Pytanie z pogranicza modelarstwa

Witam
Na wstepie wyjasnie ze jestem fotografem i nie znam sie na samolotach. W swojej fotograficznej pasji mam mniejsza "podpasje" zdjęć z lotu
ptaka. I mam do Was prosbe a raczej pytanie. Chcialbym zaczerpnac opinii czy istnieja modele samolotow latajacych, silnikowych, zdalnie sterowanych zdolnych uniesc okolo 2Kg. Cos duzego do zastosowan specjalnych? Konkretnie mysle o udzwignieciu lustrzanki foto z obiektywem.
Spotkaliscie sie z czyms takim ?
Pozdrawia Roger
--
Marcin Roger Pojałowski
http://roger.wrota.net
Roger from Cracow napisał(a):

Witaj Znam Twoje zdjęcia i powiem ze ciężko będzie uzyskać odpowiednią jakość. Sa na grupie koledzy ktorzy sie bawią ale aparaty wkładane w model, które waża 100 -200 gram. Sam latałem z kamerą 150 gram. Przeglądnij archiwum grupy - znajdziesz sporo postów na ten temat. Przy wadze 2 kg konieczny jest odpowiednio duży model, co za tym idzie odpowiednie lądowisko -w przeciwieństwie do lekkich modelików którym wystarczy kawałek niewykoszonej łączki- czyli nie polatasz w dowolnym terenie i jestes ograniczony zasięgiem aparatury. Dochodzi szereg innych problemów ze stabilizacją aparatu, ustawianiem ostrości, zabezpieczeniem sprzętu do lądowania. Z róznych względów do zdjęć z powietrza najlepszy wydaje się być szybowiec lub..po prostu balon na uwięzi. Niemniej jednak odpowiadając wprost na Twoje pytanie - tak istnieją modele zdolne unieść 2 kg sprzetu. Ważacemu 20 kg modelikowi nie zrobi dużej różnicy podniesienie sie z 10% większą wagą startową. Coś dużego do zastosowań specjalnych? - no szukaj pod hasłem ..bezzałogowe samoloty szpiegowskie.
pozdrawiam
Tompolex (też fotograf z Krakowa .. choć amator ;)

Poza wymienonymi powodami przez innych, w dużych modelach problemem będą wibracje. Duże silniki bardzo trzęsą. Nooo... chyba, że będzie to np. 5 cylindrowa gwiazda :)
Tak, jak kolega napisał: BALON, to chyba najlepsze rozwiązanie. W samym Krakowie dużym modelem nie wystartujesz (nawet na Błoniach, czy w Czyżynach jest zbyt niebezpiecznie). Śmigłowiec 2kg nie podniesie, być może poradzi sobie z 1 kg. Poza tym też właściwie w grę wchodzi tylko kilka w miarę bezpiecznych terenów: Błonia, Czyżyny, Tyniecki Park Krajobrazowy (popularny śmietnik), Park Lotników...
--
Lukasz
N 50 05' 04"
LukaszS napisał(a):

Mając właśnie to na względzie napisałem o stabilizacji aparatu - dotyczy zarówno ruchu ogólnie modelu jak i jego wibracji.

potrzebuje urzadzenie ktore raczej bede uzywal poza wieliki miastami. Wiem, balon bylby najprostszy ale to mnie nie urzadza niestety za bardzo. Cala ta rozmowa jest teoretyczna na razie. Dzieki Waszym radom staram sie zglebic temat na tyle zeby miec rozeznanie czego szujac i jakie sa mozliwosci. Po koniec tego roku chcialbym pomyslec o czyms juz konkretnie.
Roger
--
Marcin Roger Pojałowski
http://www.studio-roger.pl

Witaj
dziekuje za wyczerpujaca odpowiedz. 100 - 200g to dla mnie za malo. To musi byc lustrzanka, te 2Kg podalem z zapasem. Mozna sie zmiescic do max 1,5 Kg a mysle ze da sie to okroic nieco badziej. Zdaje sobie sprawe z potrzeby duzego modelu i o takie pytalem. W miedzy czasie odkrylem na archwum grupy kilka filmikow pokazujacych modele samolotow nawet odrzutowych :) Wiec wiem juz ze sa odpowiednio mocne konstrukcje. Do tej pory latalem Jakulwem i ostatnio w wiekszosci motolotnia, problem drgan jest mi znany. Dobra lustrzanka bez problemu szybkimi czasami jest w stanie zamrozic rych samolotu oraz czesc drgan. Ustawienie ostrosci to nie problem, mozna pracowac na hiperfokalnej, przy mniej wiecej stalej wysokosci i duzych odleglosciach mozna AF zafiksowac na stale. Balon niestety odpada bo nieda sie nim sterowac i nie chce za bardzo leciec tam gdzie my chcemy.
Roger

To moze balon z napedem czyli sterowiec ? Koszty beda zdecydowanie nizsze niz samolotu. Zniknie tez wiele problemow zwiazanych ze startem, ladowaniem.
Ostatnio urzekl mnie 'cluster ballooning'. Nie zamierzam latac osobiscie, ale chce wyslac wlasnie aparat lub kamere.
AF
np takie co http://j.piri.home.mchsi.com/outdoor.htm
tylko by trzeba byo doliczy koszt gazu (jak hel to znaczny) , i jak gondolk zrobi ze sterowaniem, ale to bana w zasadzie pzdr
Roger, jaki czas lotu Ci interesuje? Jestem akurat w trakcie realizacji projektu samolotu ktry mgby spenia twoje wymagania udwigowe. Dokadniej konstrukcj opisaem tutaj: http://pfmrc.eu/viewtopic.php?t=5374
Roger, jaki czas lotu Cię interesuje? Jestem akurat w trakcie realizacji projektu samolotu który mógłby spełniać twoje wymagania udźwigowe. Dokładniej konstrukcję opisałem tutaj: http://pfmrc.eu/viewtopic.php?tS74
____
Sadze ze 20 minut da rade. Nie wiem czy to duzo czy malo ?
Roger
--
Marcin Roger Pojałowski
fotografia: http://roger.wrota.net

To nie duo. Jeli chodzi o sterowce to jest ju w Polsce kilka firm ktre zajmuj si sprzeda sterowcw RC. Z google: http://www.sterowce.com/ czy http://www.sterowce.net / Dla bezpieczestwa lustrzanki sterowiec to dobre rozwizanie. Zdecydowanie wolniej lata i nie ma takich obwarowa masowo- gabarytowych w porwnaniu z samolotem. atwiej te o delikatne ldowanie. Maa prdko postpowa zdecydowanie uatwi robienie zdj, ale uniemoliwi latanie przy nawet umiarkowanym wietrze, co moe okaza si du niedogodnoci. Nie do, e bdziesz czeka na soneczny dzie z dobrym wiatem, to jeszcze bdziesz musia pilnowa wiatru. Z samolotem bdziesz mia wiksze pole manewru, jeli chodzi o pogod, za to bdziesz musia bardziej uwaa na gabaryty i wag aparatu. Pojawia si te problem z ldowaniem. Obciony samolot bdzie wymaga wikszej ki do startu i ldowania, a aparat bdzie naraony na uszkodzenie podczas przyziemienia. Cho nie jest to problem nie do rozwizania, np. spadochron mgby by sensownym wyjciem. Napd elektryczny nie powoduje duych drga, jest te prostszy w obsudze oraz zdecydowanie cichszy ni spalinowy. Jeli chodzi o koszty takiego przedsiwzicia to myl, e w 5tys monaby si zamkn. Kompletny model gotowy do lotu z wyposaeniem RC, plus napd elektryczny z odpowiednim akumulatorem na 20 minut lotu. Jeli chodzi o sterowce to si nie orientuj. trzeba by zrobi rozeznanie w firmach ktre podaem wyej.
Standardowe pilotowanie modelu, tzn z kontaktem wzrokowym pilot-model to jakie 800...900m. Latajc na kamerk faktycznie monaby si oddali na 2...3km, ale to w Polsce robi tylko kilka osb. Stworzenie niezawodnego systemu przesyu obrazu to trudna sprawa, szczeglnie e kade prby w locie to olbrzymie ryzyko utraty sprztu. Wiem, e ITWL ma taki system, ma te patowiec ktry mgby Ci odpowiada, link by ju wczeniej podawany: http://www.itwl.pl/pl/pdf/hobbit.pdf . Oprcz nich, chyba w Polsce nikt si nie zajmuje seryjn produkcj takich rozwiza. Jeli chodzi o mnie i kolegw to jestemy w stanie zbudowa model i go wyposay. Niestety ukad przesyu obrazu ktry posiadamy nadal jest w fazie rozwoju i na chwil obecn nie zapewnia niezawodnej pracy na takich dystansach. Cho nie wykluczam, e do jesieni moemy si z tym ju upora ;)

W sieci Mozesz znalezc sporo zdjec wykonanych modelem przez modelarzy hoobystow, problemem nie jest samo zrobinie zdjecia ale raczej zrobienie dobrej jakosci zdjecia. Dobra opcja bylby jakis system stabilizacji obrazu, kompaktowa rozmiar (waga) i raczej koniecznie flash i bardzo krotki czas naswietlania - ale co ja bede uczyl fotogarfa ;) To wszystko spelnia nawet aparat sredniej klasy, ktory rowniez w przypadku kraksy modelu nie bedzie tak bolesny finansowo. Poczytaj rowniez o przerobieniu aparatu do wspolpraca z aparatura RC, mozliwa jest taka modyfikacja spustu byl dwustopniowy i uruchamianu go z aparatury podobnie jak w rzeczywistosci: 1 stopien - autofocus, drugi zdjecie. Napewno lepsze to od ustawienia focusa na sztywno. Tylko nie widzisz kiedy autofocus sie uzbroi - trzeba bedzie to robic na wyczucie i same zdjecia powtarzac kilkaktornie, napewno ktores bedzie ostre.
Mysle ze sporym problemem moze sie okazac pilot :) Jak juz zdecydujesz sie ze bedzie to model RC polecam cwiczyc na komputerowym symulatorze, zaoszczedzi to sporo czasu i pieniedzy.

Zdjecia robione przez modelarzy hobbystów to tragedia niestety, primo przez stosowanie najmniejszych aparatów, secondo brak umiejętności obróbki zdjęcia. Widzialem togo juz troszke. Oczywiscie nikomu nie ujmujac. Nikt do zabawy nie wsadzi przeciez sprzetu za kilka tysiecy do latajacej zabawki.

To nie jest problem w zasadzie mozna zastosować interwal lub gniazdo złącza do samowyzwalacza elektronicznego, rzecz jasna trzeba to jakos zitegrowac ze sterownikiem samolotu.

No swiete slowa. Ja w tym ukladzie samolot - pilot na pewno bede problemem i licze sie z koniecznoscia nauki pilotazu tego czegos.
Roger
--
Marcin Roger Pojałowski
http://www.studio-roger.pl

Bedzie cieżko. To duża masa. Nie ma takich gotowych systemów aby włożyć tak duży aparat i od razu lecieć. Nie znaczy że nie jest to możliwe, ale licz się z tym że koszt aparatu jest pomijalnie mały w stosunku do całej reszty, dlatego łatwiej będzie skroić oparat do konkretnego samolotu czy helikoptera niż odwrotnie. Kilka linków: http://www.itwl.pl/pl/pdf/hobbit.pdf - według specyfikacji 1,2kg zerknij na forum http://forumrc.alexba.eu/ipw-web/bulletin/bb/viewforum.php?fI&sidVfa5ea764b779d13e8e99acdd1282e4 do działu poświęconego fotografii z powietrza lub na inne forum http://pfmrc.eu/index.php?c &sidaef10adb4bf74e494508869b442bd1 do analogicznego działu.
--
Piotrek.
http://www.pitlab.pl

zdaje sobie sprawe, zastanawiam sie tylko o jakich my rozmawiamy mniej wiecej kwotach. Fotografia zajmuje sie w zasadzie profesjonalnie, wydalem sporo wiecej na ten sprzet niz przecietny fotoamator. Kwoty dziesieciu tysiecy, dwudziestu ? Na prawde nie wiem. To dziedzina, ktora jest mi zupelnie obca. Wiem ze naprawde fajna motolotnie w tandemie, taka jaka latalem z kolega mozna juz kupic za okolo 40 tysiecy. Kiedy latalem nad Bieszczadami szybko sie okazalo, ze zwykla motolotnia z silnikiem 40 konnym nie da rady, my mielismy ponad 100 konny silnik od motoru i to czasem bylo za malo.

czyli to cos udzwignie 1,2 Kg max ? No jest to juz sensowna masa, mozna mysles juz o jakims sprzecie foto w tych granicach.

http://forumrc.alexba.eu/ipw-web/bulletin/bb/viewforum.php?fI&sidVfa5ea764b779d13e8e99acdd1282e4
serdeczne dzieki.
Roger
Roger from Cracow pisze:

Ten model (sorry za fatalne zdjęcie - screeen z kamery):
http://www.roland.twojemiejsce.pl/modelarstwo/fantasy/fantasy09.jpg
do lotu waży ok. 8 kg i myślę, że dodatkowe 2 nie zrobiło by mu różnicy, zrobił go mój znajomy ze swojej nędznej renty, najdroższym elementem całej tej konstrukcji był silnik - 6.5 ccm MVVS, konstrukcja ze styropianu, listewek sosnowych, kartonu i desek po skrzynkach na owoce, klejone super glue i klej do tapet, malowane rozcieńczoną farbą olejną, zbudowane w czasie pół roku w okresie zimowym pracując po kilka godzin dziennie (dłużej nie dało się wytrzymać w nieogrzewanej piwnicy). Latało do dość szybko, ale stabilnie (duży wznios), starty odbywał się z ręki (bez problemu), lądowania na płozie, niestety w czasie akrobacji pękł zastrzał i model spadł pionowo z wysokości około 300 metrów wbijając się kadłubem aż po silnik. Na strychu leżakuje także ten model:
http://www.roland.twojemiejsce.pl/modelarstwo/fantasy/fantasy13.jpg
6 metrów rozpiętości, 15 kg wagi, niestety nie został oblatany z powodu braku odpowiednio mocnego silnika (dokładnie: braku funduszy na zakup takowego oraz odpowiednio mocnych serw). Jak widać można sosunkowo niewielkim kosztem spreparować model o interesującym Cię udźwigu i sprzyjającej konfiguracji (możliwość umieszczenia aparatu na dziobie).
pozdrawiam
Remigiusz Żukowski
P.S. Jeśli by kogoś interesowało ulotnienie tego historycznego już modelu (z tego co się orientuję to 20 lat mu stuknęło) to chętnie służę kontaktem z właścicielem.
Dużo gadania a mało propozycji w "realu" Przyjedź na Piknik Żar 2008 i nie bedziesz wiedział co wybrać dla swojego aparatu . Po prostu 60% modeli te śmieszne 2000 gr zabierze na pokład bez żadnego problemu. Problem polega na panelu o składzie : aparat z zamocowaniem do czegoś co się da włożyc do DANEGO modelu + wyzwalanie migawki Popatrz na stronie www.piotrp.de na archiwum z pikników to zobaczysz czym ludzie latają.