co pod ktora reka ??

Witam
Mam pytanie dotyczące obsługi radia
posiadam radyjko z gazem w lewym reku
ucze się latac na stymulatorku tylko nie wiem co powinno być pod która
manetka
gaz i lotki mam w lewej manetce a ster skretu i wysokości w prawej
czy jest to poprawne ??chciał bym się ze tak powiem dobrze nauczyc
czy sa jakies zasady dotyczace co mamy pod która reka i czy maja jakies uzasadniene ?

Czasami warto napisać jakie "radyjko" się posiada i czy przypadkiem producent/sprzedawca dołączył instrukcję.

poczytaj sobie, http://groups.google.pl/group/pl.rec.modelarstwo/search?hl=pl&group=pl.rec.modelarstwo&q=mode a jak dalej będziesz miał problemy, to pytaj
pozdrawiam, qrdl
Poszukaj w sieci opisu ustawień 'mode'. Ja używam mode 1 - k1-przepustnica-prawy pion, k2-lotki-prawy poziom, k3-wysokoœć-lewy pion, k4-kierunek-lewy poziom.
Paweł

Prosze Sanownych Panów .Rzecz w tym, że producenci apartaur po to wymyśłili Mode 1 i 2 aby ułatwić operowanie sprzętem osobom o różnych preferencjach manualnych , ale o tym zaa chwilke. Otóż w samolotach tak jest zabudowany układ sterowania / za wyjątkiem dżojstikowego/ że manetka gazu jest na lewej burcie a drąg dzierżymy w prawej rece. Problem ten trzeba rozpatrzyć z punktu widzenia indywidualnej preferencji pilota i większej sprawności którejś z rąk. Są bowiem modele , a i w wiekszości przypadków / posiadających kompletny układ sterowania / lotki/ ,że kierynku używa sie w stopniu szczątkowym / nie dotyczy akrobatów/ Zatem . w zasiegu dłoni bardziej operatywnej gromadzimy te stery, które mają podstawowe znaczenie w procesie sterowania - czyli lotki i wysokość . Motor i kierunek zaś z pow. przyczyn w dłoni tej mniej ruchliwej. Tak też trzeba spoglądac na model 1 i mode 2 . Chyba nie jest to zbyt zawiłe . Generalnie wszystkim tak prod. sprzętu jak i pilotom chodzi o bezpieczny lot ,albowiem trudno leworęcznnego zmuszac do używania w prawym drągu lotek i wysokości /i vice versa/ -w tej sytuacji - jak to Panowie mówią " kret pewny " Nimniej jednak nie należy sądzić ze mode 1 to dla takich a mode 2 to dla innych - jest jednak bezpieczniejsze jeśli te funkcje będą skorelowane
--
Jerzy gg 1602424
www.avia.tarman.pl

Jest kilka rzeczy, które zebrałem z własnych obserwacji i chętnie się tym podzielę. Oczywiście nie jest to wiedza bezwzględna i na kazdy z tych punktów mozna dyskutować:
1). Praworęczni w lewej ręce mają szybszy refleks. M.in. dlatego na starych automatach joystick był zwykle w lewej ręce, a "fire" pod prawą. Mówi się tez, że leworęczni mają szybszy refleks, ponieważ u nich większość działań podejmuje prawa półkula mózgu, która jest nieco szybsza od lewej. Sprawdziłem w empirii i faktycznie, mimo, ze jestem praworęczny, to granie lewą ręką na automatach szło mi sprawniej. Tak więc mysle, że sprawniej jest mieć kluczowy drąg w lewej ręce. Kwestia tylko przyzwyczajenia, ale nie wierzycie - sprawdźcie sami. To działa!
2). Układ, w którym lotki i wysokość są w jednym drągu jest bardziej zbliżony do układu w prawdziwym samolocie. W dodatku, jeśli ten drąg jest w prawej ręce. Wówczas osoby, które latały prawdziwymi samolotami, albo korzystały z np. "MS Flight Simaltora", łatwiej nauczą się latać modelem. Zauważ, że ta obserwacja częściowo przeczy pkt. 1.
3). Układ, w którym w jednym drągu jest wysokośc i kierunek jest korzystniejszy dla trudnych akrobacji. Zauważ, że wówczas, żeby np. utrzymać pionowy lot modelu w górę lub w dół używasz głównie jednego drąga (kierunek i wysokość). to samo w powolnych beczkach: lotkami nadajesz tylko lekki obrót modelu, ale cała korekta odbywa się wysokością i kierunkiem. Czyli znowu pracuje głównie jeden drąg. Zauważ, że ta obserwacja przeczy pkt. 2.
4). Powyższe powoduje, że dla osób, które miały styczność z prawdziwymi samolotami lub ich symulatorami najlepiej wybrać mode, w którym lotki i wysokośc są w prawej ręce. Z drugiej strony dla osób uprawiających F3A najbardziej optymalny jest mode, w którym kierunek i wysokość są na jednym, lewym drągu.
5). Najlepiej, gdyby wszyscy latali w jednym modzie. Nie byloby problemu z przesiadaniem się na model kolegi, albo na pomocy przy oblatywaniu. Albo nauce latania "na misia". Jednak każdy ma swoje preferencje, potrzeby oraz może być osobą leworęczną. Tak więc takie życzenie jest raczej utopią.
6). Myślę, że nie można nikogo krytykować za preferencję drągów. Sam kiedyś zostałem tak potraktoway przez starszego modelarza, że "jesteś głupi, nikt tak nie lata i wogóle kto ci powiedział, żeby tak latać". Poczułem się tym nieco dotknięty.
PS 1. Ja latam: lotki i wysokość w prawej, gaz i kierunek w lewej. Tylko dlatego, że kiedyś kupiłem nadajnik, którego łatwo nie da się przestawić. I tak juz zostało.
PS 2. Spotkałem się kilka razy nawet z tym, ze ktoś gaz ma odwrotnie: wolne obroty "od siebie", a full "do siebie". Nie wiem, co o tym sądzić. Muszę to przemyśleć... :)
--
Lukasz
N 50 05' 04"

starych
jest
utrzymać
(kierunek
jednym,
kiedyś
wolne
Zgadzam się z tobą w całej rozciągłości z tym, że ta krytyka nie wyszła od prawdziwego instruktora , który ma wyobrażenie sprawy , a co do gazu to chyba nie ma co przemyśliwać . tak mi sie wydaje Przejście z jednego mode na drugie jest baaaaardzo trudne - szczeg. w syt.deficytu czasu ,daje o sobie znać - pozdrawiam
--
Jerzy gg 1602424
www.avia.tarman.pl

Cześć,
pod Twoją wypowiedzią mogę się "dwiema ręcami" podpisać. Mam jednak jeszcze takie uwagi:
1. Potwierdzam i zaznaczam jako ważne: wysokość i lotki nie powinny być na tym samym drążku. Tak więc albo mod 2 albo mod 4. Powody podą Łukasz!
2. Gdy model nie ma lotek a tylko kierunek, to powinien on być na drążku tym, gdzie są normalnie lotki. Wtedy mamy jeden drążek tylko do wysokości a drugi do kierunku (i ewentualnie gazu)
3. Czy (generalnie) wysokość na lewym czy prawym? Dla praworęcznego na lewym dla leworęcznego na prawym. Z tego względu, że jak mamy sobie samemu rzucać model (np. na zboczu) to druga (mniej sprawna) ręka jest zawsze na wysokości i kierunku. Jest wtedy możliwość natychmiastowej korekcji. Ja się niestety nauczyłem odwrotnie. Jestem praworęczny i jak rzucam sobie sam model to wysokość jest niesterowana do chwili aż ręka znajdzie się po wyrzuceniu modelu na drążku
Jak by nie było. Analogie do samolotów nie są tu zbyt sensowne. Jak się przesiadasz na lewy w Airbusach masz też drążek po lewej stronie ;-) A lata całe musiałeś się przyzwyczajać do takiegoż po prawej. A jak już koniecznie porównywać, to do następnej wersji Futaby przewidziano na kablu pedały do kierunku ;-)
I jeszcze coś - znam wielu znakomitych pilotów latających w najróżniejszych modach. Nie należy przeceniać i zbytnio się upierać który mod lepszy. I na koniec - mam kolegę w klubie, zajmującego się młodzieżą. Podziwiam go za umiejętność latania we wszystkich możliwych konfiguracjach. Tak więc i tego można się nauczyć.
Pozdrawiam Piotr
http://www.piotrp.de
PS. Na stronie są dwie nowe galerie z Lahntal. U naszych kolegów z Zaru był Meeting w holowaniu szybowców. Watro te foty obejrzeć. Było dużo poloniców i ciekawych letadel. Miłego oglądania!

Wielkie dzieki za odpowiedzi po raz kolejny jestem pod wrazeniem ilosci odpowiedzi na tej grupie mam tylko jeszcze jedno pytanko posiadam radio hitec laser 4 i mam w nim standardowo gaz w lewej rece czy da sie to jakos zamienic ?

Ale po co zmieniac jak tak jest najlepiej? ;)
Pozdrawiam
Darek

tym

No właśnie mode 2 i mode 4 MAJĄ wysokość i lotki na tym samym drążku. Więc chodziło o mode 1 lub mode 3.
Od siebie powiem, że mode narzucił mi sprzedawca u którego kupiłem nadajnik, bez zapytania o preferencje, mimo że przed rozpoczęciem latania ZAWSZE myślałem, że będę prawą ręką kontrolował ster wysokości. Tak zaliczyłem pierwszego w życiu "kreta"... (chciałem zaciągnąć a jedynie wyłączyłem silnik)
PS: Mieliście chyba mieć w Kaltenkirchen zawody F3K? Czy one już się odbyły? Byłeś na nich (albo będziesz)?
Pozdrawiam, Szymon

jeszcze

Latam od (prawie ;-)) zawsze w mode 4 i nie mam wysokości na tym samym drążku co lotki :-)))

silnik)
Mieliśmy, ale nie byłem, bo akurat byłem na zlocie w Lahntal - patrz galerie na mojej stronie.
Pozdrawiam Piotr
http://www.piotrp.de

drążku

OK, sprawdziłem to. Masz rację co do mode 4.
Czyli chodziło Ci o mode jeden i mode cztery jako mod'y które nie mają wysokości i lotek na tym samym drążku.
Pozdrawiam, Szymon

Aż popatrzyłem do instrukcji MC24. Faktycznie jest to mode 1 i 4...
Pozdrawiam Piotr
http://www.piotrp.de

Już setki razy wałkowaliśmy ten temat . To jest jak z sexem . Jakie kto ma preferencja tak to robi . Byleby lotki i wysokość rozdzielić . Tyle !
Jesli jestes zdany tylko na siebie i nie ma w poblizu kogos kto lata i moglby ci pomoc to wybor mode jest wlasciwie dowolny, sam sprawdz ktory ci najlepiej pasuje np na symulatorze.
Kiedy bardziej doswiadczony modelarz moze ci pomoc to zazwyczaj zaleca sie zeby latac na jego mode bo wtedy moze oblatac nam model, przejac aparature w czasie latania itp. Problem w tym ze jego mode wcale nie musi byc najlepsze dla nas.
Nie zapominajmy ze jest jeszcze mode 3 i 4. Osobiscie znam modelarza ktory lata na mode 3, zeby nie bylo, ze nikt nie uzywa.
Pozdrawiam.
latalem kiedys w mode1 bardzo fajna sprawa jak dla mnie... i wtedy wydawala mi sie ta opcja lepsza do smolotow.. moze i tak jest ale z racji tego ze przesiadlem sie na smiglowce musilalem przesiedziec pol roku na symku zeby uzywac mode2 i nie zaluje jak masz zamiar kiedys tam latac smiglakami to mode2 jest bardziej naturalny bo tarcze masz w 1 rece a do tego latajac samolotami mozesz zjara se fajke i jednoczesnie sterowac modelem..... :D
mode2 jest bardziej naturalny bo tarcze masz w 1 rece a do tego latajac samolotami mozesz zjarać se fajke i jednoczesnie sterowac modelem..... :D
hehe to mnie przekonalo :d

Tylko, żeby sobie fajki nie uciął :)
--
Lukasz