent 0700 snipped-for-privacy@wp.pl napisał:
o ile dobrze pamietam to cisninie testowe jest 5mpa (albo 10)
Reply to
yorgus
Witam Co prawda nie zbiornik samochodowy, ale odczytałem z butli turystycznych PR=25MPa. Niwe wiem czy zbiornik , którego zamierzasz użyć jest nowy, czy używany, ale swego czasu zastanawiałem się nad dospawaniem końcówki do starej używanej butli turystycznej 2kG, do kompresora domowej roboty. Zrezygnowałem, bo pomimo płukania, z wnętrza butli stale wydobywał się zapach gazu - stary nie usuwalny osad, czy powłoka nasycona gazem ? Ponoć można w takich przypadkach spawać po napełnieniu zbiornika wodą, ale nadal mam wątpliwości ??? Pozdrowienia PP
Reply to
PL(N)umber_One
Agent 0700 snipped-for-privacy@wp.pl napisał(a):
Pozwolisz że zamiast wdawać się w jałową dyskusję odpowiem na Twoje pytanie. Tak, możesz użyć takiego zbiornika. Dla bezpieczeństwa przed spawaniem nalej do niego wody do pełna i ją wylej. Wypchniesz w ten sposób gaz jaki by w niej mógł być. Jak by został jakiś zapach to się nie przejmuj. Zapach w ilościach jakie tam będą nie jest wybuchowy i się nie zapali. Będzie go za mało. Jak coś jest w proporcji z powietrzem w granicach jeden do miliona to nie ma najmniejszej szansy na zapalenie albo wybuch, nawet jak by najbardziej wybuchowe było. Mit o spawaniu takich zbiorników z wodą w środku wymyślił ten sam głupek co każe wykręcać korki z akumulatora samochodowego jak się go ładuję z prostownika. Wymyślił i oczywiście uciekł. Ale jego duch żyje.
Reply to
sok marchwiowy
Ciśnieniem chyba się upłynnia, nie za bardzo znam się na tym, ale jeśli gaz da się skroplić to wchodzi go o wiele więcej niż miałby się tylko sprężyć. I jesli jest mało gazu płynnego czy dużo to i tak ciśnienie jest takie samo, a z gazem sprężonym czym więcej gazu tym większe ciśnienie.
Dobrze gadam czy bredzę? Jeśli jest inaczej to proszę mnie poprawić, ale tak to sobie wyobrażam.
Pozdrawiam
Jacek
Reply to
Agent 0700
Masz rację, ale co to za spawanie jak jednocześnie woda chłodzi ściankę od wewnątrz, Może się będzie trzymało, dopóki nie napompuje się butla :-)
Agent 0700
Przyznam się, że nie rozumiem... Najekonomiczniejszym sposobem uzyskiwania gazu płynnego jest jego sprężanie do ciśneinia ~0,4MPa. Chyba, że jest strasznie zimno-wtedy nie trzeba sprężać :-)
Reply to
invalid unparseable
Agent 0700 snipped-for-privacy@wp.pl napisał(a):
To zależy od ściśliwości danej cieczy, czy gazu. I tak np. woda jest praktycznie nie ściśliwa, czyli podnosząc ćiśnienie wody w zbiorniku nie sprężystym, praktycznie nie zwiększamy ilosci wody w nim zawartej. Innaczej zachowa się np. olej, który jest ściśliwy. Nie wiem ile wynosi ściśliwośc skroplonego propanu-butanu, ale podejrzewam, że jest znacznie mniejsza niż gazowego. PP
Reply to
PL(N)umber_One
woda, olej, ciekly p-b czy inne ciecze sa praktycznie niescisliwe (*). Cisnienie nad nimi to cisnienie pary nasyconej, ktore zalezy tylko od temperatury a nie od stopnia napelnienia. I w przypadku p-b wynosi rzedu kilku atm [uwazac na parkowanie w sloncu :-)]
Ciecze maja przy tym spora gestosc, i gaz trzeba sprezyc do kilkuset atm zeby uzyskac podobna gestosc. W przypadku p-b jesli dobrze licze jest to ok 220 atm .. oczywicie on sie wczesniej skropli .. no chyba ze temperatura przekracza krytyczna ..
Najwiekszy klopot jest tu z CO2 - temperatura krytyczna cos 36 C, projektant np gasnicy musi byc przygotowany na przekroczenie 100atm.
Tak czy inaczej zbiornik do sprezarki swietnie sie nada. Wedle atestu: max cisnienie robocze 2 MPa, cisnienie probne 4.5 MPa. Co najwyzej sprawdzic/poprawic zabezpieczenie korozyjne od wewnatrz.
J.
(*) zadanie dla inzyniera: policzyc czy przy zachowaniu wymiarow zewnetrznych zbiornika oplaca sie zwiekszac cisnienie - czy wiecej cieczy zmiesci sie pod wiekszym cisnieniem do zbiornika o grubszej sciance :-)
Reply to
J.F.
Ale ojciec jednak akumulator w czasie ladowania rozwalil.
Czy korki byly niedrozne, czy wodor wybuchl to sie juz nie dowiemy, ale obudowa pekla ..
J.F.
On Fri, 30 Jan 2009 16:02:35 +0100, "Lagoda" <niespamowac lagoda
Hm .. wszyscy tak robia, wiec widac najekonomiczniejsze .. ale moze jednak nie ? Energii na to troche jednak idzie, moze lepiej byloby wlasnie schlodzic ? przy okazji odzyskujac troche uzytecznego ciepla.
Hm ... czy sprezanie czynnika w chlodziarce jest czyms istotnie lepszym od sprezania od razu docelowego gazu ? :-) Szczegolnie ze ostanio chyba troche chlodziarek dziala na propanie :-)
Wystarczy poczekac na wzrost cen pradu czy trzeba nowej generacji lodowek ?
J.F.
Podejżewasz wpływ romantyzmu?
Wysłać na Syberie? i jak już wyślesz na tą syberię, i przywieziesz spowrotem to kto będzie pilnowal tego gazu, żeby mu się nie chcialo rozprężać w temperaturze 30stC?
Reply to
invalid unparseable
On Sat, 31 Jan 2009 11:57:12 +0100, "Lagoda" <niespamowac lagoda
Moze po prostu nikt nie wpadl na to ze mozna inaczej, skoro zainteresowani zamawiaja tylko wieksze sprezarki :-)
Urzedy patentowe sa pelne prostych pomyslow .. na ktore ktos musial pierwszy raz wpasc.
Poza tym energia byla dosc tania..
Kto wie ... moze to jest pomysl ?
Cisnienie.. ale sprezanie plynu wymaga znacznie mniej energii niz gazu.
J.F.