Ładowanie Li-po nową ładowarką- czy wszystko OK???

Witam Kolegów, było to moje pierwsze w życiu ładowanie Li-po, emocji co nie miara a i wątpliwości wiele, a było tak:

-pakiet Li-po Poly Quest 800 mAh 2 cele

-ładowarka ACQ-4 F czeska

-akumulator 18 Ah po wpisaniu parametrów i zasejwowaniu rozpoczeło się ładowanie, pakiet cały czas miał temp. 15 -19 st. C. Zdziwienie moje było wielkie, gdy ładowarka wyświetliła END, gdyż całe ładowanie trwało może 20 minut. Czy to możliwe, żeby tak krótko? Były to nowy pakiet. Prosze o Wasze sugestie na ww temat. W ładowarce jest parametr , który do końca nie pojmuję a mianowicie : "Limit the maximal charging current" i można go ustawic od : 0,0 A do 7,5 A. Ja ustawiłem na 1,2 A. Czy właściwie??. Wdzięczny za pomoc Starless

Reply to
Starless

Witam

"Starless" snipped-for-privacy@vp.pl napisał:

Używam Poly Questów od 2 sezonów. Są zawsze wstepnie naładowane i dlatego ładowanie mogło trwać krótko.

Domyślam się, że masz dwie cele połączone szeregowo, czyli napięcie znamionowe 7,4 V i pojemność 800 mAh czyli 0,8 Ah. Te akumulatory mają dopuszczalny prąd ładowania 1C czyli w twoim wypadku 0,8 A. Dostały więc sporo za duży prąd ładowania i stąd tak krótko się ładowały. Gdybyś ładował je właściwym prądem trwałoby to 0,5 godz. co dokładnie odpowiada moim spostrzeżeniom, że są one fabrycznie naładowane mniej więcej do połowy pojemności. Jak potraktowanie ich zbyt dużym prądem wpłynie na trwałość - nie wiem. Nigdy nie przekraczam zaleceń producenta czyli 1C. Dzięki temu mam przy ładowaniu mniej emocji niż ty;-) Pozdrawiam Marek Popów Latające RC

Reply to
Marek Popów

Dzięki za info, teraz już tez się doczytałem i wiem w końcu co to znaczy to "C" ;-)). Mam nadzieję , że nie zrobiłem dużego bałaganu swą elektro-ignorancją. Pozdrawiam, Starless

Reply to
Starless

Starless napisał(a):

1) Akumulatory "ze sklepu" nigdy nie są rozładowane w 100%. Zbyt niskie rozładowanie niszczy LiPole. Raczej są naładowane w 50-80% pojemności znamionowej. 2) Przy prądzie max. 1,2A to kompletnie rozładowany aku naładuje ci się w czasie poniżej 1h ( 1 h dla twoich au to prąd 800 mAh ) 3) Zwykle pakietów LiPol nie ładuje się prądami wiekszymi niż 1C ( o ole producent nie powie że wolno ) czyli w twoim wypadku 800 mA 3) Parametr "Limit maximal charging current" ogranicza prąd ładowania do zadanej wartości.

Sposób ładowania LiPoli jest zwykle taki, że ładowarka stara się ładować pakiet prądem który nie może przekroszyć zadanej wartości przy napięciu które również nie może przekroczyć wartości 4,2V na cele.

W pierwszym etapie ładowania mamy więc sytuacje gdy ładowarka ogranicza prąd ładowania przy zapięciu ładowania niższym niż 4,2V cele ( tak dobiera napięcie by prąd buł równy zadanemu )

W drugim (końcowym) etapie ładowania napięcie 4,2V na cele jest już za niskie by utrzymać zadany prąd ładowania, jednak ładowarka wie że tego napięcia przekroczyć nie może. Prąd ładowania systematycznie spada, i po osiągnięciu jakiejś małej wartości ( 5-10 mA ) ładowarka uznaję ze nadszedł koniec ładowania.

Radek

Reply to
Radek W

Witam

"Radek W" <wradek_CUT snipped-for-privacy@klub.chip.pl> napisał:

tutaj zgoda, ale dalej piszesz

"( 1 h dla twoich au to prąd 800 mAh )"

Nie wprowadzaj mętliku. Modelarstwo te technika a więc dziedzina oparta raczej na przedmiotach scisłych. A więc nie "1 h" tylko 1C i nie "prąd 800 mAh" tylko 800 mA (mAh to jednostka pojemności elektrycznej - ładunku, a nie prądu)