B艂膮d w schemacie interfejsu FMS ? ??

Witam Pierwsze pr贸by podpi臋cia FMS-a pod port r贸wnoleg艂y mojej leciwej aparaturki MODELA zako艅czy艂y si臋... upaleniem bitu ACK w porcie
r贸wnoleg艂ym (wrrrr... nowa p艂yta g艂owna). No ale to by艂 m贸j b艂膮d, a w艂a艣ciwie pech... nowy tranzystor okaza艂 si臋 mie膰 zwarcie baza-kolektor i ok 10V posz艂o na pin wej艣ciowy w porcie :( Generalnie podpinanie do portu LPT aparatuty, kt贸ra daje na wyj艣ciu inne poziomy napi臋膰 ni偶 TTL (szczeg贸lnie wy偶sze ni偶 5V) jest do艣膰 ryzykowne. Zabra艂em si臋 wi臋c za interfejsik pod艂膮czany pod port COM zgodnie ze chematem za艂膮czonym do FMS-a "C:/Program Files/FMS/Doc/Manual/Comint.gif". Uk艂adzik wykorzystuje do "zasilania" wyj艣ciowe linie DTR(4) i RTS(7). Ale po zmontowaniu uk艂adu FMS nie bardzo mia艂 ochot臋 do wsp贸艂pracy. Kilka pomiar贸w oscyloskopem i co si臋 okazuje: 1. Po zainicjalizowaniu COM-a przez FMS na pinach 1,6,7 (a konkretnie na linii RTS) jest napiecie ujemne (standardowe ok -10V) wzgl臋dem masy, a na pinach 4,8 (na linii DTR) dodatnie... czyli odwrotnie ni偶 wymaga tego prawid艂owa polaryzacja trznzystor贸w w uk艂adzie !!! 2. Ze schematu winika, 偶e FMS jak o wejscie impuls贸w PPM wykorzystuje sygna艂 RI(9). Okazalo si臋 jednak, 偶e wcale nie reaguje na sygna艂 z tego wej艣cia, a reaguje na sygna艂 na linii CTS(8) 3. Po przerobieniu uk艂adu FMS zacz膮艂 "widzie膰" aparatrur臋, ale do艣膰 dziwnie. Widzi jakby "co drugi kana艂". Kana艂 pierwszy aparatury (zaraz po impulsie synchro widziany jest jako kana艂 2, drugi impuls widziany jest jako kana艂 4 itd... Takjakby FMS reagowa艂 na oba zbocza impuls贸w i przerwy mi臋dzykana艂owe traktowa艂 jak impuls kana艂owy... Da si臋 to oczywi艣cie obej艣膰 przez odpowiednie zmapowanie kana艂贸w, ale zachowanie jest conajmniej dziwne.
Czy kto艣 z Szanownych Grupowicz贸w podpina艂 aparatur臋 do FMS-a przez port szeregowy COM ??? (oczywi艣cie nie mam na my艣li interfejsu zrobionego na PIC-u)
Grzegorz Kurczyk
napisa艂 w wiadomo艣ci

do
Hej, wystaw gdzie艣 tego gif-a, abym m贸g艂 zobaczy膰 albo podaj link. Sorrry ale te proste interface projektuje jaki艣 pocz膮tkuj膮cy sadysta. Widzia艂em taki i od razu na pierwszy rzut oka widz臋 np. wej艣cie interface baza tranzystora "wisz膮ca w powietrzu" to偶 to zgroza, ten tranzystor a dok艂adnie jego z艂膮cze baza-emiter zostanie pr臋dzej czy p贸藕niej przebite przy pod艂膮czaniu. Tam powinien by膰 przynajmniej rezystor mi臋dzy baz膮 a mas膮,jaki艣 rezystor szeregowy dla ograniczenia pr膮du bazy, a nie baza na 偶ywca pod艂膮czana do r贸偶nych niewiadomych wyj艣膰 z aparatury. Horror dla tego biednego tranzystorka jak on si臋 boi przy ka偶dym pod艂膮czeniu biedaczek 偶e mu krzywd臋 zrobi膮, a feee sady艣ci :))))
Pozdrawiam Andrzej
U偶ytkownik Andrzej napisa艂:

Witam Schemacik jest w folderze FMS-a, ale wystawi艂em go na:
http://www.control.slupsk.pl/Comint.gif
Schemat jest jaknajbardziej logiczny, no mo偶e przyda艂yby si臋 diody zabezpieczaj膮ce przed nieprawid艂ow膮 polaryzacj膮 na wyj艣ciach DTR i RTS.
Grzegorz Kurczyk
U偶ytkownik Grzegorz Kurczyk napisa艂:

Dzia艂aj膮cy, ale R1 i R2 sa za ma艂e, 偶eby mo偶na by艂o powiedzie膰 o poprawnym projekcie. To rysowa艂 kto艣 wykszta艂cony na literaturze Dietera Nuhrmana (analogiach pr膮d - wodoci膮g) ;)

A. Grodecki
U偶ytkownik A.Grodecki napisa艂:

Na jakiej podstawie tak s膮dzisz ?! Je艣li np apatarura daje na wyj艣ciu sygna艂 TTL to daje nam pr膮d bazy Ib (5V-0,6V)/5600=0,78mA czyli... ca艂kiem poprawnie. Nie ka偶dy tranzystor ma beta > 200 ;) No powiedzmy R2 m贸g艂by by膰 ciut wi臋kszy, ale nie koniecznie. Licz膮c, 偶e wyj艣cie DTR da pe艂ne 12V to Ib=(12V-0,6V-0,2V)/5600=2mA czyli te偶 wcale nie tak du偶o... Obliczenia s膮 oczywi艣cie przybli偶one, ale tego typu uk艂adach wystarczaj膮co dok艂adne. Zreszt膮 mo偶na to sobie wrzuci膰 do PSPICE'a i zasymulowa膰... podejrzewam, 偶e niewiele si臋 pomyli艂em. Uk艂ad jest teoretycznie jak najbardziej poprawny. Jedyne czego w nim brakuje to diod zabezpieczaj膮cych przed odwrotn膮 polaryzacj膮 przy "z艂o艣liwym" ustawieniu linii DTR i RTS. M贸j problem polega艂 w zasadzie na tym, 偶e FMS nie reaguje na impulsy podawane na nog臋 RI(9), a reaguje na CTS(8) i r贸wnie偶 na tym, ze FMS po inicjalizacji portu ustawia akurat odwrotn膮 polaryzacj臋 na liniach DTR/RTS ni偶 wymaga tego uk艂ad.
> To rysowa艂 kto艣 wykszta艂cony na literaturze Dietera > Nuhrmana (analogiach pr膮d - wodoci膮g) ;)
A m贸g艂by艣 na przyk艂adzie bardziej fachowej literatury wyja艣ni膰 co jest w tym schemacie 藕le (opr贸cz tego co napisa艂em powy偶ej) ? Z uwzg臋dnieniem np zjawisk zwi膮zanych z nasycaniem z艂acza p-n i kumulacj膮 艂adunku (kt贸re oczywi艣cie w tym uk艂adzie nie maj膮 wi臋kszego znaczenia - nie te cz臋stotliwo艣ci) ;-)
Dietera Nuhrman nie jest z艂y, a analogia pr膮d - wodoci膮g tez jest ca艂kiem dobra w typowych rozwi膮zaniach. A w poruszaj膮cych si臋 cieczach potrafi膮 zachodzi膰 zjawiska wcale nie mniej z艂o偶one jak w z艂aczu p贸艂przewodnikowym.
Grzegorz Kurczyk

mam kabel zrobiony dok艂adnie wed艂ug tego schematu (no mo偶e tranzystory nieco inne bo SMD - takie jakie mia艂em akurat pod r臋k膮) i musz臋 przyzna膰 偶e dzia艂a naprawd臋 fantastycznie. (Nadajnik Graupner T-1014, infterfejs wpi臋ty zamiast modu艂u WCZ)
Pozdrawiam Hrabioz
U偶ytkownik Hrabioz napisa艂:

Witam A jak z kalibracj膮 ? czy kana艂 1 aparatury widziany jest jako kana艂 1 w FMS ? 2 jaki 2-gi itd ?
Mnie tez dzia艂a, ale musia艂em inaczej pod艂aczy膰 gniazdo DSUB9.
Grzegorz Kurczyk

U mnie wszystko gra, kana艂y id膮 po kolei tak jak powinny, a pod艂膮czenie jest wed艂ug wcze艣niej podanego schematu, bez jakichkolwiek zmian.
U偶ytkownik Grzegorz Kurczyk napisa艂:

Na 99,5% to nowy tranzystor by艂 dobry, tylko schemat rysowa艂 jaki艣 mato艂ek albo by艂 b艂膮d w po艂膮czeniach. W cywilizowanym uk艂adzie 偶adne uszkodzenie tranzystora nie zniszczy艂oby portu. Internet to 艣mietnik a internauci maj膮 sk艂onno艣膰 traktowa膰 znalezione tam informacje jako prawdy objawione. W 偶yciu swoim nie znalaz艂em w internecie schematu godnego bezkrytycznego wykorzystania.
Prosty schemat szeregowy DZIA艁AJ膭CY znajdziesz na mojej stronie.

A. Grodecki
U偶ytkownik A.Grodecki napisa艂:

Spokojnie, spokojnie Schemat by艂 jak najbardziej sensowny, ot prosty inwerter na zwyk艂ym npn. Prawid艂owy rezystor w bazie i rezystor obci膮偶enia w kolektorze, tu nie mam naprawd臋 co spie..膰. Z tym tranzystorem to naprawd臋 pech. Ze starych zapas贸w nielutowany BC107. Nie przysz艂o mi na my艣l, 偶eby go sprawdzi膰 przez pod艂膮czeniem. Mia艂 chyba najbardziej z艂o艣liwe z uszkodze艅. Zwarcie z艂膮cza baza-kolektor i przerwa na z艂aczu baza-emiter. Gdyby cho膰 z艂膮cze baza-emiter by艂o sprawne, to napi臋cie ograniczy艂oby si臋 na tym z艂膮czu do 0,6V i nic by sie nie sta艂o. A tak impulsy o ampitudzie ok 10V posz艂y na wej艣cie portu. Coprawda przez rezystor 10k ograniczaj膮cy pr膮d bazy, ale przy wej艣ciach typu MOS to nawet 100k niewiele by zmieni艂o. A z tymi schematami na internecie to bym nie przesadza艂 jest sporo dobrych konstrukcji.

A jaki艣 adres ta strona ma ? ;)
Grzegorz Kurczyk
U偶ytkownik Grzegorz Kurczyk napisa艂:

No tak... Adres usun膮艂em ze stopki z okazji okresowych oskar偶e艅 o ukryty spam. Wi臋c teraz ukrytego nie stosuj臋, tylko okresowo jawny;)
www.modeltronik.com , gdzie艣 w dziale schemat贸w dla modelo-radio-amator贸w.

A. Grodecki
U偶ytkownik A.Grodecki napisa艂:

Hmmm jak mam by膰 szczery, to ten schemat tez ma wiele do 偶yczenia. Fototranzystor w transoptorze jest do艣膰 "delikatny" i przyda艂yby sie cho膰 jedna dioda zabezpieczaj膮ca przed odwrotn膮 polaryzacj膮 w przypadku gdy na DTR pojawi si臋 +12V a na RTS bedzie -12V. Fototranzystor dostanie wtedy ok 24V w przeciwnej polaryzacji co si臋 mo偶e dla niego 藕le sko艅czy膰. Coprawda pr膮d b臋dzie ograniczany przez rezystor 10k, ale odwrotne polaryzowanie tranzystora nie jest dobrym rozwi膮zaniem. Pozytywnym aspektem tego rozwi膮zania jest galwaniczne odseparowanie PC-ta od aparatury. Druga sprawa, to to 偶e sygna艂 w Twoim schemacie podawany jest podobnie jak w "oryginalnym" rozwi膮zaniu na wej艣cie RI(9), a "m贸j" FMS nie wiedzie膰 czemu reaguje na wej艣cie CTS(8)
Grzegorz Kurczyk
U偶ytkownik Grzegorz Kurczyk napisa艂:

Nie-elektronicy s膮 przekonani o jedynie s艂usznej polaryzacji tranzystor贸w, diod i innych element贸w. Podczas gdy ka偶dy z tych element贸w ma swoje charakterystyki w 4 膰wiartkach i tylko od projektanta zale偶y czy to co zrobi艂 b膮dzia dzia艂a膰 czy te偶 nie i czy uszkodzi elementy albo nie :) Tranzystory BARDZO cz臋sto wykorzystuje si臋 w kierunku zaporowym! Tak samo jak wykorzystuje si臋 zjawiska przebi膰! I nie s膮 to uk艂ady, w kt贸rym po ka偶dym przebiciu wymiania sie element, bo jest zniszczony :)
Oczywi艣cie ten schemat nie jest idealny! Daleko mu. Idealny by艂by co najmniej 3x bardziej skomplikowany co wielu by przyt艂oczy艂o ;) Ale jest poprawny i bezpieczny.

A. Grodecki
U偶ytkownik A.Grodecki napisa艂:
> Nie-elektronicy s膮 przekonani o jedynie s艂usznej polaryzacji

Hmmm czy tak bardzo cz臋sto... chyba, 偶e masz na my艣li prac臋 z艂膮cza baza-kolektor, kt贸re w normalnym uk艂adzie pracy tranzystora jest w艂a艣nie spolaryzowane zaporowo. W wi臋kszo艣ci tranzystor贸w krzemowych na z艂aczu baza-emiter przy napi臋ciu wstecznym rz臋du 7V pojawi si臋 efekt Zenera. Chyba, 偶e masz na my艣li wykorzystywanie tego z艂膮cza jako "zenerki", ale raczej nie jest to zbyt powszechne zastosowanie tranzystora (no chyba, 偶e w strukturze uk艂adu scalonego). Pozatym przypadkiem to chyba jedynym naturalnym przypadkiem pracy z艂膮cza p-n w tranzystorze w stron臋 zaporow膮 jest tranzystor jednoz艂膮czowy FET, gdzie z艂膮cze kana艂-bramka jest polaryzowane zaporowo. Poj臋cie jedynie s艂usznej polaryzacji - zale偶y co to jest za element. Dioda zenera lub varicap generalnie pracuj膮 przy polaryzacji zaporowej co wcale nie oznacza, 偶e nie mog膮 pracowa膰 w stron臋 przewodzenia ale wtedy nie b臋d膮 spe艂nia艂y swojej za艂o偶onej funkcji. Je艣li chodzi o charakterystyki element贸w p贸艂przewodnikowych to przebiegaj膮 one raczej w dw贸ch 膰wiartkach a nie w czterech (przynajmniej je艣li chodzi o charakterystyki pr膮dowo-napi臋ciowe). Co do wykorzystywania przebi膰 to w艂a艣nie zjawisko zenera przy polaryzacji zaporowej jest przebiciem lawinowym. Przed zniszczeniem cieplnym z艂膮cze zabezpiecza si臋 uk艂adem ograniczania pr膮du (cho膰by zwyk艂y rezystor). Kolejnym przyk艂adem wykorzystywania przebi膰 s膮 tyrystory i triaki, kt贸rych zasada dzia艂ania w艂a艣ciwie opiera si臋 o to zjawisko. Co do tranzystor贸w to zjawisko przebicia lawinowego wykorzystywa艂o si臋 swego czasu w generatorach relaksacyjnych (ale tez nie ka偶dy tranzystor sie do tego nadawa艂)... innego zastosowania jako艣 sobie nie przypominam.

Uk艂ad na Twojej stronie jest naprawd臋 prosty i bardzo dobry. Zastosowanie transoptora jest tutaj b.dobrym pomys艂em. Ale czy udoskonalony by艂by 3x dro偶szy ??? Hmmm... wystarczy jedna dioda BAVP19 lub podobna i naprawd臋 trudno b臋dzie mu w贸wczas cokolwiek zarzuci膰. Mo偶na by da膰 cztery takie diody i ca艂kowicie uniezale偶ni膰 si臋 od polaryzacji sygna艂贸w DTR i RTS (byle by tylko mia艂y przeciwne stany)
P.S. Tak si臋 akurat sk艂ada, 偶e jestem nie nie-elektronikiem
Grzegorz Kurczyk
U偶ytkownik Grzegorz Kurczyk napisa艂:

Prac臋 rewersyjn膮 tranzystor贸w wykorzystuje si臋 nagminnie w uk艂adach kluczy r贸wnoleg艂ych w uk艂adach m.cz. No i wspomniane przebicie lawinowe to te偶 nie jest margines, bo stosuje si臋 to niezwykle cz臋sto w technice impulsowej nadal (tani uk艂ad otrzymania stosunkowo szybkich zboczy o du偶ej amplitudzie). Zenerki tranzystorowe to pomys艂 nagminnie stosowany przez Cemi, z uwagi na du偶y poziom odrzut贸w produkcyjnych tranzystor贸w ;)
Ciesz臋 sie, 偶e w ko艅cu kogo艣 nie wystraszy艂em :)

A. Grodecki
U偶ytkownik A.Grodecki napisa艂:

Nie boje si臋 ani troszeczk臋 :) Klucze r贸wnoleg艂e w uk艂adach m.cz. ??? czy偶by艣 mia艂 na my艣li np. trazystor zwieraj膮cy sygna艂 do masy w np uk艂adzie blokady szum贸w odbiornika FM ? lub taki wyciszaj膮cy sygna艂 z przetwornika w gramofonie WG1100 "Daniel" ? Je艣li tak, to nie bardzo widz臋 tam prac臋 rewersyjn膮... To, 偶e w danej chwili tranzystor ma odwrotn膮 polaryzacj臋 emiter-kolektor (napi臋cie mniejsze od napi臋cia przebicia)trudno nazwa膰 uk艂adem pracy tranzystora, gdy偶 w tym momencie zachowuje si臋 on tak jakby go nie by艂o w uk艂adzie (z pomini臋ciem pojemno艣ci paso偶ytniczych, pr膮du zaporowego rz臋du uA itp). Tak na upartego to ka偶da dioda w prostowniku pracuje w uk艂adzie rewersyjnym przez po艂ow臋 okresu napi臋cia prostowanego ;-) Tylko czy ona wog贸le w tym momencie "pracuje" ? Je艣li chodzi o technik臋 impulsow膮 to i owszem wy艂adowanie lawinowe daje bardzo "ostre" zbocze. Wystarczy to wpu艣ci膰 w lini臋 d艂ug膮 zwart膮 na ko艅cu i mamy 艂adne impulsy nawet pikosekundowe. "Bawi艂em" si臋 tym podczas pomiaru pr臋dko艣ci 艣wiat艂a metod膮 bezpo艣redni膮. A "wybrakowane" tranzystorki "made in CEMI" pakowane w dwun贸偶kow膮 obudow臋 z napisem C7V5 to nie wiedzia艂em :) (cho膰 przy takich rozrzutach to pewnie D7V5 :) )
Grzegorz Kurczyk
U偶ytkownik Grzegorz Kurczyk napisa艂:

Fajnie 偶e jest z kim pogada膰. Nie znam tych schemat贸w. Mam na my艣li np uk艂ad blokowania sygna艂u przez zwarcie do masy tranzystorem kt贸ry ma zamieniony kolektor z emiterem. Taki uk艂ad stosuje si臋 z powodu mniejszych szum贸w oraz mniejszego (bardzo ma艂ego) napi臋cia p艂ywaj膮cego na wolnym emiterze. Zreszt膮 tranzystor nadal dzia艂a w tym uk艂adzie jak tranzystor, tyle 偶e ma ma艂e wzmocnienie pr膮dowe (ok 1). Bardziej z艂o偶ony o ile si臋 nie myl臋 uk艂ad dwutranzystorowy stosowany jest w magnetofonach wysokiej klasy jako uk艂ad komutuj膮cy g艂owicy. Ale w tej chwili ju偶 dok艂adnie nie pami臋tam parametr贸w, pami臋tam tylko 偶e mia艂 ekstremalnie niskie szumy, konieczne w tym punkcie uk艂adu.
Zaraz b臋dzie awantura o NTG :)

A. Grodecki

Tak, transoptorki (optoz艂膮cza) to najbardziej "eleganckie" rozwi膮zanie sprz臋gu. Bardzo podoba mi si臋, gor膮co polecam szczeg贸lnie tym aparaturom :) kt贸rym nie mo偶na wy艂膮czy膰 modu艂u nadawczego wielkiej cz臋stotliwo艣ci. Je艣li jest optoizolacja to w.cz zak艂贸cenia maj膮 o wiele trudniejsz膮 drog臋, 偶eby co艣 nam namiesza膰 w PCie. Jestem za, a nawet ... :))) Pozdrawiam Andrzej
U偶ytkownik Andrzej napisa艂:

Wszystkim mo偶na wy艂膮czy膰, wystarczy wyj膮膰 kwarc:)

A. Grodecki
A.Grodecki wrote:

Nie wszyscy maj膮 kwarce , co poniekt贸rzy maj膮 syntez臋 :) Ja nie :(
Pozdr. Irek