ulot powietrza - pytania

Panowie,
do czynienia mam z prostym układem jak na poniższym rysunku:
http://img237.imageshack.us/img237/2277/ulot.jpg
Znane są charakterystyki kryzy, zaworu, przewodu, sprężarki. Odległość między kryzą K, a manometrem M jest pomijalnie mała.
W chwili zerowej, zawór Z jest zamknięty, w przewodzie panuje stałe ciśnienie, po czym zawór Z jest otwierany i następuje wypływ powietrza z przewodu.
I tu pojawia się pytanie: jak wyliczyć zależność p(t), gdzie p-ciśnienie wskazywane przez manometr, t-czas, lub jak określić po jakim czasie manometr M będzie wskazywał określone ciśnienie p?
Nie oczekuję gotowego rozwiązania, ale wszelkie podpowiedzi mile widziane. Podstawowe pojęcia i wzory związane z przepływem płynów są mi znane, ale nie wiem jak podejść do przepływu przy zmieniającym się ciśnieniu z jednoczesnym "ładowaniem" powietrza przez sprężarkę (przez kryzę K).
Nie wiem, czy to odpowiednia grupa, więc równocześnie pozwalam sobie przesłać pytanie na pl.sci.fizyka.
pozdrawiam Paweł
wiadomości

Tak czy inaczej - rownanie rozniczkowe musisz ulozyc. Doplyw, odplyw, wplyw na cisnienie.
Pozostaje miec nadzieje ze mozesz pominac zjawiska falowe.
J.F. pisze:

Sądzę, że mogę pominąć. :)
Tylko nie wiem jakie te równania mają być. I czy iść w równania, czy łatwiej będzie podzielić na n kawałków, napisać program i liczyć iteracyjnie. Jakoś nie czuję tego.
pozdrawiam Paweł

Tak sie w ogole zastanawiam - czy masz policzyc przebieg zjawiska w czasie od chwili otwarcia zaworu, czy stan ustalony ktory sie ustabilizuje po pewnym czasie od otwarcia zaworu ?
J.F. pisze:

Interesuje mnie jedno - po jakim czasie od otwarcia zaworu manometr wskaże zadane ciśnienie. To co się później będzie działo (a w szczególności stan ustalony) mnie nie interesuje. Przewód jest na tyle długi (kilkadziesiąt metrów), że nie mogę traktować jego opróżniania jak opróżniania zbiornika.
PKB
wiadomości

No to ja bym dzielil na krotkie odcinki. Symulacja numeryczna moze byc dosc prosta, gorzej z rozwiazaniem analitycznym, szczegolnie jesli wchodza elementy nieliniowe.
W dniu 2010-03-01 13:07, "Paweł K. Brodziak" pisze:

Niewiele pamiętam, ale to się chyba nazywało układ inercyjny trzeciego rzędu i na to są gotowe równania. Na studiach (IŚ) jakoś to w Matlabie liczyliśmy. Coś mi tam dzwoni...
--