laik z naiwnym pytanie..?

Pozdrawiam.
Jestem niedo¶wiadczonym poczatkuj±cym modelarzem. Rzucilem siê na "szerokie
wody" i mam plany wykonanai modelu RC samolotu KATALINA. Mam pytanko o
materia³ na konstrukcjê no¶na kad³uba. Ma to byæ balsa..?, czy sklejka. Na
skrzydle jest balsa 2,5mm a kad³ub. Drugie pytanko to jak zamawiaæ, lub
gdzie kupiæ balsê tward±...?.
marek
U¿ytkownik "marek" snipped-for-privacy@wp.pl napisa³ w wiadomo¶ci news:dvs7ap$phj$ snipped-for-privacy@polsl.pl...
proponuje Ci na wstepie olac ta koncepcje bo sie zniechecisz i wziac sie za budowe jakiegos trenerka, szybowczyka, a Cataline to tak za 5 lat.
Pozdrawiam, T>
Reply to
tomla
Mo¿e i racja, ale powiedzmy, ¿e bêdê j± budowa³ piêæ lat a latacza-trenera te¿ zrobie chocia¿by w celu sprawdzenia aparatury rc, któr± w³a¶ciwie koñczê. Wiêc jakby kolega móg³ co¶ na¶wietliæ w temacie to bêdê wdziêczny. Wnioskujê, ¿e temat KATALINA jest znany koledze..?
Pozdrawiam
U¿ytkownik "tomla" snipped-for-privacy@wytnijo2.pl napisa³ w wiadomo¶ci news:dvs7ki$fg8$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...
Reply to
marek
U¿ytkownik "marek" napisa³:
Rada kolegi by³a s³uszna. Jesteœ w sytuacji, kiedy idziesz do szko³y podstawowej, a pytasz jak siê rozwi¹zuje uk³ad równañ ró¿niczkowych.
Catalina jest na tyle z³o¿onym modelem, ¿e nawet nie wiesz, z ilu problemów nie zdajesz sobie sprawy. Wiele osób mia³o ten pomys³ - budowaæ coœ du¿ego, a w miêdzyczasie tworzyæ DZIE£O (Spitfire'a, Mustanga, Catalinê.....). Zwykle ta koncepcja siê nie sprawdza. Na prostych modelach trzeba wypróbowaæ techniki modelarskie, ich stosowanie, sprawdziæ, co tak naprawdê w modelach ciê krêci.
Skalê problemu pokazuje pierwszy problem - nie umiesz nawet zadaæ pytania o konstrukcjê: To, o co pytasz zale¿y od pewnych za³o¿eñ.
cytacik: "materia³ na konstrukcjê no¶na kad³uba. Ma to byæ balsa..?, czy sklejka. Na skrzydle jest balsa 2,5mm a kad³ub"
jaki to ma byæ model (model jaka rozpiêtoœæ?? napêd elektryczny czy spalinowy?) Co to jest konstrukcja noœna wed³ug ciebie? Wrêgi? Pod³u¿nice? Pokrycie? A mo¿e kad³ub ma byæ laminatowy? Sklejka jaka? Lotnicza? Lipowo-balsowa? Brzozowa?
Co to znaczy na skrzydle jest balsa 2,5mm? Pokrycie skorupowe czy to materia³ na ¿eberka??
Reply to
kojot
U¿ytkownik "kojot" snipped-for-privacy@post.xxx.pl> napisa³ w wiadomoœci news:4421b7b8$ snipped-for-privacy@news.home.net.pl... U¿ytkownik "marek" napisa³:
[...]
£adnie napisane :) A ta przygoda z modelarstwem pewnie zakoñczy siê po pierwszym rozbitym modelu. Ale oczywiœcie mogê siê myliæ.
Valdi
U¿ytkownik "marek" snipped-for-privacy@wp.pl napisa³ w wiadomo¶ci news:dvs825$po6$ snipped-for-privacy@polsl.pl...
no wiesz, wszystko mozna, ale po co? Cataliny nie budowalem , bo wydaje mi sie ze nie jestem w stanie ze swoimi umiejetnosciami i warsztatem wykonac taki model, brak mi tez cierpliwosci choc mam jej zdecydowanie wiecej niz na poczatku mojej przygody z modelarstwem , ktora trwa juz dobre 13 lat i zakonczenia jej nie widac. Proponuje Ci zrobic prostszy model na poczatku , bo nauczy Cie sporo pokory, nawet proste wcelowanie bagnetem w otwor w koncowce centroplata jest na poczatku problemem, a co dopiero budowanie takiego 2 silnikowego samolotu. Dodatkowo deprymujace dla Ciebie moze byc to ze najprawdopodobniej Twoja maszyna nie polata zbyt dlugo jak to zwykle bywa z pierwszymi modelami. Musisz tez wziac pod uwage ze budowanie latajacych zabawek jest trudniejsze od budowania samochodow czy lodek, musisz zapewnic duza wytrzymalosc i trwalosc oraz zapewnic mala mase. Oczywiscie ze mozna dowalic wiekszy silnik i poleci, ale nie o to chodzi , szczegolnie w pierwszych modelach ktore powinny byc proste w pilotarzu i konstrukcji.
pozdrawiam, T>
Reply to
tomla
Witam. Koledzy na mnie suchej nitki nie zostawili... :((. Ale jestem uparty otar³em nosa i ci¹gnê dalej. Wiêc faktycznie poda³em ma³o informacji to i odpowiadam koledze "kojot" i nie tylko: 1. Model napêdzany silnikami elektrycznymi. 2. Napisa³em balsa 2.5 mm na skrzyd³o a chodzi³o o zeberka. 3. Pytanie odnoœnie kad³uba to oczywiœcie pod³u¿nice, wrêgi. Pokrycie to ju¿ drugorzêdna sprawa, ale z uwagi na typ samolotu to raczej balsa lakierowana lub laminat. To jednak teraz nie istotne. W¿ny sam szkielet. 4. Rozpietoœæ skrzyde³ to 1360 na 840 dlugosci kadluba Mnie chodzilo generalnie czy na szkielet kadluba ma byc sklejka, czy balsa. Tak na chlopski rozum to raczej sklejka (moge sie mylic) a jezeli tak to najlepiej jaka. Grubosc chyba taka sama jak balsy czyli 2,5mm. Chyba zaspokoilem pytania moze teraz koledzy pomozecie..? Pozdrawiam
Reply to
marek
No coz faktycznie moze macie racje koledzy, ale problem o ktorym mowie nie dotyczy chyba tylko li tego modelu. Kadlub powinien byc odpowiednio sztywny i trwaly na ile to mozliwe. Dlatego pytanie mialem wlasnie do tego problemu. Jaki material na szkielet kadluba. W opisach nie zawsze wiadomo jaki material powinno sie zastosowac. Istnieja chyba jakies zalozenia modelarskie do tego tematu. Problem drugi dotyczy balsy, bo jak wiadomo jest jej sporo gatunkow odnosnie jej twardosci. W sklepie jak mi powiedzieli nie bardzo rozroniaja to i sprzedaja towar na "oko" jak sie zaznaczy ze ma byc balsa twardsza. Wiec pozostaje sklejka, ktora jest sztywna i zawsze taka sama w parametrze zastosowanego drewna. Dlatego sklaniam sie ku niej, ale nie wiem czy dobrze mysle.
Pozdrawiam M. U¿ytkownik "tomla" snipped-for-privacy@wytnijo2.pl napisa³ w wiadomo¶ci news:dvshcc$nms$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...
Reply to
marek
No i teraz będziesz miał dopiero problemy. Panowie kolejny zarażony dodatkowo uwaga! Nieuleczalnie! Pozdrawiam Wszystkich.
marek napisał(a):
Można dyskutować co konkretnie użyć i z czym skleić
Napisz na prv to spokonie pogadamy
Reply to
Wojciech
No coz zarazony lub nastawiony pozytywnie i ambitnie. To chyba nic zlego. Napewno wielu doswiadczonych kolegow jest na tej liscie i odpowiedz w temacie nie jest wielka tajemnica. Oki rozumiem ze moze porywam sie na wielka niewiadoma, ale z wasza pomoca i swoim uporem i doswiadczeniem cos zaczne robic. Wytlumaczono mi ze mam zaczac od czegos prostszego i to zrobie, ale moglby ktos udzielic odpowiedz na pytania. Mowilem ze temat napewno dotyczy wiekszosci modeli biorac pod uwage koniecznosc zapewnienia sztywnosci konstrukcji kadluba..
Pozdrawiam M.
Reply to
marek
U¿ytkownik "marek" snipped-for-privacy@wp.pl napisa³ w wiadomo¶ci news:dvsjrc$u6l$ snipped-for-privacy@polsl.pl...
"w Polsce powinny byc autostrady a ludzie powinni zyc dostatnio" - to jest pusty slogan tak samo jak zdanie ktore napisales, jesli chcesz buodwac Cataline, buduj!! Nic tak nie uczy jak wlasne doswiadczenia!!

p.s. nie pachnie Wam to ROM3K'iem? ;D
Reply to
tomla
No coz widze, ze nie mam wsparcia na tej grupie. Nikt nie chce odpowiedziec fachowo na moje pytanie odnosnie jaki material uzywac i na co. Czy mozna tylko spotkac tutaj porownania i odpowiedzi "za trudne"...?. Ja to rozumiem, jednak lubie rzucac sie na szerokie wody, bo mam taka filozofie, jednak do tego potrzebuje paru scislych informacji, ktore przeciez napewno posiadacie z doswiadczenia. Liczylem na to tutaj i w dalszym ciagu w to wierze. Zrozumialem ze mam zbudowac cos mniejszego i oblatac, jednak te informacje rowniez tam sa potrzebne. Pytalem rowniez jak kupowac twardsza balse skoro w sklepach jest tylko jeden gatunek i mnie trudno rozeznac jaki to jest. A wysylkowo to dostaje sie kota w worku. Prosze koledzy szanowni pomozcie cosik..
Uparty....M.
Reply to
marek
"marek" napisa³...
odpowiedziec
My¶lê, ¿e brak konkrtnych wskazówek od kolegów to nie z³a wola tylko naprawdê za ma³o danych wej¶ciowych. Konstrukcja modelu tej wielko¶ci mo¿e byæ zrealizowana na wiele sposobów..... Mo¿na to zrobiæ "klasycznie" - sklejkowe wrêgi, sosnowe pod³u¿nice, pokrycie balsowe, albo u¿yæ nowszych materia³ów. A rodzaj balsy najpro¶ciej okre¶liæ bior±c deseczkê do r±k...., co wymaga jednak do¶wiadczenia. Moim zdaniem aby zakoñczyæ sukcesem budowê takiego modelu trzeba mieæ du¿o do¶wiadczenia albo kompletn± i szczegó³ow± dokumentacjê wykonawcz±.
pozdrawiam Tomek
Reply to
TomTom
A ja mam taka propozycje dal kolegi zarejestrowaæ siê na kilku forach modelarskich i poczytac da to koledze pewien poglad i napewno bardzo sie przyda przy wyborze pierwszego modelu zorjêtowaniu sie w technikach modelarskich materia³ach itp. np. tu
tu
ze nie jest to ³atwe i trzeba przebiæ sie przez masê s³owa pisanego i nie tylko ;) Ale napewno bedzie to bardzo pomocne. A je¶li jeste¶ naprawde tak zapalony do tego hobby to napisz sk±d jeste¶ moze znajdzie sie jaki¶ kolaga który opowie co i jak pokaze na zywo zademonstruje bedziesz móg³ pomacaæ i zbadaæ organoleptycznie a mo¿e masz w pobli¿u modelarnie i tam napewno otrzymasz fachow± pomoc i znajdziesz ludzi którzy pozwol± ci wej¶æ w temat w miare bezbolesnie. Zaznaczam nie pisze tego z³o¶liwie, a ¶rodowisko modelarskie to naprawde zyczliwi ludzie. Tylko temat jest zbyt rozleg³y zeby podaæ wszystko w pigu³ce. Zycze sukcesów Pozdrawiam Addriano
Reply to
Addriano
Użytkownik "marek" snipped-for-privacy@wp.pl napisał:
No, sam się podłozyłeś ;-)
Skoro elektryk, to konstrukcja nieco lżejsza, mniej narażona na wibracje....
Problemem początkujących (i nie tylko) jest budowanie zbyt solidnych (czytaj ciężkich) modeli. Właśnie masz takie tendencje :-). Jak napisał jeden z kolegów, taki model można zbudować na kilka sposobów i jeśli nie masz dobrych planów wykonawczych, to pozostaje ...... doświadczenie. Właśnie zdobyte na innych konstrukcjach - prostszych, szybszych w budowie.
Przy tak małych modelach podstawowym budulcem powinna być balsa - jest lekka i wytrzymała, jeśli używać jej właściwie. (ciekawe kiedy sam będę się stosować do tej zasady :-))
Sklejka lotnicza jest bardzo wytrzymała, jednak jest także piekielnie ciężka, stąd często na wręgi stosuje się np. sklejkę balsowo-lipową lub sklejkę balsową (home made). Czasem można to wszystko wzmacniać jeszcze laminatem.
W Catalinie, IMO, ze względu na kształty kadłuba i jego funkcje przy lądowaniu i starcie kadłub musi mieć pokrycie skorupowe, które przeniesie dużą część obciążeń. Stąd jak sądzę nie warto robić pancernej konstrukcji sosnowe podłużnice/sklejkowe wręgi. Więc pokrycie ma olbrzymie znaczenie, odwrotnie niż piszesz. Przy pokryciu folią, bez skorupy sama konstrukcja była by najważniejsza.
Ja bym zastosował balsowe podłużnice (w skrajnym przypadku sosnowe) balsowe wręgi (z właściwym układem słojów oczywiście, czyli klejone z 4 elementów), Kluczowe wręgi zalaminowałbym obustronnie sklejką lotniczą .6-.8mm, pokrycie kadłuba balsą średnia 1,5mm (góra) i ew. zalaminował redan kadłuba cieniutką tkaniną szklaną.
W elektryku 1,3m żeberka z balsy 2,5mm wydają się bardzo przesadzone...
Jako podpowiedź dotycząca wagi - czeka u mnie na montaż elektryk o rozpiętości 1200mm. Jest to co prawda akrobat, ale jego przewidywany ciężar bez wyposażenia nie powinien przekraczać 250g. To powinno dać ci obraz pewnej skali trudności w robieniu modeli, zwłaszcza elektrycznych. Lekkie lata lepiej!!!
A chłopski rozum nie poparty doświadczeniem i wiedzą często zawodzi ;-). Jak nie wierzysz, rozejrzyj się dookoła :-))
Reply to
kojot
BTW z jakich okolic jesteœ?
Bo s¹ okolice lepiej nasycone sklepami modelarskimi, tak¿e takimi, gdzie mo¿na sobie balsê na regale posortowaæ i wybraæ co siê potrzebuje. Jak trzeba to nawet z wag¹ w rêku :-))
Reply to
kojot
U¿ytkownik "marek" snipped-for-privacy@wp.pl napisa³ w wiadomo¶ci news:dvtfej$8gb$ snipped-for-privacy@polsl.pl...
moj drogi, czy na grupe o programowaniu ktos kto pisze "chce napisac program w assemblerze do liczenia strzalki ugiecia przekrojow teowych, ale nie mam o tym pojecia, powiedzcie mi jak?" . Czy wydaje Ci sie ze czlowiek nawet o ogromnym sercu i pelen wiary w szczere zamiary takiej osoby udzieli mu konkretnej odpowiedzi? Po tym co piszesz jednoznacznie wynika ze tak na dobra sprawe sam nie wiesz czego chcesz, a jesli chcesz budowac cos latajacego jest MASA publikacji z dokladnym opisem jak to sie robi, z jakich materialow i jakiego kleju uzyc. Jesli chcesz "rzucac sie na szeroka wode" to kup sobie
ta ksiazke i masz tam pelen opis jak zbudowac ta maszyne. Zauwaz ze jest to 170 stronnicowa ksiazka, a Ty chcesz zeby ktos napisal Ci jak zbudowac latadlo na grupie. Budujac ten szybowiec o stosunkowo prostej konstrukcji nauczysz sie duuuzo i troche "ochloniesz" ;-D
Powodzenia , T>
p.s. i nie pisz ze ludzie nie chca pomagac, bo pomagaja Ci , ale to sa stare wygi i od poczatku widac kto powaznie podchodzi do sprawy a kto "emocjonalnie" ;)
Reply to
tomla
Witam, Zainteresowanych zakupem nowego silnika Super Tiger 40 GS zapraszam na aukcję:
okazyjna, sprzedaż (a właściewie wyprzedaż) okazjonalna i jednostkowa, silnika ze starych zapasów. Niechętnie go sprzedaję (mógłby sobie leżeć, jeść nie woła) ale życie jest jakie jest... Nie zainteresowanych przepraszam za zaśmiecanie grupy a zainteresowanych zapraszam na priv.
Pozdrawiam Zbyszek Denis
---------------------------------------------------- Przywitaj wiosnę z Kurczakiem Małym! Od 21.03 na Disney DVD!
Zbyszek Denis
Okazjonalna ?
Ten sam silnik mo¿na kupiæ w sklepie w Polsce za duuu¿o mniejsze pieni±dze. !!! Wiêc kwota któr± poda³e¶ nie jest kwot± okazyjn±. A za podan± kwotê mo¿na kupiæ inny silnik, l¿ejszy i o lepszych parametrach.
Pozdrawiam Marek GG: 1299639 ***
*
**
Reply to