2,4 GHz - nowości Grupnera

Cześć,
zaczyna sie dalej rozwijać dość ciekawie. Graupner w ostatnim newsletter:

rozpisuje sę na temat nowości w paśmie 2,4GHz (dziwnie mi podobnej do systemu
z XPS Products?). Ma to być moduł HF stosowany np. w MC 20 czy MC 24 na 2,4
GHz z ręczną regulacją mocy (!) oraz z dwustronną komunikacją z odpowiednim
odbiornikem w modelu! Ta dwustronna komunikacja pozwoli na inteligentne
dopasowanie do wolnego "kanału" oraz (!) w niedalekiej przyszłości na kanał
telemetrii z modelu pozwalający na przekaz informacji z (do) 256 sensorów!
Moduł HF (także do Futaby!) i odbiorniki 6, 8, 10 kanłów mają być dostępne już
od sierpnia tego roku. W przygotowaniu są odbiorniki 12 - 16 kanałów!
Wszystko to idzie w kierunku, który od lat propaguję i który jest na liście
moich bobożnych życzeń. Tylko ciekaw jestem co będzie ze zgodnością z
przepisami i przede wszystkim z zasięgiem.
W tej ulotce, Graupner podaje:
"Zasięg
Odbiornik 6 kanłowy
Na ziemi do 150m (przy widoczności wzrokowej)
W powietrzu do 500m (przy widoczności wzrokowej)
Odbiornik 8/10 kanłowy
Na ziemi do 800m (przy widoczności wzrokowej)
W powietrzu do 2000m (przy widoczności wzrokowej)"
Niestety - "do 2000m" w powietrzu, może i znaczyć 1000m (lub mniej?) a to jest
stanowczo zbyt mało. Takie "do" w paśmie 35MHz mogłem sam empirycznie
stwierdzić - wynośło więcej jak 6000m...
Czy więc można zawierzyć temu zasięgowi każdy duży i szybki model? Nie wiem.
No i jeszcze ciekawostka. Możliwość, że nadajnik zsynchronizuje się z
odbiornikiem na tym samym kanale jak już inny (zajęty) - jak pisze Graupner
wynosi jak 1 : 18446744073799522000 ;-)
Jednocześnie może być w tym paśmie obsłużonych 120 modeli. Pod warunkiem jak
sądzę, że pasmo jest zupełnie czyste od innych użytkowników (czyli wchodzimy
tu znów w świat niewiadomych). Gdy np. 80% zajmuje pobliski WLAN to 20%
znaczyło by teoretycznie "tylko" 24 modele. A skąd mogę wiedzieć zc nie jest
zaśmiecone 99% szerokości pasma i już jak włączę swój model, to nie strące
dwóch innych modeli będących w powietrzu?
Jak widać, pomimo wszystko, można mieć tu poważne wątpliwości dotyczące
bezpieczeństwa użytkowania. Może przesadzam - ale lepiej jest
niebezpieczeństwo przecenić, jak niedocenić.
W każdym razie:
GDYBY to pasmo było przeznaczone wyłącznie do sterowania modelami, GDYBY
zasięg był nie mniejszy jak teraz przy 35MHz, GDYBY wszystko to było na tyle
zgodne z prawem by nie było w razie czego problemów ubezpieczeniowych i
odpowiedzialniości karnej - byłbym za!
Pozdrówka (jeszcze sceptyczny) Piotr
Piotrp_de
Co do telemetrii to mnie zaskoczyłeś - bardzo się cieszę z takiej cechy. Czy to oznacza np. możliwość podłączania wariometru albo przyrządów z Eagle Tree
by nadawały z odbiornika RC? Co do pierwszych dwóch cech, to mają je inne nadajniki/moduły na 2.4GHz.
Pozdrawiam, Szymon
Reply to
invalid unparseable
Mnie raczej zaskoczyła dwustronna komunikacja i system dopasowywania się na wolnym przedziale pasma. Te systemy o których do tej pory czytałem nie miały nic wspólnego z dwustronną komunikacją i wzajemnym "dogadywaniem sie".
Nie wiem czemu wpadły Ci do głowy jakieś istniejące elementy telemetrii. Na pewno Graupnery wymyśli coś co i będzie miało Grauper w nazwie. Rozwijać system, by inni z niego mieli profitować? To nie po kapitalistycznemu ;-)
Ale mimo wszystko - więcej, jak taniego i małego letadla takiemu systemowi bym nie zawierzył. 500 mW i czyste (wyłącznie do tego celu dopuszczone) pasmo było by dla mnie podstawą.
Pozdrawiam Piotr
Piotrp_de
No właśnie każdy z tych istniejących modelarskich nadajników na 2,4GHz ma dokładnie to. Z tym że FASST Futaby, w przeciwieństwie do Spektrum może dodatkowo zmieniać kanały w trakcie lotu, gdy wykryje zakłócenia. (ale tutaj na 100% pewien nie jestem)
Jednak chyba prawdopodobnie będzie jak mówisz... :)
BTW - widziałeś już klip reklamowy firmy LOEWE? :)
Pozdrawiam, Szymon
Reply to
invalid unparseable
Piotrp_de napisał(a):
Moze byc cienko z zasiegiem na tych czestotliwosciach i przy takiej mocy jaka oganicza prawo. Na jakiejs stronce widzialem faceta, ktory kozystal z 2,4 GHz do transmisji obrazu z kamery Video na modelu. Przy oganiczeniu mocy nadajnika do 500 mW zbudowal sobie 10 lub 13 elementowa antene Yagi o zysku 15 decybeli zeby miec jakikolwiek zasieg. Antene mial na czapce i zawsze kierowal ja w strone modelu. Podejzewam, ze w przypadku sterowania, kazdy musialby taka czapke z antena nosic i celowac w swoj model.
Reply to
TomaszB
Właśnie obejrzałem DVD załączone do lipcowego numeru pisma Modell. Jest tam wywiad z przedstawicielem firmy Robbe, który przedstawia te nowe wynalzki i mówi o "pełnym Zasięgu" wynoszącym około 900 metrów, czyli jak stwierdził "wystarczającym dla wszystkich modeli". Jak tak, to ja dziękuję. Latam często i wyżej i dalej...
Pozdrawiam Piotr
Piotrp_de
Witam,
O jakim nadajniku mówił ten pan? Poza tym wiele osób używa już nadajników 2.4GHz (najczęściej DX7 od Spektrum) w modelach w skali gigant.
Do zobaczenia na pikniku.
Pozdrawiam, Szymon
Reply to
invalid unparseable