2,4 GHz - nowości Grupnera

Cześć,

zaczyna sie dalej rozwijać dość ciekawie. Graupner w ostatnim newsletter:

rozpisuje sę na temat nowości w paśmie 2,4GHz (dziwnie mi podobnej do systemu z XPS Products?). Ma to być moduł HF stosowany np. w MC 20 czy MC 24 na 2,4 GHz z ręczną regulacją mocy (!) oraz z dwustronną komunikacją z odpowiednim odbiornikem w modelu! Ta dwustronna komunikacja pozwoli na inteligentne dopasowanie do wolnego "kanału" oraz (!) w niedalekiej przyszłości na kanał telemetrii z modelu pozwalający na przekaz informacji z (do) 256 sensorów!

Moduł HF (także do Futaby!) i odbiorniki 6, 8, 10 kanłów mają być dostępne już od sierpnia tego roku. W przygotowaniu są odbiorniki 12 - 16 kanałów!

Wszystko to idzie w kierunku, który od lat propaguję i który jest na liście moich bobożnych życzeń. Tylko ciekaw jestem co będzie ze zgodnością z przepisami i przede wszystkim z zasięgiem.

W tej ulotce, Graupner podaje:

"Zasięg

Odbiornik 6 kanłowy Na ziemi do 150m (przy widoczności wzrokowej) W powietrzu do 500m (przy widoczności wzrokowej)

Odbiornik 8/10 kanłowy Na ziemi do 800m (przy widoczności wzrokowej) W powietrzu do 2000m (przy widoczności wzrokowej)"

Niestety - "do 2000m" w powietrzu, może i znaczyć 1000m (lub mniej?) a to jest stanowczo zbyt mało. Takie "do" w paśmie 35MHz mogłem sam empirycznie stwierdzić - wynośło więcej jak 6000m...

Czy więc można zawierzyć temu zasięgowi każdy duży i szybki model? Nie wiem.

No i jeszcze ciekawostka. Możliwość, że nadajnik zsynchronizuje się z odbiornikiem na tym samym kanale jak już inny (zajęty) - jak pisze Graupner wynosi jak 1 : 18446744073799522000 ;-)

Jednocześnie może być w tym paśmie obsłużonych 120 modeli. Pod warunkiem jak sądzę, że pasmo jest zupełnie czyste od innych użytkowników (czyli wchodzimy tu znów w świat niewiadomych). Gdy np. 80% zajmuje pobliski WLAN to 20% znaczyło by teoretycznie "tylko" 24 modele. A skąd mogę wiedzieć zc nie jest zaśmiecone 99% szerokości pasma i już jak włączę swój model, to nie strące dwóch innych modeli będących w powietrzu?

Jak widać, pomimo wszystko, można mieć tu poważne wątpliwości dotyczące bezpieczeństwa użytkowania. Może przesadzam - ale lepiej jest niebezpieczeństwo przecenić, jak niedocenić.

W każdym razie:

GDYBY to pasmo było przeznaczone wyłącznie do sterowania modelami, GDYBY zasięg był nie mniejszy jak teraz przy 35MHz, GDYBY wszystko to było na tyle zgodne z prawem by nie było w razie czego problemów ubezpieczeniowych i odpowiedzialniości karnej - byłbym za!

Pozdrówka (jeszcze sceptyczny) Piotr

Piotrp_de

Piotrp_de napisał(a):

Moze byc cienko z zasiegiem na tych czestotliwosciach i przy takiej mocy jaka oganicza prawo. Na jakiejs stronce widzialem faceta, ktory kozystal z 2,4 GHz do transmisji obrazu z kamery Video na modelu. Przy oganiczeniu mocy nadajnika do 500 mW zbudowal sobie 10 lub 13 elementowa antene Yagi o zysku 15 decybeli zeby miec jakikolwiek zasieg. Antene mial na czapce i zawsze kierowal ja w strone modelu. Podejzewam, ze w przypadku sterowania, kazdy musialby taka czapke z antena nosic i celowac w swoj model.

Reply to
TomaszB

Właśnie obejrzałem DVD załączone do lipcowego numeru pisma Modell. Jest tam wywiad z przedstawicielem firmy Robbe, który przedstawia te nowe wynalzki i mówi o "pełnym Zasięgu" wynoszącym około 900 metrów, czyli jak stwierdził "wystarczającym dla wszystkich modeli". Jak tak, to ja dziękuję. Latam często i wyżej i dalej...

Pozdrawiam Piotr

Piotrp_de