laik z naiwnym pytanie..?

Pozdrawiam. Jestem niedoświadczonym poczatkującym modelarzem. Rzucilem się na "szerokie wody" i mam plany wykonanai modelu RC samolotu KATALINA. Mam pytanko o
materiał na konstrukcję nośna kadłuba. Ma to być balsa..?, czy sklejka. Na skrzydle jest balsa 2,5mm a kadłub. Drugie pytanko to jak zamawiać, lub gdzie kupić balsę twardą...?.

"szerokie
proponuje Ci na wstepie olac ta koncepcje bo sie zniechecisz i wziac sie za budowe jakiegos trenerka, szybowczyka, a Cataline to tak za 5 lat.
Pozdrawiam, T>
Może i racja, ale powiedzmy, że będę ją budował pięć lat a latacza-trenera też zrobie chociażby w celu sprawdzenia aparatury rc, którą właściwie kończę. Więc jakby kolega mógł coś naświetlić w temacie to będę wdzięczny. Wnioskuję, że temat KATALINA jest znany koledze..?

Sam chciałeś;)) popatrz np.tu:
http://www.modelarstwo.org.pl/forum/viewtopic.php?t 345
Pozdrawiam. Marek

Użytkownik "marek" napisał:

Rada kolegi była słuszna. Jesteœ w sytuacji, kiedy idziesz do szkoły podstawowej, a pytasz jak się rozwišzuje układ równań różniczkowych.
Catalina jest na tyle złożonym modelem, że nawet nie wiesz, z ilu problemów nie zdajesz sobie sprawy. Wiele osób miało ten pomysł - budować coœ dużego, a w międzyczasie tworzyć DZIEŁO (Spitfire'a, Mustanga, Catalinę.....). Zwykle ta koncepcja się nie sprawdza. Na prostych modelach trzeba wypróbować techniki modelarskie, ich stosowanie, sprawdzić, co tak naprawdę w modelach cię kręci.
Skalę problemu pokazuje pierwszy problem - nie umiesz nawet zadać pytania o konstrukcję: To, o co pytasz zależy od pewnych założeń.
cytacik: "materiał na konstrukcję nośna kadłuba. Ma to być balsa..?, czy sklejka. Na skrzydle jest balsa 2,5mm a kadłub"
jaki to ma być model (model jaka rozpiętoœć?? napęd elektryczny czy spalinowy?) Co to jest konstrukcja noœna według ciebie? Wręgi? Podłużnice? Pokrycie? A może kadłub ma być laminatowy? Sklejka jaka? Lotnicza? Lipowo-balsowa? Brzozowa?
Co to znaczy na skrzydle jest balsa 2,5mm? Pokrycie skorupowe czy to materiał na żeberka??
Krzysiek "kojot" Choroszko
Użytkownik "marek" napisał:

[...]
Ładnie napisane :) A ta przygoda z modelarstwem pewnie zakończy się po pierwszym rozbitym modelu. Ale oczywiœcie mogę się mylić.
Valdi
Witam. Koledzy na mnie suchej nitki nie zostawili... :((. Ale jestem uparty otarłem nosa i cišgnę dalej. Więc faktycznie podałem mało informacji to i odpowiadam koledze "kojot" i nie tylko: 1. Model napędzany silnikami elektrycznymi. 2. Napisałem balsa 2.5 mm na skrzydło a chodziło o zeberka. 3. Pytanie odnoœnie kadłuba to oczywiœcie podłużnice, wręgi. Pokrycie to już drugorzędna sprawa, ale z uwagi na typ samolotu to raczej balsa lakierowana lub laminat. To jednak teraz nie istotne. Wżny sam szkielet. 4. Rozpietoœć skrzydeł to 1360 na 840 dlugosci kadluba Mnie chodzilo generalnie czy na szkielet kadluba ma byc sklejka, czy balsa. Tak na chlopski rozum to raczej sklejka (moge sie mylic) a jezeli tak to najlepiej jaka. Grubosc chyba taka sama jak balsy czyli 2,5mm. Chyba zaspokoilem pytania moze teraz koledzy pomozecie..? Pozdrawiam
No i teraz będziesz miał dopiero problemy. Panowie kolejny zarażony dodatkowo uwaga! Nieuleczalnie! Pozdrawiam Wszystkich.
marek napisał(a):

Można dyskutować co konkretnie użyć i z czym skleić

Napisz na prv to spokonie pogadamy
No coz zarazony lub nastawiony pozytywnie i ambitnie. To chyba nic zlego. Napewno wielu doswiadczonych kolegow jest na tej liscie i odpowiedz w temacie nie jest wielka tajemnica. Oki rozumiem ze moze porywam sie na wielka niewiadoma, ale z wasza pomoca i swoim uporem i doswiadczeniem cos zaczne robic. Wytlumaczono mi ze mam zaczac od czegos prostszego i to zrobie, ale moglby ktos udzielic odpowiedz na pytania. Mowilem ze temat napewno dotyczy wiekszosci modeli biorac pod uwage koniecznosc zapewnienia sztywnosci konstrukcji kadluba..
Pozdrawiam M.

No, sam się podłozyłeœ ;-)

Skoro elektryk, to konstrukcja nieco lżejsza, mniej narażona na wibracje....
Problemem poczštkujšcych (i nie tylko) jest budowanie zbyt solidnych (czytaj ciężkich) modeli. Właœnie masz takie tendencje :-). Jak napisał jeden z kolegów, taki model można zbudować na kilka sposobów i jeœli nie masz dobrych planów wykonawczych, to pozostaje ...... doœwiadczenie. Właœnie zdobyte na innych konstrukcjach - prostszych, szybszych w budowie.
Przy tak małych modelach podstawowym budulcem powinna być balsa - jest lekka i wytrzymała, jeœli używać jej właœciwie. (ciekawe kiedy sam będę się stosować do tej zasady :-))
Sklejka lotnicza jest bardzo wytrzymała, jednak jest także piekielnie ciężka, stšd często na wręgi stosuje się np. sklejkę balsowo-lipowš lub sklejkę balsowš (home made). Czasem można to wszystko wzmacniać jeszcze laminatem.
W Catalinie, IMO, ze względu na kształty kadłuba i jego funkcje przy lšdowaniu i starcie kadłub musi mieć pokrycie skorupowe, które przeniesie dużš częœć obcišżeń. Stšd jak sšdzę nie warto robić pancernej konstrukcji sosnowe podłużnice/sklejkowe wręgi. Więc pokrycie ma olbrzymie znaczenie, odwrotnie niż piszesz. Przy pokryciu foliš, bez skorupy sama konstrukcja była by najważniejsza.
Ja bym zastosował balsowe podłużnice (w skrajnym przypadku sosnowe) balsowe wręgi (z właœciwym układem słojów oczywiœcie, czyli klejone z 4 elementów), Kluczowe wręgi zalaminowałbym obustronnie sklejkš lotniczš .6-.8mm, pokrycie kadłuba balsš œrednia 1,5mm (góra) i ew. zalaminował redan kadłuba cieniutkš tkaninš szklanš.
W elektryku 1,3m żeberka z balsy 2,5mm wydajš się bardzo przesadzone...
Jako podpowiedŸ dotyczšca wagi - czeka u mnie na montaż elektryk o rozpiętoœci 1200mm. Jest to co prawda akrobat, ale jego przewidywany ciężar bez wyposażenia nie powinien przekraczać 250g. To powinno dać ci obraz pewnej skali trudnoœci w robieniu modeli, zwłaszcza elektrycznych. Lekkie lata lepiej!!!
A chłopski rozum nie poparty doœwiadczeniem i wiedzš często zawodzi ;-). Jak nie wierzysz, rozejrzyj się dookoła :-))
Krzysiek "kojot" Choroszko
BTW z jakich okolic jesteœ?
Bo sš okolice lepiej nasycone sklepami modelarskimi, także takimi, gdzie można sobie balsę na regale posortować i wybrać co się potrzebuje. Jak trzeba to nawet z wagš w ręku :-))
Krzysiek "kojot" Choroszko

no wiesz, wszystko mozna, ale po co? Cataliny nie budowalem , bo wydaje mi sie ze nie jestem w stanie ze swoimi umiejetnosciami i warsztatem wykonac taki model, brak mi tez cierpliwosci choc mam jej zdecydowanie wiecej niz na poczatku mojej przygody z modelarstwem , ktora trwa juz dobre 13 lat i zakonczenia jej nie widac. Proponuje Ci zrobic prostszy model na poczatku , bo nauczy Cie sporo pokory, nawet proste wcelowanie bagnetem w otwor w koncowce centroplata jest na poczatku problemem, a co dopiero budowanie takiego 2 silnikowego samolotu. Dodatkowo deprymujace dla Ciebie moze byc to ze najprawdopodobniej Twoja maszyna nie polata zbyt dlugo jak to zwykle bywa z pierwszymi modelami. Musisz tez wziac pod uwage ze budowanie latajacych zabawek jest trudniejsze od budowania samochodow czy lodek, musisz zapewnic duza wytrzymalosc i trwalosc oraz zapewnic mala mase. Oczywiscie ze mozna dowalic wiekszy silnik i poleci, ale nie o to chodzi , szczegolnie w pierwszych modelach ktore powinny byc proste w pilotarzu i konstrukcji.
pozdrawiam, T>
No coz faktycznie moze macie racje koledzy, ale problem o ktorym mowie nie dotyczy chyba tylko li tego modelu. Kadlub powinien byc odpowiednio sztywny i trwaly na ile to mozliwe. Dlatego pytanie mialem wlasnie do tego problemu. Jaki material na szkielet kadluba. W opisach nie zawsze wiadomo jaki material powinno sie zastosowac. Istnieja chyba jakies zalozenia modelarskie do tego tematu. Problem drugi dotyczy balsy, bo jak wiadomo jest jej sporo gatunkow odnosnie jej twardosci. W sklepie jak mi powiedzieli nie bardzo rozroniaja to i sprzedaja towar na "oko" jak sie zaznaczy ze ma byc balsa twardsza. Wiec pozostaje sklejka, ktora jest sztywna i zawsze taka sama w parametrze zastosowanego drewna. Dlatego sklaniam sie ku niej, ale nie wiem czy dobrze mysle.
Pozdrawiam M.

sztywny
"w Polsce powinny byc autostrady a ludzie powinni zyc dostatnio" - to jest pusty slogan tak samo jak zdanie ktore napisales, jesli chcesz buodwac Cataline, buduj!! Nic tak nie uczy jak wlasne doswiadczenia!!

p.s. nie pachnie Wam to ROM3K'iem? ;D
No coz widze, ze nie mam wsparcia na tej grupie. Nikt nie chce odpowiedziec fachowo na moje pytanie odnosnie jaki material uzywac i na co. Czy mozna tylko spotkac tutaj porownania i odpowiedzi "za trudne"...?. Ja to rozumiem, jednak lubie rzucac sie na szerokie wody, bo mam taka filozofie, jednak do tego potrzebuje paru scislych informacji, ktore przeciez napewno posiadacie z doswiadczenia. Liczylem na to tutaj i w dalszym ciagu w to wierze. Zrozumialem ze mam zbudowac cos mniejszego i oblatac, jednak te informacje rowniez tam sa potrzebne. Pytalem rowniez jak kupowac twardsza balse skoro w sklepach jest tylko jeden gatunek i mnie trudno rozeznac jaki to jest. A wysylkowo to dostaje sie kota w worku. Prosze koledzy szanowni pomozcie cosik..
Uparty....M.
"marek" napisał...

odpowiedziec
rozumiem,
posiadacie
Myślę, że brak konkrtnych wskazówek od kolegów to nie zła wola tylko naprawdę za mało danych wejściowych. Konstrukcja modelu tej wielkości może być zrealizowana na wiele sposobów..... Można to zrobić "klasycznie" - sklejkowe wręgi, sosnowe podłużnice, pokrycie balsowe, albo użyć nowszych materiałów. A rodzaj balsy najprościej określić biorąc deseczkę do rąk...., co wymaga jednak doświadczenia. Moim zdaniem aby zakończyć sukcesem budowę takiego modelu trzeba mieć dużo doświadczenia albo kompletną i szczegółową dokumentację wykonawczą.
pozdrawiam Tomek

* A ja mam taka propozycje dal kolegi zarejestrować się na kilku forach modelarskich i poczytac da to koledze pewien poglad i napewno bardzo sie przyda przy wyborze pierwszego modelu zorjętowaniu sie w technikach modelarskich materiałach itp. np. tu http://www.modelarstwo.org.pl/forum/index.php lub tu http://alexrc.com/ipw-web/bulletin/bb/index.php Wiem ze nie jest to łatwe i trzeba przebić sie przez masę słowa pisanego i nie tylko ;) Ale napewno bedzie to bardzo pomocne. A jeśli jesteś naprawde tak zapalony do tego hobby to napisz skąd jesteś moze znajdzie sie jakiś kolaga który opowie co i jak pokaze na zywo zademonstruje bedziesz mógł pomacać i zbadać organoleptycznie a może masz w pobliżu modelarnie i tam napewno otrzymasz fachową pomoc i znajdziesz ludzi którzy pozwolą ci wejść w temat w miare bezbolesnie. Zaznaczam nie pisze tego złośliwie, a środowisko modelarskie to naprawde zyczliwi ludzie. Tylko temat jest zbyt rozległy zeby podać wszystko w pigułce. Zycze sukcesów Pozdrawiam Addriano

moj drogi, czy na grupe o programowaniu ktos kto pisze "chce napisac program w assemblerze do liczenia strzalki ugiecia przekrojow teowych, ale nie mam o tym pojecia, powiedzcie mi jak?" . Czy wydaje Ci sie ze czlowiek nawet o ogromnym sercu i pelen wiary w szczere zamiary takiej osoby udzieli mu konkretnej odpowiedzi? Po tym co piszesz jednoznacznie wynika ze tak na dobra sprawe sam nie wiesz czego chcesz, a jesli chcesz budowac cos latajacego jest MASA publikacji z dokladnym opisem jak to sie robi, z jakich materialow i jakiego kleju uzyc. Jesli chcesz "rzucac sie na szeroka wode" to kup sobie http://allegro.pl/item93692753__uniwersalny_szybowiec_delfin_500.html ta ksiazke i masz tam pelen opis jak zbudowac ta maszyne. Zauwaz ze jest to 170 stronnicowa ksiazka, a Ty chcesz zeby ktos napisal Ci jak zbudowac latadlo na grupie. Budujac ten szybowiec o stosunkowo prostej konstrukcji nauczysz sie duuuzo i troche "ochloniesz" ;-D
Powodzenia , T>
p.s. i nie pisz ze ludzie nie chca pomagac, bo pomagaja Ci , ale to sa stare wygi i od poczatku widac kto powaznie podchodzi do sprawy a kto "emocjonalnie" ;)
Witam, Zainteresowanych zakupem nowego silnika Super Tiger 40 GS zapraszam na aukcję: http://www.allegro.pl/show_item.php?item 989129
Aukcja okazyjna, sprzedaż (a właściewie wyprzedaż) okazjonalna i jednostkowa, silnika ze starych zapasów. Niechętnie go sprzedaję (mógłby sobie leżeć, jeść nie woła) ale życie jest jakie jest... Nie zainteresowanych przepraszam za zaśmiecanie grupy a zainteresowanych zapraszam na priv.
Pozdrawiam Zbyszek Denis
---------------------------------------------------- Przywitaj wiosnę z Kurczakiem Małym! Od 21.03 na Disney DVD! http://klik.wp.pl/?adr=http%3A%2F%2Fadv.reklama.wp.pl%2Fas%2Fkurczakmaly2.html&sidp6

Okazjonalna ?

Ten sam silnik można kupić w sklepie w Polsce za duuużo mniejsze pieniądze. !!! Więc kwota którą podałeś nie jest kwotą okazyjną. A za podaną kwotę można kupić inny silnik, lżejszy i o lepszych parametrach.
Pozdrawiam Marek GG: 1299639 *** www.rctorun.pl ***