Przerzutnik pneumatyczny

Witam
Zastanawiałem sie czy da się zrobić układ przerzutnika na elementach
pneumatycznych. Na razie wymyśliłem coś takiego :
zawór (lewy) sterowany przez nacisk podaje powietrze do całości
układu a po zwolnieniu odpowietrza układ. Powietrze przechodzi przez
drugi zawór i po wzroście ciśnienia drugi zawór zmnienia stan na
przeciwyny. Powoduje to podanie ciśnienia na drugi kruciec sterujący.
Ponieważ jednak oba wejścia sterujące mają to samo ciśnienia, zawór
utzymuje stan.
Zaolniene lewego zaworu powoduje zamknięcie dopływu i odpowietrzenie
całego układu przez zawory zwrotne
Następne załaczenie lewego zaworu powoduje ponowne podanie ciśnienia
na drugi zawór ale na przeciwne wejście sterujące niż przy poprzednim
cyklu wiec sytuacja zajdzie w przeciwną stroną.
Ten ukłąd nie robi nic poza zmianą stanu drugiego zaworu przy każdy
wciśnieciu i zwolnieniu przycisku. teoretycznie wydaje mi się Ok ale
oczywiście są pytania
- czy faktycznie zawory sterowane obustronnie powietrzem zachowują
stan jeżeli są te same ciśnienia po obu stronach
- jaki jest opór zaworów zwrotnych, czy nie spoowoduje to przypadkowych
zmian stanu prawego zaworu.
- czy ktoś może coś podobnego konstruował? Nie mam dostępu do takich
elementów - a jak na razie szkoda kilkuset złotych na sprawdzanie
koncepcji. Ale może takie układy były już robione zanim nastała
elektronika w automatyce? Google nie pomogły.
[...] Ale może takie układy były już robione zanim nastała
nie zanim, tylko obok. Hint: pneumonika, automatyka strumieniowa, ang. fluidics (AFAIR)
jakub
Reply to
jakub tarczewski